• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Året första projekt

Färgen på balkongräcket(främst stolparna) hade börjat släppa. De hade inte ruggat upp ytan innan målning på vissa ytor. Så färgen satt aldrig riktigt sen så körde någon skit ifrån caparol tror jag det var där grundfärg inte behövdes sas det..... Sen att solen ligger på hela dagarna gjorde nog inte saken bätte
20200605_203454.jpg


Har spenderat senaste dagarna med att skrapa. Allt är nu slipat och grundat. Har även gått på med två lager täck på insida och en sektion på utsidan.

Vad tror ni håller det tills imorgon när regnet dragit förbi :D, har gjort 500 hål i plasten för att det inte skall blåsa sönder.
20200605_201029.jpg
Du har lite vitt att måla om det där är solsidan ja ;)
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Till er som gnäller om dyra driftskostnader säger jag bara: 27,9 miljoner förra året i min bostadsrättsförening.
15914566635691861782573599589346.jpg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Säger ju ingenting utan att veta hur stor föreningen är osv men ja visst är 28m mycket pengar.

Ordentligt stor brf strax över 800lght så är väl rimliga driftskostnader, men ändå såna rejäla summor så att det ogreppbart nästan.
1,3 miljoner i sopkostnad, 8,7 miljoner uppvärmning, 400 tusen i förbrukningsmtrl o.s.v
Även om det är väldigt bra uppställt/förklarat i årsredovisningen så är det ändå svårbedömt.

Har bytt till Luft-Kungen så här på nattkröken.
1591481816829892157252333430724.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Varför?
Vi har runt 11000 kwh i elförbrukning över året då med uppvärmt separat garage inkluderat.

Värmepumpen går igång vid under given dagsmedeltemp. Så ifrån april/maj till september så går den knappt. Termostaten hade kunnat stå på 100 om det är så den kommer ändå bara mata ut runt 22-23 grader ut i slingan eller vad nu lägsta temperatur är satt till.

Då är det dags att börja duscha kallt för att ställa om termostaten ;) Badrum med temperaturen ställd på tropikvärme är också obehagligt. Det verkar som om många tycker att det är vardagslyx?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Varför?
Vi har runt 11000 kwh i elförbrukning över året då med uppvärmt separat garage inkluderat

Värmepumpen går igång vid under given dagsmedeltemp. Så ifrån april/maj till september så går den knappt
Du får givetvis ha det så varmt du önskar i huset, det är personliga preferenser. Själv föredrar jag att inte vara bortskämd med värmen så att jag inte måste pälsa på mig så fort det blir lite kyligt ute. Bra elförbrukning på huset, det var välisolerat!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Visst är det välisolerat.
Jag är frusen av mig så det är skönt med lite värme.

Screenshot_20200607-131449_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200607-131515_Samsung Internet.jpg


