• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hoppas inte någon får grannar som oss....
Kolla hur välklippt häggen och hasseln är. Båda står delad på tomtgräns vissa delar på vårat andra på deras.Som referens så står jag på balkongen och häggen är högre upp än vad jag står och den är högre upp än deras bock. Det är alltså en freaking buske vi pratar om. Då detta är deras baksida som de aldrig är på så skiter i de i det. På framsidan minnsann går det bra att trimma tydligen....

De vägrar klippa något på sin sida bara för att. Kolla även in det snygga insynsskyddet han satt upp nere till höger på bilden (kanske visat det innan) EDIT: Ser att det inte syns bra på bilden. Han satte upp ram i 45mm reglar bakom deras förråd som de spänt upp en grå duk på.

Jag har kommit till den nivå att jag snart går och ut klipper ner skiten 5m. Har försökt ta det som går och den har blivit mycket tätare nedtill.

20200522_084951.jpg

Inte för att vara sådan men byggde inte du huset för 2-3 år sedan?
Det borde väl ha sett minst lika förjävligt ut redan då?

Jävla snabbväxande skit då :D
Sånt här är ju alltid lite problematiskt. Har själv lite av det "omvända" problemet. Jag har en gigantiskt hög bokhäck mot min granne. Den är kanske 6m hög (jag har tagit ner den från kanske 9m). Den ligger på norra gränsen av min tomt så den tar ku så klart sol från grannen. Men samtidigt skapar den jättemycket karaktär till vår tomt och dämpar vinden så vi har fantastiskt minroklimat i trädgården så såga ner den mer vill jag absolut inte. Nu är min granne sjukt skön snubbe (pensionerad gammal vd) och bryr sig inre ett dugg. Men någon dag flyttar det in någon annan.

Tråkigt när grannarna inte vill baraföratt...kan de ha några andea tankar? Kanske insyn genom fönster eller nått? Kanske de är ok att ta ner lite om man bättrar på insynskyddet på andra ställen?

Grannens granne på andra hållet har ett träd som täcker halva havsutsikten från vår terass, sånt man får ta..

Gör inte som tanten som tröttnade på grannens 20 träd och sågade ner dem och sedan gick i personlig konkurs frpn skadeståndet och jurist kostnaderna i tingsrätten.... (Se till att buskarna inte dör, uppvuxna träd värderas efrer återanskaffninhsvärde..)

Sånt här är ju alltid lite problematiskt. Har själv lite av det "omvända" problemet. Jag har en gigantiskt hög bokhäck mot min granne. Den är kanske 6m hög (jag har tagit ner den från kanske 9m). Den ligger på norra gränsen av min tomt så den tar ku så klart sol från grannen. Men samtidigt skapar den jättemycket karaktär till vår tomt och dämpar vinden så vi har fantastiskt minroklimat i trädgården så såga ner den mer vill jag absolut inte. Nu är min granne sjukt skön snubbe (pensionerad gammal vd) och bryr sig inre ett dugg. Men någon dag flyttar det in någon annan.

Tråkigt när grannarna inte vill baraföratt...kan de ha några andea tankar? Kanske insyn genom fönster eller nått? Kanske de är ok att ta ner lite om man bättrar på insynskyddet på andra ställen?

Grannens granne på andra hållet har ett träd som täcker halva havsutsikten från vår terass, sånt man får ta..

Gör inte som tanten som tröttnade på grannens 20 träd och sågade ner dem och sedan gick i personlig konkurs frpn skadeståndet och jurist kostnaderna i tingsrätten.... (Se till att buskarna inte dör, uppvuxna träd värderas efrer återanskaffninhsvärde..)
Fast skillnaden här verkar vara att för dig har det betydelse att häcken är hög medans @MaziK har en granne som inte ens nyttjar baksidan.

