• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

P-A

Sir Spamalot
20200731_174903.jpg
20200731_174935.jpg
20200731_183329.jpg
IMG_20180428_091734_687.jpg

Nu är det dags att ta tag i poolen.
Eller snarare bygga bort poolen. -är du galen!? Ta bort en innomhuspool? Ja, det är jag kanske. Men med tanke på alternativen så väljer jag gladeligen att skapa det rum vi saknar i huset istället.

Tanken är att vi ska bygga en lös regelstomme i poolen och inte göra en direkt åverkan på själva poolen så att den, iaf i teorin, ska kunna återställas om man skulle önska det vid ett senare skede.
Jag kommer sen att måla väggarna ljusa, ordna ljus där och lägga golv i hela rummet samt byta ut dörrarna och kanske sätta in extra fönster.
Väggen med den gula skylten ska också rivas så att vi får direkttillgång från huset.
Och sen ska det installeras en kamin i murstocken i det som är tänkt bli vår vinterträdgård istället för poolrum.
Totalt ca 65kvm.

Som ni ser på ritningen så har vi som en innergård dit dubbeldörrarna leder från rummet. Poolen är i den långsmala delen.

I rummet bakom murstocken har vi relax med bastu, öppen eldstad osv.med timmrade väggar.
 

Hawk100

Rolex
20200731_174903.jpg
20200731_174935.jpg
20200731_183329.jpg
IMG_20180428_091734_687.jpg

Nu är det dags att ta tag i poolen.
Eller snarare bygga bort poolen. -är du galen!? Ta bort en innomhuspool? Ja, det är jag kanske. Men med tanke på alternativen så väljer jag gladeligen att skapa det rum vi saknar i huset istället.

Tanken är att vi ska bygga en lös regelstomme i poolen och inte göra en direkt åverkan på själva poolen så att den, iaf i teorin, ska kunna återställas om man skulle önska det vid ett senare skede.
Jag kommer sen att måla väggarna ljusa, ordna ljus där och lägga golv i hela rummet samt byta ut dörrarna och kanske sätta in extra fönster.
Väggen med den gula skylten ska också rivas så att vi får direkttillgång från huset.
Och sen ska det installeras en kamin i murstocken i det som är tänkt bli vår vinterträdgård istället för poolrum.
Totalt ca 65kvm.

Som ni ser på ritningen så har vi som en innergård dit dubbeldörrarna leder från rummet. Poolen är i den långsmala delen.

I rummet bakom murstocken har vi relax med bastu, öppen eldstad osv.med timmrade väggar.
Det ser ju klockrent ut att få till en liten ”vinkällare” med plats för x antal flaskor i före detta poolen!!!! Regla upp som tänkt, men bygg ett utrymme på x kvadratmeter där nere och fäll in en lucka i golvet samt en trappa eller lejdare ner.....
Putsa väggarna med gipsbruk o måla valfri färg, lägg en platonmatta med tex marktegel eller dekorgrus på och koppla in en lampa som tänds när luckan öppnas! Förvara vinet i vinlådor av trä eller skruva upp några hyllor. Klart!!
Ser exklusivt ut men behöver inte bli våldsamt dyrt om du gör det själv.....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
helskotta vad segt det gått och vad jobbigt det varit. Men här kommer en uppdatering!!!

Efter det att plintarna blev satta så var det dags att att regla upp. Förlängde skruvreglar på många av raderna genom att lägga nya reglar omlott, förlängde även två rader bärlinor genom att lägga även de omlott. Ute i hörnen och där syll och så småningom skenor samt stolpar skall sitta reglades det upp med extra reglar.

Där skruvreglarna lades omlott så sattes det en 45x45 regelbit för att ha något att skruva golvet utan att förskjuta skruvraden
20200728_092156[1].jpg


När det var klart så var det dags att cellplast. Blev tokig på alla springor så mycket tätades med byggfolietejp och "tätade" med spillet ifrån cellplasten. Då reglarna sitter med CC50 så fick jag kapa alla skivor.... Jag hoppas tejpen håller då inga avstånd kommer vara konstanta genom årstiderna. Men ETABs gröna tejp is the shit, hade använt till allt om det inte vore grönt :D

