Det orimliga är väl kanske att somliga hantverkare är extremt dåliga administratörer och saknar förmågan att planera sina jobb och det kanske man inte vill betala för som kund.Ah,misstolkade dig!
Är ju lite det jag menar..
Dvs i Alfgrens fall som är villig att betala 6-800kr/h + moms ger ca 200-400kr över till milersättning/bilkostnad/utkörningsavgift (eller vad man nu väljer att kalla det) samt kostnad för kontakten.
Så jag ser inte problemet? Vart är det orimliga då?
Jag betalar också 600kr plus moms för hantverkare utan att knorra om denne arbetar effektivt. Hantverkare har ofta "söndertrasade" dagar pga små jobb, kostnader för lager/lokal, maskiner, bil, släp etc så det är klart att det kostar.
Lite ofränt dock att betala massa extra arbetstid pga att hantverkaren har telefontid halva dagen eller åker fram och tillbaka för att hämta grejer som denne glömt. Visst i bland kan det vara svårt att exakt veta vad som går åt till ett jobb men mkt går ju faktist att ha som lager eller lämna i retur på bygghandeln.
Något som däremot kan tyckas dyrt är många konsulttjänster (är själv konsult).
Köpte miljökonsult i veckan och fick betala 1200kr/t + fältbil, vafn!!!??
Ett litet konsultbolag har ju typ noll kostnader förutom en dator, ev något dataprogram eller liten lokal, sjukt dyrt i proportion till utgift om man jämför med en hantverkare.