• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Renoverat min gamla sletna skidstuga i Lindvallen. Fan nu längtar man efter snö :)

Här kommer några bilder på resultatet:
A7C68499-4005-4961-BBCE-41EA5A699D13.jpeg


5C94D075-F5C3-469F-827C-F3638BB7365F.jpeg


4E3A9769-C7A9-47FF-BFF0-8CD55FA8C487.jpeg


C8E1C291-C2DD-442A-A812-4AA567F42B1C.jpeg


B012794B-8747-43F7-BB8E-0B142CFBDF45.jpeg
624D2370-A37F-4D6A-BEDF-BC02E551EFA1.jpeg


9634F41F-514F-4074-9F0D-4B06D35A0241.jpeg


0B94FD12-8807-4B90-A84D-410552846742.jpeg


7559FE85-B439-4C76-803C-912B1415FFF8.jpeg
 

Molgan

Cartier
Vill bara inflika med att det finns idag vägguttag som har både vanliga Schucko-brunnar + USB

Dvs det finns tex 2vägs med 1st USB A + 1st USB C, så rent krasst kan du ladda 4 enheter samtidigt ur ett uttag, alternativt ladda 2 samt samtidigt använda dina ”vanliga” schucko-brunnar till någon köksmaskin.

214509-43-wde002195-3606489859992-1820386.jpg



Finns även som 1vägs + 2st USB A samt 1vägs + 1st USB A + 1st USB C
02528EC7-236E-41DE-A8AD-C93107991C78.jpeg

211329-43-1820364.jpg


Bara ett tips om du har ont om infällda dosor :)

Magiska!! Då var det bara att åke på köpe då imorrn :D
Grymt tips, tackar!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
så vi skall asfaltera!
kantsten skall sättas 60-någonting meter, grovbetong satt som klack
20201001_170227.jpg


Var 10e meter kör vi en öppning skall sätta i en granitränna för att leda bort vattnet
20201001_170301.jpg


rakt och fint
20201001_170345.jpg


Vi tog bort häck mot grannen då det var en blandhävk med allt möjligt som krävde ganska mycket eftervård. Så vi sätter en gemensam häck som är enklare att sköta och som inte är jättestor som den förra. Kantstenen kommer fortsätta till knuten på garaget.
20201001_170333.jpg


Tänkte göra ett tak så vi kan ha ved och cyklar där vid sidan om garaget. Får se om jag hinner med det i år
20201001_170431.jpg


hade ni satt dräneringen längre bort ifrån porten? kommer fylla med asfalt runtom, just nu är det kanske 5cm till grunden på garaget.
20201001_170419.jpg


Följande storgatsten skall lägga mellan knuten på garaget och muren på nästa bild. Asftalten går fram till knuten sen kommer stenarna vara en avskiljare där vi kommer ha parkering som vi skall ha ärstingel på som yta
20201001_170358.jpg


Skrapat befintligt lager
20201001_170444.jpg


Det som är kvar, fortsätta med kantstenen, fixa till plintarna, skrapa skaftvägen och justera, återfylla kring kantstenen, beställa ett lass jord för häck, få hem ärtsingel, sen asfalten.

Något i den stilen...
 
Senast ändrad:

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har en uppfattning om denna spis? Svårt att hitta recensioner tyvärr, men är svag för vred till induktionshällen...
D0834678-0A34-4522-BFCB-DE9A95C46F6F.jpeg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Enligt utlovat kommer här ett par bilder. Tog sin tid pga. diverse anledningar men i veckan åkte de första plankorna upp på huset. Riktigt, riktigt nöjd.

En liten uppdatering. I fredags firade vi att träpanelen till 95% är klar, fönsterbrädan till köksfönstret levereras nu på måndag så den biten saknas. Vi är riktigt nöjda med resultatet!
Undertiden panelen gjorts är alla väggar spacklade och grundmålade på insidan och på måndag börjar de med träpanelen vi kommer ha i taket. Veckan efter gjuter de vårt golv och sen ”bara” slutföra el, måla, kök och badrum och på utsidan avloppsrör, parkering, terass och markarbete runt själva huset. Målet är att vara klara 1 December och rent teoretiskt klarar vi det :) Största problemet är leveransproblem på kakel pga Covid, första leveransen sker vecka 3 Oktober och andra vecka 1 i November. I den tidsplan vi gjort skulle badrummen vara klara nu...

