• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Allt målat nu(pheww)

Har byggt ihop stolpar 45x95x2, limmat (borde gjort det innan målning), sen ihopsatt med ett gäng 5x80 ifrån vardera sida. Urtag på 145mm för främre bärlina

Har även lagt igen skruvhålen. Skall målas över när det härdat.

5B0B45DE-868B-45B9-885D-DC927CBFAB31.jpeg
10A3F745-DCAD-44DA-B3D1-B6BBA45B31D4.jpeg

7F18C3AC-79B2-43EA-BFCE-6DF9C36B7210.jpeg

Nästa steg är att få upp bärlina på väggen

"Normalstort hus", 199.000:- innan RUT. Så är nog ganska rimligt. Massa byggställningar och annat som drar kostnad.
Tack, alltid skönt att veta att man betalat för prisvärt. Jag antar att vi pratar om allt det inkluderar allt, läkt, ny papp, plåtar, snöstopp och hängrännor. I mitt fall kom de med lyftkran, container, betongtegel och massor av mannar så allt gick fort och jag tror det blev riktigt bra. Det ser så ut iaf. Visst, byggställningar runt om så jag förstår att det drog iväg. Det är väl mest att jag hoppas att alla fick en rimlig lön.

Tack, alltid skönt att veta att man betalat för prisvärt. Jag antar att vi pratar om allt det inkluderar allt, läkt, ny papp, plåtar, snöstopp och hängrännor. I mitt fall kom de med lyftkran, container, betongtegel och massor av mannar så allt gick fort och jag tror det blev riktigt bra. Det ser så ut iaf. Visst, byggställningar runt om så jag förstår att det drog iväg. Det är väl mest att jag hoppas att alla fick en rimlig lön.
Takmaterial påverkar ju en hel del. Tegelpannor kostar 3ggr så mycket som betongpannor...

Takmaterial påverkar ju en hel del. Tegelpannor kostar 3ggr så mycket som betongpannor...
Jaså är det så pass, 3 ggr dyrare. I mitt fall var det betong för det passade in på en villa byggd i början av 1970-talet så ja kanske betalde för mycket ändå. Aldrig kan man vara helt lugn när man är ute och simmar i okända vatten, men ingen idé att gråta över spilld mjölk. Nu är det gjort och det var hög tid att få det gjort.

Ligger ett klinkergolv i källaren på det hus jag nyligen köpt. Vattenburen värme under. Gillar inte riktigt färgen/mönstret på golvet. Hur pass lätt är det att pilla bort plattorna och lägga nya? 🤪

Ligger ett klinkergolv i källaren på det hus jag nyligen köpt. Vattenburen värme under. Gillar inte riktigt färgen/mönstret på golvet. Hur pass lätt är det att pilla bort plattorna och lägga nya? 🤪

Har du tillräckligt med takhöjd och inte trösklarna blir ett problem så kan du lägga nytt direkt ovanpå.

Risken med att lägga ovanpå blir att golvvärmen inte orkar igenom båda lagren.

Snickarna var klara med regelverk i onsdags. Jag rev övre steget i torsdags...
Lutade in mot huset så det var inte så bra. räckte som tur var att komplettera med en bärlina mot fasaden (friståendes) som vägdes in och sen kunde man sätta tillbaka det övre regelverkets steg.

Bjuckar på en bild på en skitig, skäggig, klocklös men lycklig hobby snickare
trapp 2.jpg

Här hade trallen tagit slut så det blir att köpa mer i veckan så kan man slutföra i helgen.
trapp 1.jpg

Senast ändrad:
Så här upptäckt att det går ner mycket vatten i det hörn där takutsprånget skall vara.
Vi har 3m brunn framför garaget men det är inte mycket som går dit tror de fick till fallet lite fel på asfalteringen, men samtidigt är det bra att inte för mycket söker sig mot garageporten.

Det hade blivit en naturlig ränna i längs häcken som går parallellt med garageväggen vilket hade medfört att plintarna satt sig, trots 20cm singel i botten.
Fick gräva upp 3 utav fyra plintar och sättar om och fylla på med mer singel. Upptäckte detta när jag skulle börja sätta stolparna.

Så plintarna är satta om på nytt och jag har nu även meckat med en brunn. Tänkte jag skippar dränrör och kör avlopp och leder bort vattnet och dumpar det bortom garaget

Har hällt ut grovbeton, kör det som jordfuktad betong. Hoppas bara det inte kommer en störtskur innan det härdat någorlunda. Annars så kommer det luckras upp och jag får göra om det...... Givetvis så hade den grövre fraktionen sjunkt till botten i Finjapåsen så det översta lagret har 2-4 eller vad det nu är synligt som ni kan se :(. Hade två säckar med Bauhaus betong men den är röd i färgen ni kan se dett till vänster i bilden längst ner :(. Orkar inte åka till bygghandeln nu för det är ta mig fan kaos där.

Var tvungen att knacka upp en del av gamla betongen som var där för kantstenarna satte därför brunnen en bit ut ifrån kantstenarna så jag kunde fylla upp med betong emellan, hopppas det blir stadigare, estetiskt kanske inte så snyggt.
BA0A1F76-81A5-415D-BF4F-FF7A9DF62963.jpeg
3BAB0245-246F-47D9-A12D-7C7C11FFCEBE.jpeg
DE18BC33-991F-4CEE-A761-2883149E3440.jpeg

Fått upp bärlina i alla fall :)
D47EFEFE-D65A-455D-956F-F082EE3DEEED.jpeg

Senast ändrad:
Så här upptäckt att det går ner mycket vatten i det hörn där takutsprånget skall vara.
Vi har 3m brunn framför garaget men det är inte mycket som går dit tror de fick till fallet lite fel på asfalteringen, men samtidigt är det bra att inte för mycket söker sig mot garageporten.

Det hade blivit en naturlig ränna i längs häcken som går parallellt med garageväggen vilket hade medfört att plintarna satt sig, trots 20cm singel i botten.
Fick gräva upp 3 utav fyra plintar och sättar om och fylla på med mer singel. Upptäckte detta när jag skulle börja sätta stolparna.

Så plintarna är satta om på nytt och jag har nu även meckat med en brunn. Tänkte jag skippar dränrör och kör avlopp och leder bort vattnet och dumpar det bortom garaget

Har hällt ut grovbeton, kör det som jordfuktad betong. Hoppas bara det inte kommer en störtskur innan det härdat någorlunda. Annars så kommer det luckras upp och jag får göra om det...... Givetvis så hade den grövre fraktionen sjunkt till botten i Finjapåsen så det översta lagret har 2-4 eller vad det nu är synligt som ni kan se :(. Hade två säckar med Bauhaus betong men den är röd i färgen ni kan se dett till vänster i bilden längst ner :(. Orkar inte åka till bygghandeln nu för det är ta mig fan kaos där.

Var tvungen att knacka upp en del av gamla betongen som var där för kantstenarna satte därför brunnen en bit ut ifrån kantstenarna så jag kunde fylla upp med betong emellan, hopppas det blir stadigare, estetiskt kanske inte så snyggt.

Alltid tråkigt man måste göra om. Än tråkigare att göra om andras misstag och ätter värre om det är något man betalt för. Men jävlar vad bra det kommer bli!
Kämpa!

Alltid tråkigt man måste göra om. Än tråkigare att göra om andras misstag och ätter värre om det är något man betalt för. Men jävlar vad bra det kommer bli!
Kämpa!

Visst tråkigt att få göra om men hade varit ännu tråkigare om ett halvår/år när man märkt att allt sjunkit/hängt på trekvart.

Att leda bort avloppet/vattnet bortom garaget så menar du in till grannen eller?

Kämpa!
Tack! Ja det blev inte riktigt som tänkt :(
Visst tråkigt att få göra om men hade varit ännu tråkigare om ett halvår/år när man märkt att allt sjunkit/hängt på trekvart.

Att leda bort avloppet/vattnet bortom garaget så menar du in till grannen eller?
Vi har redan en stenkista bakom garaget. Tänkte dra det dit alternativt kopplar dräneringsslang sista metrarna sen till stenkista

Blir satt i prövning med en gång imorgon skall komma en hel del regn. Men betongen verkar ha stelnat bra nu.

Rör är nu draget med
Blir till att snickra till helgen, finlir med singel ett får komma senare. Ska dock återfylla lite mer kring några av plintarna
5C1E99A0-9DAE-45FE-9761-520D81ACEA1A.jpeg

Edit mission accomplished... for now

Vi har ju utkastare var 10m längs vägen genom kantstenarna, men dwet är inte tillräckligt med vatten som leds till dem. Så får nog parallellt fundera på en lösning där.
Har bara regnat 35.4mm idag.......

Senast ändrad:
Köpt ett renoveringsobjekt för en v sedan och tillträder om nån månad. Googlat lite och hittade vårt eget hus i nån lista.. oh no.

k-märkt kåk. 😱

googlat lite och hittade nedanstående som är snarlikt för oss. Oskön start. Ingen info från säljare mäklare el besiktningsman.. vi räknar in på en miljon i renoveringar under en tid innan inflyttning. Tillfälligt boende till vi är klara. Helst inte flera år...

Senast ändrad:
Köpt ett renoveringsobjekt för en v sedan och tillträder om nån månad. Googlat lite och hittade vårt eget hus i nån lista.. oh no.

k-märkt kåk. 😱

googlat lite och hittade nedanstående som är snarlikt för oss. Oskön start. Ingen info från säljare mäklare el besiktningsman..

Se om du kan häva köpet. Sådant kan bli jobbigt (läs dyrt)

Det finns givetvis gränser, men tapeter ryker och min bredspackling är inte att leka med. Såna saker som att kakla på befintligt kakel eller att spika liggande panel över en befintlig stående panel går bort för min del.
Jag håller egentligen med dig.

Men ibland tycker jag sådana här genvägar är ok om de sparar mycket tid/pengar och det inte är riktigt ekonomiskt försvarbart att riva upp allt från grunden.

Exempel i en källare om befintliga plattor sitter bra. Om man kanske vill byta kakel på bara en vägg eller duschhörna. Eller om den liggande panelen sitter på en liten kolonistuga (exakt det har jag faktiskt gjort).

