• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Men nu har du ju gjort mig lite fattigare (och ett verktyg rikare)! Lackfräs måste jag ju ha för att renovera sista dörren! Har dragit mig ett år med det nu för att jag var dum nog och inte mätte dörren jag slipade trären och målade innan jag upptäckte den var för liten (skjutdörr)...
Aj - den tröskeln är jobbig att ta sig över om man redan gjort jobbet en gång.
Bra verktyg gör underverk för humöret när man renoverar!

Tröskeln att komma igång med mina ca 250 fönsterbågar blev iallafall lite lägre när jag inte måste skrapa helt för hand. :facepalm:

Det är den värdelösa delen av säsongen nu, renovering av fönstren.
Totalt värdelöst.
20210506_205453.jpg

20210507_223540.jpg

Och nästa vecka kommer ett företag förbi mig för första gången, kika på att gräva upp runt tomten inför buskar.
Alldeles för mycket sten för att klara det själv, helt värdelös tomt jag har. Det är bara sten. Hela gräsmattan sticker det bara upp stenar genom...
Jag renoverade mina fönster förra året. Det är en njutning att se dem idag. Jag är glad att jag inte köpte nytt, men det är ett jädra jobb, det tar tid men är roligt.

Före
IMG_E6416.JPG

Efter
Skärmavbild 2021-04-21 kl. 15.44.37.png

Just nu finns tid för avkoppling och finmåleri.
SmartSelect_20190723-135613_Instagram.jpg

Senast ändrad:
Jag renoverade mina fönster förra året. Det är en njutning att se den idag och jag är så glad att jag inte köpte nytt, men det är ett jädra jobb men jag tyckte det var roligt.
Snyggt jobbat och det är just det där - tillfredsställelsen av att ha gjort något själv! Sedan att jag vägrar köpa nya fönster till mitt sekelskifteshus kanske också spelar in en smula, det ska inte vara modernt helt enkelt. :)

Snyggt jobbat och det är just det där - tillfredsställelsen av att ha gjort något själv! Sedan att jag vägrar köpa nya fönster till mitt sekelskifteshus kanske också spelar in en smula, det ska inte vara modernt helt enkelt. :)
Jag läste någonstans att träet i fönster håller i generationer, bara det sköts om. Tydligen var det någon gång under 1960-talet som träet blev sämre och inte håller alls lika länge.

Senast ändrad:
Jag har bytt ett par fönster i mitt sekelskifteshus, i sovrummen. Jag ville helt enkelt inte ha gammeldags fönster där, med innanfönster och skit. Nu gasfyllda med ett extra uv-glas. Helt tyst, och både på sommaren och vintern blir innertemperaturen trevligare. Bonus att inga flugor kryper in.

Säg till när du hittat det perfekta tillvägagångssättet, jag står inför samma sak och överväger att byta fönster istället...

Jag har samma resa med fönster att ta tag i. Har provat på enstaka och lånat en sån där speedheater ( höll på att skriva speedmaster - men det är ju något annat :) ) Speedheatern funkade rätt ok, men det slutade trots allt med att jag har köpt en lackfräs istället för att snabbt skala av färgen på bågarna. Man får slipa av ytan efteråt och skrapa spröjsen för hand, men min förhoppning är att jag ska spara in på grå hårstrån.

Har iallafall testat lackfräsen på en gammal panelvägg som gjordes trären på i princip ingen tid alls jämfört med att slipa/skrapa. Sjukt effektiv!

Mitt tillvägagångssätt är såhär:

Bort med fönstren.
Bort med all metall och beslag.
Lägg folie på glaset och håll fast det med en liten planka bara och värm kittet med en värmepicka.
Skrapa bort kittet med ett stämjärn.
När nästan allt kitt är borta så spräck gärna glaset med stämjärnet, det gör dig lycklig och det är inte svårt heller med 2mm glas.
Bort med nubbar och ur med rutan, hel eller trasig det beror på om du följde tidigare steg.
När alla glas är ute så är det bara att värma färgen och skrapa ifall den är tidigare målad med plastfärg, är den tidigare målad med enbart linoljefärg så skippa värme och skrapa enbart.
När den är trären så borsta med stålborste.

