• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Sten är kul tycker jag:D Gjorde klart första semesterprojektet inna semestern började. Inte 100% men det duger, nu är det bara vänta på grannen med hjullastare ska gräva ur och fylla på med ny singel
D633C924-66D2-401D-A341-43C4F58AC4BA.png
6A5908D4-7212-4F7D-A2BB-A029669A9BA4.png

En fråga som jag hoppas passa i denna tråd: Renoverar som tidigare postat i denna tråd ett hus och har stött på ett litet problem med vårt kök. Vi har planerat att ha en köksfläkt med frånluft. Vi har lagt ner ganska mycket energi på designen av köket och även fläkten - efter lite olika förslag av modeller hittade firman som bygger vårt kök en modell vi gillar och passar riktigt bra designmässigt. Perfekt, detta var ett par månader sedan och inte tänkt mer på det.
Nu till problemet: När firman nu skulle beställa våran fläkt visade det sig att de fått fel information ifrån sin leverantör och denna fläkt är med kolfilter.

Vi har, som tur är, inte gjort något hål i taket än och rent krasst bryr jag mig inte om frånluft/kolfiter - bara de funkar. Är det någon här som en kolfilterfäklt i köket och är nöjd? Vårt kök är ~45m2 med stora fönsterpartier.

Alltid kul med bilder så postar ett par på våra fönster, denna vecka läggs golvvärmen och nästa vecka gjuter de golvet.
37.png

38.png
34.png

Vänligen,
Martin

En fråga som jag hoppas passa i denna tråd: Renoverar som tidigare postat i denna tråd ett hus och har stött på ett litet problem med vårt kök. Vi har planerat att ha en köksfläkt med frånluft. Vi har lagt ner ganska mycket energi på designen av köket och även fläkten - efter lite olika förslag av modeller hittade firman som bygger vårt kök en modell vi gillar och passar riktigt bra designmässigt. Perfekt, detta var ett par månader sedan och inte tänkt mer på det.
Nu till problemet: När firman nu skulle beställa våran fläkt visade det sig att de fått fel information ifrån sin leverantör och denna fläkt är med kolfilter.

Vi har, som tur är, inte gjort något hål i taket än och rent krasst bryr jag mig inte om frånluft/kolfiter - bara de funkar. Är det någon här som en kolfilterfäklt i köket och är nöjd? Vårt kök är ~45m2 med stora fönsterpartier.

Alltid kul med bilder så postar ett par på våra fönster, denna vecka läggs golvvärmen och nästa vecka gjuter de golvet.
37.png

38.png
34.png

Vänligen,
Martin
Jag har kolfilter i en ny lgh och funderar på att montera in det i en sekelskifteslägenhet med enbart självdrag. Jag har också en riktig fläkt med frånluft i en villa. En riktig fläkt kommer nog alltid att vara nr 1. En kolfilterfläkt är ett hyfsat alternativ om inte alternativ 1 finns.

Senast ändrad:
Jag säger också att en riktig fläkt slår kolfiber, pappas fläkt i hans hus blåser ut allt ur ett ca: 20-25kvm kök medan min kolfilter renar det mesta men orkar ändå inte riktigt.
Kolfilter känns som alternativet i lght när man inte får koppla in på utluften.

Någon som kört med spik/dyckertpistol för att sätta upp ytterpanel? Funderar nämligen på att köpa en men är lite kluven då jag hört risken är att dyckerten kan gå lite för långt in och det blir fuktskador? Eller är hammare och spik trots allt att föredra? Gäller ca 7m2 på en sida av ett garage.

Någon som kört med spik/dyckertpistol för att sätta upp ytterpanel? Funderar nämligen på att köpa en men är lite kluven då jag hört risken är att dyckerten kan gå lite för långt in och det blir fuktskador? Eller är hammare och spik trots allt att föredra? Gäller ca 7m2 på en sida av ett garage.