Fast skillnaden här verkar vara att för dig har det betydelse att häcken är hög medans @MaziK har en granne som inte ens nyttjar baksidan.
Min poäng var att man vet ju inte hur dom tänker. De kanske har någon anledning som inte framgått. Håller med om att de verkar vara A-holes på beskrivningen, men skadar kanske inte att fråga om de har npgon speciell anledning till att de vill ha jättehöga vildvuxna buskar.
(Edit: min autocorrect har fått knäpp, sorry för märkliga stavningar...)

Senast ändrad:
Hej KSare, jag har en granne som har synpunkter på vad jag gör med växtligheten på min egen tomt. Hen står och spanar på min familj och påstår att vi inte använder hela trädgården som om hen hade med det att göra. Dessutom har hen fält träd på vår tomt. Vad ska jag göra?

Hej KSare, jag har en granne som har synpunkter på vad jag gör med växtligheten på min egen tomt. Hen står och spanar på min familj och påstår att vi inte använder hela trädgården som om hen hade med det att göra. Dessutom har hen fält träd på vår tomt. Vad ska jag göra?
Att fälla träd på någon annas tomt är långt ifrån ok. Det har dömts ganska kraftiga skadestånd för just det i Sverige. Bevis (vittnen) etc krävs ju men det kan man definitivt köra den legala vägen. Verkar som din granne inte riktigt förstår hur saker och ting fungerar. Sådana personer brukar vara komprolisslöst dumma i huvudet. Så man får fundera på om man är beredd på att leva med en riktigt grannkonflikt. Bäst är att tala klarspråk, vara tydlig och sätta gränser. Säg till grannen att du inte tycker hans beteende är ok och vill ta en diskussion. Är han motsträvig så kan du ju alltid upplysa honom om att det var grov skadegörelse att fälla ditt träd och att du överväger polisanmälan om ni inte kan hitta en bra "grannform"

https://www.sydsvenskan.se/2017-02-17/sagade-ner-grannens-trad-far-betala-87-000-kronor-i-skadestand

Senast ändrad:
Efter att äntligen ha blivit av med Corona/Covid-19 blev det lite nytt innertak i ett rum i fritidshuset i helgen.....
1F4022BB-AE0F-4446-AB5A-D63666AE69AA.jpeg

Det satt ett gammalt masonitetak med glasfiberväv på snedtaket. Innertaket hängde ner och såg eländigt ut.

D85612A0-9C0A-4835-90E4-83D906F3AB75.jpeg

Vi fick sala ut för att försöka räta upp det åtminstone lite....

2B3D312A-199D-41E4-AAE2-B62658218484.jpeg

Stoppade i lite isolering, även om jag inte tror det mycket effekt när det är så tunt.....
324D191F-08A0-4078-BD55-02152E91AF5B.jpeg

Blev lite prydligare än innan. Ska dock målas ett varv eller två med pensel för att få lite mera liv.
714E732B-B97D-4684-B268-909C682FBFD2.jpeg

Även omfattningen runt fönstret ska målas, men tiden räckte inte riktigt till, så det får bli till sommaren. Då ska även ett nytt räcke byggas....

(Apropå inläggen ovan är jag glad att tydligen ha betydligt bättre grannar än en del andra här på KS. Lider med er!!)

Bilagor

• 84710B20-65F6-46DE-8250-1E3C73BDE270.jpeg
    84710B20-65F6-46DE-8250-1E3C73BDE270.jpeg
    482.7 KB · Visningar: 2
Har just fått huset målat.

ledsnar på att flytta soptunnorna varje gång jag ska ha ut bilen. River upp två rosenbuskar. Nedan är resultatet.
4312C171-E868-48BE-A17E-66F20DCE79B7.jpeg
F3194857-253A-4D59-A964-0BDEB24C418E.jpeg
22D46714-2A98-46E8-9F4F-76B8C9FE8365.jpeg
E55AEA38-BD87-4623-9FF3-C0D6D0D6B7E0.jpeg
79FFCA50-2B55-417E-9B70-9D4048F1FD0E.jpeg

resultet blev då följande -
riva upp hela framsidan och göra om.
När vi ändå gjorde det så skapades det en ny stor rabatt, formade om en annan.
Rev det gamla trädäcket, samt ett annat trädäck. (Båda var dock uselt byggda av föregående ägare)

vi har dock kört fast i utformningen av pergola/uteplats i denna hörnan. några tips?
E41E05CD-219F-45A4-9575-20BC2B91393A.png