Grunda med linolja/balsamterpentin 50/50 tills den inte suger åt sig längre.
Kitta med linoljekitt.
Måla med linoljefärg blandad 50/50 med balsamterpentin. TUNNT!
Hur tunnt? Tänk dig det tunnaste du någonsin kan tänka dig att måla med en pensel,halvera det så är det fortfarande för tjockt.
Efter 2 lager med 50/50 linoljefärg så kör jag en sista strykning med enbart linoljefärg för täckning.

Vänta minst 3 evigheter, antagligen har skiten fortfarande inte torkat.
Bli arg.
Bygg ihop fönstret och sätt upp det fortfarande blött.

Sade jag att jag hatar att renovera fönster?

Jag renoverade mina fönster förra året. Det är en njutning att se dem idag. Jag är glad att jag inte köpte nytt, men det är ett jädra jobb, det tar tid men är roligt.

Före
IMG_E6416.JPG

Efter
Skärmavbild 2021-04-21 kl. 15.44.37.png

Just nu finns tid för avkoppling och finmåleri.
SmartSelect_20190723-135613_Instagram.jpg

Snyggt! Men kul är den fan inte 🤣

Mitt tillvägagångssätt är såhär:

Bort med fönstren.
Bort med all metall och beslag.
Lägg folie på glaset och håll fast det med en liten planka bara och värm kittet med en värmepicka.
Skrapa bort kittet med ett stämjärn.
När nästan allt kitt är borta så spräck gärna glaset med stämjärnet, det gör dig lycklig och det är inte svårt heller med 2mm glas.
Bort med nubbar och ur med rutan, hel eller trasig det beror på om du följde tidigare steg.
När alla glas är ute så är det bara att värma färgen och skrapa ifall den är tidigare målad med plastfärg, är den tidigare målad med enbart linoljefärg så skippa värme och skrapa enbart.
När den är trären så borsta med stålborste.

Grunda med linolja/balsamterpentin 50/50 tills den inte suger åt sig längre.
Kitta med linoljekitt.
Måla med linoljefärg blandad 50/50 med balsamterpentin. TUNNT!
Hur tunnt? Tänk dig det tunnaste du någonsin kan tänka dig att måla med en pensel,halvera det så är det fortfarande för tjockt.
Efter 2 lager med 50/50 linoljefärg så kör jag en sista strykning med enbart linoljefärg för täckning.

Vänta minst 3 evigheter, antagligen har skiten fortfarande inte torkat.
Bli arg.
Bygg ihop fönstret och sätt upp det fortfarande blött.

Sade jag att jag hatar att renovera fönster?

Snyggt! Men kul är den fan inte 🤣
Det är ingen hejd på hur sugen jag är på att ta tag i mina fönster nu. :hilarious:. Borde kunna dra igång lite betting om hur stor % av mina 2mm rutor som överlever🙄

Nej, det här var ju verkligen peppigt inför mina fönsterommålningsbestyr som är stundande under semestern... Får se om man kanske ska investera i fräs ändå.

Det är ingen hejd på hur sugen jag är på att ta tag i mina fönster nu. :hilarious:. Borde kunna dra igång lite betting om hur stor % av mina 2mm rutor som överlever🙄

3mm är som pansarglas i jämförelse med 2mm.
Sitter det bra kitt och inte någon syntetisk/betong så försvinner det enkelt. Men folk har "bättrat" på kitten med något hemskt hårt skräp och då blir det helt omöjligt att få ur rutorna hela.

