• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor

En bekant hade liknande problem och det visade sig vara vindsflugor. En lösning kanske är att ta i, men han vädrade det rummet under en helg och "flyttstädade" (= dammsög överallt ett par varv + torkade) och det blev bättre.
Känns som att jag har testat allt. Dammsugit flera gånger men några timmar senare så flyger det omkring ett åbäke igen utan att jag förstår vad de kommer ifrån.

Har problem med flugor i ett rum på övervåningen som vi ännu inte flyttat upp på. Jag tycker att det är tätt överallt men lik förbenat så ligger det tjugo nya döda flugor varje dag.

Någon annan som har/haft samma problem och vet hur man löser det?
E0CBA3CA-3CAA-40AA-80FC-120D0F736274.jpeg
Några tuber med byggfog, runt lister,foder o golv så blir det tätt på riktigt.

Vi har nyligen köpt hus och vi satte igång renovering av garaget ganska omgående. Vi har spacklat, målat samt använt dammbildning på plattan. Allt enligt plan.

Nu till taket… Spackla och måla är inget alternativ utan vi vill lägga nån sorts panel. Lutar åt att vi kommer använda pärlspont men är öppen för fler förslag.

Tips?

Bilagor

• 1C33911F-7242-43C7-979F-2D5AD2AB16C0.jpeg
    1C33911F-7242-43C7-979F-2D5AD2AB16C0.jpeg
    669.6 KB · Visningar: 18
  • 61D88BCF-FB90-462C-AE4F-57B696C96AFE.jpeg
    61D88BCF-FB90-462C-AE4F-57B696C96AFE.jpeg
    561.2 KB · Visningar: 17
  • 34916031-2181-4154-AA59-0AB41F6BECC7.jpeg
    34916031-2181-4154-AA59-0AB41F6BECC7.jpeg
    567.5 KB · Visningar: 18
Vi har nyligen köpt hus och vi satte igång renovering av garaget ganska omgående. Vi har spacklat, målat samt använt dammbildning på plattan. Allt enligt plan.

Nu till taket… Spackla och måla är inget alternativ utan vi vill lägga nån sorts panel. Lutar åt att vi kommer använda pärlspont men är öppen för fler förslag.

Tips?

Antingen så kör man ju lösa brädor i taket eller färdiga panelskivor som finns i många olika designmönster.
Om du kör brädor som ska målas så kom ihåg att göra det innan nere på marken, så mycket enklare.

Mitt förslag blir att åka till Bauhaus/K-Rauta/liknande ställe och kolla in vilka olika alternativ som finns och vad kostnaden blir.

Tips?
Även om pärlspont är snyggt så hade jag nog kört folierade spånskivor i ett garage. Billigt och väldigt enkelt att sätta upp.

Tips?
Glöm inte att sätta gips för brandsäkerheten och kolla upp det. Vore förjävligt om garaget och ett närliggande hus brinner ner o ni får 0 spänn från försäkringsbolaget.

Om ni inte vill ha gips underst för att smacka upp mycket grejer kan också osb vara bra en bra grej. När man sätter det hur man en ställning för o enkelt sätta fast i taket. Ett måste. Billigt o hyra.

6A65156C-24CB-409A-AD74-EAB136A7DDD6.png

Är det möjligt (hur långt är taket) så är det ju nice o sätta fullängdsplankor i taket. Lätt o kapa till.

O som redan sagts, måla så mycket du kan på marken. Suger o stå o rolla/pensla uppåt.

angående pärlspont så är de bara att dra in o kolla vad de har.

👌

Nu tror jag iof redan att taket är gipsat om nu bilderna visar Mehdics gragage..

Är det av någon specifik anledningn ni inte vill ha gips som synlig ytbeklädnad? Kan ju vara flera anledningar som sagt men om det nu är ett garage och ska vara ett garage kanske man kan nöja sig med att fulmåla som det är nu? Är ju som sagt en fråga på var man lägger nivån och kostnaden.

Nu tror jag iof redan att taket är gipsat om nu bilderna visar Mehdics gragage..

Är det av någon specifik anledningn ni inte vill ha gips som synlig ytbeklädnad? Kan ju vara flera anledningar som sagt men om det nu är ett garage och ska vara ett garage kanske man kan nöja sig med att fulmåla som det är nu? Är ju som sagt en fråga på var man lägger nivån och kostnaden.
Måla är det billiga alternativet men tänkte att ett trätak kunde sticka ut lite ur mängden. Står mellan vit takpanel och betsad träpanel. Det är ingen stor skillnad i pris mellan vita takpanelsskivor och pärlspont.

Måla är det billiga alternativet men tänkte att ett trätak kunde sticka ut lite ur mängden. Står mellan vit takpanel och betsad träpanel. Det är ingen stor skillnad i pris mellan vita takpanelsskivor och pärlspont.
Ett premiumgarage är ju ett premiumgarage! Kör på panel! Sen är det också enklare att sätta upp grejer i paneltaket utan att det ser ut som skit.. som i en gipsskiva.

