• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Liten uppdatering på mitt garagebygge
Sjukt snyggt!

en fråga som jag dock sett flertalet gånger tidigare och som även poppade upp nu (alltså helt irrelevant till ditt sjukt snygga garagebygge!) är hur många som ställer skruvdragaren på batteriet.. Har gjort det förr men sen dess att den "välte" med borrbits med spetsen ner i en bänkskiva gör jag aldrig så med. Lägger den jämt på sidan. Är det bara jag som haft otur eller är det fler som tänker samma sak när ni ser dessa bilder på stående skruvdragare?

Bara för att förtydliga har jag inte haft några små mesiga 10-12v maskiner utan större 18v maskiner med 5 ampere batterier så det har varit rediga "fötter" från Bosch, Milwakee och nu Makita.

Sjukt snyggt!

en fråga som jag dock sett flertalet gånger tidigare och som även poppade upp nu (alltså helt irrelevant till ditt sjukt snygga garagebygge!) är hur många som ställer skruvdragaren på batteriet.. Har gjort det förr men sen dess att den "välte" med borrbits med spetsen ner i en bänkskiva gör jag aldrig så med. Lägger den jämt på sidan. Är det bara jag som haft otur eller är det fler som tänker samma sak när ni ser dessa bilder på stående skruvdragare?

Bara för att förtydliga har jag inte haft några små mesiga 10-12v maskiner utan större 18v maskiner med 5 ampere batterier så det har varit rediga "fötter" från Bosch, Milwakee och nu Makita.
Det händer och jag blir lika förbannad varje gång.

Förberedelse för val av väggfärg vardagsrum och en golvslipning i matrum o vardagsrum. Noterbart är att grundfärg är lagd på väggspeglarna som får en höjd på ca 85cm över golv. Ej vald färg ännu men nån bruten vit tror jag. Målningen blir bara 160cm högt. Sen kommer list 30cm från där de välvda taket kommer. D4381A0C-DC2F-4F63-8297-B2C13125B461.jpeg
998C642E-2F36-4A81-8AA2-BFC61D5C3778.jpeg 80476732-8830-4435-8984-5318FAD95100.jpeg

Kan bara instämma i Jula-hyllorna. Har sådana på lagret på jobbet och i sadelkammaren och förrådet hemma.
Bra grejer, håller oförskämt bra. De blir väldigt stabila när man ställt lite prylar i dem.
Jula-butiken ligger nästgårds, så det blir till att låna släp och ta ett besök dit i helgen som det ser ut! Tack för alla förslag :)

Det är väldigt platta och smarta paket. De går lätt i en vanlig kombi (kanske behöver du fälla sätena) så släp behövs inte.

Då funkar en Polo med. Förra generationens Polo klarade av 236 cm långa täcksidor från ikea OCH man kunde stänga bakluckan! Det är en liten, kompakt smart bild det. Trött men smart.

Lurar lite på vad vi ska göra åt vårt tak och tänkte se om någon har lite tankar kring det.

Funkishus från 1937, låg lutning (10-15%?). Huset ungefär 12x10 meter eller så. Ett par skorstenar, inga konstiga vinklar eller nåt.

I dag ligger där papptak. Dock är det ingen kompetent takläggare som utfört arbetet. Läcker inte och skarvarna ser bra ut, men de har bara vikt ner pappen över kanten istället för att använda fotplåtar vilket tyder på att det inte var en "riktig" takläggare som gjort detta. Vill gärna åtgärda detta problem, men det blir en del arbete och kostnad då vi behöver få dit ställningar för arbetet.

Har även funderingar på solceller och vill definitivt inte installera det på ett suspekt tak.

Alternativ:

1) Låt det vara tills det blir problem. Pratade med en takläggare som sade att förr eller senare kommer pappen att börja spricka där den blivit vikt över kanten (är typ 5cm som bara vikts ner i hängrännorna). Tycker det ser lite halvdant ut med.

2) Skära bort nedre delen av pappen, lägga till fotplåtar, lägga på en ny remsa. Förutsätter att pappen som använts är av hyfsade kvalitet annars är det bara bortkastade pengar i längden.

3) Byta till nytt papptak.

4) Byta till plåttak. Tror ett falsat plåttak skulle se jävligt fint ut men det kostar ju en del. Och ska halva täckas av solceller kanske det är dumt.

5) ????

Lurar lite på vad vi ska göra åt vårt tak och tänkte se om någon har lite tankar kring det.

Funkishus från 1937, låg lutning (10-15%?). Huset ungefär 12x10 meter eller så. Ett par skorstenar, inga konstiga vinklar eller nåt.

I dag ligger där papptak. Dock är det ingen kompetent takläggare som utfört arbetet. Läcker inte och skarvarna ser bra ut, men de har bara vikt ner pappen över kanten istället för att använda fotplåtar vilket tyder på att det inte var en "riktig" takläggare som gjort detta. Vill gärna åtgärda detta problem, men det blir en del arbete och kostnad då vi behöver få dit ställningar för arbetet.

