• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Skräckblandad förtjusning. Har köpt ett 95 år gammalt hus. Bra potential. Mycket behöver bytas. 3 badrum o en gästtoalett, nytt kök, nya väggar, bort med bärande vägg och yxa i skorsten som är på tok för stor och tar för mycket viktig yta (80*179cm) 😱.

Kommer lite bilder i höst i denna tråd. Gäller o inte missa före-bilderna och inte bara vad det blir när det är klart.

Fyi. Det är inte jag som yxar speciellt mycket. Vi har massa kompetent folk med som vet vad de gör. Jag jobbar med sånt jag kan. Trädgården kommer jag vara med i att skapa. Där har jag hyfsad koll. Ska bli svinkul!!

Skräckblandad förtjusning. Har köpt ett 95 år gammalt hus. Bra potential. Mycket behöver bytas. 3 badrum o en gästtoalett, nytt kök, nya väggar, bort med bärande vägg och yxa i skorsten som är på tok för stor och tar för mycket viktig yta (80*179cm) 😱.

Kommer lite bilder i höst i denna tråd. Gäller o inte missa före-bilderna och inte bara vad det blir när det är klart.

Fyi. Det är inte jag som yxar speciellt mycket. Vi har massa kompetent folk med som vet vad de gör. Jag jobbar med sånt jag kan. Trädgården kommer jag vara med i att skapa. Där har jag hyfsad koll. Ska bli svinkul!!
May the Lord be with you :D

Ner i kaninhålet med dig. Vi syns om 2 år. ;)

Ner i kaninhålet med dig. Vi syns om 2 år. ;)
Hehe..

Frugan hoppas vi är klara med inflyttning till julafton. Projektstart 5aug.. även om vi redan har arkitekt som ritar på bygglovshandlingar i juni. Alternativt boende så länge som inte sovrumsvåningen och entrévåningen är klara. Blir enklare för alla byggare-Bob att göra ett vettigt jobb om vi inte är där o gnäller över damm och skräp.

Jag tror tidigast februari el våren 2022.

sen har vi källaren, vinden och dubbelgaraget som behöver kärlek. Men då kan vi bo där iaf. Vi får se hur många dagar det går innan huset är ute på Hemnet. 🥳

/senast bott i nybyggd lägenhet 3 år. Nybyggt hus 8 år.

KLOCKrent
Så jävla nöjd :D
CC005B23-6586-437A-8A6E-42722F3758B3.jpeg

Fotplåt, underlagspapp, trekantslist samt två våder med ytpapp lagda, har en våd med ytpapp kvar. Grymt smidigt med infästning när det går att använda skruv med bricka för pappen.

The roof is like a tank :D

D36EB169-CA81-4D9E-A592-60CF36DB0CFD.jpeg

Senast ändrad:
Jobbar i motvind. Vi ska göra om ett badrum till två. Frugan vill få in frostat glas mellan badrummen uppe i översta väggdelen för att få in naturligt ljus från fönstret i vårt badrum till kidsens som blir utan fönster. Jag försöker få in en inredningsdesigner el nåt sånt som objektiv bedömare. Smäll upp 10000 lux o lumen? Frugan pratar om dåligt ljus o noppra ögonbrynen för våra tjejer...

Finns det ens något som kan se bra ut i frostat glas? Hjälp! Har så jävla dåliga vibbar av det..

Jobbar i motvind. Vi ska göra om ett badrum till två. Frugan vill få in frostat glas mellan badrummen uppe i översta väggdelen för att få in naturligt ljus från fönstret i vårt badrum till kidsens som blir utan fönster. Jag försöker få in en inredningsdesigner el nåt sånt som objektiv bedömare. Smäll upp 10000 lux o lumen? Frugan pratar om dåligt ljus o noppra ögonbrynen för våra tjejer...

Finns det ens något som kan se bra ut i frostat glas? Hjälp! Har så jävla dåliga vibbar av det..
Det finns fiberoptiska ljustunnlar som kan ta in dagsljus från exempelvis fasaden eller taket och belysa rum.

Ofta får man rätt lite dagsljus med överljus (alltså fönster/glas i taknivå) eftersom dagsljus/soljus faller in uppifrån genom första fönstret.

Jag har gjort en likande lösning i ett projekt och hade nog inte gjort om det för det blev bara för mörkt.

Släng annars upp bilder/ritningar så får du nog bättre förslag. Finns ju t.o.m. arkitekter som lurkar i denna tråd.

Det finns fiberoptiska ljustunnlar som kan ta in dagsljus från exempelvis fasaden eller taket och belysa rum.

Ofta får man rätt lite dagsljus med överljus (alltså fönster/glas i taknivå) eftersom dagsljus/soljus faller in uppifrån genom första fönstret.

Jag har gjort en likande lösning i ett projekt och hade nog inte gjort om det för det blev bara för mörkt.

Släng annars upp bilder/ritningar så får du nog bättre förslag. Finns ju t.o.m. arkitekter som lurkar i denna tråd.
F40BD7D5-0FDA-43D3-9EB2-82A5B2617F64.png
A59EC1A0-6112-42C8-A19E-FF5DFAADA328.png

Om jag förstår bilden rätt så tänkte ni ha en del med badkar+handfat och en del med wc+handfat. Med dubbla ingångar till wc?

Jag har haft dubbla ingångar till wc/badrum i en sekelskifteslägenhet och min erfarenhet är att det är sjuuuukt opraktiskt (sorry om jag är glädjedödare).

Folk låser bägge dörrar inifrån och glömmer låsa upp så kommer man bara in från "fel" håll. Även sjukt störigt att alltid behöva låsa 2 dörrar. Går det inte att göra en "liten gästtoalett" + att få in wc i det större badrummet? Kanske flytta på lite väggar eller garderober? Det ser ut som måtten räcker till.

Just my 5c

Om jag förstår bilden rätt så tänkte ni ha en del med badkar+handfat och en del med wc+handfat. Med dubbla ingångar till wc?

Jag har haft dubbla ingångar till wc/badrum i en sekelskifteslägenhet och min erfarenhet är att det är sjuuuukt opraktiskt (sorry om jag är glädjedödare).

Folk låser bägge dörrar inifrån och glömmer låsa upp så kommer man bara in från "fel" håll. Även sjukt störigt att alltid behöva låsa 2 dörrar. Går det inte att göra en "liten gästtoalett" + att få in wc i det större badrummet? Kanske flytta på lite väggar eller garderober? Det ser ut som måtten räcker till.

Just my 5c

Dubbla entréer till badrummet är ju grymt!
Speciellt om en är från sovrummet. Då kan frun göra sig klar dör i lugn och ro medans gästerna kommer.

Hos oss sitter badrummet ihop med vardagsrummet med en dörr och till klädkammaren/sovrummet med den andra :)

Just my 5c
Jag skulle redigera mitt inlägg men det blev knas, sen gjorde jag annat plötsligt..

Tanken är att ha dusch,wc,handfat i båda två separata utrymmena (med en vägg som byggs på). Vi kommer att ha en wc en våning ner och ett större bad/duschutrymme ytterligare en våning ner. Vi vuxna har anslutningen till wc från vårt sovrum. Badkaret ska bort på denna bild.

Aha. Ok. Glöm då vad jag skrev innan i detta inlägg.

Däremot så fundera på ett ljusinsläpp från tak till golv. Det går att göra utan att man ser "igenom".

..och från frugans perspektiv så skulle det behövas ljus in från fönstren i andra wc/dusch in till det avknoppade wc/dusch. Jag tänker att bra belysning borde gå att få till. Båda utrymmena kommer att göras om helt så alla möjligheter finns att få till det för ögonbryns-noppring. 🙂

..och från frugans perspektiv så skulle det behövas ljus in från fönstren i andra wc/dusch in till det avknoppade wc/dusch. Jag tänker att bra belysning borde gå att få till. Båda utrymmena kommer att göras om helt så alla möjligheter finns att få till det för ögonbryns-noppring. 🙂
Det går inte att få dit ett takfönster då?
Som jag skrev så har jag gjort några projekt med överljus och några med glasat ner till golvet. Det senare blev skitbra.

