• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Udda men rolig sak hände här i dagarna…
Varnar redan nu för lång text. Som jag postat lite tidigare här i tråden har jag och min tjej renoverat ett hus från 60-talet.
Vårt badrum (tidigare litet sovrum) har vi designat helt själva, vi visste utrymmet vi hade (10,5m2) och gjorde det bästa utav det. Duschen tex. fick sin storlek av att min tjej “duschade vilt” med armarna utåt och vi målade storleken i byggdamm och allt material har vi valt/köpt själva. VVS firman är ett familjeföretag som byggde originalbadrummet -62, kakelsättaren är ett lokalt enmansföretag och muraren en 67-årig pensionär.
Vi kom via google i kontakt med en liten firma som bygger badmöbler då vi, efter ha bott i lägenhet med litet badrum, visste att vi vill ha ett stort handfat med plats för 2 personer. Vi skissade på ett papper hur vi tänkt oss möbeln och de byggde den.

Tysklands största badrumstidning skulle utse “Världens snyggaste badrum” där badrummet har en koppling till Tyskland. Dvs. Arkitekt, möbler eller liknande måste till viss del vara Tyskt. Badrummet behöver inte fysiskt vara i Tyskland men det måste vara ett riktigt badrum, inte bara ett showroom. Man fick nominera ett badrum och de valde ut 50st från dessa som en jury bedömde.

Firman som byggde vårat handfat ringde i Januari och frågade ifall det var OK om de kom förbi och fotade vårt badrum, både för denna tävling men också som referensbilder. Inga problem med det och sen dess har jag inte tänkte en sekund på detta.
Förens i Fredags då tidningen släpptes…

Vi är, enligt deras jury, det fjärde snyggaste badrummet i världen. Rätt OK med tanke på att det är de första badrum vi bygger och vi gjort allt på känn. Inte haft en skiss/moodboard/3D-render/whatever på hur vi tänkt oss utan allt i huvudet.

DSC06134.jpg

Vårt bidrag.

IMG_8832.jpg
Vinnaren, badrum i Australien med tysk arkitekt. Osäker men jag vågar säga att deras budget var “lite” högre…:)

Så nu ska jag gå och duscha i världens fjärde snyggaste badrum :)
(Jag förstår att så inte är fallet men från och med nu kommer jag hävda det - uppdaterar linkedin as-we speak)

Vänligen,
Martin

Udda men rolig sak hände här i dagarna…
Varnar redan nu för lång text. Som jag postat lite tidigare här i tråden har jag och min tjej renoverat ett hus från 60-talet.
Vårt badrum (tidigare litet sovrum) har vi designat helt själva, vi visste utrymmet vi hade (10,5m2) och gjorde det bästa utav det. Duschen tex. fick sin storlek av att min tjej “duschade vilt” med armarna utåt och vi målade storleken i byggdamm och allt material har vi valt/köpt själva. VVS firman är ett familjeföretag som byggde originalbadrummet -62, kakelsättaren är ett lokalt enmansföretag och muraren en 67-årig pensionär.
Vi kom via google i kontakt med en liten firma som bygger badmöbler då vi, efter ha bott i lägenhet med litet badrum, visste att vi vill ha ett stort handfat med plats för 2 personer. Vi skissade på ett papper hur vi tänkt oss möbeln och de byggde den.

Tysklands största badrumstidning skulle utse “Världens snyggaste badrum” där badrummet har en koppling till Tyskland. Dvs. Arkitekt, möbler eller liknande måste till viss del vara Tyskt. Badrummet behöver inte fysiskt vara i Tyskland men det måste vara ett riktigt badrum, inte bara ett showroom. Man fick nominera ett badrum och de valde ut 50st från dessa som en jury bedömde.

Firman som byggde vårat handfat ringde i Januari och frågade ifall det var OK om de kom förbi och fotade vårt badrum, både för denna tävling men också som referensbilder. Inga problem med det och sen dess har jag inte tänkte en sekund på detta.
Förens i Fredags då tidningen släpptes…

Vi är, enligt deras jury, det fjärde snyggaste badrummet i världen. Rätt OK med tanke på att det är de första badrum vi bygger och vi gjort allt på känn. Inte haft en skiss/moodboard/3D-render/whatever på hur vi tänkt oss utan allt i huvudet.

DSC06134.jpg

Vårt bidrag.