Jag åker o köper gips idag till mitt garagetak. 🧐😐

Behöver lite råd! Vad ska jag ha för trappa här? Tänk er ett furugolv på båda planen. Höjdskillnaden är 75 cm.
59D55AB2-204A-4691-9A98-2D2173927D9E.jpeg

Flyttar till ett hus om 2mån - utan fiber indraget o_O

Någon som har koll på om man kan krita på en beställning innan man är skriven på adressen?

Någon som har koll på om man kan krita på en beställning innan man är skriven på adressen?

Om det ska grävas på tomten så lär du ju ha nuvarande ägarnas(/säljarnas) tillstånd (helst skriftligt) annars lär ju grävfirman inte vilja gräva. (Och riskera skit/stämning i efterhand)

Kan tänkas att du behöver visa papper på att du förvärvat fastigheten och tillträdelsedag för fiberbolaget för att kunna lägga en beställning.

Om det ska grävas på tomten så lär du ju ha nuvarande ägarnas(/säljarnas) tillstånd (helst skriftligt) annars lär ju grävfirman inte vilja gräva. (Och riskera skit/stämning i efterhand)

Kan tänkas att du behöver visa papper på att du förvärvat fastigheten och tillträdelsedag för fiberbolaget för att kunna lägga en beställning.
Säkert så. Borde gå att lösa med dialog med säljaren. Är affären klar spelar det ju ingen roll för honom om tomten grävs upp lite.

Behöver lite råd! Vad ska jag ha för trappa här? Tänk er ett furugolv på båda planen. Höjdskillnaden är 75 cm.
59D55AB2-204A-4691-9A98-2D2173927D9E.jpeg

Tror väll standard steghöjden ligger på runt 170-180 mm så skulle nog köra på fyra steg. Ska det vara helt öppet som det är nu vid murstocken och till höger mot stegen? Kanske då att köra en trappa med ster "rakt in" i korridoren och även från stegens sida. annars bara rakt in och ett räcke mot stegen.

Kolla på grann adresser vilka/vem som äger nätet så du vet vem du ska kontakta. Har du otur "kan dom inte leverera för stunden" och då får man konstigt nog bara vänta till det blir dags för en nu "kampanj"...
Sitter själv i hus som saknar fiber sedan köpet och är milt sagt förbannad på Telia som äger nätet och vägrar göra något. Är inte en kostnadsfråga och inget som ska grävas då det är luftburen fiber i vårt kvarter.

Planerad inflytt helgen efter påsk. Eller inte.

Reklamation på diskbänksplåt. Vi tog en måttbeställd rackare för att den skulle centrera kranen vid fönstret och givetvis också passa in övrigt. Nu säger ni ”men det där var väl inget” men plåtfan kostade mer än en stenskiva. 20mm fel.

Problemet är att en ny diskbänk kan komma efter påsk. Sen ska rörmokaren installera vatten, avlopp o diskmaskin. Sen ska plattsättare komma efter det. Sen ska elektriker komma efter det o sätta uttag. Sjukt mycket hur planering kastas i papperskorgen. Halvtufft o bo utan vatten, avlopp i ett kök.

Rörmokare skulle installera wc, golvvärme + annat i källare samtidigt men nu kommer ev allt att skjutas på framåt. 😢

Jag försökte få diskbänken som blir över till att ha i en framtida tvättstuga i källaren men det var de inte intresserade av att släppa billigt. Kökssäljaren ska väl försöka reparera sin skada när de mätt fel i vårt kök o kränga vår första bänk vidare till annan. De står ju för kostnaden för diskbänk men vi verkar inte få nåt för sveda och verk.

451951A7-664B-4141-968D-AB9B88106FC0.jpeg

Senast ändrad:

Reklamation på diskbänksplåt. Vi tog en måttbeställd rackare för att den skulle centrera kranen vid fönstret och givetvis också passa in övrigt. Nu säger ni ”men det där var väl inget” men plåtfan kostade mer än en stenskiva. 20mm fel.

Problemet är att en ny diskbänk kan komma efter påsk. Sen ska rörmokaren installera vatten, avlopp o diskmaskin. Sen ska plattsättare komma efter det. Sen ska elektriker komma efter det o sätta uttag. Sjukt mycket hur planering kastas i papperskorgen. Halvtufft o bo utan vatten, avlopp i ett kök.

Rörmokare skulle installera wc, golvvärme + annat i källare samtidigt men nu kommer ev allt att skjutas på framåt. 😢

Jag försökte få diskbänken som blir över till att ha i en framtida tvättstuga i källaren men det var de inte intresserade av att släppa billigt. Kökssäljaren ska väl försöka reparera sin skada när de mätt fel i vårt kök o kränga vår första bänk vidare till annan. De står ju för kostnaden för diskbänk men vi verkar inte få nåt för sveda och verk.