Det går inte att få dit ett takfönster då?
Som jag skrev så har jag gjort några projekt med överljus och några med glasat ner till golvet. Det senare blev skitbra.
Det är en till våning ovanför 😱

Vi har planer att göra ett kontor en våning upp. Lite tight men det går.

Dubbelfönstren till vänster är badrummet. Vindsfönster uppe till höger. Vårt sovrumsfönster till höger..

F67C2477-8EBB-46C3-8875-759A9803137D.png

Det är en till våning ovanför 😱

Vi har planer att göra ett kontor en våning upp. Lite tight men det går.

Dubbelfönstren till vänster är badrummet. Vindsfönster uppe till höger. Vårt sovrumsfönster till höger..

F67C2477-8EBB-46C3-8875-759A9803137D.png
Men om du hade fått in ett eller två små takfönster ovanför kupan men ändå inte högre än att det sitter så att det inte tar upp användbar golvyta på vinden så hade du nog kunnat bygga ett ljusschakt ner till badrummet. Ev ner till yttre badrummet och sedan överljus in till nästa. Kommer ljuset uppifrån gör det stor skillnad och då funkar överljus. Bara att börja mäta :)
Finns takfönster som är gjorda för att passa till 20-tals tak.

Ha bra med tak ute, kan måla långa och många saker samtidigt :)
19BDE25A-D362-4B2F-B019-4393549D9852.jpeg

Har idag lagt sista biten på pappen, kapat till stöd för vindskivor, kapat reglar som skall hålla panelen, kapat panelbitar. Har grundat de ytor som som behöver målas innan montering.

Men om du hade fått in ett eller två små takfönster ovanför kupan men ändå inte högre än att det sitter så att det inte tar upp användbar golvyta på vinden så hade du nog kunnat bygga ett ljusschakt ner till badrummet. Ev ner till yttre badrummet och sedan överljus in till nästa. Kommer ljuset uppifrån gör det stor skillnad och då funkar överljus. Bara att börja mäta :)
Finns takfönster som är gjorda för att passa till 20-tals tak.
Det som talar emot detta för oss är tyvärr en central sak. Bygglov. Just nu är det en bit mer än standard 2,5månader att få igenom ett bygglov (k-märkt = bygglov för yttre förändring). Hela fam kommer bo i alternativ lösning till övervåning o entréplan är klara. Jag vill gärna få det tipptopp men som kontrollmänniska är det hör kanske lite väl tufft projekt. Men huset var fint. Vi vet att extremt få dyker upp i det området. Bara att köra. Ta det på volley men ta in massa experter..

alla era förslag är uppskattade! Takfönstret är inte uteslutet av mig men det är lite uppförsbacke med the dark side (bygglovet).

Då är dom 2 första utomhus projekten igång och snart avslutade.
Blev lite panik när jag utgick från en lång leverans av häck men som anländer under morgondagen så var bara börja gräva direkt efter sista trallen var lagd :banghead::D

blir en utökning av altanen i form av 50kvm samt insynsskydd och inramning där det ska byggas högre blomlådor.

EECD8BE4-A7C7-40C6-911E-F038DEAB5761.jpeg
66DB2306-177A-4591-B4A6-DD9C838266AD.jpeg

I slutet av September lär det komma mer från mig i denna tråd då tjejen och jag köpte hus så lär finnas att göra.
BadkarsPiraten, säg till när du fulländat fönster tekniken, har en sådär 40 fönsterbågar att renovera till nästa sommar skulle jag tippa... Sen en källare att bomba sönder, byta avlopp, bygga upp igen, nytt kök, byta golv i mellanvåning osv. osv. Kul som sjutton så bara se till att ha tvättat arbetsbyxorna tills dess. :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp