• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Låter bra. Testar det när det är dags. Tack!

Vi har i stort sett inga lister alls på landet men har kört med dörromfattning mot väggens själva "snittyta som bara sticker ut 2-3mm i rummen. limmade dessa och de sitter uppe efter två-tre år utan att ha rasat eller fått massa skador. Det har dock omfattningen mot ytterdörren som är helt i gips. Kan försöka ta nån bild imorgon.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
@Fryken
Jag har tunna/diskreta plastlister som vi limmade fast i dörröppningen.
Blir som en ram runt öppningen.
Sticker ju ut lite grann men smälter ändå in, sen är fördelen att det täcker om det inte är riktigt rakt bakom.
16003628445117486513643726217070.jpg
16003629218438162180182055448969.jpg
16003629425926458992297458544379.jpg
 

oystercase

Cartier
Hur fixar jag bäst snygga ytterhörn? Har dels ett par dörröppningar där tidigare ägare ”råkat” slänga dörrarna och dels en skiljeväg med en förbannat ful ytterkant. Vill alltså ta bort denna list (första två bilderna) samt dörrkarmarna. Är det spackel som gäller eller vad är enklast?
716FCFA0-52D6-4F10-B802-9104ED6C6100.jpeg
41B26313-64F6-4496-80AD-6D4CFC9FEABA.jpeg
BA49122B-A6F9-4A82-AAD9-28081170F1D8.jpeg
89D11B9B-D210-412A-8F26-6F2B262D432F.jpeg
Ser ju ut som i vart fall ena öppningen är i en stenvägg. Då är det rätta att putsa upp en ny kant. Antagligen någon reparations/tunnputs. Finns det plats så försök få in en putskant i stål eller plast så blir öppningen mer tålig. STO har bra produkter för detta.

Är det gipsvägg så stålkanter och spackel som redan nämnts.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Nästa amatörfråga från mig :D Har hämtat upp denna fantastiska -08a och funderar lite över soppan. Vad hade ni kört, 95, 98 eller alkylat? Har hittils bara kört aspen4 men det kostar ju rätt många uteluncher i veckan när gräset växer...
20200919_154728.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nästa amatörfråga från mig :D Har hämtat upp denna fantastiska -08a och funderar lite över soppan. Vad hade ni kört, 95, 98 eller alkylat? Har hittils bara kört aspen4 men det kostar ju rätt många uteluncher i veckan när gräset växer...
20200919_154728.jpg
Alkylat kör du för Gretas skull pga obefintlig avgasrening i den. Nån praktisk anledning finns inte, samma med 98. Ingen högkompressionsmotor direkt. Jag hade kört på 95.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har en platsbyggd garderob med några hemmasnickrade skjutdörrar (från tidigare ägare) som skulle behövas bytas ut. Skenorna är dåliga och dörrarna är tröga nästan omöjliga att skjuta ibland samt att dörrarna är spruckna i kanterna, så jag vill köpa ett nytt set med dörrar och skenor.

Problemet är att jag måste ha 3-delad skena (där alla dörrar går att skjuta separat) annars kommer jag inte kunna komma åt allt i garderoben samtidigt som jag har tight med plats på djupet för skenorna.

Skenorna som sitter nu är cirka 8cm djupa och det går nog att få in någon cm till men max är nog runt 10cm, det sitter en byggd överhäng med spottar som gör att skenorna inte kan bygga mer på djupet.

ELFA och liknande jag har kolla är cirka 15cm djupa om man ska ha 3-spåriga skenor vilket aldrig kommer funka. Några tips?

Om det spelar någon roll så är garderoben cirka 180cm bred och 260cm takhöjd.

(Hoppas ni förstår vad jag menar med nedan bilder)
FE1C0D82-108B-485D-BB2F-B85A24CB1EB1.jpeg
603599D4-93AE-405D-B6A6-BE5E3B5847FE.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har en platsbyggd garderob med några hemmasnickrade skjutdörrar (från tidigare ägare) som skulle behövas bytas ut. Skenorna är dåliga och dörrarna är tröga nästan omöjliga att skjuta ibland samt att dörrarna är spruckna i kanterna, så jag vill köpa ett nytt set med dörrar och skenor.