Finns så mycket som är värre. Som plastkanter på kakel, plastmattor och synliga vita avloppsrör, utanpåliggande vatten... you name it.

k-märkt kåk. 😱

googlat lite och hittade nedanstående som är snarlikt för oss. Oskön start. Ingen info från säljare mäklare el besiktningsman.. vi räknar in på en miljon i renoveringar under en tid innan inflyttning. Tillfälligt boende till vi är klara. Helst inte flera år...

Ring till berörd myndighet. Vi budade på en k-märkt fastighet men det är väldigt varierande hur återhållsamma de är med bygglov och tillstånd. Det behöver inte innebära så mycket i praktiken.

Otroligt dåligt av mäklaren dock, det hade jag blivit jävligt förbannad över.

Det finns givetvis gränser, men tapeter ryker och min bredspackling är inte att leka med. Såna saker som att kakla på befintligt kakel eller att spika liggande panel över en befintlig stående panel går bort för min del.
Du skulle varit med när vi renoverade mor och fars kök, gammal kåk från 1800-talet så vi hittade 3-4st golv lagda ovanpå varandra när vi började riva :D

k-märkt kåk. 😱

Så surt för er. ☹️

Min lekmannagissning är dock att det kommer bli svårt att lyfta som dolt fel. Ni har ju inte tillträtt än så då har ni nog större chans att frånträda köpet eller förhandla fram en kompensation från säljaren.

Sedan kanske ni kan försöka se det positiva med att ha ett K-märkt hus. Det är ju faktiskt något att vara stolt över och ett viktigt kulturarv man ansvarar för.

Finns vissa renoveringsbidrag man kan söka men ofta huggsexa om dessa så det kan vara svårt att få. Men ni lär lära er massor. Viss K-märkning är bara utvändigt, viss är även invändig. Prata med kommunens antikvarie och länsstyrelsen så får ni mer info om vad som gäller och vilka krav/begränsningar som ni kan råka ut för.

Så surt för er. ☹️

Min lekmannagissning är dock att det kommer bli svårt att lyfta som dolt fel. Ni har ju inte tillträtt än så då har ni nog större chans att frånträda köpet eller förhandla fram en kompensation från säljaren.

Sedan kanske ni kan försöka se det positiva med att ha ett K-märkt hus. Det är ju faktiskt något att vara stolt över och ett viktigt kulturarv man ansvarar för.

Finns vissa renoveringsbidrag man kan söka men ofta huggsexa om dessa så det kan vara svårt att få. Men ni lär lära er massor. Viss K-märkning är bara utvändigt, viss är även invändig. Prata med kommunens antikvarie och länsstyrelsen så får ni mer info om vad som gäller och vilka krav/begränsningar som ni kan råka ut för.
Jag har redan igång en dialog med kommunen och har också redan noterat att det inte är ”värsta sortens” k-märkning. Allt utvändigt som normalt inte kräver bygglov just kräver bygglov. Solpaneler på tak. Byta dörrar, fönster osv. Sen är ett bygge (balkong) på fasaden tillbyggt (när jag jämför med ursprungsritmingqrna) frågan när det är gjort? Behöver det rivas? Tillbyggt innan k-märkning borde det vara ok. Hur lång tid tar det att få bygglov? ...att bo i alternativt boende för alla någon månad extra är inte vad vi hade med i beräkningen. :(

Huset är för övrigt riktigt Nice förstås. Annars hade vi inte köpt det.

Pratade med mäklaren som inte visste alls något om det. Hen skulle framföra till juristerna på mäklarfirman om möjlighet till häva köp och vad som gäller.

jag kollar med kommunen om vad man kan förvänta sig i kostnader och förväntad/uppskattad tid att få bygglov för vårt hus.

bygglovshandlingar varje gång man fixar nåt? Saigh.

Edit 2: OM mäklaren har bra provisions% på denna så kommer hen ha bra incitament till att vi inte backar ur. Fastigheten gick upp 40% under budgivning 🏋️‍♀️

Senast ändrad:
Edit 2: OM mäklaren har bra provisions% på denna så kommer hen ha bra incitament till att vi inte backar ur. Fastigheten gick upp 40% under budgivning 🏋️‍♀️
Mäklaren tjänar mer på att göra många affärer istället för bra affärer. Att affären går tillbaka och hen inte kan göra en affär till är ett större problem.

Det där med K-märkning måste du verkligen kolla upp. Har en bekant som inte ens får köpa färgburkar själv invändigt utan behöva få godkänt av Länsstyrelsen. Tror du det är en snabb process och de väljer prisvärda färger? :rolleyes:

Handdukstorken i tjejens lägenhet har börjat läcka och slutat fungera, rören är helt kalla. Det är inte så att den står och droppar konstant utan kommer skvättar med vatten då och då, kan det vara något knasigt med trycket i systemet eller har det kommit luft i rören? Föreningen hade vattnet avstängt förra veckan för något fix. Tankar?

Vattnet kommer inifrån vredet och rinner ut längs med sidan.
IMG_20210526_190430__01.jpg

Tillbaka
Topp