• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Blev nästan klar med fem hål
Sista hålet har en ännu större sten.

Skall se om jag kan bila den imorgon, om jag kan röra armarna imorgon vill säga :D

Alla hål är klara, runt 80-90mcm djupa. Tänker att 10cm singel räcker...

Har idag köpt 700mm plintar med justerbara stolpskor.

Imorgon bli det att få i singel, plintar, justera in samt få på reglar om jag hinner.

Ja vattenslangen är borta.
20200722_190642.jpg

Någon som kört med spik/dyckertpistol för att sätta upp ytterpanel? Funderar nämligen på att köpa en men är lite kluven då jag hört risken är att dyckerten kan gå lite för långt in och det blir fuktskador? Eller är hammare och spik trots allt att föredra? Gäller ca 7m2 på en sida av ett garage.

7 m2? Det är typ 27 spikar ;)
Jag tror du klarar dig fint med hammare.

Byggde en ny stentrappa vid fritidshuset i eftermiddags lite spontant och otippat. Kl 15 svängd vi förbi en gubbe i byn som visade sig ha granitsteg att sälja och kl 20 var trappan (nästan) klar.....
Personbästa i snabbt byggande!!
486B9C43-FB88-4F73-87EF-21AF07E275BF.jpeg
FAD047C5-C466-49E5-82A1-61DB2BA36B22.jpeg
325628BA-767A-44AF-BCD5-F53570163544.jpeg
C1C628B6-68A4-4E43-ABA5-65C986DAE5AE.jpeg
827BAFC6-2703-4795-9519-C1DD1610EC8C.jpeg
F386AC7C-E421-4E9C-BF00-A7373E2B363E.jpeg
Dock kvarstår ju att fixa allt runt trappan....

Senast ändrad:
Vart ju bra med trappan och stenstappleriet, det ser ut som att det är ordentligt packat runt stenarna (om det inte är det så lär ormarna trivas.)

Någon här med erfarenhet utav träfasad på huset med "bränt trä", tekniken härstammar från Japan med namnet "Yakisugi" och Googlar man verkar de gå under namnet "shou sugi ban" här i Sverige på vissa ställen. Är på G att beställa till huset jag/vi renoverar men bara pratat med folk som säljer det och då är allt givetvis -"Ett klockrent val".

Någon med erfarenhet?

Bild på test-bitar från olika leverantörer vi fått:
trä.png

Vänligen,
Martin

Svar mig själv då jag förra veckan fick leverans av 1,2 ton plankor enligt fraktsedeln. Tog semester i måndags då jag och tjejen sorterade plankorna i tre högar efter struktur/färg och om någon vecka eller två åker de upp på huset. Återkommer med bild :) De var, i leveransen, separerade med "vaxpapper" så vi återanvände det ifall ni undrar.
Jag är något partiskt men de ser riktigt bra ut, jag luktade och såg ut som en person som jobbat i en kolmila efter sorterandet :)

01.png

02.png

(inte samtliga brädor på bilden)

Vänligen,
Martin

Svar mig själv då jag förra veckan fick leverans av 1,2 ton plankor enligt fraktsedeln. Tog semester i måndags då jag och tjejen sorterade plankorna i tre högar efter struktur/färg och om någon vecka eller två åker de upp på huset. Återkommer med bild :) De var, i leveransen, separerade med "vaxpapper" så vi återanvände det ifall ni undrar.
Jag är något partiskt men de ser riktigt bra ut, jag luktade och såg ut som en person som jobbat i en kolmila efter sorterandet :)

01.png

02.png

(inte samtliga brädor på bilden)

Vänligen,
Martin
Rekommenderar verkligen att täcka dem så de inte slår sig. Går på ett par dagar annars.

Jag bara måste passa på att fråga. I min tvättstuga högt upp på väggen sitter en sån här. Den lyser svagt, svagt grönt. I övrigt ger den inte från sig några livstecken överhuvudtaget. Vad är det för något? Kan inte se att det händer något med den nånsin.
FBD281B6-3FA4-4B16-AEB1-44489D6895A9_1_201_a.jpeg

Nej, det kan det inte vara för det har jag ingen - och de ser ut så här
2141400A.jpg

Min är tydligt en grön lampa som lyser svagt men inte verkar göra någonting annat o_O:confused:
Finns andra sorters rörelsevakter till schneider exxakt än den där :)

Dock har du rätt i att din inte är en sådan, det är en indikeringslampa.
Frågan är vad den skall indikera för?

Jag bara måste passa på att fråga. I min tvättstuga högt upp på väggen sitter en sån här. Den lyser svagt, svagt grönt. I övrigt ger den inte från sig några livstecken överhuvudtaget. Vad är det för något? Kan inte se att det händer något med den nånsin.
FBD281B6-3FA4-4B16-AEB1-44489D6895A9_1_201_a.jpeg

Om man är paranoid/konspiratorisk så är det ryssarna/hyresvärden, storebror ser dig.
o_O:)

Kolla säkringsskåpet, du kanske kan lista ut det den vägen.
En kontrolllampa kan ju lysa av vad som helst, nivålarm, fasfel, normal drift osv

Har googlat mig fram till att schneider har något som heter "ljussignal Exxakt" som ser ut som den jag har - men vad signalerar den?! :arghh:
https://www.se.com/se/sv/product/WDE002166/ljussignal-grön-lins-e10-snabbanslutning.-vit/

files

Drog iväg en fråga till hustillverkaren nu också. Ska vi se vem som gissar rätt? Uppdaterar när jag får svar.

Kolla säkringsskåpet, du kanske kan lista ut det den vägen.
En kontrolllampa kan ju lysa av vad som helst, nivålarm, fasfel, normal drift osv

Har googlat mig fram till att schneider har något som heter "ljussignal Exxakt" som ser ut som den jag har - men vad signalerar den?! :arghh:
https://www.se.com/se/sv/product/WDE002166/ljussignal-grön-lins-e10-snabbanslutning.-vit/

files

Drog iväg en fråga till hustillverkaren nu också. Ska vi se vem som gissar rätt? Uppdaterar när jag får svar.

Vart ju spännande nu, men nån form av vatten/översvämning nivåvakt eftersom den sitter i ett tvättutrymme är nog min gissning.
Ev förberedelse för nåt liknande dvs inkopplat och lyser fast den inte har någon underliggande funktion inkopplad.

Lampan är ju grön, hoppas i alla fall den indikerar nåt positivt...
Grönt= ok att köpa en dinka till!
Gult= vänta nu, har du verkligen råd med ännu en klocka till???
Rött=köper du den klockan du nu är sugen på och tittar på får du pantsätta huset och din familj kommer lämna dig.... (Kan mycket väl vara värt det, men fundera i alla fall en gång extra innan du trycker på köp!!)

Grönt= ok att köpa en dinka till!
Gult= vänta nu, har du verkligen råd med ännu en klocka till???
Rött=köper du den klockan du nu är sugen på och tittar på får du pantsätta huset och din familj kommer lämna dig.... (Kan mycket väl vara värt det, men fundera i alla fall en gång extra innan du trycker på köp!!)
:D:D:D

Tillbaka
Topp