• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Jag gjorde en liknande operation för några år sedan då la jag platonmatta (heter det så?) på betongen, sedan frigolitisolering, spånskiva, parkett och sedan luftad sockel.

Tycker betongen ser blöt ut på sista bilden, är den det vet jag inte om du behöver låta det torka först innan du lägger nytt..
riv ut allt, flytspackla och lägg klinker, enklast och bäst ur fuktsynpunkt dessutom onödigt att värma ett förråd.

Behöver lite råd kring källarfix. Vi har ett litet orört teknikrum i källaren som har genererat väldigt mycket källarlukt (som ni ser på bilderna...). Resten av källaren är omgjord med någon typ av nivellgolv och vattenburen värme men av någon anledning struntade tidigare ägare i teknikrummet. Efter att ha slitit ut golvplankor och panel som satt på ena väggen luktar det betydligt mindre vilket är skönt. Hur tycker ni att jag ska göra med det nya golvet? Min plan är att riva upp befintlig matta, lägga nu matta, byta ut reglarna, ny isolering (eller ska jag skippa den?), lägga spånskiva och sen lite parkett så att det blir fräscht. Resten av rummet målas i vanlig väggfärg på spånskivorna och lämplig färg på lecablocken (utanför bild). Hyllorna byts till melamin eller dylikt. Jag skiter i om det börjar lukta igen om några år för det är så pass litet så det går snabbt att fixa igen.
Eller har ni andra tips?
736370B2-4837-4B77-8DFC-01FAF7A45473.jpeg
2E118F79-D1C2-40DB-94A2-202F7B387A12.jpeg
Ytterligare en nöjd Tele2 kund.........vad trevligt!

Behöver lite råd kring källarfix. Vi har ett litet orört teknikrum i källaren som har genererat väldigt mycket källarlukt (som ni ser på bilderna...). Resten av källaren är omgjord med någon typ av nivellgolv och vattenburen värme men av någon anledning struntade tidigare ägare i teknikrummet. Efter att ha slitit ut golvplankor och panel som satt på ena väggen luktar det betydligt mindre vilket är skönt. Hur tycker ni att jag ska göra med det nya golvet? Min plan är att riva upp befintlig matta, lägga nu matta, byta ut reglarna, ny isolering (eller ska jag skippa den?), lägga spånskiva och sen lite parkett så att det blir fräscht. Resten av rummet målas i vanlig väggfärg på spånskivorna och lämplig färg på lecablocken (utanför bild). Hyllorna byts till melamin eller dylikt. Jag skiter i om det börjar lukta igen om några år för det är så pass litet så det går snabbt att fixa igen.
Eller har ni andra tips?
736370B2-4837-4B77-8DFC-01FAF7A45473.jpeg
2E118F79-D1C2-40DB-94A2-202F7B387A12.jpeg
Undrar om inte spånskivorna också kan dra åt sig fukt/lukt också? Kanske gå över till ett mer slutet material i hyllorna? (Typ elfahyllor eller likn)

Jag gjorde en liknande operation för några år sedan då la jag platonmatta (heter det så?) på betongen, sedan frigolitisolering, spånskiva, parkett och sedan luftad sockel.

Tycker betongen ser blöt ut på sista bilden, är den det vet jag inte om du behöver låta det torka först innan du lägger nytt..
Blir syllpapp underst och sen skiter jag i isoleringen men annars samma lösning som du. Det är inte blött utan det är den gamla pappen som syns.
riv ut allt, flytspackla och lägg klinker, enklast och bäst ur fuktsynpunkt dessutom onödigt att värma ett förråd.
Ja och samtidigt känns det väldigt överdrivet att flytspackla och lägga klinkers i ett minimalt förrådsutrymme. :)
Ytterligare en nöjd Tele2 kund.........vad trevligt!
Bra input! Bytte nyligen till Comviq. Sparar miljarder!
Undrar om inte spånskivorna också kan dra åt sig fukt/lukt också? Kanske gå över till ett mer slutet material i hyllorna? (Typ elfahyllor eller likn)
Hyllorna blir melaminskivor så det borde vara bättre än nu. De spånskivor som sitter som vägg målar jag med väggfärg men de verkar heller inte dragit åt sig någon fukt.

