Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bilda en samfällighet med sonen om du vill känna dig lite folklig.Köpte ju en hektar skog förra året att bygga kåk på, nu har byråkratin malt ett tag och vi kan äntligen börja peta lite i marken.
Vi börjar med 100m väg.
Jag har kolfilter i en ny lgh och funderar på att montera in det i en sekelskifteslägenhet med enbart självdrag. Jag har också en riktig fläkt med frånluft i en villa. En riktig fläkt kommer nog alltid att vara nr 1. En kolfilterfläkt är ett hyfsat alternativ om inte alternativ 1 finns.En fråga som jag hoppas passa i denna tråd: Renoverar som tidigare postat i denna tråd ett hus och har stött på ett litet problem med vårt kök. Vi har planerat att ha en köksfläkt med frånluft. Vi har lagt ner ganska mycket energi på designen av köket och även fläkten - efter lite olika förslag av modeller hittade firman som bygger vårt kök en modell vi gillar och passar riktigt bra designmässigt. Perfekt, detta var ett par månader sedan och inte tänkt mer på det.
Nu till problemet: När firman nu skulle beställa våran fläkt visade det sig att de fått fel information ifrån sin leverantör och denna fläkt är med kolfilter.
Vi har, som tur är, inte gjort något hål i taket än och rent krasst bryr jag mig inte om frånluft/kolfiter - bara de funkar. Är det någon här som en kolfilterfäklt i köket och är nöjd? Vårt kök är ~45m2 med stora fönsterpartier.
Alltid kul med bilder så postar ett par på våra fönster, denna vecka läggs golvvärmen och nästa vecka gjuter de golvet.
Vänligen,
Martin
Du kommer få damm i hela rummet - det får man alltid hur mycket man än försöker plastaHoppas slippa damm i hela rummet, ska slipa och måla dörr till fransk balkong!
Eller hur! Och ändå känns det helt fel att skita i plasten, den måste liksom upp fastän man vet att den inte hjälper!Du kommer få damm i hela rummet - det får man alltid hur mycket man än försöker plasta
Häng upp ett plastskynke till så du skapar en sluss. Garanterat mindre damm i övriga ytor.Eller hur! Och ändå känns det helt fel att skita i plasten, den måste liksom upp fastän man vet att den inte hjälper!
Någon som kört med spik/dyckertpistol för att sätta upp ytterpanel? Funderar nämligen på att köpa en men är lite kluven då jag hört risken är att dyckerten kan gå lite för långt in och det blir fuktskador? Eller är hammare och spik trots allt att föredra? Gäller ca 7m2 på en sida av ett garage.
Någon som kört med spik/dyckertpistol för att sätta upp ytterpanel? Funderar nämligen på att köpa en men är lite kluven då jag hört risken är att dyckerten kan gå lite för långt in och det blir fuktskador? Eller är hammare och spik trots allt att föredra? Gäller ca 7m2 på en sida av ett garage.
Kolfilter är en nödlösning.En fråga som jag hoppas passa i denna tråd: Renoverar som tidigare postat i denna tråd ett hus och har stött på ett litet problem med vårt kök. Vi har planerat att ha en köksfläkt med frånluft. Vi har lagt ner ganska mycket energi på designen av köket och även fläkten - efter lite olika förslag av modeller hittade firman som bygger vårt kök en modell vi gillar och passar riktigt bra designmässigt. Perfekt, detta var ett par månader sedan och inte tänkt mer på det.
Nu till problemet: När firman nu skulle beställa våran fläkt visade det sig att de fått fel information ifrån sin leverantör och denna fläkt är med kolfilter.
Vi har, som tur är, inte gjort något hål i taket än och rent krasst bryr jag mig inte om frånluft/kolfiter - bara de funkar. Är det någon här som en kolfilterfäklt i köket och är nöjd? Vårt kök är ~45m2 med stora fönsterpartier.
Alltid kul med bilder så postar ett par på våra fönster, denna vecka läggs golvvärmen och nästa vecka gjuter de golvet.
Vänligen,
Martin
För 7 m2 skulle jag inte bry mig om att skaffa spikpistol. Tycker du det är svårt att spika för hand kan du t.o.m. köpa billiga trallskruv o skruva upp panelen....Någon som kört med spik/dyckertpistol för att sätta upp ytterpanel? Funderar nämligen på att köpa en men är lite kluven då jag hört risken är att dyckerten kan gå lite för långt in och det blir fuktskador? Eller är hammare och spik trots allt att föredra? Gäller ca 7m2 på en sida av ett garage.
Yes, markskruv är gudomligt när det är stenigt och jävligt. Funkar inte jordborren så ge det en chans.Började med årets första riktiga projekt.
Vi får uterummet(fristående) nästa vecka och det kommer i princip vara en byggsats ifrån Willab Garden.
Måste få ner mer plintar då vi kommer skjuta ut uterummet för att få lite mer avstånd mellan huset och uterummet. Kommer således förlänga del av altanen 1-1.5m åt två håll. Blir 6 plintar som det är just nu
Har bokat jordborr till imorgon och förhoppningsvis går det bra annars så får vi tänka om, kan vara rätt stenigt nämligen.
Det som återstår nu är att måtta in det exakt och sen är det bara att pay and pray
Innan jag börjar med jordborren är det någon av er som använt markskruv det kanske inte är att rekommendera för detta ändamål?
Bort med trallen
Bort med överliggare
Bort med staket
Bort med del av trappan
Blir några skruv
Yes, markskruv är gudomligt när det är stenigt och jävligt. Funkar inte jordborren så ge det en chans.
Är man två så orkar man dra ned markskruvarna för hand, men det går tungt som satan
Första natten i huset och behöver skaffa mörkläggning till sovrum, har dock spaltventil i fönster. Någon med erfarenhet hur det fungerar med gardin framför? Eller behöver man satsa på en specialare som går under spaltventilen?
Första natten i huset och behöver skaffa mörkläggning till sovrum, har dock spaltventil i fönster. Någon med erfarenhet hur det fungerar med gardin framför? Eller behöver man satsa på en specialare som går under spaltventilen?
Ger upp borren. Min bättre hälft flög som en vante när vi stötte på sten modell halvstora ....
Blir handgrävning
Slutagrav.se
Är marken under ”orörd” sedan längeJo, me känns inte riktigt bekvämt med markskruv på 3 av knutarna med överhäng...
Men jag kan ha fel
Tror inte det är någon fara med gardin framför ventilen, speciellt inte om det bara är under natten med. Luften kommer ändå komma in så att säga.
Detta är ytterligare en anledning till varför man skall ha FTX i huset