01.png
Sovrum
06.png
Denna vägg tog lika lång tid som 50% av resterande huset pga. alla små fönster
05.png
04.png
Köksfönstret som inte är klart.
03.png

Sidoingång
02.png
Köksfönster på andra sidan

Vänligen,
Martin
 

Karlsson

Panerai
Dom la först de innersta lagret, sedan gick det ett par dagar innan dom la resten... Ska dit senare idag för att se hur det ser ut. Ska även tillägga att företaget som håller i själva bygget håller med om att såhär kan vi inte lämna det så vi ska försöka hitta en lösning. :)

Har du fått någon ordning på de där?
 

MAz_666

Rolex
Tjena!
Är intresserad av att köpa ett hus från 1967 och så såg jag i protokollet att radonmätning är utförd och att man därefter installerat en radonsug.
Har någon här erfarenhet av det? Hur pass effektivt är det och bör man undvika huset pga radonen eller är det skitsamma?

Kan tillägga att det rör sig om ett sutteränghus om det spelar någon roll.
Sent svar. Men förra huset hade markradon (ej blåbetong) och hade över 500 efter första radonmätningen. En proffsig firma satte in radonpump som drog luft från under plattan på ett par ställen. Hösten efter installationen var värdena nere på typ 80.
Är man vuxen/gammal och inte röker - är det nog farligare att äta salladen osköljd, men har man barn (kanske snart får ...) skulle jag verkligen sätta mig in i värden, utfört arbete, för och eftervärden etc. - och välja ett hus där värdena är under rekommendationen.
 

Edin

Panerai
Efter två år utan köksfläkt i köket (den har legat i containern) på landet var det dags att få upp den..
17F490FE-0E97-46D4-93F1-B2F0D4D6B35F.jpeg
50189A8E-9DC2-4548-8189-A45FC36B974D.jpeg

50189A8E-9DC2-4548-8189-A45FC36B974D.jpeg

Lite sug var det iaf i den.
2EABDCEF-2484-40A7-9A32-60200CF611A8.jpeg

Förra helgen byggde jag själva väggen fläkten hänger på. Inget ska ju vara enkelt så det var ju klart spisen skulle stå i 45 graders vinkel mot hörnet och ha en hylla innanför sig med en spotlight i (som styrs tillsammans med övrig bänkbelysning). Saknar bara Vilpe huven så är imkanalen komplett.

Stiligt som sjutton @Martin. ! Har jag fått för mig fel om ert hus inte är i Sverige? Fint oavsett så klart.

Alla ni som håller på och även delar likväl som ni som inte delar lika ofta är grymma!
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Stiligt som sjutton @Martin. ! Har jag fått för mig fel om ert hus inte är i Sverige? Fint oavsett så klart.
Stämmer bra det, huset är i Tyskland. Till utseendet dock inget traditionellt hus (inte i denna region åtminstone) utan de ritades utav tidigare ägaren 1960 (klart -62) tillsammans med en arkitekt. Har alla originalritningar kvar :)
Att huset skiljer sig mot övriga hus här märktes då huset kom på marknaden då det var prissatt efter vad tomten var värd. Flera som var intresserade men då vi var de enda som ville behålla/renovera huset valde barnen som sålde huset att sälja det till oss trots de fick högre bud av folk som ville riva huset och bygga nytt. De såg värdet i att en "ny generation" tog över huset de vuxit upp i. Såldes förövrigt på motsvarande "blocket" utan mäklare :)
När vi köpte huset tänkte vi en "enklare renovering" men såhär med facit i hand är det nog bara ytterväggarna och ett par andra som är orörda annars är allting annat nytt. Då elen/uppvärmning var från -62 behövdes den uppgraderas, och när vi ändå fixar golvvärme kan man ju flytta en vägg eller två, och när man ändå gör det man ju...osv osv.
Utöver plånboken som gråter känns det helt rätt - finns alltid saker att göra med ett hus men vi insåg att vi ville ha grunden bra. Också haft tur, fick via vänner kontakt med en herre på 68 år som är nybliven (rastlös) pensionär efter att hela livet drivit byggfirma. Han tog på sig att hjälpa oss och med bygget och han har gjort allting mer eller mindre, och de han inte kan har han kontakter för. Vår deal är att vill han spela golf en solig dag är det OK. Han fakturerar timlön och vi köper in det material han behöver. Så, jämfört med Stockholmspriser jag är van vid, är det relativt billigt.
Blev en lång text men korta svaret är: Nej, huset är i Tyskland.