Senast ändrad:
Jag hör dig och förstår hur du tänker med ljus puts. Huset hade en träpanel när vi köpte det och vi gillade det, det smälter in i naturen/trädgården och är mer anonymt. Också därför vi har träfönster, allt för att behålla de "naturliga". Med vit puts är jag rädd att det blir de motsatta och det är inte vår tanke även om det säkert skulle se bra ut.

Vi isolerar huset nu så panelen behövdes ta ner oavsett och tanken var att återanvända den gamla. Men 60år hade gjort sitt och det var inte möjligt att ta bort utan att skada den. Jag tror och hoppas att de blir bra - i värsta fall är de "bara" en panel så de går ju att ändra.

Vänligen,
Martin
Riktigt coolt hus.

Det hade blivit rätt läckert med att putsa upp huset ljust och sedan ha vissa delar av fasaden i den brända panelen. Då hade den mörka panelen inte tagit överhanden men man hade ändå fått den coola känslan. Jag hade nog lagt på tunn tilläggsisolering med putssystem och fällt in träpanelsbitarna i liv med putsytan. Sedan hade jag nog matchat fönsterna mot det mörka i efterhand.

Just ja glömde nämna att samma tidigare nämnda granne planterade följande(högg) mellan deras förråd och och tomtgräns. Förrådet står för övrigt för nära tomtgräns med typ 3.5m(om man nu skall vara sådan...)

Sen har de även planterat en björn 1m bakom där en tidigare björk stod. Den björk som de skulle stämma oss för om vi skadade den. Samma björk som visade sig till hälften stå på vår tomt, som vi även visste var rutten. Det hela slutade med att vi fick betala för att ta ner den efter de haft en arborist his sig......... Detta för att de fick ta ner en rutten tall som var på väg in på vår tomt innan vi började med bygget. Så de tyckte då att var givet att vi fick betala för att ta ner trädet och fälla det över vår tomt när huset var klart....
20200524_112241.jpg

Senast ändrad:
Just ja glömde nämna att samma tidigare nämnda granne planterade följande(högg) mellan deras förråd och och tomtgräns. Förrådet står för övrigt för nära tomtgräns med typ 3.5m(om man nu skall vara sådan...)

Sen har de även planterat en björn 1m bakom där en tidigare björk stod. Den björk som de skulle stämma oss för om vi skadade den. Samma björk som visade sig till hälften stå på vår tomt, som vi även visste var rutten. Det hela slutade med att vi fick betala för att ta ner den efter de haft en arborist his sig......... Detta för att de fick ta ner en rutten tall som var på väg in på vår tomt innan vi började med bygget.
20200524_112241.jpg
Spännande plats. De får njuta mycket av sitt träd där.
Komplementbyggnader med bygglov brukar får stå 1m från tomtgräns. Men det varierar förstås mellan detaljplaner. Men det är väldigt vanligt.

Eller hur!
vänta skall knäppa ett kort på insynssyddet de satt upp

Vet inte om jag skall skratta eller gråta eller skrika.....

20200525_154355.jpg

Spännande plats. De får njuta mycket av sitt träd där.
Komplementbyggnader med bygglov brukar får stå 1m från tomtgräns. Men det varierar förstås mellan detaljplaner. Men det är väldigt vanligt.

Eller hur!

20200525_154355.jpg

Stiligt värre...

