• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Låt tipsen rulla! Det uppskattas verkligen :) Nu vill ju sambon byta till linolja utvändigt på fönstren. Ska hon ha det inne tänker jag att man bara byter ut alla täckande brädor istället för att skrapa och bara skrapar absolut minimum :D
...och om brädorna ser friska ut med täta årsringar så hade jag definitivt låtit dem sitta kvar och blivit duktigt på att måla istället!
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
...och om brädorna ser friska ut med täta årsringar så hade jag definitivt låtit dem sitta kvar och blivit duktigt på att måla istället!
Bra kärnvirke har jag ju hört talas om. Huset är tilläggsisolerat utifrån tidigare och när de flyttat ut fönstren har de ju bara lappat ihop det. Inte så snyggt alltså...
 

Edin

Panerai
MaziK & alfgren
Den där jävkla trallskruvshistorien var ju inget roligt att läsa om. Vet att vi kör med Rostfri skruv och har hittils inte haft av en enda skruv för att jag tagit upp/bort brädor och då har jag nog tagit bort en 20 stycken minst.

Ordentligt stor brf strax över 800lght så är väl rimliga driftskostnader, men ändå såna rejäla summor så att det ogreppbart nästan.
1,3 miljoner i sopkostnad, 8,7 miljoner uppvärmning, 400 tusen i förbrukningsmtrl o.s.v
Även om det är väldigt bra uppställt/förklarat i årsredovisningen så är det ändå svårbedömt.

Har bytt till Luft-Kungen så här på nattkröken.
1591481816829892157252333430724.jpg

Är typ som vår förening. Har för mig vi hade en 22-23 miljoner i driftskostnader för runt 600 lägenheter (lokaler inräknade) fördelade på 32 fristående 3-våningshus med källare. Värmen brukar ligga på mellan 7-9 miljoner beroende på hur kallt det är. Men va fan, det är 40-tal och "Hipster tätt" så vad ska jag klaga på? :D
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Fy fan för att inte göra klart säger jag bara!!
Har sedan jag flyttade in för fyra år sedan inte haft ”rätt dörrar” i lägenheten då dom såg för risiga ut med mellan 5-7 lager färg. Jag slipade två trärena men sen tog orken slut med den sista. I förra veckan tog jag tag i detta. Nedan är utgångsläget med den sista dörren. Denna var i ”bäst skick”...
5F909472-8207-40A6-8D96-289AE2D251D0.jpeg

Och så här har sovrumsdörren sett ut u tre år..
image.jpg

image.jpg

Så här vart det med två av tre på plats. En är kvar men sista strykningen skedde i dag så den åker in i morgon som skjutdörr.
image.jpg

image.jpg


Trots bra verktyg tog det år och dagar att slipa bara en dörr! Har en Festool Deltaslip och en Mirka exenterslip (rekommenderas starkt N.M.O) Dom andra två körde jag faktiskt lut på men det gick inte att göra med den sista.

Om nån vill köpa dörrarna kommer dom snart vara ute till försäljning med en tillhörande lägenhet på Hemnet. ;)
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fy fan för att inte göra klart säger jag bara!!
Har sedan jag flyttade in för fyra år sedan inte haft ”rätt dörrar” i lägenheten då dom såg för risiga ut med mellan 5-7 lager färg. Jag slipade två trärena men sen tog orken slut med den sista. I förra veckan tog jag tag i detta. Nedan är utgångsläget med den sista dörren. Denna var i ”bäst skick”...
5F909472-8207-40A6-8D96-289AE2D251D0.jpeg

Och så här har sovrumsdörren sett ut u tre år..
image.jpg

image.jpg

Så här vart det med två av tre på plats. En är kvar men sista strykningen skedde i dag så den åker in i morgon som skjutdörr.
image.jpg

image.jpg


Trots bra verktyg tog det år och dagar att slipa bara en dörr! Har en Festool Deltaslip och en Mirka exenterslip (rekommenderas starkt N.M.O) Dom andra två körde jag faktiskt lut på men det gick inte att göra med den sista.

