• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Äntligen är våra två badrum klara! 8 veckors arbete plus 3 veckors väntan på restade prylar. Ena har mörkt tema och andra ljust tema med inslag av guld. Dags att ta ett premiärbad!
53519780-2DF6-490A-9859-B006D22A027D.jpeg
19F5C16D-BCEE-4257-939B-B80E5A22FEE9.jpeg
AC49ADBA-DE88-4766-A313-DB629D2924BF.jpeg
1C4E85CD-7C69-4FC2-B849-33AD7C40DA6F.jpeg
E6117E75-08CF-435A-BEA7-CBCBD215833D.jpeg
A51CEDBD-4C5F-4BFE-B883-B8B568D465E6.jpeg
BB19C36A-FA2D-443B-A18F-47B546E9835E.jpeg

Tyvärr var det inget alternativ, plattor som satt löst, ingen tvättmaskin, inget tätskikt. Ingen ventilation. Och badkar dessutom......
Så kan det bli. Trevlig klinker, iallafall! Själv hade jag kanske kört nåt i stil med originalet med kontrastplattor i kaklet. Men to each their own! Det är ju inte så att det blev fult direkt.

Exempel på sten med klack.

Fördelen är att man skjuter varje nytt lager lite innåt så murens övre stenar inte kan glida utåt. Då får man mycket starkare murar även om man gör en enkel grund. Grunda med makadam eller packat bärlager på markduk. Gräv ner så första raden hamnar rejät nere i marken, limma överliggande lager med stenlim så får du en väldigt stark mur som fungerar i en slänt.
Ett tips när man bygger murar är att de alltid ska luta lite inåt….
Det gäller oavsett om man gjuter mur, använder L-stöd, murar med natursten eller staplar en mur. Bara några graders ”inptlutning” gör muren mycket starkare än en mur som står helt i lod! Använder man murstenar med klack får man ofta den ”inåtlutningen” gratis….

Senast ändrad:
Ett tips närmande bygger murar är att de alltid ska luta lite inåt….
Det gäller oavsett om man gjuter mur, använder L-stöd, murar med natursten eller staplar en mur. Bara några graders ”inptlutning” gör muren mycket starkare än en mur som står helt i lod! Använder man murstenar med klack får man ofta den ”inåtlutningen” gratis….
Word! Våran är med klack

20220615_203607.jpg

Behöver man installera oljeavskiljare om man redan har ingjutet en brunn som piper ner i marken och ut bort från garaget? Frågar åt en kompis 😬
Så länge kompisen är tyst om det så är det inget problem. :)
Är väl lite olika regler i olika kommuner men skulle tro att det är krav hos dom flesta.
Skillnad på nybygge och befintlig byggnad också kanske. Kolla kommunens hemsida, brukar gå att hitta info där.

Vardagsbilar står aldrig i garaget. Det är sedan gammalt. Har man garageplats över så köper man en till rolig bil, oftast 2 så man får ännu mer brist på garageplats.
Exakt!
Och jag har garaget fullt men en plats ledig i carporten så givetvis behöver jag en bil till.

Garaget är fritt från allt det vardagliga. Inte en cykel eller annat vardagsjunk får vara där inne.
Det är ju mer eller mindre en naturlag, precis som att det optimala antalet gitarrer är n+1 där n är antal du just nu har...
Att det alltid ska vara så, förjävligt men ändå så skönt.

Exakt!
Och jag har garaget fullt men en plats ledig i carporten så givetvis behöver jag en bil till.

Garaget är fritt från allt det vardagliga. Inte en cykel eller annat vardagsjunk får vara där inne.

Att det alltid ska vara så, förjävligt men ändå så skönt.
Fast även cyklar kommer ju i antingen vardagsformat eller skojformat. Det sistnämda är i alla fall välkommet i mitt garage.
IMG_20220616_223814.jpg

Tillbaka
Topp