Finns nötter överallt och vi har en familj till grannar en skafttomt bort som vi delar borrhål med på landet. Vi har ju "byggt klart" (man blir ju aldrig riktigt klar) och lagom till vi hade byggt klart förrådet på så vis att det gör det mer eller mindre omöjligt att gräva en ny vattentillförsel till deras tomt från borrhålet kommer dom och sger at dom ska ha uppvärmd markliggande vattenslang...
Det är sagt i köpekontrakten av våra två tomter att tomtägarna ska dela på all kostnad kring borrhål, pump, pumphus och allt därtill. Vi har hela tiden pratat med dom och dom var till och med där när vi sa att vi kommer gräva ner en vattenslang fram till tomtgräns och vart den då skulle komma upp (fanns inte så många ställen att välja på om man inte ville spränga massor) vilket dom godkände. Detta var just för att det skulle bli oerhört svårt att göra det efter att förråd och vår parkering var klar.

Tror du dom vill använda detta rör nu?
Tror du dom pratat med han som äger skafttomten mellan oss (som för övrigt tjejens granne äger och jag nu känner)?
Dom ska även bygga ett passivhus. Men dom vill ha en markliggande vattenkabel som värms upp med el ca. 200-300 meter...

Tror dom blir så illa tvugna att koppla in sig på den kabel vi grävt ner åt dom och dom godkänt placeringen (skriftligen)...

Sen har de även planterat en björn 1m bakom där en tidigare björk stod. Den björk som de skulle stämma oss för om vi skadade den. Samma björk som visade sig till hälften stå på vår tomt, som vi även visste var rutten. Det hela slutade med att vi fick betala för att ta ner den efter de haft en arborist his sig......... Detta för att de fick ta ner en rutten tall som var på väg in på vår tomt innan vi började med bygget. Så de tyckte då att var givet att vi fick betala för att ta ner trädet och fälla det över vår tomt när huset var klart....
20200524_112241.jpg

Fyfan vad nöjd jag är med grannar som istället för att bråka, hjälper varandra. Jag river massor med skit mellan oss (både vårat och deras) samt en mur och i utbyte fällde han träd med motorsåg på min tomt....
Jag är väldigt tacksam för det känner jag nu är jag läser om ditt helvete

Eller hur!

20200525_154355.jpg
Fast är det inte mest skönt att slippa se dem? Sett sitter ju lyckligtvis en bit in på deras tomt. Att det är gräsligt fult gjort är förstår tydligt och synd men det faller ju mest på det.

Ska olja en altan första gången, vill fan inte slipa... tänkte bara tvätta och olja, täcker oljan de värsta sprickorna?

Oljar du så kommer altanen att mörkna, men det vet du säkert. Och ju mer/oftare du oljar desto mörkare/svartare med tiden när solen bränner på o damm o smuts fastnar på ytan.
Ett alternativ (men rätt dyrt) är Sioo:x.
Det ger en vit/silvergrå yta. Sen påstår de att behandlingen ska hålla 10 år, men det är säljsnack. Behöver göras om mins var 3-4 år enligt min erfarenhet....

Bästa vore om de bara tog sitt pick och pack och drog :D
Det ser ut som skit rent ut sagt när man ser det live. Det har börjat få lite mögel med så nu ser den ännu finare ut....

Fast är det inte mest skönt att slippa se dem? Sett sitter ju lyckligtvis en bit in på deras tomt. Att det är gräsligt fult gjort är förstår tydligt och synd men det faller ju mest på det.

Senast ändrad:
Oljar du så kommer altanen att mörkna, men det vet du säkert. Och ju mer/oftare du oljar desto mörkare/svartare med tiden när solen bränner på o damm o smuts fastnar på ytan.
Ett alternativ (men rätt dyrt) är Sioo:x.
Det ger en vit/silvergrå yta. Sen påstår de att behandlingen ska hålla 10 år, men det är säljsnack. Behöver göras om mins var 3-4 år enligt min erfarenhet....

Bekanta till mamma har kört Sioo:x och likaså grannar på landet. Alla är besvikna. Vi har helt obehandlat tryckimpat och även grannen på landet (den granne som är bra då) säger att han tycker vår obehandlade har klarat sig bättre och ser bättre ut.

Tillbaka
Topp