Tips från en som är mitt i en renovering:
Försök få röris, elektriker osv att fixa det han kan så länge. På så sätt kan ni göra klart olika rum och inte sitter väntandes på att köket ska bli klart för att därefter allt annat ska bli klart.

Ett tips jag lärt mig den hårda vägen, kan man väl säga. Nu sitter vi med ett hus som är 95 procent klart överallt, vilket förstås är bra – men inte tillräckligt för att kunna flytta in liksom.

Röris kan ju göra allt färdigt och bara avsluta kallt o varmt under bänken med ballofix, dra upp avlopp och locka så länge.
Blir svårare att lösa problemet med plattsättare och el.
Ska kaklet sitta över den rostfria bakkanten? Eller ska den ligga kant i kant med silikon i skarven?

Tror väll standard steghöjden ligger på runt 170-180 mm så skulle nog köra på fyra steg. Ska det vara helt öppet som det är nu vid murstocken och till höger mot stegen? Kanske då att köra en trappa med ster "rakt in" i korridoren och även från stegens sida. annars bara rakt in och ett räcke mot stegen.

Kolla på grann adresser vilka/vem som äger nätet så du vet vem du ska kontakta. Har du otur "kan dom inte leverera för stunden" och då får man konstigt nog bara vänta till det blir dags för en nu "kampanj"...
Sitter själv i hus som saknar fiber sedan köpet och är milt sagt förbannad på Telia som äger nätet och vägrar göra något. Är inte en kostnadsfråga och inget som ska grävas då det är luftburen fiber i vårt kvarter.
Kanske något lite "vridet" typ en hörntrapp? Öppen för värmespridnings skull. Kan ju då bli en liten sitthörna till på köpet.
En excellent Paint-bild på köpet 😁 Perfekt i skala osv:cool:
Derixtrapp.jpg
Tack för tips! Väggen ska byggas igen, ska reglas på en 95:a eller nåt liknande så att rör och puts blir dolt bakom. Frågan är om man ska kontakta nån trappleverantör och be om deras förslag 🤔

Tips från en som är mitt i en renovering:
Försök få röris, elektriker osv att fixa det han kan så länge. På så sätt kan ni göra klart olika rum och inte sitter väntandes på att köket ska bli klart för att därefter allt annat ska bli klart.

Ett tips jag lärt mig den hårda vägen, kan man väl säga. Nu sitter vi med ett hus som är 95 procent klart överallt, vilket förstås är bra – men inte tillräckligt för att kunna flytta in liksom.
Det är snickarn som styr närvaron av alla, på gott och ont.

Edit: pratat m snickarn och de ska jobba vidare med övrigt som planerat.

Senast ändrad:
Röris kan ju göra allt färdigt och bara avsluta kallt o varmt under bänken med ballofix, dra upp avlopp och locka så länge.
Blir svårare att lösa problemet med plattsättare och el.
Ska kaklet sitta över den rostfria bakkanten? Eller ska den ligga kant i kant med silikon i skarven?
Vi har ett uppvik av plåt som är lite mer för att inte få konstant fukt i fogen där. Då blir det också lite knepigare med plattorna som får skäras till så de går över plåtkanten. Men de fixar dom nog galant. Kaklet kommer stå ovan bakkant som är som en hylla.

Man kan inte byta eller skjuta fönstret i sidled?

Förutom att dränera och skrapa/måla fassad är sommarens projekt även att lägga om taket/mura om skorstenen/göra om plåtar.

Antar att lerpannor är givet då huset är från 20-talet?

Är det någon med falkögon som kan komma med en uppskattning om hur många kvm detta tak är? Får först tillgång till huset om ett par mån men vill få ett hum om budgeten.

tak.png

Förutom att dränera och skrapa/måla fassad är sommarens projekt även att lägga om taket/mura om skorstenen/göra om plåtar.

Är det någon med falkögon som kan komma med en uppskattning om hur många kvm detta tak är? Får först tillgång till huset om ett par mån men vill få ett hum om budgeten.

tak.png
Gå in på en Svea solar eller vad dem heter knappa in adressen så kan du använda deras verktyg för hur många kvm solceller som får plats så lär du få ett bra hum

Senast ändrad:

tak.png

Jag tycker absolut lerpannor är givet. För mig är det detaljerna som gör det. Vi ska byta tak på vårt 20-tals hus snart som har lerpannor och för oss är det självklart att byta till nya lerpannor. Eller ifall det går att spara vissa.

Fint hus. 😊

Jag tycker absolut lerpannor är givet. För mig är det detaljerna som gör det. Vi ska byta tak på vårt 20-tals hus snart som har lerpannor och för oss är det självklart att byta till nya lerpannor. Eller ifall det går att spara vissa.

Fint hus. 😊

tak.png

..vi får skapa 20-talsgruppen 😀

Skoja bara, det här är en perfa tråd!

A9345627-5B3B-4C29-8D2C-DE186E216FEA.png

Tillbaka
Topp