Slipade du själv? Lite nyfiken på val av slip och om det är så krångligt som många säger.
Denna gång slipade jag inte själv.
Men har slipat furuplank i tidigare själv. Jag tkr inte det är så svårt förutsatt att du hyr bra verktyg. Mest meck med ytan närmast vägg och trösklar som behöver köras med mindre handslip.

men är inte så fasligt dyrt att hyra in yrkesman. Beror på hur bekväm man är.

Nu har vi fått ut snickare till landet så det händer grejer!

Köpte massa virke i början av veckan och la ner dagvatten avlopp.
776B6A62-955A-4D80-B1C8-179C0BCF23C3.jpeg

Tre vändor till XL bygg samma dag så dom bjöd på glass sista gången!
Måste för övrigt lösa BE kort så man kan ta allt i en vända (har tillgång till både B och BE trailer samt att båten är precis på gränsen. Har man full tank är man körd, tom så funkar det..)
428CB4B5-A264-4D68-A551-BC28779CA59C.jpeg

Snickarna skruvar regelverk och stegen upp till vårat (mitt och tjejen) samt syrrans hus sen skruvar jag resterande trall.
DCF0DD21-1792-44F0-94DE-8B96853BDEEE.jpeg

En liten ljugarbänk/arbetsbänk fick vi även vid förrådet. Jag klädde in den idag så nu återstår bara en ramp upp till dörren. Perfekt till alla nya toolsen! Hikokin är mammas leksaks skruvdragare (den är bra men framförallt Lätt!)
A7B0423A-4093-45FE-B8FA-B13924206356.jpeg

8776BAA4-126B-4F3E-B8DF-323DDDA6CD86.jpeg

Blir att skruva mera nästa helg!

Senast ändrad:
Måste för övrigt lösa BE kort så man kan ta allt i en vända (har tillgång till både B och BE trailer samt att båten är precis på gränsen. Har man full tank är man körd, tom så funkar det..)
Jag tog det för ett tag sedan. Hör av dig så får du köpa böckerna för halva priset ;)

Det var egentligen planen/målet men pratade med leverantören och det var ej att rekommendera/hittade ingen lösning som funkade. En Makita skruvdragare brann bokstavligen upp då träet var så hårt (trotts borrat hål) så med facit i hand var det nog rätt beslut tyvärr. Snyggare med dolda skruvar!
Förborrade alla hål med försänkning och ifall man lämnar träet obehandlat (vilket är vår plan) blir det grått och förhoppningsvis syns inte skruvarna lika mycket då.
Snyggt!
På mina föräldrars altan har de täckt skruvhuvudena med svart sikaflex inspirerat av nåtade teakdäck, jag tycker att det blev stilrent.

apropå takpannor! Jag ska lägga om mitt tak väldigt snart (skulle gjort det två helger i rad men har avstyrt det då det har regnat dessa helger)

Finns det något intresse här i tråden av gamla enkupiga takpannor?? Svårt att säga antal men det är några tusen. Täcker ca 220kvm i dagsläget. Bortskänkes i såna fall mot avhämtning (och nedplockning, möjligtvis med assistens av undertecknad)

Finns i Sörmland. Ca 10 mil från Sthlm, 20 min söder om strängnäs, ca 30min från Eskilstuna.

apropå takpannor! Jag ska lägga om mitt tak väldigt snart (skulle gjort det två helger i rad men har avstyrt det då det har regnat dessa helger)

Finns det något intresse här i tråden av gamla enkupiga takpannor?? Svårt att säga antal men det är några tusen. Täcker ca 220kvm i dagsläget. Bortskänkes i såna fall mot avhämtning (och nedplockning, möjligtvis med assistens av undertecknad)

Finns i Sörmland. Ca 10 mil från Sthlm, 20 min söder om strängnäs, ca 30min från Eskilstuna.
Jag anlitade en firma att byta mitt tak för 2 år sedan. Det kostade 185000 kr före RUT och jag tror fortfarande att jag blev blåst. isf var det med nya hängrännor och allt.