IMG_8832.jpg
Vinnaren, badrum i Australien med tysk arkitekt. Osäker men jag vågar säga att deras budget var “lite” högre…:)

Så nu ska jag gå och duscha i världens fjärde snyggaste badrum :)
(Jag förstår att så inte är fallet men från och med nu kommer jag hävda det - uppdaterar linkedin as-we speak)

Vänligen,
Martin
Grymt Martin!

riktigt kul att läsa!

Stolpar uppe och bärlina/spikregel samt balkskor är uppsatta på bärlinan på väggen. Stolparna är i lod i ena ledden fixerar i andra ledden när takstolarna åker på plats. Sätter 11st med cc50 är närmare 2000mm spann tror det är lite för mycket för 45x95 därav cc50

Hoppas få på takstolar imorgon och börja med råspont. Har målat ändarna på takstolarna då de behövde kapas med rätt vinkel samt kortas.

6DDB5005-C0F0-41DB-929D-5817F244528E.jpeg

Om man köper en risig vattenskadad stuga som ligger precis vid vattnet ute i obygden, är det svårt att få nytt bygglov eller måste man renovera befintlig byggnad? Om det är renovering som gäller, hur mycket kan man byta ut innan det räknas som att bygga nytt?

Vore bäst att bygga en ny stuga 10-15 meter längre bort från stranden då den tidigare svämmats över...
20210529_192036-01.jpeg

Edit. Har för mig att kanske @P-A har koll?

Om man köper en risig vattenskadad stuga som ligger precis vid vattnet ute i obygden, är det svårt att få nytt bygglov eller måste man renovera befintlig byggnad? Om det är renovering som gäller, hur mycket kan man byta ut innan det räknas som att bygga nytt?

Vore bäst att bygga en ny stuga 10-15 meter längre bort från stranden då den tidigare svämmats över...
20210529_192036-01.jpeg
Kontakta kommunen och kolla vad som gäller. Eller kolla på deras hemsida, några kommuner (alla?) har info om vad som gäller vid renovering eller nybyggnation.
Skicka upp det på pålar så slipper du vårflod i huset. :)

Kontakta kommunen och kolla vad som gäller. Eller kolla på deras hemsida, några kommuner (alla?) har info om vad som gäller vid renovering eller nybyggnation.
Skicka upp det på pålar så slipper du vårflod i huset. :)
Har läst på en del men tänker mest på hur det brukar fungera i praktiken, om någon har erfarenhet.

Vill ju inte köpa ett ruckel som står för nära stranden och sedan få nej på en ansökan om bygglov, det är ju pengar i sjön... Hur brukar sådant lösas vid försäljning/köp av strandnära ruckel?

Ska du flytta huset behövs till 100% nytt bygglov. Angående renovera - bygger du lika stort och lika högt kan du i princip byta huset.

20210529_192036-01.jpeg

Edit. Har för mig att kanske @P-A har koll?

Tja.
Den befintliga stugan finns ju där och vi förutsätter att den är lovligt uppförd.

Vi börjar med renovering av befintlig byggnad.
Man kan komma ganska långt på renovering, dock inte ingrepp i dem bärande konstruktionen (stomme, takstolar och grund)
Det låter ju ändå som att det är ganska mycket som bör åtgärdas för att få den i rimligt skick.
Sen så får man inte ändra utformnings nämnvärt i renovering utan att det kan bli fråga om strandskydd eller liknande, jag rekommenderar dig att kolla med kommunen som det gäller.

När det gäller nybyggnad så krävs byggllov för själva byggnationen, vilket inte behöver vara omöjligt men man bör hålla koll på höga flöden då den tidigare har blivit översvämmad.

Det kommer dock att krävas en strandskyddsdispens då strabdskyddslagstiftningen förbjuder nybyggnation inom straxskyddat område.
För att få dispens måste vissa kriterier uppfyllas. Ett av dem är redan i anspråktagen mark, vilket detta böra kunna anses vara.
Dispens söker du hon berörd kommun som sedan beslutar och skickar frågan till länsstyrelsen för ev. Överprövning.

Detta är väl förklarat i enkelhet, vilken kommun gäller det? Om Ljusdals kommun så är det troligtvis jag som handlägger :)

Skicka PM om du skulle vilja ringa och snacka om saken.

Tja.
Den befintliga stugan finns ju där och vi förutsätter att den är lovligt uppförd.