Om nån vill köpa dörrarna kommer dom snart vara ute till försäljning med en tillhörande lägenhet på Hemnet. ;)
Är det inte bättre att värma och skrapa när det är så mycket färg? :)
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Fy fan för att inte göra klart säger jag bara!!
Har sedan jag flyttade in för fyra år sedan inte haft ”rätt dörrar” i lägenheten då dom såg för risiga ut med mellan 5-7 lager färg. Jag slipade två trärena men sen tog orken slut med den sista. I förra veckan tog jag tag i detta. Nedan är utgångsläget med den sista dörren. Denna var i ”bäst skick”...
5F909472-8207-40A6-8D96-289AE2D251D0.jpeg

Och så här har sovrumsdörren sett ut u tre år..
image.jpg

image.jpg

Så här vart det med två av tre på plats. En är kvar men sista strykningen skedde i dag så den åker in i morgon som skjutdörr.
image.jpg

image.jpg


Trots bra verktyg tog det år och dagar att slipa bara en dörr! Har en Festool Deltaslip och en Mirka exenterslip (rekommenderas starkt @) Dom andra två körde jag faktiskt lut på men det gick inte att göra med den sista.

Om nån vill köpa dörrarna kommer dom snart vara ute till försäljning med en tillhörande lägenhet på Hemnet. ;)
Fyfan, gjorde samma sak med fem dörrar i lägenheten. Det måste vara av den anledningen jag får sura uppstötningar när jag vidrör slippapper nu för tiden. Jag var dum nog att flytta precis när allt var klart i lägenheten. Du verkar göra samma resa, kul! :D
 

Edin

Panerai
Fyfan, gjorde samma sak med fem dörrar i lägenheten. Det måste vara av den anledningen jag får sura uppstötningar när jag vidrör slippapper nu för tiden. Jag var dum nog att flytta precis när allt var klart i lägenheten. Du verkar göra samma resa, kul! :D

Ja man Undrar ju hur fan man var funtad. Det jag inte gjorde klart när merparten var klart var att stryka golvlisterna en sista gång (gjordes dock förra sommaren), renovera fördigt dörrarna och sätta dit golvsockel (gjordes förra veckan på tio minuter). Golvsockeln har även legat under soffan färdigmålad i ett år..
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Jag skyller dock på att det här bygget började samtidigt som min egen renovering..
B26FFC0C-55E8-49D6-BCA9-F060563A882C.jpeg

94CD7CD7-1B48-4BCF-8E26-74B36885392A.jpeg

Liiite altan byggde vi med för två år sedan (med rostfri skruv då)
2B6E7D44-FC65-4316-851B-5896872E6693.jpeg

32380CFE-1BD1-4521-9E7D-071A37FA141B.jpeg

Och förra sommaren blev tre hus två. Vi byggde en hall och ett badrum.
04FE0A37-02DA-4307-8A6B-0FE3D70F5010.jpeg

Så här såg det ut en vecka efter vi började bygga..
570BF139-DEE7-4596-9AB9-214CC29CA1E1.jpeg

FEDB60C0-43B8-4159-89EB-B1DEBEBA2F76.jpeg

Huset ligger bakom bergknallen i bakgrunden på sista bilden (där grävmaskinen står).
Men i sommar blir det lugnt. Ska bara göra klart trappsteg från terrassen ner till gräsmattan (30 cm) och några sista brädor terrass mot berget. Resten fixar snickarna i sommar.
 
Tummen mitt i handen behöver tips nu. Jag har gjort två hål med slagborr (8 mm) på vår vägg som tidigare inte hade ett enda hål (ny lägenhet).

Nu måste hålen och mitt dåliga samvete bort och två nya borras.

Hur täcker man bäst över två hål utan att det syns att det varit några hål? Spackel, ja. Men hur och ska man måla? Måste hela väggen målas?
 

Edin

Panerai
Tummen mitt i handen behöver tips nu. Jag har gjort två hål med slagborr (8 mm) på vår vägg som tidigare inte hade ett enda hål (ny lägenhet).

Nu måste hålen och mitt dåliga samvete bort och två nya borras.

Hur täcker man bäst över två hål utan att det syns att det varit några hål? Spackel, ja. Men hur och ska man måla? Måste hela väggen målas?

Är den ny ny eller är den något år gammal? Om det är väldigt nytt kan det räcka med att måla bara hålen men är det lite sådär kan du torska på att måla hela väggen tyvärr... Sen beror det ju på hur kräsen du är. Man kan ju biland sätta en tavla över eller så. ;)
 
Är den ny ny eller är den något år gammal? Om det är väldigt nytt kan det räcka med att måla bara hålen men är det lite sådär kan du torska på att måla hela väggen tyvärr... Sen beror det ju på hur kräsen du är. Man kan ju biland sätta en tavla över eller så. ;)

Jag är väldigt kräsen. Väggen är målad för två år sedan och rummet har inte varit utsatt för direkt solljus, så den bör inte blivit solblekt eller dylikt.