Vänligen,
Martin
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Stämmer bra det, huset är i Tyskland. Till utseendet dock inget traditionellt hus (inte i denna region åtminstone) utan de ritades utav tidigare ägaren 1960 (klart -62) tillsammans med en arkitekt. Har alla originalritningar kvar :)
Att huset skiljer sig mot övriga hus här märktes då huset kom på marknaden då det var prissatt efter vad tomten var värd. Flera som var intresserade men då vi var de enda som ville behålla/renovera huset valde barnen som sålde huset att sälja det till oss trots de fick högre bud av folk som ville riva huset och bygga nytt. De såg värdet i att en "ny generation" tog över huset de vuxit upp i. Såldes förövrigt på motsvarande "blocket" utan mäklare :)
När vi köpte huset tänkte vi en "enklare renovering" men såhär med facit i hand är det nog bara ytterväggarna och ett par andra som är orörda annars är allting annat nytt. Då elen/uppvärmning var från -62 behövdes den uppgraderas, och när vi ändå fixar golvvärme kan man ju flytta en vägg eller två, och när man ändå gör det man ju...osv osv.
Utöver plånboken som gråter känns det helt rätt - finns alltid saker att göra med ett hus men vi insåg att vi ville ha grunden bra. Också haft tur, fick via vänner kontakt med en herre på 68 år som är nybliven (rastlös) pensionär efter att hela livet drivit byggfirma. Han tog på sig att hjälpa oss och med bygget och han har gjort allting mer eller mindre, och de han inte kan har han kontakter för. Vår deal är att vill han spela golf en solig dag är det OK. Han fakturerar timlön och vi köper in det material han behöver. Så, jämfört med Stockholmspriser jag är van vid, är det relativt billigt.
Blev en lång text men korta svaret är: Nej, huset är i Tyskland.

Vänligen,
Martin

Det blev verkligen extremt lyckat med panelen ni valde. Roligaste bygget att följa med många annorlunda lösningar. Har ni även hållit kontakten med säljarna och uppdaterat hur det blir?
 

Edin

Panerai
Stämmer bra det, huset är i Tyskland. Till utseendet dock inget traditionellt hus (inte i denna region åtminstone) utan de ritades utav tidigare ägaren 1960 (klart -62) tillsammans med en arkitekt. Har alla originalritningar kvar :)
Att huset skiljer sig mot övriga hus här märktes då huset kom på marknaden då det var prissatt efter vad tomten var värd. Flera som var intresserade men då vi var de enda som ville behålla/renovera huset valde barnen som sålde huset att sälja det till oss trots de fick högre bud av folk som ville riva huset och bygga nytt. De såg värdet i att en "ny generation" tog över huset de vuxit upp i. Såldes förövrigt på motsvarande "blocket" utan mäklare :)
När vi köpte huset tänkte vi en "enklare renovering" men såhär med facit i hand är det nog bara ytterväggarna och ett par andra som är orörda annars är allting annat nytt. Då elen/uppvärmning var från -62 behövdes den uppgraderas, och när vi ändå fixar golvvärme kan man ju flytta en vägg eller två, och när man ändå gör det man ju...osv osv.
Utöver plånboken som gråter känns det helt rätt - finns alltid saker att göra med ett hus men vi insåg att vi ville ha grunden bra. Också haft tur, fick via vänner kontakt med en herre på 68 år som är nybliven (rastlös) pensionär efter att hela livet drivit byggfirma. Han tog på sig att hjälpa oss och med bygget och han har gjort allting mer eller mindre, och de han inte kan har han kontakter för. Vår deal är att vill han spela golf en solig dag är det OK. Han fakturerar timlön och vi köper in det material han behöver. Så, jämfört med Stockholmspriser jag är van vid, är det relativt billigt.
Blev en lång text men korta svaret är: Nej, huset är i Tyskland.

Vänligen,
Martin

Riktigt kul med bakgrunden till huset/husköpet! Gillar verkligen det jag sett och det är ju som du säger, med hus kostar det alltid mer än man tänkt då det alltid blir mer att göra än man tänkt för "när man ändå är där" kan man lika gärna göra det här. Tjejen och jag letar hus och jag har inställningen att bara det är görbart går allt. Med det sagt inte vilket skick som helst men om man behöver dränera om är det inget problem så långe det går att göra.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fick besked här i helgen att de som har hand om hela entreprenaden tar på sig ansvaret så nu kommer de lägga ett nytt lager ovanpå, dock är jag lite orolig att golvvärmen inte kommer bli så effektiv...
Golvvärmens effektivitet behöver du inte bekymra dig om. Trögheten kanske påverkas något men effektiviteten kommer du ha
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det blev verkligen extremt lyckat med panelen ni valde. Roligaste bygget att följa med många annorlunda lösningar. Har ni även hållit kontakten med säljarna och uppdaterat hur det blir?