Vi börjar med renovering av befintlig byggnad.
Man kan komma ganska långt på renovering, dock inte ingrepp i dem bärande konstruktionen (stomme, takstolar och grund)
Det låter ju ändå som att det är ganska mycket som bör åtgärdas för att få den i rimligt skick.
Sen så får man inte ändra utformnings nämnvärt i renovering utan att det kan bli fråga om strandskydd eller liknande, jag rekommenderar dig att kolla med kommunen som det gäller.

När det gäller nybyggnad så krävs byggllov för själva byggnationen, vilket inte behöver vara omöjligt men man bör hålla koll på höga flöden då den tidigare har blivit översvämmad.

Det kommer dock att krävas en strandskyddsdispens då strabdskyddslagstiftningen förbjuder nybyggnation inom straxskyddat område.
För att få dispens måste vissa kriterier uppfyllas. Ett av dem är redan i anspråktagen mark, vilket detta böra kunna anses vara.
Dispens söker du hon berörd kommun som sedan beslutar och skickar frågan till länsstyrelsen för ev. Överprövning.

Detta är väl förklarat i enkelhet, vilken kommun gäller det? Om Ljusdals kommun så är det troligtvis jag som handlägger :)

Skicka PM om du skulle vilja ringa och snacka om saken.
Tack! Väldigt snällt av dig! Har skrivit ett brev till kommunen och inväntar svar. Återkommer kanske senare nu när jag fått din uppmärksamhet. 😀

Nja, fullt så enkelt är det inte.
Det finns rättsfall som säger hur stor del som måste finnas kvar för att det inte ska räknas som ett nybygge.
Visst är det så. Men man har väldigt stora möjligheter. Det är rätt svårt för en kommun att hävda skillnaden på en ny träbit och en ommålad träbit.

Nu pratar jag om fallet där man faktiskt bygger nåt som ser likadant ut. Det är ju när folk försöker dra en rövare och förvandla en sjöbod till gäststuga osv som folk åker dit på det.

Nästan all spånt är på plats.
Har sista kvar att sätta. Om jag räknat rätt så behöver den ej klyvas men som vanligt så kommer det diffa på någon mm som omöjliggör att få in sista brädorna.....

Tröttnade och åkte och köpte en spikpistol, fan så mycket snabbare det går :D
8C3E48B9-DDBE-438B-B12A-B1BAC7B17A13.jpeg

Senast ändrad:
Nästan alla spont är på plats.
Har sista kvar att sätta. Om jag räknat rätt så behövs det ej klyfas men som vanligt så kommer det diffa på någon mm som omöjliggör att få in dem sista brädorna.....

Tröttnade och åkte och köpte en spikpistol, fan så mycket snabbare det går :D
8C3E48B9-DDBE-438B-B12A-B1BAC7B17A13.jpeg
Ja det är som den gamla klyschan säger: ”Bra verktyg gör halva jobbet”

Ja det är som den gamla klyschan säger: ”Bra verktyg gör halva jobbet”
Visst är det så, har ont i båda armbågarna med så det underlättade en hel del.

Köpte en Meec ifrån Jula. Är i princip en engångsföreteelse, köpte en likadan när jag satte taket på garaget och sålde den när jag var klar 😆...

Skall sätta lite panel med den på förrådet sen skulle en granne sätta lite panel. Sen så åker den nog...

Senast ändrad:
Visst är det så, har ont i båda armbågarna med så det underlättade en hel del.

Köpte en Meec ifrån Jula. Är i princip en engångsföreteelse, köpte en likadan när jag satte taket på garaget och sålde den när jag var klar 😆...

Skall sätta lite panel med den på förrådet sen skulle en granne sätta lite panel. Sen så åker den nog...
Ja kroppen är en viktig aspekt. Men tiden, går ju inte att jämföra en picka med att handspika! Underlättar ju även när det är trångt och jävligt. Eller man ska fästa upp något man knappt når, står och balanserar på tårna, då är det guld att vara skjuta dit en spik!

Funkar både 3” och 4” tum till din picka? Hojta till när du släpper den, jag kan vara spekulant😬

Ja kroppen är en viktig aspekt. Men tiden, går ju inte att jämföra en picka med att handspika! Underlättar ju även när det är trångt och jävligt. Eller man ska fästa upp något man knappt når, står och balanserar på tårna, då är det guld att vara skjuta dit en spik!

