• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Senaste tillskottet i trädgården - ett vattenspel.
DSC02870.jpg

DSC02872.jpg

Marktäckaren vi planterade förra året fick tyvärr ge vika så helgens projekt är att plantera ny. Sedan är planen att låta det växa till sig några år, iden är att när allt är klart kommer man ej se någon sten utan den är täckt av mossa/växter och stora bambus = Man blir välkomnad av en grön oas som nu också har ljud av vatten.

Vänligen,
Martin
Verkligen fint, japanskt rogivande!

Det hedrar dig att du ser allt hennes arbete och känsla, som du försöker bibehålla. Jag har upplevt det motsatta, de nya ägarna som jämnade allt med marken. Det var som att skära strupen av den som sålde. Personligen förstår jag inte hur man tänkte, om man nu gjorde det?
Tackar! En av barnen som är uppväxta i huset besökte oss för en vecka sedan och hon uppskattade det också. Spelar ju, krasst sätt, ingen roll men det var roligt att höra.
Angående din frågeställning är detta mitt första hus/trädgård så jag kan inte jämföra med något. Men om man tar bort allt och "börjar om" är det ju lättare att hålla det i någorlunda skick vilket jag gissar folk kan uppskatta. I vårt fall har ju "moder jord" haft 60år på sig att sprida ogräs överallt som jag nu varje kväll försöker råda bot på.
Kanske är ett tecken att man inte är tonåring längre men både jag och min sambo uppskattar som tur är att efter en jobbdag sätta på en ljudbok och "påta" så det gör oss ingenting. Och det behöver inte vara perfekt, dock kul om man ser lite blommor mellan alla brännässlor :)

Verkligen fint, japanskt rogivande!
Tack igen!
Tog precis en bild på själva ingången som man inte ser på bilden jag postade tidigare. Som sagt måste allt växa till sig men jag tror det har potentiall.
DSC03196.jpg

(brevlådan är temporär...)

Vänligen,
Martin

Är igång och skrapar av plastfärg som tidigare ägare tyckte var smart att måla på slamfärg. Behöver byta ca 30 meter panel som är skadad och när jag varit runt i varuhusen är det ingen som har mina 25 mm tjocka på hyllan. Vill i det längsta undvika att ta fram special då jag behöver dem pronto.

Vore lite segt att byta panel helt då vi lagt ca 100 timmar på att skrapa :D

Någon som vet om det finns någon som sysslar med äldre panel i Stockholmsområdet? Eller ja hela Sverige går bra det med :)

Bilagor

• IMG_6323.JPG
    IMG_6323.JPG
    883.1 KB · Visningar: 11
  • IMG_6324.JPG
    IMG_6324.JPG
    932.1 KB · Visningar: 9
  • IMG_6326.JPG
    IMG_6326.JPG
    383 KB · Visningar: 7
  • IMG_6329.JPG
    IMG_6329.JPG
    905.9 KB · Visningar: 7
Är igång och skrapar av plastfärg som tidigare ägare tyckte var smart att måla på slamfärg. Behöver byta ca 30 meter panel som är skadad och när jag varit runt i varuhusen är det ingen som har mina 25 mm tjocka på hyllan. Vill i det längsta undvika att ta fram special då jag behöver dem pronto.

Någon som vet om det finns någon som sysslar med äldre panel i Stockholmsområdet? Eller ja hela Sverige går bra det med :)
Om det är viktigt att hitta exakt samma profil så får du nog leta bland mindre hyvlerier.

Mitt favoritprojekt.

Frun har skött om utseende av rabatter, innehåll medans jag har fokuserat på gräsmattan de tre senaste åren.

Nu börjar den att bli jämngrön och framförallt jämn.

Det finns en stor nackdel, det är också en materialsport.
03E029A1-3799-4E57-854C-BA3CAE4C723A.jpeg
204DA206-243E-483E-BD89-B776A45B1B50.jpeg
E21BBF20-B580-438E-9367-63B9D6966FE1.jpeg
3C181AB6-A0EE-447F-ACC4-7595BFF88639.jpeg

Kolla med Bolist i Bergshamra, vet inte hur det är nu men dom har i alla fall haft en del "udda" dimensioner.

Kolla med Bolist i Bergshamra, vet inte hur det är nu men dom har i alla fall haft en del "udda" dimensioner.
Det finns en lite firma på Tomtebogatan Vasastan Stockholm som har fint virke i udda dimensioner.

Tack för tipset. Jag var runt på totalt 6 brädgårdar och mindre hyvlerier i Roslagen idag. Började på Bolist och de hade nästan vad jag sökte men bollade mig vidare för precis produkt och så fortsatte det på varje stopp. Mysig bransch där alla vill hjälpa! Hur som haver säkrade jag mina 30 löpmeter på Edebo såg i Skebobruk :)

Ska köpa in en ny gräsklippare till bostadsrättsföreningen och skulle vara sjukt nice med en batteridriven, vad ska man välja eller är det bara skräp?
Kanske 500kvm gräsyta som ska klippas max, tar väl typ 15min ca så batteriet bör ju klara det iallafall.

Kolla med Derome, eget sågverk osv, de löste 50 år gammal panel till mig, lagervara😂

Ska köpa in en ny gräsklippare till bostadsrättsföreningen och skulle vara sjukt nice med en batteridriven, vad ska man välja eller är det bara skräp?
Kanske 500kvm gräsyta som ska klippas max, tar väl typ 15min ca så batteriet bör ju klara det iallafall.
Har ni någon annat batteriverktyg i arsenalen? Lite av ett långskott kanske men behöver ändå fråga. Vissa grejer går att nyttja från andra maskiner.

De flesta handjagande elmaskiner fixar det nog galant. Vad har ni för budget? Robot uteslutet pga stöld/sabotageläge?

Vi körde en handjagare i el, Bosch rotak, i 9 år (har den kvar men.räknar med byte till robot). Vi körde två batterier på platta 500kvm gräs. Då alternerar man i laddaren medan man kör. Ett problem uppstår om man klippt för lite och gräset är för tjockt. Drar ur snabbare och man får vänta lite. Batterierna har hållit bra o o jag tror nog de flesta litiumbatta håller fint i många år.

Har ni någon annat batteriverktyg i arsenalen? Lite av ett långskott kanske men behöver ändå fråga. Vissa grejer går att nyttja från andra maskiner.

De flesta handjagande elmaskiner fixar det nog galant. Vad har ni för budget? Robot uteslutet pga stöld/sabotageläge?

Vi körde en handjagare i el, Bosch rotak, i 9 år (har den kvar men.räknar med byte till robot). Vi körde två batterier på platta 500kvm gräs. Då alternerar man i laddaren medan man kör. Ett problem uppstår om man klippt för lite och gräset är för tjockt. Drar ur snabbare och man får vänta lite. Batterierna har hållit bra o o jag tror nog de flesta litiumbatta håller fint i många år.
Robot är suveränt.

Ja robot är nog uteslutet, lite för krånglig terräng för att de ska funka bra.

Det låter ju lovande, menar du att ni använde 2 batterier för att klippa den ytan? Vet du hur stora batterier du hade? Tänkte om vi isåfall bör köpa till ett extra batteri direkt.

Ingen fast budget men så billigt som möjligt som man ändå får något vettigt för.

De flesta verkar kosta mellan 2-4000kr medans det finns några billigare som kostar runt 1000kr och några dyrare för 5-6000kr.
Någonstans i mitten tänkte jag kanske lägga mig.

Ja robot är nog uteslutet, lite för krånglig terräng för att de ska funka bra.

Det låter ju lovande, menar du att ni använde 2 batterier för att klippa den ytan? Vet du hur stora batterier du hade? Tänkte om vi isåfall bör köpa till ett extra batteri direkt.

Ingen fast budget men så billigt som möjligt som man ändå får något vettigt för.

De flesta verkar kosta mellan 2-4000kr medans det finns några billigare som kostar runt 1000kr och några dyrare för 5-6000kr.
Någonstans i mitten tänkte jag kanske lägga mig.
En bra robot klarar iofs bökigare terräng än man kan tro. Har du ett foto hur det ser ut?

Det är två små gräsplättar ned trappor med till så var det jag tänkte en robot har svårt att greja 😬
Jag har lite så. Ca 220m2 gräsmatta på ett ställe och kanske 60m2 på annat otillgängligt ställe.

Jag har dragit min begränsningsslinga så att extraplätten blir en egen "ö". Så en gång i veckan bär jag över klipparen och kör den den lilla plätten tills batteriet är tomt. Sedan sätter jag tillbaka den i laddaren. Funkar utmärkt om plättarna är mindre. Är de större så kan man sätta extra laddstation och växla mellan ytorna.

Köp oavsett vad bara Husqvarnas klippare och köp med betydligt större ytkapacitet än för ytan som ska klippas. De mindre klipparna är begränsade till att bara köra ett visst antal timmar per dygn vilket kan ge lite störiga effekter och har man seperata öar vill man ha extra kapacitet.

Ytterliggare bonus med robot är att ogräset har svårare att etablera sig och gräsmattan alltid ser nyklippt ut och man slipper släpa fram och ställa bort klipparen. Jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig klippare.

Antingen ordnar man kanterna med kantsten/plåt så klipparen kan klippa hela vägen ut till gräsmattekanten/hinder eller så får man gå en runda och kantklippa med batteridriventrimmer då och då. Men det är ytterst lite jobb. Tar mig 3 minuter någon gång i veckan.

Jag har lite så. Ca 220m2 gräsmatta på ett ställe och kanske 60m2 på annat otillgängligt ställe.

Jag har dragit min begränsningsslinga så att extraplätten blir en egen "ö". Så en gång i veckan bär jag över klipparen och kör den den lilla plätten tills batteriet är tomt. Sedan sätter jag tillbaka den i laddaren. Funkar utmärkt om plättarna är mindre. Är de större så kan man sätta extra laddstation och växla mellan ytorna.

Köp oavsett vad bara Husqvarnas klippare och köp med betydligt större ytkapacitet än för ytan som ska klippas. De mindre klipparna är begränsade till att bara köra ett visst antal timmar per dygn vilket kan ge lite störiga effekter och har man seperata öar vill man ha extra kapacitet.

Ytterliggare bonus med robot är att ogräset har svårare att etablera sig och gräsmattan alltid ser nyklippt ut och man slipper släpa fram och ställa bort klipparen. Jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig klippare.

Antingen ordnar man kanterna med kantsten/plåt så klipparen kan klippa hela vägen ut till gräsmattekanten/hinder eller så får man gå en runda och kantklippa med batteridriventrimmer då och då. Men det är ytterst lite jobb. Tar mig 3 minuter någon gång i veckan.
Om jag ändå en gång i veckan måste lyfta över klipparen sen tillbaka igen ser jag inte riktigt poängen.

Då kan jag lika gärna klippa hela tomten manuellt som tar typ 15min en gång i veckan.

Men tack för tipsen :)

Om jag ändå en gång i veckan måste lyfta över klipparen sen tillbaka igen ser jag inte riktigt poängen.

Då kan jag lika gärna klippa hela tomten manuellt som tar typ 15min en gång i veckan.

Men tack för tipsen :)
Each to their own. Jag tycker det funkar suveränt. Den står ändå i laddstation så man flyttar den on the fly när man bara går förbi. Men visst är det tre likstora små plättar kanske det inte är så lönt? För mig funkar det super.

Nu är jag egentligen helt såld på robotklippare. Men om man nu inte har robotklippare så är det en sådan där gammal självgående cylinderklippare som är grejen. De är rätt kul att klippa med. Min far har en sådan, en Clio Royal, som han ärvt efter min morfar som köpte den ny på 40/50-talet. Tyvärr har ventiltätningarna gett sig. Lite sugen på att renovera den...den borde ju vara närmare 70år gammal nu. Fanns även sittpall med hjul att köpa som man hängde på och fick en åkgräsklippare.
clio59_20az.jpg

Senast ändrad:
Trött kille har på tredje dagen hittat avloppet.
Irriterande att föregående ägare bytte vatten och avlopp 2014 och lagt avloppet helt utan bädd både under och ovan med stenar från Mt Everest rakt ovanpå avloppet.
En spolbrunn som inte alls är en spolbrunn som var pluggad med några plywood skivor ihop skruvade som var rutten och övertäckt helt enkelt av garageuppfarten.
Så det är nog vad som skapade stoppet i höstas som vattenfyllde källaren…
Sedan drar man in nytt vatten samtidigt men tar inte bort gamla vattenledningen?
Så mycket fuskjobb… allt jävla slit att lägga avlopp men man häller inte lite makadam runt det…. Fattar till och med jag och jag vet knappt vad jag håller på med.
E84C3CA2-65E5-4933-B9F6-7DC135CADF4E.jpeg

7EEE0241-BED4-482A-BD13-6396131C2509.jpeg

Äntligen!!! Garagebygge påbörjat😀😀
IMG_20220611_213002.jpg

IMG_20220612_093512.jpg

Bra storlek när det ser ut som att det är en villa som ska stå där 😍

På dag 3 har vi hittat avlopp. Och vatten (plast). Och vatten igen (gjutjärn)!…

Mardrömmen... Vore ju bra att ha en ritning där man kan se hur allt ligger för att undvika det där...
Vi har också en del utgångar för dagvatten m.m. som skulle behöva ses över... Men jag tar det sen ...

Tillbaka
Topp