Problemet är att jag måste ha 3-delad skena (där alla dörrar går att skjuta separat) annars kommer jag inte kunna komma åt allt i garderoben samtidigt som jag har tight med plats på djupet för skenorna.

Skenorna som sitter nu är cirka 8cm djupa och det går nog att få in någon cm till men max är nog runt 10cm, det sitter en byggd överhäng med spottar som gör att skenorna inte kan bygga mer på djupet.

ELFA och liknande jag har kolla är cirka 15cm djupa om man ska ha 3-spåriga skenor vilket aldrig kommer funka. Några tips?

Om det spelar någon roll så är garderoben cirka 180cm bred och 260cm takhöjd.

(Hoppas ni förstår vad jag menar med nedan bilder)
FE1C0D82-108B-485D-BB2F-B85A24CB1EB1.jpeg
603599D4-93AE-405D-B6A6-BE5E3B5847FE.jpeg
Ingen?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har du tagit reda på vilken tillverkare det är av befintlig skena och se om du kan få tag i den? Annars låter 15cm som rätt mycket, jag har en tredelad Ballingslöv garderob och den är inte 15 djup. Kan se om jag kan mäta.
Nej den är tyvärr omärkt, ser ut som de satt 3st enkelskenor bredvid varandra bara. Kanske hade gått att återanvända den och bygga egna dörrar man jag är inte superhändig.
Som det är nu är det dessutom bara takskena och dörrarna hänger fritt vilket gör att de dras snett, vill ha skena både i tak och golv!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej den är tyvärr omärkt, ser ut som de satt 3st enkelskenor bredvid varandra bara. Kanske hade gått att återanvända den och bygga egna dörrar man jag är inte superhändig.
Som det är nu är det dessutom bara takskena och dörrarna hänger fritt vilket gör att de dras snett, vill ha skena både i tak och golv!
Du kanske kan anlita någon att bygga dörrar till befintlig skena? Jag tycker det ser ut som helt vanliga rullar som typ Bauhaus säljer. https://www.bauhaus.se/dorrar-fonster/inomhusdorrar/skjutdorrbeslag
 

demondave

Rolex

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En väldigt bred fråga, men jag behöver lite guidning.

Radhus som ska renoveras och förhoppnigsvis kan jag göra undervåningen i ett svep. Detta innebär flytt av ytterdörr, nedtagning av några väggar så att köket blir större, uppgradering av hela köket samt ombyggnad av en idag pytteliten toalett till ett lite större wc/duschutrymme. Dessutom nya ytskikt, innerdörrar, foder och socklar samt golv undantaget vardagsrummet där det ligger en helt ok parkett.

Nu till huvudfrågan. Ni som har varit igenom större projekt, vad i efterhand ångrar ni att ni inte la mer pengar på VS. var det något område där pengarna flödade fritt men där ni i eftertankens kranka blekhet insåg att det hade blivit samma effekt med en basvara? Vill gärna få allt gjort på en gång men då kan jag inte gå all-in gällande idéer, material och maskiner. Det är egentligen inte ett alternativ att göra 75% till max och skjuta upp sista 25% dels då yta 1 påverkar yta 2 osv men framförallt så har det varit väldigt bristfälligt under lång tid och jag fick få till ett fungerande boende så fort som möjligt.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
En väldigt bred fråga, men jag behöver lite guidning.

Radhus som ska renoveras och förhoppnigsvis kan jag göra undervåningen i ett svep. Detta innebär flytt av ytterdörr, nedtagning av några väggar så att köket blir större, uppgradering av hela köket samt ombyggnad av en idag pytteliten toalett till ett lite större wc/duschutrymme. Dessutom nya ytskikt, innerdörrar, foder och socklar samt golv undantaget vardagsrummet där det ligger en helt ok parkett.

Nu till huvudfrågan. Ni som har varit igenom större projekt, vad i efterhand ångrar ni att ni inte la mer pengar på VS. var det något område där pengarna flödade fritt men där ni i eftertankens kranka blekhet insåg att det hade blivit samma effekt med en basvara? Vill gärna få allt gjort på en gång men då kan jag inte gå all-in gällande idéer, material och maskiner. Det är egentligen inte ett alternativ att göra 75% till max och skjuta upp sista 25% dels då yta 1 påverkar yta 2 osv men framförallt så har det varit väldigt bristfälligt under lång tid och jag fick få till ett fungerande boende så fort som möjligt.
Dessvärre är ju alltid degen en stor del i renoveringen (om inte den största) Jag själv påbörjade för ganska exakt ett år sen en oerhört stor renovering (finns inlägg och bilder här i tråden att söka efter) Och jag och frugan är så nöjda över att vi inte kompromissade! Vi gjorde exakt det vi ville med de materialval vi önskat. Annars ångrar man ihjäl sig. Framförallt tycker jag du ska tänka till med fiffiga lösningar osv ordentligt innan du sätter igång. T.ex att dra nätverkskablar till de flesta rum. Planera hur du tänker möblera och därefter dra nya eluttag osv. Vart ska du ha tv:n? Vägghängd, då är det inte fel med en kabelkanal infälld i väggen för att slippa t.ex kabellister. Ska du ha vattenburen golvvärme i t.ex badrummen med klinkers?? Inte fel att även lägga en elmatta då så man inte får svinkalla golv där Vår, sommar och höst även om huset är varmt i övrigt. Även infälld hylla i väggen i duschen är ju grymt. Slippa en miljon olika flaskor på golvet.

återigen, pengarna styr ju oftast en del för de flesta men försök att inte kompromissa för mycket med vad ni egentligen önskar.
Vet inte om mitt inlägg var till någon hjälp men oavsett önskar jag dig lycka till och önskar följa renoveringen här i tråden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dessvärre är ju alltid degen en stor del i renoveringen (om inte den största) Jag själv påbörjade för ganska exakt ett år sen en oerhört stor renovering (finns inlägg och bilder här i tråden att söka efter) Och jag och frugan är så nöjda över att vi inte kompromissade! Vi gjorde exakt det vi ville med de materialval vi önskat. Annars ångrar man ihjäl sig. Framförallt tycker jag du ska tänka till med fiffiga lösningar osv ordentligt innan du sätter igång. T.ex att dra nätverkskablar till de flesta rum. Planera hur du tänker möblera och därefter dra nya eluttag osv. Vart ska du ha tv:n? Vägghängd, då är det inte fel med en kabelkanal infälld i väggen för att slippa t.ex kabellister. Ska du ha vattenburen golvvärme i t.ex badrummen med klinkers?? Inte fel att även lägga en elmatta då så man inte får svinkalla golv där Vår, sommar och höst även om huset är varmt i övrigt. Även infälld hylla i väggen i duschen är ju grymt. Slippa en miljon olika flaskor på golvet.

återigen, pengarna styr ju oftast en del för de flesta men försök att inte kompromissa för mycket med vad ni egentligen önskar.
Vet inte om mitt inlägg var till någon hjälp men oavsett önskar jag dig lycka till och önskar följa renoveringen här i tråden.

Tack för svar och det var absolut till hjälp. Jag förstår att man så klart inte ska kompromissa bort för mycket, och jag har varit inne på en del av de spår du nämner. Det hade helt klart underlättat med en till plånbok att dela kostnaderna med, men å andra sidan får jag ju bestämma själv nu hur jag vill ha det :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Jag har också renoverat ”allt” på en gång, och precis som @Burnman skrev, snåla inte på detaljerna!
Bättre att djupandas och låta det ”fasta” kosta.