Var hittar jag rörsocklar? Har rör till element som jag behöver dölja och de gamla är svinfula.

Mina som är i plast köptes på Bauhaus för ett par år sen, var likadana som originalet som satt i lägenheten (byggd -69 )
En del som man spikade fast i väggen och sen ett hölje man häktar på.
Köptes som 2 olika delar på 3m. längder
Finns även stoppklossar (som på bilden) och hörnor/vinklar i olika varianter.

16014861429573368959750023173489.jpg
16014861746679070491458118460367.jpg

Mina som är i plast köptes på Bauhaus för ett par år sen, var likadana som originalet som satt i lägenheten (byggd -69 )
En del som man spikade fast i väggen och sen ett hölje man häktar på.
Köptes som 2 olika delar på 3m. längder
Finns även stoppklossar (som på bilden) och hörnor/vinklar i olika varianter.

16014861429573368959750023173489.jpg
16014861746679070491458118460367.jpg
Problemet jag har är att röret är right mot väggen. Nedre bilden är på gamla lösningen.
IMG_20200930_195351.jpg
IMG_20200930_195457.jpg

Problemet jag har är att röret är right mot väggen. Nedre bilden är på gamla lösningen.
IMG_20200930_195351.jpg
IMG_20200930_195457.jpg

Ser ut som liknande som mina var. Jag lät gamla bakstycket sitta kvar och köpte nya täckare i vit plast dom gamla var gråaktiga.

Ett alternativ är att spika en distans över röret som är lite tjockare än rören, och sen en vanlig golvlist utanpå.
I mitt kök är det den lösningen. Blir en platt översida.
16014899009946659003027597003840.jpg
16014899391724003946847797207271.jpg

antar att det inte finns några Renova-uttag som har samma funktion?
Finns tyvärr inte kombinerat USB med 230v i Renova-serien nej..

-"Tänkte inte på det"
Närmast blir väl om man kör en dubbel-ram med ett vanligt uttag och ett för USB.
Låter någon annan svara som har bättre koll, har lagt ner allt för mycket tid på eluttag senaste månaderna och visste att Schneider hade USB uttaget jag länkade till.

Finns ju Inte heller förhöjningdosa i kombination för Renova (dvs som finns i tex Exxakt där det finns 2/3 facks-kombinationer i 21mm resp. 35mm)

Hur mycket jobb skulle det uppskattningsvis vara för en elektriker att installera ett nytt vägguttag bredvid säkringsskåpet i hallen?

Hade varit skönt att slippa dra 10 meters nätverkskabel. :dead:

Hur mycket jobb skulle det uppskattningsvis vara för en elektriker att installera ett nytt vägguttag bredvid säkringsskåpet i hallen?

Hade varit skönt att slippa dra 10 meters nätverkskabel. :dead:
Menar du från centralen? Dra en utanpåliggande kabel till ett vanligt uttag?? Antar att du ska ha router eller liknande där?? Beroende på hur det ser i din central (ålder på kablar, trånghet, fel färger osv) Mem om vi utgår från ett ”normalt” skick bör det ta max 30 min. Mer troligt ca en kvart

Menar du från centralen? Dra en utanpåliggande kabel till ett vanligt uttag?? Antar att du ska ha router eller liknande där?? Beroende på hur det ser i din central (ålder på kablar, trånghet, fel färger osv) Mem om vi utgår från ett ”normalt” skick bör det ta max 30 min. Mer troligt ca en kvart
Tack!

Precis, nätverksuttaget är placerat precis ovanför dörren. Riktigt uselt.

En kvart.
Dvs en timme debiterad tid.

Men vad har 10m nätverkskabel med ett nytt vägguttag att göra?

En kvart verkar vara konsensus så en timmes jobb kan det vara värt.

precis som Burnman skrev så är det för att installera router utan att behöva dra nätverkskabel genom hela lägenheten.