Har även funderingar på solceller och vill definitivt inte installera det på ett suspekt tak.

Alternativ:

1) Låt det vara tills det blir problem. Pratade med en takläggare som sade att förr eller senare kommer pappen att börja spricka där den blivit vikt över kanten (är typ 5cm som bara vikts ner i hängrännorna). Tycker det ser lite halvdant ut med.

2) Skära bort nedre delen av pappen, lägga till fotplåtar, lägga på en ny remsa. Förutsätter att pappen som använts är av hyfsade kvalitet annars är det bara bortkastade pengar i längden.

4) Byta till plåttak. Tror ett falsat plåttak skulle se jävligt fint ut men det kostar ju en del. Och ska halva täckas av solceller kanske det är dumt.

5) ????

På 5) Finns ju alternativet med solceller som ser ut som plåttak, som man kan sätta vid nybygge/takbyte.
Fördelen då är ju att det ej lyser solceller som kan förstöra husets helhetsbild estetiskt.

Det viktiga är väl i det här läget att hålla koll och se till det och bedöma livslängden som är kvar, kanske i kombination med punkt 2 snygga till det om det ökar livslängden till en rimlig peng.

Så tipset är ju att sätta undan pengar till takbyte, vilket alternativ det än blir kommer det att kosta pengar, dessutom troligtvis mer än man tror.

Senast ändrad:

Alternativ:

5) ????
Finns det några ”kulturhistoriska värden” i huset? Dubbelkolla det innan du tar det vidare annars. Det kan isf begränsa alternativen du har.

Tror du har ett fint hus från 30-talet. Bra att klura vad som blir bäst.

vi har ett garage som haft svag lutning och läckte som ett såll. Vi fick göra om hela skiten. Ökade lutningen och slängde på ett rött plåttak som var i färg med hustaket.

Lindab SolarRoof ser ju riktigt fint ut. Gissar att det inte är helt gratis dock! Ska kolla med dem så man i alla fall kan få ett hum om hur prisbilden är jämfört med alternativ. Tack!

Finns det några ”kulturhistoriska värden” i huset? Dubbelkolla det innan du tar det vidare annars. Det kan isf begränsa alternativen du har.

Tror du har ett fint hus från 30-talet. Bra att klura vad som blir bäst.

Nja, huset är av "kulturhistorisk signifikans" enligt stadsantikvarien, men enligt kommunen innebär det inte några restriktioner utom vad som gäller för vilken villa som helst. Men naturligtvis vill vi inte göra något som våldför sig på estetiken eftersom vi tycker huset är väldigt fint och har många originaldetaljer. Vi har kvar fiskbensparketten, bröstpanelen, de målade takpanelerna på andra våning osv. Fick plocka bort ett par spännpapptak som var bortom räddning men har ett par kvar i alla fall! I år påbörjas fönsterrenovering av originalfönstren (vi har fönster som går "runt" hörnen, i 2+3 eller 3+2 konfiguration så vore svårt att ersätta med moderna och få att se bra ut misstänker jag).

Rent utseendemässigt tror jag ett falsat plåttak skulle se "rätt" ut. Tyvärr nämner inte originalritningarna takmaterialet så vet inte vad som fanns när det byggdes.

Har precis fått tillgång till vårt garage. Det behövs minst sagt lite kärlek:

IMG_2285.jpeg

Det är ca 4*6m. Jag behöver er hjälp och erfarenheter om vart jag ska titta om jag vill göra en "billig" eller ekonomisk lösning för att få det lite mer trevligt.

Det kommer att agera som förvaring för alpina prylar och kläder så garderob och hyllor behövs.
Motorcykelförvaring så plats för mc-prylar i form av lyft, utrustning, förvaring och verktyg.
Någon sorts arbetsbänk där jag kan stå och meka/hamra lite.

Jag antar att stålreglar med gips och sedan inredning från Ikea är det enklaste. Men finns det några andra lösningar jag bör tänka på?

Jag antar att stålreglar med gips och sedan inredning från Ikea är det enklaste. Men finns det några andra lösningar jag bör tänka på?
Jag gjorde det ännu enklare och slammade väggarna och lade silikatfärg ovanpå det. Det blev snyggt nog tycker jag. Du behöver verkligen måla båda väggar (eller klä in) och golv, du kommer bli tokig av dammet från betonggolv och väggar annars.

Kass bild men det var den enda jag hittade vid snabb titt i telefonen
1649198188754.png

Jag gjorde det ännu enklare och slammade väggarna och lade silikatfärg ovanpå det. Det blev snyggt nog tycker jag. Du behöver verkligen måla båda väggar (eller klä in) och golv, du kommer bli tokig av dammet från betonggolv och väggar annars.

Kass bild men det var den enda jag hittade vid snabb titt i telefonen
1649198188754.png
Riktigt bra. Lagom yta också :)
Tanken var att sätta in värme, för nu finns endast vatten och el, så jag tänkte att isolering bör vara bra. Garaget är ett sutteränggarage så ganska rått där.

Satan va fint!