Roligt att du gillar det! Yes, vi har kontakt med tidigare ägare och de följer bygget på sociala medier där tjejen postar en del. Planen är att bjuda in dem till våren när allt är "klart" för en grill och husesyn. Förra helgen hände något roligt, helt oanmält kom en äldre dam (85+) inrullandes på en permobil i trädgården där vi fixade. Visade sig vara tidigare ägarens "bästa vän", vi baxade in henne i huset och hon blev riktigt rörd. -"Fru X skulle bli så glad att se detta. Ni bevarar verkligen deras livsprojekt och gör allting så fint. Även om ni ändrat en del lever deras "aura" kvar." Gjorde mig och tjejen riktigt glada då vi inte vill bygga nytt utan förfina det som var.

Riktigt kul med bakgrunden till huset/husköpet! Gillar verkligen det jag sett och det är ju som du säger, med hus kostar det alltid mer än man tänkt då det alltid blir mer att göra än man tänkt för "när man ändå är där" kan man lika gärna göra det här. Tjejen och jag letar hus och jag har inställningen att bara det är görbart går allt. Med det sagt inte vilket skick som helst men om man behöver dränera om är det inget problem så långe det går att göra.

Att allt är görbart stämmer vilket är det roliga och det dyra :) Svåra för mig var att komma till ett beslut, i våras under 2-3 veckors tid var vi tvungna att lägga beställning på kök, badrum och fönster. All ledig tid gick åt att tänka -"Ska vi göra så..eller så...eller...". Vaknade upp på natten och grubblade. Till slut är det bara inse att man får köra på magkänslan och hoppas på det bästa, hur man än gör kommer man tänka -"Åh, varför gjorde vi inte X".
Och så måste man vara lite kreativ, vi tex. hittade inga svarta skruvar i samma nyans som våran träpanel så vi pulverlackade 7,000 skruvar :)
skruvar.png


Vänligen,
Martin
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Blir syllpapp underst och sen skiter jag i isoleringen men annars samma lösning som du. Det är inte blött utan det är den gamla pappen som syns.

Ja och samtidigt känns det väldigt överdrivet att flytspackla och lägga klinkers i ett minimalt förrådsutrymme. :)

Bra input! Bytte nyligen till Comviq. Sparar miljarder!

Hyllorna blir melaminskivor så det borde vara bättre än nu. De spånskivor som sitter som vägg målar jag med väggfärg men de verkar heller inte dragit åt sig någon fukt.
Börjat ta bort den gamla mattan. Skön lösning under. Ingjutna träreglar........
C7BB0E1D-DF74-46B6-A678-4533B1D78D20.jpeg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Update:
Kontrollplanen fanns på kommunens hemsida och brandskyddsbeskrivnungen gjorde jag i paint:
27918438-0D7A-4CA2-BA9D-29E9AF3395D6.jpeg


Gällande brandgrejen har jag nu i efterhand fattat att det som egentligen krävs är utlåtandet "omfattas av BBR: 5-611". Köp för bövelen inte en brandkonsult
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om man bortser från det lite tveksamma utförandet på alternativet där man har både dusch och tvätt, är jag rätt ute om det blir väsentligt billigare om man avstår dusch? Det är samma utrymme på bilderna och jag gillar tanken på en extra dusch hemma, men det kommer dels bli väldigt mycket mer praktiskt med alternativet med enbart toalett+tvätt och, (förhoppningsvis), billigare så att man kan lägga de pengarna på tex golvvärme och roligare material som kanske en fin marmorskiva.

Idag är toaletten mindre än hälften så stor, så det kommer bli tvungen att rivas en vägg och byggas en annan då det inre utrymmet idag är en tvättstuga med access från köket på nedervåningen i ett radhus.

Köket ska också bli större så hall X 2 kommer bli köksyta. Det blir ett till fönster ungefär där ytterdörren är idag och dörren flyttas åt höger så ett förråd blir istället extré och hall.

Edit: Hemmagjord ritning :)

Skärmavbild 2020-10-14 kl. 11.18.35.png
90f.jpg

IMG_20200204_193546.jpg
 
Senast ändrad:
Topp