Vad tror du om att punktmåla under sådana omständigheter?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Tummen mitt i handen behöver tips nu. Jag har gjort två hål med slagborr (8 mm) på vår vägg som tidigare inte hade ett enda hål (ny lägenhet).

Nu måste hålen och mitt dåliga samvete bort och två nya borras.

Hur täcker man bäst över två hål utan att det syns att det varit några hål? Spackel, ja. Men hur och ska man måla? Måste hela väggen målas?

har använt latexfog med lyckat resultat.
 

demondave

Rolex
Ja man Undrar ju hur fan man var funtad. Det jag inte gjorde klart när merparten var klart var att stryka golvlisterna en sista gång (gjordes dock förra sommaren), renovera fördigt dörrarna och sätta dit golvsockel (gjordes förra veckan på tio minuter). Golvsockeln har även legat under soffan färdigmålad i ett år..

Vet nån som hade tröslarna ståendes i garderoben i alldeles för för många år. Ja.. menar nån, fixade dit dom på under två timmar dagen innan fotografering.

Behöver jag tillägga att jag gick för nyproduktion efter det? :D

Det som inte är färdigt vid inflytt blir inte gjort förrän det är dags att sälja.
 

Edin

Panerai
Vet nån som hade tröslarna ståendes i garderoben i alldeles för för många år. Ja.. menar nån, fixade dit dom på under två timmar dagen innan fotografering.

Behöver jag tillägga att jag gick för nyproduktion efter det? :D

Det som inte är färdigt vid inflytt blir inte gjort förrän det är dags att sälja.

så är det verkligen!!!
Vi har varit duktiga på att slutföra påbörjade jobb på landet. Dock har det även gjort att vissa jobb inte ens påbörjats vilket jag ska starta ett veckan efter midsommar - köksfläkt. Bara två år efter köket var klart...
 
En till fråga... har något fult märke på badrumsstenen, säkert från att något stått där. Kan man få bort det på något vis?
 

Bilagor

  • 20200609_101854.jpg
    20200609_101854.jpg
    589.9 KB · Visningar: 4

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har inte kollat priserna nu men är det dubbelt upp vad gäller pris för A2 skruv, kanske inte är så stor skillnad?
Borde iofs kört med dolt system nu i efterhand. En granne lägger med det, fan vad vad bra det ser ut

MaziK & alfgren
Den där jävkla trallskruvshistorien var ju inget roligt att läsa om. Vet att vi kör med Rostfri skruv och har hittils inte haft av en enda skruv för att jag tagit upp/bort brädor och då har jag nog tagit bort en 20 stycken minst.
 

oystercase

Cartier
Det beror på väggens ytskikt. På vissa väggar passar strukturen av spackel bättre. Väggar är sällan 100% släta.
Lättspackel på tub är oslagbart att laga hål med. Använd bred japanspackel. Man kan även använda fuktad svamp efteråt för att jämna av. Är väggen vit syns det knappt, man behöver inte ens måla efter.

Ett tips när man punkt bättrar är att först bara måla skadan. Sedan tar man en liten skummgummiroller och kör runt med väldigt lite/torr färg så att det bara täcker den gamla färgen delvis. På så sätt blandar man ut en övergång mellan gamla och nya färgen om de skiljer lite i nyans.

Om man har putsade väggar kan man trycka in lite sand i spacklet för att få samma struktur.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Nu är jag med i matchen! Efter ett drygt år av visningar hittade vi vår lilla gård :D Har påbörjat mitt husägande med lite härligt arbete i krypgrunden och följt upp med ett par timmar med röjsågen. Till min förtvivlan måste ju allt renoveras inne också :banghead: El och vvs kommer inte på fråga att göra själv och riva väggar och slipa golv överlåter jag också. Däremot spacklar och målar vi alla rum invändigt och det MÅSTE ju finnas ett bättre sätt än att slipa insida fönster än för hand?! Det är ju ett riktigt helvete som får mig att längta ner i krypgrunden. Snälla säg att det finns ett vettigt verktyg för arbetet? Bifogar en bild på hur det ser ut nu efter otroligt mycket slit för ingenting :(
20200607_215100.jpg
I hear you. Skulle byta ”panel” på balkongen och när jag gick ut på den för att projektera så insåg jag att balkongdörren var i bedrövligt skick. Svart färg och sol halva dagen samt inget taksprång är tydligen inte optimalt för vare sig dörrar eller fönster. Skrapade och slipade skiten med multiverktyg och exenterslip. Blir lite konstgjord andning då ”spegeln” har spruckit men enklare än att byta ut virke eller dörr...
C1F037ED-544A-45BF-BECC-409DD9EA5DE7.jpeg
16FF4A59-4445-4675-AA9F-3A974E406BB6.jpeg

