• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Innan ena projektet är slut så är det dags med det andra.....

20200925_154455.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag hade satt in många fler eluttag kring köksbänkarna för alla jevvla prylar som behöver el eller ska laddas,
Vill bara inflika med att det finns idag vägguttag som har både vanliga Schucko-brunnar + USB

Dvs det finns tex 2vägs med 1st USB A + 1st USB C, så rent krasst kan du ladda 4 enheter samtidigt ur ett uttag, alternativt ladda 2 samt samtidigt använda dina ”vanliga” schucko-brunnar till någon köksmaskin.

214509-43-wde002195-3606489859992-1820386.jpg



Finns även som 1vägs + 2st USB A samt 1vägs + 1st USB A + 1st USB C
02528EC7-236E-41DE-A8AD-C93107991C78.jpeg

211329-43-1820364.jpg


Bara ett tips om du har ont om infällda dosor :)
 

Hawk100

Rolex
Vill bara inflika med att det finns idag vägguttag som har både vanliga Schucko-brunnar + USB

Dvs det finns tex 2vägs med 1st USB A + 1st USB C, så rent krasst kan du ladda 4 enheter samtidigt ur ett uttag, alternativt ladda 2 samt samtidigt använda dina ”vanliga” schucko-brunnar till någon köksmaskin.

214509-43-wde002195-3606489859992-1820386.jpg



Finns även som 1vägs + 2st USB A samt 1vägs + 1st USB A + 1st USB C
02528EC7-236E-41DE-A8AD-C93107991C78.jpeg

211329-43-1820364.jpg


Bara ett tips om du har ont om infällda dosor :)

Det är lysande! Åtminstone så länge USB är branschstandard.... :nailbiting:
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det är lysande! Åtminstone så länge USB är branschstandard.... :nailbiting:
Haha ja, det där med standarder är ju vad det är... tror dock USB C är här för att stanna ett tag åtminstone :)

Uttagen är klockrena! Ett vid var sida om sängen är också ett tips! blir drygt annars när man bara har ett 2v och man ska ha tex sänglampa,laddare till telefon samt kanske även laddare till en smartwatch
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Måste bygga ett staket ut mot grusvägen där jag bor. Ett rakt staket hade varit trevligt men,vägen svänger. Hur bygger man ett svängt staket eller kan det bli ok att bygga ett rakt?
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Måste bygga ett staket ut mot grusvägen där jag bor. Ett rakt staket hade varit trevligt men,vägen svänger. Hur bygger man ett svängt staket eller kan det bli ok att bygga ett rakt?
Nu kanske jag tänker fel utan att ha sett hur mycket det svänger men det borde ju funka att följa svängen med att vinkla av staketet vid varje staketstolpe du sätter? :)
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Klart att inget bygg ska gå smärtfritt... Upptäckte detta i helgen, jag var inte direkt nöjd, lite väl mycket kontrast skillnad :(
P_20200924_165559.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
antar att det inte finns några Renova-uttag som har samma funktion?

Vill bara inflika med att det finns idag vägguttag som har både vanliga Schucko-brunnar + USB

Dvs det finns tex 2vägs med 1st USB A + 1st USB C, så rent krasst kan du ladda 4 enheter samtidigt ur ett uttag, alternativt ladda 2 samt samtidigt använda dina ”vanliga” schucko-brunnar till någon köksmaskin.

214509-43-wde002195-3606489859992-1820386.jpg



Finns även som 1vägs + 2st USB A samt 1vägs + 1st USB A + 1st USB C
02528EC7-236E-41DE-A8AD-C93107991C78.jpeg

211329-43-1820364.jpg


Bara ett tips om du har ont om infällda dosor :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
yes, men behöver även vanliga uttaget med :p
-"Tänkte inte på det"
Närmast blir väl om man kör en dubbel-ram med ett vanligt uttag och ett för USB.
Låter någon annan svara som har bättre koll, har lagt ner allt för mycket tid på eluttag senaste månaderna och visste att Schneider hade USB uttaget jag länkade till.
 

Hawk100

Rolex
Klart att inget bygg ska gå smärtfritt... Upptäckte detta i helgen, jag var inte direkt nöjd, lite väl mycket kontrast skillnad :(
P_20200924_165559.jpg
Ouuuch!!? olika batcher?? Det är därför man måste kolla stämplarna på förpackningarna på keramik och blanda från olika ”paket” eller lager när man har natursten på pall....
(Har jag lärt mig efter att ha gjort samma misstag själv!) :banghead:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Yes eller så får jag köra någon lösning med laddplatta bara. Var främst för sovrummet (bör iofs inte ha telefonen i rummet ens.....)
-"Tänkte inte på det"
Närmast blir väl om man kör en dubbel-ram med ett vanligt uttag och ett för USB.
Låter någon annan svara som har bättre koll, har lagt ner allt för mycket tid på eluttag senaste månaderna och visste att Schneider hade USB uttaget jag länkade till.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Gjorde en tankevurpa när jag satte upp väggarna.