Gäller ju att välja en som man kan ställa trycket på, all dyckert/spik och olika brädor har ju olika förutsättningar.
Känns som en rolig sak att ha om man kan motivera ett inköp och inte köpa en bara för att det är roligt.
Att sätta tak/golv lister med pistol är riktigt smidigt och blir snyggare än med hammare. Hur det blir på ytterpanel vet säkert nån annan bättre än mig.

Alltså dykert är en usel idé fast än den skulle vara rostfri.
Spikpistol, ja. Men isåfall ska du ställa in den så den lämnar cirka 2-3cm kvar av spiken sen slå in sista biten med hammare. Annars finns risk att du spräcker panelen och fukt kan ta sig in där ändå.

37.png

38.png
34.png

Vänligen,
Martin
Kolfilter är en nödlösning.
Med en vanlig fläkt får du dels bort att fett och stekos (vilket en kolfilterfläkt hjälpligt klarar av) men dessutom får du bort all ånga (=fukt) som bildas när du kokar vilket inte en kolfilterfläkt klarar över huvud taget.

För 7 m2 skulle jag inte bry mig om att skaffa spikpistol. Tycker du det är svårt att spika för hand kan du t.o.m. köpa billiga trallskruv o skruva upp panelen....
Ska du använda spikpistol så är det varmförzinkad (VFZ) trådspik du ska använda (om det är gran/furupanel som ska målas. Ädelträpanel eller panel som ska behandlas med järnvitriol kan kräva rostfri (RF) spik!) Oftast brukar spiklängder runt 60-75 mm vara lagom (beror på paneltyp etc).
Ska panelen målas med täckfärg spelar det inte någon speciellt stor roll om spiken går in lite för djupt. Se bara till att dutta i rejält med färg i spikhålen. Väggpanel ruttnar 98 gånger av 100 längst ner där vattnet ”fastnar” och/eller stänker upp från marken. Lägg hellre tid o kraft på att olja in panelen längst ner och måla många, många lager på ändträt så det står mot fukt o vatten. (O tro inte på några fantasiteorier om att det ska vara obehandlat nertill för att kunna torka ut!!!) Det viktiga är att fukten inte kan komma in i ändträt och sugas upp!
En spetsning på ca 15 grader Längst ner på panelen minskar ytterligare risken samt att du ser till att slipa bort ev ”fnas” från sågningen innan du oljar o målar ändträt!!
Lycka till!!
Ps. Dyckert (tunn spik nästan utan skalle) används normalt för att spika panel och lister inomhus....

Började med årets första riktiga projekt.
Vi får uterummet(fristående) nästa vecka och det kommer i princip vara en byggsats ifrån Willab Garden.

Måste få ner mer plintar då vi kommer skjuta ut uterummet för att få lite mer avstånd mellan huset och uterummet. Kommer således förlänga del av altanen 1-1.5m åt två håll. Blir 6 plintar som det är just nu

Har bokat jordborr till imorgon och förhoppningsvis går det bra annars så får vi tänka om, kan vara rätt stenigt nämligen.

Det som återstår nu är att måtta in det exakt och sen är det bara att pay and pray :D

Innan jag börjar med jordborren är det någon av er som använt markskruv det kanske inte är att rekommendera för detta ändamål?

Bort med trallen
20200719_110403.jpg
20200719_110939.jpg

Bort med överliggare
20200719_123558.jpg

Bort med staket
20200719_134547.jpg

Bort med del av trappan
20200719_170709.jpg
20200719_202607.jpg
20200719_202620.jpg

Blir några skruv
20200719_173731.jpg

Första natten i huset och behöver skaffa mörkläggning till sovrum, har dock spaltventil i fönster. Någon med erfarenhet hur det fungerar med gardin framför? Eller behöver man satsa på en specialare som går under spaltventilen?
15C35921-154B-42E3-B2F0-F0B876861A2D.jpeg

Började med årets första riktiga projekt.
Vi får uterummet(fristående) nästa vecka och det kommer i princip vara en byggsats ifrån Willab Garden.