Jag anlitade en firma att byta mitt tak för 2 år sedan. Det kostade 185000 kr före RUT och jag tror fortfarande att jag blev blåst. isf var det med nya hängrännor och allt.
Njae. Det kostar ju en skaplig slant att leja bort ett tak och anlita en seriös firma. Tack och lov kan jag göra det här själv. Med bra kontakter gällande material osv. Drog upp ställningen nu i helgen iaf så man har det klart när väl vädergudarna bestämmer sig för att vara på min
ED11FB4C-E430-49B1-8428-510C4BA75137.jpeg
36C510E9-301D-4258-BF5E-9446121403A3.jpeg
F3B775C4-8297-4EA9-81F1-3C8B18A59C1F.jpeg

Taket har som sagt sina bästa dagar. Blir skönt sen med vetskapen om att kåken fått en ny fräsch mössa 🤗

Bilagor

• B0F7D5D8-DBEA-4EE7-8196-D2C693176855.jpeg
    B0F7D5D8-DBEA-4EE7-8196-D2C693176855.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 6
Njae. Det kostar ju en skaplig slant att leja bort ett tak och anlita en seriös firma. Tack och lov kan jag göra det här själv. Med bra kontakter gällande material osv. Drog upp ställningen nu i helgen iaf så man har det klart när väl vädergudarna bestämmer sig för att vara på min

Taket har som sagt sina bästa dagar. Blir skönt sen med vetskapen om att kåken fått en ny fräsch mössa 🤗
Ja, det ser ut som att det är dags. Jag instämmer i att det är en väldigt god känsla när den nya hatten är på plats.

155k efter rot betalade en vän. Stockholm. Normalstort hus.
Det blev 145k efter rot, normalstort hus i Uppland så det kanske var rimligt ändå. Bra blev det, fort gick det och skönt att det är gjort. Första gången som jag lejde för allt, annars brukar jag vara mer delaktig, men denna gång fanns inte det utrymmet. Det är inte den vanligaste affären man gör i livet så man har ingen koll.

Jag är fan glad att taket är relativt nytt på mitt gamla hus och att jag istället får göra fönster...
Dock så tar nog fan fönstren längre tid totalt...

En Miata är väl smal nog där? Isåfall kan du köpa några fler ;)

Jag trodde själv aldrig någonsin att set skulle ta såhär lång tid...
Jag är för snål för att byta.
Hur resonerar du kring fönster? Du verkar ha ett hus i samma tidsanda som jag. Mitt är byggt 1971 och jag funderar på att köpa nya fönster, men jag hade aldrig gjort det på ett äldre hus. Fönstren på ett 70-talshus var väl rätt dåliga eller? Byter man dem får man väl ändå väldigt mycket positivt för pengarna?

Hur resonerar du kring fönster? Du verkar ha ett hus i samma tidsanda som jag. Mitt är byggt 1971 och jag funderar på att köpa nya fönster, men jag hade aldrig gjort det på ett äldre hus. Fönstren på ett 70-talshus var väl rätt dåliga eller? Byter man dem får man väl ändå väldigt mycket positivt för pengarna?

Mitt hus är från 1935, tror alla fönster förutom 2 är original.
70 tals hus är väl generellt sett 3 glas? Vilket gör ett byte väldigt svårt att spara in på. Jag har ju bara kopplade fönster men samtidigt så är det så liten glasyta så jag tror det vore svårt att ens räkna in 3 glas fönster i mitt hus....

2h jobb på 38sekunder, detta är ifrån när jag gick över med första lagret täck ....

Har har nu gått över med 1lager grund(sen vänta 24h), 1lager täck samt låtit ändträn på det som skall bli stolpar suga åt sig olja i någon timme. Det kommer ta mindre tid att få upp allt kontra målning....

Sorry för den hemska musiken tog vad som fanns i iMovie :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp