Jag har med flit inte räknat ihop exakt vad trädgården kostade, mycket
Och det finns fortfarande ett par större poster på önskelistan.
Två saker, jag bor i Tyskland och min sambos bror är i branschen och det är hans firma som gjort allt jobb. Med det sagt så finns det säkert någon här i tråden som gjort ett liknande jobb och kan svara bättre på vad det kostar i Sverige. Jag vet att han brukar säga till sina kunder att räkna med 10-20% av huskostnaden för anlägga ny trädgård, och de stämmer in rätt bra på oss. Men jag vet inte hur den räkningen funkar med svenska huspriser.
Vårt hus är visserligen inte nytt men vi körde maskiner runt huset när vi renoverade och jorden var också “kompakt”. Svågern har en “sil” där man lassar i jord med grästuvor/sten/rötter och i en hög kommer jord och andra “skräpet”. Så i vårt fall tog vi säkert bort en halvmeter som silades och sedan “luckrade de upp” jorden innan vi återanvände den silade jorden. Som en liten bonus höjde vi även marken på vår tomt, tidigare var det som en “grop” i mitten, så vi körde dit 30isch flak med jord.
En litet tips, vi blev övertalade att installera bevattningssystem av svågern. Då vi ändå grävt upp allt var det "lika bra" enligt honom -
bara lägga lite slang i marken. Var skeptiskt till en början men det är guld. Postade tidigare här i tråden om att jag köpt en häck, lagom till att vi fick ner den i jorden har det varit värmebölja här. Då har de varit ganska smutt att automatiskt vattna den.
Gick igenom telefonen och hittade lite bilder:
Det som var kvar av gräsmattan skrapades bort.
"Silen" (vet ej korrekt svenskt ord)
Osäkert på hur många kubik med 30 flak ny jord (till höger i bild jord som ska silas)
Bonusbild i temat: På tal om budget, Jag/vi hade missbedömt jobbet att ha denna kantsten mellan gräsmatta + rabatt så skulle vi lägga ihop alla kostnader skulle "kantsten" sticka ut.
Osäker på om mitt svar ger något men jag önskar dig lycka till! Har du några mer specifika frågor om budget säg till så kan jag kolla upp en faktura eller två, så länge jag inte ser de alla samtidigt är det lungt
Vänligen,
Martin