Tack!

precis som Burnman skrev så är det för att installera router utan att behöva dra nätverkskabel genom hela lägenheten.
Alright,det förklarar saken!
Ja, under ”normala” förhållanden bör det inte ta längre tid :)

Tack!

Som sagt. Är inte centralen från 1800 kallt och någon riktig klåpare som varit där bör det gå riktigt fort. Som @Richie skriver får du nog räkna med 1h fakturering, kanske framkörningsavgift och riktiga ockerpriser för materialet. Men med tanke på jobbets storlek bör ändå slutsumman för dig vara hanterbar. Skarvkablar i alla dess former är ett sattyg. Om vi pratar permanenta lösningar. Så tycker du gör rätt som vill fixa det ordentligt direkt. Jag hade väl ”turen” med nya kåken att jag blåste ut hela helvetet och kunde göra, mer eller mindre, bra lösningar permanent. Vågar knappt fundera på hur samma resultat jag har nu skulle sett ut om jag köpt något färdigt, äldre, hus.
6DD8A0CC-CAF5-4046-8144-8FEA3F815719.jpeg

Kanske inte ser svinbra ut men det här är i min garderob. Så jag kan leva med det:)

Som sagt. Är inte centralen från 1800 kallt och någon riktig klåpare som varit där bör det gå riktigt fort. Som @Richie skriver får du nog räkna med 1h fakturering, kanske framkörningsavgift och riktiga ockerpriser för materialet. Men med tanke på jobbets storlek bör ändå slutsumman för dig vara hanterbar. Skarvkablar i alla dess former är ett sattyg. Om vi pratar permanenta lösningar. Så tycker du gör rätt som vill fixa det ordentligt direkt. Jag hade väl ”turen” med nya kåken att jag blåste ut hela helvetet och kunde göra, mer eller mindre, bra lösningar permanent. Vågar knappt fundera på hur samma resultat jag har nu skulle sett ut om jag köpt något färdigt, äldre, hus.
6DD8A0CC-CAF5-4046-8144-8FEA3F815719.jpeg

Kanske inte ser svinbra ut men det här är i min garderob. Så jag kan leva med det:)
Telenor/Bredbandsbolaget här med, men löst med en Patchpanel istället.....

963F8B7C-4D7A-4066-A20E-4136C456EDE9.jpeg

Telenor/Bredbandsbolaget här med, men löst med en Patchpanel istället.....

963F8B7C-4D7A-4066-A20E-4136C456EDE9.jpeg
Ser cleant ut. Men jag har 4st såna där ubitique access punkter så en patchpanel funkade inte för dessa som IT-snubbarna förklarade på jobbet. Om jag inte ville ha en strömkabel till varje tallrik. Så jag fick ett gäng switchar från dem. Bl.a med inbyggd matning för de tallrikarna så jag bara har nätverkskabel från dessa accesspunkter till switchen. Jag är lite av en IT-analfabet själv. Men som de förklarade var det här, resultatmässigt, bästa lösningen. Även den dagen kidsen börjar lana osv. Med en patchpanel kunde det påverka prestandan negativt sa dem. Inte så jag skulle märka det öht vid mitt bruk. Men ungdomar som gejmar online Kan tjäna någon hundradels sekund :)

Ser cleant ut. Men jag har 4st såna där ubitique access punkter så en patchpanel funkade inte för dessa som IT-snubbarna förklarade på jobbet. Om jag inte ville ha en strömkabel till varje tallrik. Så jag fick ett gäng switchar från dem. Bl.a med inbyggd matning för de tallrikarna så jag bara har nätverkskabel från dessa accesspunkter till switchen. Jag är lite av en IT-analfabet själv. Men som de förklarade var det här, resultatmässigt, bästa lösningen. Även den dagen kidsen börjar lana osv. Med en patchpanel kunde det påverka prestandan negativt sa dem. Inte så jag skulle märka det öht vid mitt bruk. Men ungdomar som gejmar online Kan tjäna någon hundradels sekund :)
PoE.....snyggt.....då är jag med. Strömmen matas via TP kabeln.