20200731_162720[1].jpg


Då cellplasten är vit och golvet läggs med springor för att förhindra att den vita plasten skulle lysa igenom och för att minimera eventuellt drag underifrån så det åkte på svart vindpapp
20200731_171049[1].jpg


Sedan monterades en syll av tryckt 45x95 som skenor och stolpar skall monteras på, bredden på syllen beror på givetvis vilket skensystem som används.
20200731_201137[1].jpg


Nästa steg var att lägga trallen, vi valde 28x120 lärkträ. Då resultatet är viktigt så förborrades alla skruvhål. Det här tog tid kan jag lova....
20200803_155045[1].jpg

men det var skönt att inte behöva klyva någon bräda. Trallen är lagd med 3mm mellanrum. När man läser på om lärk så skall avståndet vara än större. Men den rekommendationen är om man skall ha det som trall utan något tak över. Tydligen så sväller lärk väldigt mycket, tänker att golvet i uterummet ej kommer att utsättas för lika mycket fukt. I värsta fall så får vi justera.

Då cellplast i princip är vattentätt så får vi tänka till lite med val av mattor eller någon form av plast under mattor om någon vätska spills. För det lär ta grymt lång tid innan eventuell vätska dunstar bort. Tänk en flarra öl....

Det billigaste alternativet hade kanske varit att lagt befintligt golv inne i rummet med... I vilket fall så hade vi fått kapa upp det ville nämligen inte att längorna i sådant fall skulle gå ifrån utsidan uterummet och in. Risk finns då att fukt/väta letar sig in på insidan.

20200804_213101[1].jpg

Blev klar med golvet idag! Imorgon så blir det till att börja grundmåla delar av uterummet.....

Rena skarvar är nice :) alla ser ej såhär men de flesta :p
20200805_082317.jpg



20200728_191406[1].jpg


Som om det inte var tillräckligt så har vi hämtat 74m kantsten som vi skall sätta själva. Får hjälp med rännan med maskin dock. Tanken är att skaftvägen skall asfalteras..l Men det får blir ett eget projekt...
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Börjat grunda och olja ändträn. Fuskade lite med ändträna har penslat på och inte doppat ändarna i något och låtit dem suga upp oljan. Bör kanske göra det med stolparna.

Willab har även missat att skicka med några detaljer som behövs för att få dit nockbjälken... Det är dock rediga delar, limträbalken kommer bli problem att få dit med tre pers t om.

20200806_202132.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Börjat kolla lite på hus. När man bor i. Nyproddad lgh med modern ventilation känns inte mikrobiell påväxt, radon, fuktiga källare o hus utan några friskluftsintag inte så kul
Hur ska detta då. Ska man behöva bygga nytt..
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Börjat kolla lite på hus. När man bor i. Nyproddad lgh med modern ventilation känns inte mikrobiell påväxt, radon, fuktiga källare o hus utan några friskluftsintag inte så kul
Hur ska detta då. Ska man behöva bygga nytt..

Jag gick precis från tokrenoverad lägenhet till gammalt torp renoverat på 60- och 90-tal. Mitt supertråkiga tips är ju att inte maxa din budget utan ha ett par hundra tusen över om du inte kan göra allt själv. Jag har redan lagt minst två arbetsveckor i krypgrunden, hittat en massa hemmalösningar i elen och haft rörmokare på besök som ska återkomma... När el och vatten är åtgärdat (för gissningsvis 200'?) Så är det bara tilläggsisolering, panelbyte, fönsterrenovering, byte av uppvärmning, takbyte, två nya badrum, nytt kök, renoverat gästhus och nybyggt dubbelgarage kvar. Sen är det bara 30.000kvm tomt kvar att ta hand om :woot:
Av min mycket korta period i hus, det kostar och det tar tid. Jag får lära mig att leva med lägre standard och att spara i ett par år innan jag kan göra renoveringarna. Är huset friskt (någorlunda) så löser det sig. Man kommer få göra kompromisser på ett sätt jag inte gjorde i min lägenhet men resan är mycket roligare och livskvaliteten i hus är för mig otroligt mycket bättre.
Hitta en vettig grund att börja med och sen är det bara att köra!
 