Fråga till alla: var hittar jag svarta m10 antingen sexkantsskallar eller vagnsbultar? 30mm långa. På byggvaruhusen finns det inte men swebolt el dyl kanske har?
 

snajgel

Panerai
I hear you. Skulle byta ”panel” på balkongen och när jag gick ut på den för att projektera så insåg jag att balkongdörren var i bedrövligt skick. Svart färg och sol halva dagen samt inget taksprång är tydligen inte optimalt för vare sig dörrar eller fönster. Skrapade och slipade skiten med multiverktyg och exenterslip. Blir lite konstgjord andning då ”spegeln” har spruckit men enklare än att byta ut virke eller dörr...
C1F037ED-544A-45BF-BECC-409DD9EA5DE7.jpeg
16FF4A59-4445-4675-AA9F-3A974E406BB6.jpeg

Fråga till alla: var hittar jag svarta m10 antingen sexkantsskallar eller vagnsbultar? 30mm långa. På byggvaruhusen finns det inte men swebolt el dyl kanske har?
Kolla med https://www.sifvert-skruv.se/ dom har det mesta när det kommer till skruv. :)
 

oystercase

Cartier
I hear you. Skulle byta ”panel” på balkongen och när jag gick ut på den för att projektera så insåg jag att balkongdörren var i bedrövligt skick. Svart färg och sol halva dagen samt inget taksprång är tydligen inte optimalt för vare sig dörrar eller fönster. Skrapade och slipade skiten med multiverktyg och exenterslip. Blir lite konstgjord andning då ”spegeln” har spruckit men enklare än att byta ut virke eller dörr...
C1F037ED-544A-45BF-BECC-409DD9EA5DE7.jpeg
16FF4A59-4445-4675-AA9F-3A974E406BB6.jpeg

Fråga till alla: var hittar jag svarta m10 antingen sexkantsskallar eller vagnsbultar? 30mm långa. På byggvaruhusen finns det inte men swebolt el dyl kanske har?
Köp värmebeständig svart sprejfärg på ex biltema. Härda sedan färgen i ugnen. Min erfarenhet är att den är väldigt tålig. Annars kan du ju bara maskera och lacka skruvskallarna med metallfärg avsedd för utomhusbruk.

Utomhus vill man ha saker som är korrosionsbeständiga. Vanliga svartkromaterade skruvar är nog inte helt lämpliga. Varmkromaterat och lackat håller nog bättre.
 

demondave

Rolex
I hear you. Skulle byta ”panel” på balkongen och när jag gick ut på den för att projektera så insåg jag att balkongdörren var i bedrövligt skick. Svart färg och sol halva dagen samt inget taksprång är tydligen inte optimalt för vare sig dörrar eller fönster. Skrapade och slipade skiten med multiverktyg och exenterslip. Blir lite konstgjord andning då ”spegeln” har spruckit men enklare än att byta ut virke eller dörr...
C1F037ED-544A-45BF-BECC-409DD9EA5DE7.jpeg
16FF4A59-4445-4675-AA9F-3A974E406BB6.jpeg

Fråga till alla: var hittar jag svarta m10 antingen sexkantsskallar eller vagnsbultar? 30mm långa. På byggvaruhusen finns det inte men swebolt el dyl kanske har?

Würth brukar vara välsorterade på skruv och finns typ överallt. Vill minnas att det räcker att man är villig att betala med kort, behöver inte ha företagskonto.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Köp värmebeständig svart sprejfärg på ex biltema. Härda sedan färgen i ugnen. Min erfarenhet är att den är väldigt tålig. Annars kan du ju bara maskera och lacka skruvskallarna med metallfärg avsedd för utomhusbruk.

Utomhus vill man ha saker som är korrosionsbeständiga. Vanliga svartkromaterade skruvar är nog inte helt lämpliga. Varmkromaterat och lackat håller nog bättre.
Ja det är ett alternativ men det handlar om ca 140 bultar så jag hade gärna köpt färdiglackat.... Kollar med de välsorterade handlarna annars får jag väl måla själv.
 
Topp