Du får givetvis ha det så varmt du önskar i huset, det är personliga preferenser. Själv föredrar jag att inte vara bortskämd med värmen så att jag inte måste pälsa på mig så fort det blir lite kyligt ute. Bra elförbrukning på huset, det var välisolerat!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mini-undersökning:
Hur många av er vet hur mycket el ni gör av med? Bör man veta det? Blir det någon större skillnad i månadskostnad, om man inte typ värmer upp huset med el?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jo, men jag har ju autogiro. Det här är alltså inget humble brag, snarare en reality check. Borde jag ha mer koll i livet?
Låter som en skön inställning. Bättre att leva gott än att oroa sig över +/- 300kr här och där. Men att värma huset med direktverkande el kostar skjortan. Det kan nog också sparas en slant att kontrollera att elpriset är rimligt även om det är en konst att dechiffrera en elräkning.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Låter som en skön inställning. Bättre att leva gott än att oroa sig över +/- 300kr här och där. Men att värma huset med direktverkande el kostar skjortan. Det kan nog också sparas en slant att kontrollera att elpriset är rimligt även om det är en konst att dechiffrera en elräkning.
Själva elen är ju det billiga idag...
Är ju alla överföringsavgifter,nätavgifter och skatter som tynger till!
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Nu är jag med i matchen! Efter ett drygt år av visningar hittade vi vår lilla gård :D Har påbörjat mitt husägande med lite härligt arbete i krypgrunden och följt upp med ett par timmar med röjsågen. Till min förtvivlan måste ju allt renoveras inne också :banghead: El och vvs kommer inte på fråga att göra själv och riva väggar och slipa golv överlåter jag också. Däremot spacklar och målar vi alla rum invändigt och det MÅSTE ju finnas ett bättre sätt än att slipa insida fönster än för hand?! Det är ju ett riktigt helvete som får mig att längta ner i krypgrunden. Snälla säg att det finns ett vettigt verktyg för arbetet? Bifogar en bild på hur det ser ut nu efter otroligt mycket slit för ingenting :(
20200607_215100.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Låter som en skön inställning. Bättre att leva gott än att oroa sig över +/- 300kr här och där. Men att värma huset med direktverkande el kostar skjortan. Det kan nog också sparas en slant att kontrollera att elpriset är rimligt även om det är en konst att dechiffrera en elräkning.
Ja, kör man direktverkande så förstår jag att det kan bli skillnad. Jag har pelletsvärme, så det är lite hushållsel bara. Känns som om det inte kan skilja mer än typ en utelunch i månaden?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu är jag med i matchen! Efter ett drygt år av visningar hittade vi vår lilla gård :D Har påbörjat mitt husägande med lite härligt arbete i krypgrunden och följt upp med ett par timmar med röjsågen. Till min förtvivlan måste ju allt renoveras inne också :banghead: El och vvs kommer inte på fråga att göra själv och riva väggar och slipa golv överlåter jag också. Däremot spacklar och målar vi alla rum invändigt och det MÅSTE ju finnas ett bättre sätt än att slipa insida fönster än för hand?! Det är ju ett riktigt helvete som får mig att längta ner i krypgrunden. Snälla säg att det finns ett vettigt verktyg för arbetet? Bifogar en bild på hur det ser ut nu efter otroligt mycket slit för ingenting :(
20200607_215100.jpg
Ser härligt uppvuxet ut, berätta mer! Stått tomt i ett sekel? Renovera en miljon kvadrat? Linoljefärgsfascist?
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Mini-undersökning:
Hur många av er vet hur mycket el ni gör av med? Bör man veta det? Blir det någon större skillnad i månadskostnad, om man inte typ värmer upp huset med el?
Inte en aning vad vi gör av med, jag vet inte vad sophämtningen kostar heller. Husförsäkringen vet jag inte ens vilket bolag vi har. Min sambo sköter det där.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Ser härligt uppvuxet ut, berätta mer! Stått tomt i ett sekel? Renovera en miljon kvadrat? Linoljefärgsfascist?
Ryktet säger att gården funnits sedan 1700, huset som det ser ut nu har stått sedan 1935 och renoverat på 60-talet. 3Ha tomt med skog och hagar, litet stall, fallfärdig drängstuga och ett par skjul och vedbodar :) Förra ägaren hade bott där i över 50 år. Kamin och direkt-el när det ändå diskuteras :banghead:
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Nu är jag med i matchen! Efter ett drygt år av visningar hittade vi vår lilla gård :D Har påbörjat mitt husägande med lite härligt arbete i krypgrunden och följt upp med ett par timmar med röjsågen. Till min förtvivlan måste ju allt renoveras inne också :banghead: El och vvs kommer inte på fråga att göra själv och riva väggar och slipa golv överlåter jag också. Däremot spacklar och målar vi alla rum invändigt och det MÅSTE ju finnas ett bättre sätt än att slipa insida fönster än för hand?! Det är ju ett riktigt helvete som får mig att längta ner i krypgrunden. Snälla säg att det finns ett vettigt verktyg för arbetet? Bifogar en bild på hur det ser ut nu efter otroligt mycket slit för ingenting :(
20200607_215100.jpg
Varmluftspistol och skrapa är nog mer effektivt. Det ska ju inte vara så att du längtar efter att isolera på loft och i grund :hilarious:
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Varmluftspistol och skrapa är nog mer effektivt. Det ska ju inte vara så att du längtar efter att isolera på loft och i grund :hilarious:
Jag köpte till och med en varmluftspistol men upplevde att kringliggande vägg blev så jävla varm. Men det kanske är lugnt? :nailbiting:

Edit: Det måste ju inte bli trärent heller tänker jag om jag inte ska byta typ av färg?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Festool är slipmaskinernas rolls royce.
Multimaskin med slipverktyg från valfri tillverkare är inte helt fel heller för mindre ytor.

Nu är jag med i matchen! Efter ett drygt år av visningar hittade vi vår lilla gård :D Har påbörjat mitt husägande med lite härligt arbete i krypgrunden och följt upp med ett par timmar med röjsågen. Till min förtvivlan måste ju allt renoveras inne också :banghead: El och vvs kommer inte på fråga att göra själv och riva väggar och slipa golv överlåter jag också. Däremot spacklar och målar vi alla rum invändigt och det MÅSTE ju finnas ett bättre sätt än att slipa insida fönster än för hand?! Det är ju ett riktigt helvete som får mig att längta ner i krypgrunden. Snälla säg att det finns ett vettigt verktyg för arbetet? Bifogar en bild på hur det ser ut nu efter otroligt mycket slit för ingenting :(
20200607_215100.jpg
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Låt tipsen rulla! Det uppskattas verkligen :) Nu vill ju sambon byta till linolja utvändigt på fönstren. Ska hon ha det inne tänker jag att man bara byter ut alla täckande brädor istället för att skrapa och bara skrapar absolut minimum :D
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Mini-undersökning:
Hur många av er vet hur mycket el ni gör av med? Bör man veta det? Blir det någon större skillnad i månadskostnad, om man inte typ värmer upp huset med el?

Nej. Jag bryr mig inte om vad jag använder.
Varför?
Därför att förbrukningen inte är det dyra för mig trots att halva huset värms på direktverkande el.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Låt tipsen rulla! Det uppskattas verkligen :) Nu vill ju sambon byta till linolja utvändigt på fönstren. Ska hon ha det inne tänker jag att man bara byter ut alla täckande brädor istället för att skrapa och bara skrapar absolut minimum :D
Tips från grannen som målar mycket med linoljefärg. Det har snackats mycket om detta tidigare i tråden :)
A1799DAA-BA5A-4E12-B3D4-AC9AB4FCE0C4.jpeg
 
Topp