Måste få ner mer plintar då vi kommer skjuta ut uterummet för att få lite mer avstånd mellan huset och uterummet. Kommer således förlänga del av altanen 1-1.5m åt två håll. Blir 6 plintar som det är just nu

Har bokat jordborr till imorgon och förhoppningsvis går det bra annars så får vi tänka om, kan vara rätt stenigt nämligen.

Det som återstår nu är att måtta in det exakt och sen är det bara att pay and pray :D

Innan jag börjar med jordborren är det någon av er som använt markskruv det kanske inte är att rekommendera för detta ändamål?

Bort med trallen
20200719_110403.jpg
20200719_110939.jpg

Bort med överliggare
20200719_123558.jpg

Bort med staket
20200719_134547.jpg

Bort med del av trappan
20200719_170709.jpg
20200719_202607.jpg
20200719_202620.jpg

Blir några skruv
20200719_173731.jpg
Yes, markskruv är gudomligt när det är stenigt och jävligt. Funkar inte jordborren så ge det en chans.

Är man två så orkar man dra ned markskruvarna för hand, men det går tungt som satan

Grymt!

Har det som backup om det inte funkar med jordborr. Håller markskruv vikten av knutarna på uterummet tror du? Man kan ju iofs dra in två nära knutarna i sådant fall.

Hämtade precis
20200721_094612.jpg

Yes, markskruv är gudomligt när det är stenigt och jävligt. Funkar inte jordborren så ge det en chans.

Är man två så orkar man dra ned markskruvarna för hand, men det går tungt som satan

Senast ändrad:
Första natten i huset och behöver skaffa mörkläggning till sovrum, har dock spaltventil i fönster. Någon med erfarenhet hur det fungerar med gardin framför? Eller behöver man satsa på en specialare som går under spaltventilen?

Har samma i mitt sovrumsfönster. Satte två distanser så rullar gardiner fritt. Nackdel är lite mer ljusinsläpp på sidorna men bör inte göra så stor skillnad på din fönster?

image.jpg

Tror inte det är någon fara med gardin framför ventilen, speciellt inte om det bara är under natten med. Luften kommer ändå komma in så att säga.

Detta är ytterligare en anledning till varför man skall ha FTX i huset :D

Byggde en våningssäng åt sonen i sommarhuset när det visade sig att måtten på IKEA-sängen vi tänkt oss inte passade in. Lite bökigt när man bara hade en liten Japan-såg, vinkelhake och en skruvdragare, men slutresultatet blev rätt ok ändå.....
Tur att frugan är bra på att måla!! :)

5D6DC6AA-1F3E-4DD0-98B5-EE72D74757FB.jpeg

290BAFA7-8CF7-4812-9799-EE907197FABE.jpeg

Tror inte det är någon fara med gardin framför ventilen, speciellt inte om det bara är under natten med. Luften kommer ändå komma in så att säga.

Detta är ytterligare en anledning till varför man skall ha FTX i huset :D

Ja jag insåg det igår kväll att det kanske inte var så dumt med FTX ändå när jag insåg att rullgardin kommer rakt framför ventilen.
Vi får prova först, funkar det inte så finns det ju alltid lösning på det.

Sommarens ovanligt lilla byggprojekt, trappan för grässlänten från terassen så man slipper att halka och slå ihjäl sig varje gång gräset är blött...
Blir plantering mellan trappan och poolen med stora blad som sträcker sig in över trappan.

Muren putsade jag också själv förra månaden så nu saknas bara glasräcke och grind istället för det tillfälliga träräcket.
IMG_20200721_185000.jpg
IMG_20200721_184250.jpg
IMG_20200721_115245.jpg
IMG_20200623_083352.jpg
IMG_20200623_082132.jpg
IMG_20200621_131331.jpg

Tillbaka
Topp