oystercase

Cartier
Börjat kolla lite på hus. När man bor i. Nyproddad lgh med modern ventilation känns inte mikrobiell påväxt, radon, fuktiga källare o hus utan några friskluftsintag inte så kul
Hur ska detta då. Ska man behöva bygga nytt..
Fast FTX är ju fasen så mycket bättre än frånluftsfläkt och friskluftsintag. Extra bra om man har lite mycket radon eftersom man kan ha flera gånger större luftombyte jämfört med andra ventilationslösningar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Går segt och jag har knappt någon ork kvar har målat i nästan 8 bara idag

Det mesta är grundat och struket två gånger, är några delar kvar att börja stryka imorgon. Sen så har vi panel kvar att.........
20200808_200901.jpg

20200808_195005.jpg

Limträbalken för taket är rätt redig minst sagt
Som referens så är det en 45x195 bredvid. Oklart hur vi skall göra med den när den skall upp. Den är 4820mm lång...
20200808_195417.jpg
20200808_195445.jpg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Går segt och jag har knappt någon ork kvar har målat i nästan 8 bara idag

Det mesta är grundat och struket två gånger, är några delar kvar att börja stryka imorgon. Sen så har vi panel kvar att.........
20200808_200901.jpg

20200808_195005.jpg

Limträbalken för taket är rätt redig minst sagt
Som referens så är det en 45x195 bredvid. Oklart hur vi skall göra med den när den skall upp. Den är 4820mm lång...
20200808_195417.jpg
20200808_195445.jpg


Kämpa på! Tycker själv all målning är rätt uttråkande. Angående hur du ska göra med limträbalken så är det väl bara att två personer lyfter i varsin ände? :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Fast FTX är ju fasen så mycket bättre än frånluftsfläkt och friskluftsintag. Extra bra om man har lite mycket radon eftersom man kan ha flera gånger större luftombyte jämfört med andra ventilationslösningar.
Helt klart. Jag har ftx i vår lägenhet nu.
Jäkligt ovanligt på hus. Folk verkar tro att man vill köpa vilket skit som helst.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tacj, ja det är bara att kötta på.

Har skaftvägen att ta hand om i veckan med ...
Ahha jadu det där med balken kommer bli intressant

Kämpa på! Tycker själv all målning är rätt uttråkande. Angående hur du ska göra med limträbalken så är det väl bara att två personer lyfter i varsin ände? :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det kan vara rätt knepigt att få till FTX i efterhand på tvåplanshus.

Knepigt som i knepigt och knepigt i som dyrt som fan..... Ångrar fortfarande att vi inte har det i huset. Som sagt i nästa....
Har ftx i huset, källare, entréplan och ovanvåning och som du säger, att addera det i efterhand skulle inte bli billigt. Fick byta ut hela aggregatet på vinden 4mån efter vi flyttat in och jävlar vilken skillnad det blev på inomhusklimatet. Sommarnattskyla står och går nu och till nästa sommar adderas ett kylaggregat till systemet som jag hoppas kommer bidra till betydligt trevligare sommrar.
 

D.Trump

Cartier
Går segt och jag har knappt någon ork kvar har målat i nästan 8 bara idag

Det mesta är grundat och struket två gånger, är några delar kvar att börja stryka imorgon. Sen så har vi panel kvar att.........
20200808_200901.jpg

20200808_195005.jpg

Limträbalken för taket är rätt redig minst sagt
Som referens så är det en 45x195 bredvid. Oklart hur vi skall göra med den när den skall upp. Den är 4820mm lång...
20200808_195417.jpg
20200808_195445.jpg
Skit i det tråkiga målandet o ta en tur i mx-5an o njut av en cab tur istället:)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
har en fråga

Stolparna är i limträ 115x115 till uterummet syllen är 45x95. Som ni kan se så är det ett bryt mot befintligt altangolv för att minimera risk med att fukt letar sig in.
Min fråga är hur hade ni gjort vid stolpar för att de inte skall suga vatten. Nu när stolparna står på syllen så är de högre upp en befintlig trall på utsidan så det kommer inte riktigt stå och suga vatten förutom på vinter och snön ligger på.

har funderat på att göra knutbrädor och klä in stolparnar och låta knutbrädorna gå ner och förbi syllen för att minimera att vattnen/snö ligger dikt an mot stolparna. Har ni några tips?

Skall tilläggas att det är sadeltak dock med knappt något utspring:(
20200803_155045-1-jpg.1512921
 
Senast ändrad:
Topp