Funkar både 3” och 4” tum till din picka? Hojta till när du släpper den, jag kan vara spekulant😬

har inte så mycket mer kvar att bygga nu.
Blir om vi bygger ett attefallhus..... men får mördande blickar ifån bestämmande makter varje gång jag tar upp det

den tar 55-90mm spikar 21grader

Ibland behöver jag hjälp trots att jag bygger skit själv.

Köpte en Honda gräsklippare med automatisk choke i sig (uuugh) som startar hur fint som helst när den är kall, går hur bra som helst när den är igång och är urstark.
Men när den är varm och jag stänger av den, då är det helt omöjligt att få igång den.
Rycker man igång den varm så är det som att tändningen hoppat fram typ 30 grader, antingen en jävla smäll och 10cm låga ur avgaspipan eller så hoppar den igång och står och poffar i oerhört lågt varvtal som en gammal tändkulemotor.
Notera att så länge den går så går den hur bra som helst oavsett vad, detta är bara när man ska rycka igång den när den är varm, trots att det var 5 sekunder sedan den gick.
Låter man den kyla av sig så hoppar den igång direkt och återigen går hur bra som helst.

Kollat choken på den och forcera den öppen med mejsel m.m, finner inget som hjälper.
Har någon några idéer? Helskumt beteende.

Köpte en Honda gräsklippare med automatisk choke i sig (uuugh) som startar hur fint som helst när den är kall, går hur bra som helst när den är igång och är urstark.
Men när den är varm och jag stänger av den, då är det helt omöjligt att få igång den.
Rycker man igång den varm så är det som att tändningen hoppat fram typ 30 grader, antingen en jävla smäll och 10cm låga ur avgaspipan eller så hoppar den igång och står och poffar i oerhört lågt varvtal som en gammal tändkulemotor.
Notera att så länge den går så går den hur bra som helst oavsett vad, detta är bara när man ska rycka igång den när den är varm, trots att det var 5 sekunder sedan den gick.
Låter man den kyla av sig så hoppar den igång direkt och återigen går hur bra som helst.

Kollat choken på den och forcera den öppen med mejsel m.m, finner inget som hjälper.
Bytt luftfilter o stift nyss?

Stiftet har jag ej bytt. Såg OK ut men ej köpt något för man kan ju inte bara åka till OK och köpa nu för tiden...
Det är väl det som står på tur. Provat köra utan filter utan förbättring.
Köpte du den ny? Kolla annars så att det är rätt hårdhet på stiftet innan du köper nytt.
Jag har haft problem med nån motor att köra helt utan luftfilter.
Byt det och köp ett Ngk stift så ska den nog gå bättre.

Köpte du den ny? Kolla annars så att det är rätt hårdhet på stiftet innan du köper nytt.
Jag har haft problem med nån motor att köra helt utan luftfilter.
Byt det och köp ett Ngk stift så ska den nog gå bättre.
Begagnad av grannen. Den fungerade ju skitbra när vi testade den tillsammans (från hans farsan dödsbo) men vi provade aldrig starta den varm.

Ska prova det. Ev också kanske tändspole med...
Ogillar autochoke, man kan ju inte styra något manuellt på saker alls i felsökningssyfte :/

Min erfarenhet av småmotorer är att de ofta får problem med ånglås. Särskilt äldre röjsågar har man ju svurit på några gånger.
Lite beroende på konstruktion (om soppan är nära eller långt ifrån fuggen) så brukar det hjälpa att tippa i kall soppa.
Eller vänta och ta en kaffe eller en pilsner.

Tack! Väldigt snällt av dig! Har skrivit ett brev till kommunen och inväntar svar. Återkommer kanske senare nu när jag fått din uppmärksamhet. 😀
Vi använde oss av "grunden" på ett ruckel 4 meter från vattnet i Stockholms skärgård och byggde ett helt nytt litet gästhus, det var snart 10 år sedan och bygglovet gick igenom.

Annars kan du låta dig inspireras av översvämningar...
Farnsworth-House-Mies-Van-Der-Rohe-ArchEyes-Chicago-glass-house-front-Phil-Beard-2.jpg

Fast å andra sidan...
BIO7wSQCIAACzYn.jpg

lägg till lite islossning på det..

Tillbaka
Topp