Just :) Till de här rackarna. Spårade in nätverkskabeln i betongväggarna för att inte ha synliga kablar till dem. Om det är så snyggt vet jag inte. Men tycker inte det är så jävla fult heller. Och bra fart på Wi-Fi:t är det
B8D3E577-EEA8-439E-8DCD-6B5EA621E1FE.jpeg
6B6A7314-2BE8-4AC2-94A1-20346596E3B9.jpeg
Stiligt......fick du hjälp även med radioplaneringen?

Njae, hjälp och hjälp. Lite hjälp fick jag väl. Skissade upp planlösningen för IT-folket på jobbet och de gav lite tips kring placering. Men mycket mer än så var det väl inte. Något särskilt du tänkte på?
Låter bra.....beror på nördigheten :)
Har man 4 antenner är det bara klokt att ha lite koll på täckning, kanaler mm så de inte stör ut varandra samt undvika blind spots.....men funkar det bra är bara att knäppa upp en bira och låta kidzen härja loss :)

Låter bra.....beror på nördigheten :)
Har man 4 antenner är det bara klokt att ha lite koll på täckning, kanaler mm så de inte stör ut varandra samt undvika blind spots.....men funkar det bra är bara att knäppa upp en bira och låta kidzen härja loss :)
Du får gärna fördjupa vad du menar, tänk på att jag som sagt är IT-analfabet. Blindspots är jag rätt säker på är en ickefråga. Men det andra är mer osäkert. Har bara två st igång nu på ÖV/entréplan. Har inte gett mig på källaren ännu, renoveringsmässigt. Men cat6 kablarna är framdragna till respektive positioner som det är tänkt nu, baserat på planlösning och umgängesytor. Så det är som sagt två st per våningsplan jag ska ha. Vet inte om det hjälper till ditt klargörande men varje plan är på 158kvm med betonginnerväggar samt ett ganska rejält betongbjälklag mellan ÖV/källare.

Du får gärna fördjupa vad du menar, tänk på att jag som sagt är IT-analfabet. Blindspots är jag rätt säker på är en ickefråga. Men det andra är mer osäkert. Har bara två st igång nu på ÖV/entréplan. Har inte gett mig på källaren ännu, renoveringsmässigt. Men cat6 kablarna är framdragna till respektive positioner som det är tänkt nu, baserat på planlösning och umgängesytor. Så det är som sagt två st per våningsplan jag ska ha. Vet inte om det hjälper till ditt klargörande men varje plan är på 158kvm med betonginnerväggar samt ett ganska rejält betongbjälklag mellan ÖV/källare.
Är långt ifrån kunnig på den nivån......vet att vårt designfolk på jobbet lägger mkt tid på det när vi räknar på WLAN installationer till våra kunder......jag står för att räkna kostnader och intäkter......de står för nörderiet :)
2 hattar på 158 kvadd känns spontant lite....men alla ytor ska kanske inte täckas in?

Är långt ifrån kunnig på den nivån......vet att vårt designfolk på jobbet lägger mkt tid på det när vi räknar på WLAN installationer till våra kunder......jag står för att räkna kostnader och intäkter......de står för nörderiet :)
2 hattar på 158 kvadd känns spontant lite....men alla ytor ska kanske inte täckas in?
På ÖV, där tallrikarna är igång, räcker det fullgott överallt. Även utomhus en bit. Tog ned ett gäng IV när jag renoverade så det är rätt öppen planlösning där vilket förmodligen underlättar en del. I källaren är det primärt gillestugan, gymmet och garaget som ska täckas in. Vilket jag TROR inte blir något problem. Förråden, tvättstugan och matkällaren känns sekundärt. MEN: när jag ändå var igång och gjöt nytt bjälklag osv så drog jag ned två riktigt långa cat6 kablar extra ”ut i fall att” så jag har möjlighet att bygga ut Wi-Fin längre fram om jag då känner behovet.

Tillbaka
Topp