Plastade på insidan men då uterummet inte kommer vara konstantuppvärmt så hade det kunnat skapa andra andra problem så jag fick riva ner panelen på väggarna dra bort plasten och sätta om på nytt.

Har dessutom ingen spikläkt på utsidan men tänker då isoleringen enbart är 50mm så kommer det torka ut hyfsat om eventuell fult letar sig in. I värsta fall så är det relativt enkelt att åtgärda.

20200926_184152.jpg
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Ouuuch!!? olika batcher?? Det är därför man måste kolla stämplarna på förpackningarna på keramik och blanda från olika ”paket” eller lager när man har natursten på pall....
(Har jag lärt mig efter att ha gjort samma misstag själv!) :banghead:

Om man anlitar proffs borde de väl ha koll på detta och påpeka? :confused:

Kör de mörka ytterst och ljust i mitten, kanske är en lösning som kan fungera?

Tanken är bra! Problemet är att de ljusa plattorna är redan satta och jag utgår från att man inte kan lägga om dem, eller?
 

oystercase

Cartier
Om man anlitar proffs borde de väl ha koll på detta och påpeka? :confused:



Tanken är bra! Problemet är att de ljusa plattorna är redan satta och jag utgår från att man inte kan lägga om dem, eller?
Det är inte ok utförande. Det går att lägga om plattor men svårare ju längre tid det gått + risk att pajja plattor eller ännu värre tätskiktet. Har de precis lagt det samma dag eller dagen innan kan man allt som oftast riva loss plattorna för hand (beroende på fix) och rensa rester från golv o plattor.

Har det redan satt sig hade jag försökt åka till leverantören och hitta ett färgmässigt bättre passande paket.

Kan du lägga om så blanda även om jag nog tycker det skiljer lite väl mycket i ton och då använt bättre matchande paket.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Det där lägger sig, avvakta ett gäng dar, det är den fuktiga fixen som syns igenom.
Jag antar att dom lagt golvet vid olika tillfällen då enda delen är fogad.

Dom la först de innersta lagret, sedan gick det ett par dagar innan dom la resten... Ska dit senare idag för att se hur det ser ut. Ska även tillägga att företaget som håller i själva bygget håller med om att såhär kan vi inte lämna det så vi ska försöka hitta en lösning. :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Behöver lite råd kring källarfix. Vi har ett litet orört teknikrum i källaren som har genererat väldigt mycket källarlukt (som ni ser på bilderna...). Resten av källaren är omgjord med någon typ av nivellgolv och vattenburen värme men av någon anledning struntade tidigare ägare i teknikrummet. Efter att ha slitit ut golvplankor och panel som satt på ena väggen luktar det betydligt mindre vilket är skönt. Hur tycker ni att jag ska göra med det nya golvet? Min plan är att riva upp befintlig matta, lägga nu matta, byta ut reglarna, ny isolering (eller ska jag skippa den?), lägga spånskiva och sen lite parkett så att det blir fräscht. Resten av rummet målas i vanlig väggfärg på spånskivorna och lämplig färg på lecablocken (utanför bild). Hyllorna byts till melamin eller dylikt. Jag skiter i om det börjar lukta igen om några år för det är så pass litet så det går snabbt att fixa igen.
Eller har ni andra tips?
736370B2-4837-4B77-8DFC-01FAF7A45473.jpeg
2E118F79-D1C2-40DB-94A2-202F7B387A12.jpeg
 
Senast ändrad:

snajgel

Panerai
Behöver lite råd kring källarfix. Vi har ett litet orört teknikrum i källaren som har genererat väldigt mycket källarlukt (som ni ser på bilderna...). Resten av källaren är omgjord med någon typ av nivellgolv och vattenburen värme men av någon anledning struntade tidigare ägare i teknikrummet. Efter att ha slitit ut golvplankor och panel som satt på ena väggen luktar det betydligt mindre vilket är skönt. Hur tycker ni att jag ska göra med det nya golvet? Min plan är att riva upp befintlig matta, lägga nu matta, byta ut reglarna, ny isolering (eller ska jag skippa den?), lägga spånskiva och sen lite parkett så att det blir fräscht. Resten av rummet målas i vanlig väggfärg på spånskivorna och lämplig färg på lecablocken (utanför bild). Hyllorna byts till melamin eller dylikt. Jag skiter i om det börjar lukta igen om några år för det är så pass litet så det går snabbt att fixa igen.
Eller har ni andra tips?
736370B2-4837-4B77-8DFC-01FAF7A45473.jpeg
2E118F79-D1C2-40DB-94A2-202F7B387A12.jpeg

Jag gjorde en liknande operation för några år sedan då la jag platonmatta (heter det så?) på betongen, sedan frigolitisolering, spånskiva, parkett och sedan luftad sockel.

Tycker betongen ser blöt ut på sista bilden, är den det vet jag inte om du behöver låta det torka först innan du lägger nytt..
 
Topp