Hur långt sträcker sig era ägor? Det ser ut att kunna vara ett helt herravälde.
Tackar tackar!

Herravälde, riktigt så flott ska vi inte ha det :) Vår tomt går ner till staketet - den är 2,200m2 vilket är mer än tillräckligt för mig som tidigare haft balkong…

Däremot är tomten bra placerad, marken framför är klassad som “översvämningsskyddad” (osäker på korrekt svenskt ord) av kommunen så man får inte bygga där vilket gör att det ser ut att vi har ägor/bor på vischan. Innan vi flyttade hit gick ett par grannar ihop och köpte ett par kor som “gräsklippare” vilket gör allt ännu trevligare.

Bonusbild på hur det kan se ut när man “påtar i trädgården” och känner sig iakttagen:
IMG_3289.jpg

Tackar tackar!

Herravälde, riktigt så flott ska vi inte ha det :) Vår tomt går ner till staketet - den är 2,200m2 vilket är mer än tillräckligt för mig som tidigare haft balkong…

Däremot är tomten bra placerad, marken framför är klassad som “översvämningsskyddad” (osäker på korrekt svenskt ord) av kommunen så man får inte bygga där vilket gör att det ser ut att vi har ägor/bor på vischan. Innan vi flyttade hit gick ett par grannar ihop och köpte ett par kor som “gräsklippare” vilket gör allt ännu trevligare.

Bonusbild på hur det kan se ut när man “påtar i trädgården” och känner sig iakttagen:
IMG_3289.jpg
Helt perfekt. Får ju tomten att kännas 100ggr större. Riktgt fint.

Letar ny tv-bänk. Skulle behöva något som är cirka 200-220 cm brett och i alla fall 45 cm djupt, samt klara vikten av en större tv. Behöver få plats med diverse elektronikprylar också så krävs ventilation. Har ni några tips om man letar för under 5000 kr? Och självklart måste det vara WAF. Inser att det kanske inte är det enklaste det här...

Letar ny tv-bänk. Skulle behöva något som är cirka 200-220 cm brett och i alla fall 45 cm djupt, samt klara vikten av en större tv. Behöver få plats med diverse elektronikprylar också så krävs ventilation. Har ni några tips om man letar för under 5000 kr? Och självklart måste det vara WAF. Inser att det kanske inte är det enklaste det här...
Ikea bestå är väl kanske bara 42 djup om jag kollade rätt lite snabbt, så det kanske går bort?
Går ju att då rätt snygga med luckor från Superfront alt Picky Living. Kanske blir knivigt för under 5kkr dock.
Har du kollat på det?
Golvstående eller vägghängt förresten?

Ikea bestå är väl kanske bara 42 djup om jag kollade rätt lite snabbt, så det kanske går bort?
Går ju att då rätt snygga med luckor från Superfront alt Picky Living. Kanske blir knivigt för under 5kkr dock.
Har du kollat på det?
Golvstående eller vägghängt förresten?
Har tittat på IKEA bestå men precis som du sett är djupet problemet. Foten på TVn behöver ha 44 cm djup. Annars hade det varit ett bra alternativ och hade kunnat gå att göra snyggt med andra luckor. Tanken är att ha det golvstående, kan inte ha det vägghängt tyvärr.

Har tittat på IKEA bestå men precis som du sett är djupet problemet. Foten på TVn behöver ha 44 cm djup. Annars hade det varit ett bra alternativ och hade kunnat gå att göra snyggt med andra luckor. Tanken är att ha det golvstående, kan inte ha det vägghängt tyvärr.
Och det går inte att sätta TV:n på väggen heller i så fall antar jag?
Har du någon idé om höjd på möbeln förresten?

98682D91-E0B8-4FDB-9BDF-D30F63602718.jpeg

Bottenplan är ”klar” så vi har börjat så smått med sutterängplan. Här är det mesta från sent 60-tal.

Lilla källarwc är stor nog för en vuxen karl att vända sig om - men inte så mycket mer. Paneltaket nu målat 4 varv och den gamla plastmattan utriven och ersatt med grått klinker. En målare får bredspackla väggarna innan målning, det blir nog nästa vecka.

Bör landa på ca 15-17 000 kr inkl porslinstron och tvättställ

98682D91-E0B8-4FDB-9BDF-D30F63602718.jpeg

Bottenplan är ”klar” så vi har börjat så smått med sutterängplan. Här är det mesta från sent 60-tal.

Lilla källarwc är stor nog för en vuxen karl att vända sig om - men inte så mycket mer. Paneltaket nu målat 4 varv och den gamla plastmattan utriven och ersatt med grått klinker. En målare får bredspackla väggarna innan målning, det blir nog nästa vecka.

Bör landa på ca 15-17 000 kr inkl porslinstron och tvättställ
Låter billigt! 👍 Och bra.

Sjukt snyggt!

Har det inte hänt så är man inte hemmafixare eller hantverkare. 🤔😂

Jag har provat uppe från stegens plattform ner i parkettgolvet...🙄

Tillbaka
Topp