En sak vi gjorde, som jag kan rekommendera, är att spara på de grejer som är lätta att byta ut. Köp rustatapeter, men snygga kontaktuttag och riktigt bra lister/foder/dörrar. Köp billiga badrumsmöbler, men dyrt kakel.

Om du/ni har ”rimliga” möbler, använd dem i stället för att köpa nya som passar till nya boendet.
Blås alla pengar du/ni kan skrapa fram för att få till det som du/ni vill ha det rent byggnadsmässigt. Nya möbler kan du/ni köpa om fem år.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Jag har också renoverat ”allt” på en gång, och precis som @Burnman skrev, snåla inte på detaljerna!
Bättre att djupandas och låta det ”fasta” kosta.
En sak vi gjorde, som jag kan rekommendera, är att spara på de grejer som är lätta att byta ut. Köp rustatapeter, men snygga kontaktuttag och riktigt bra lister/foder/dörrar. Köp billiga badrumsmöbler, men dyrt kakel. Om du/ni har ”rimliga” möbler, använd dem i stället för att köpa nya som passar till nya boendet.
Blås alla pengar du/ni kan skrapa fram för att få till det som ni vill ha det rent byggnadsmässigt. Nya möbler kan du/ni köpa om fem år.

Supertips, tack! Nu gäller det vara att hitta en byggfirma som man kan ha en bra dialog med och som är ok med att man själv köper in material i vissa fall. Fast med tanke på hur det gick i förra vändan när jag letade byggare får man vara glad om de överhuvudtaget svarar. Det var katastrof rent ut sagt.
 

Hawk100

Rolex
Supertips, tack! Nu gäller det vara att hitta en byggfirma som man kan ha en bra dialog med och som är ok med att man själv köper in material i vissa fall. Fast med tanke på hur det gick i förra vändan när jag letade byggare får man vara glad om de överhuvudtaget svarar. Det var katastrof rent ut sagt.
Ju tydligare du har ritat upp vad du vill ha gjort och specificerat ner på nivån om lister/foder ska geras i hörnen och platsmålas desto lättare kommer det bli för hantverkarna att prissätta det rätt och du slipper betala för mycket alternativt stå och bråka om vad som ingår eller ej.....

När det gäller vad jag skulle gjort annorlunda idag så hade jag lagt in golvvärme i hela huset så jag kunde slippa radiatorerna. Jag hade satt in många fler eluttag kring köksbänkarna för alla jevvla prylar som behöver el eller ska laddas, jag hade byggt om alla fönsteröppningar så de blir ”fasade” som o gamla hus och jag hade kopplat in (eller i alla fall förberett för) kyla i sovrummen via bergvärmen! O självklart gjort plats för en stor Champagne/vinkyl i köket!
I tvättstugan har jag byggt ett eget torkskåp med ca 120 cm bredd och radiator på väggen. Det är suveränt!
image.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tack för svar och det var absolut till hjälp. Jag förstår att man så klart inte ska kompromissa bort för mycket, och jag har varit inne på en del av de spår du nämner. Det hade helt klart underlättat med en till plånbok att dela kostnaderna med, men å andra sidan får jag ju bestämma själv nu hur jag vill ha det :)
Nu vet jag inte vart i landet du bor. Men antar att det ändå finns någon typ av ”badrumsbutik” eller liknande inom rimligt avstånd?! Gå in och snacka lite med någon ansvarig där gällande badrummen t.ex. De byter ju ut sina visningshörnor med jämna mellanrum och då kan man, till ett riktigt bra pris, ibland få köpa deras demoex. Jag har gjort det ett flertal gånger. En ytterligare fördel med det, förutom prislappen, är att prylarna redan är ihopmonterade. Även blandare, duschväggar osv kan man också fynda på. Enda nackdelen är väl kanske lite fingeravtryck (som enkelt putsas bort) Kan spara en betydande slant på det viset. För som bekant kostar ju mycket till våtrum huggorm!
 
Topp