• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Oj skit, med fru som jobbar hemma 90%av tiden blir det lite svårt. Men alla grannar har fiber, det är den gamla damen som inte valde detta för 15 år sedan.
Var kan man läsa mer om leveranstider och sånt?

Vi bor mitt i Nynäshamn och det ät Telia som ägar/ansvarar för nätet. Det finns enligt tekniker en nod avsedd för oss i närmaste kopplingspunkt så det som ska göras är att dra luftburen dukt och sen blåsa fiber. Vi bad att få fiber i höstas och fick svar vi får vänta tills de kör en kampanj. Dom återkom om en kampanj i våras och det är sista leveransdatum för det avtalet i december 2023...
 

RosaCasio

Cartier
Vi bor mitt i Nynäshamn och det ät Telia som ägar/ansvarar för nätet. Det finns enligt tekniker en nod avsedd för oss i närmaste kopplingspunkt så det som ska göras är att dra luftburen dukt och sen blåsa fiber. Vi bad att få fiber i höstas och fick svar vi får vänta tills de kör en kampanj. Dom återkom om en kampanj i våras och det är sista leveransdatum för det avtalet i december 2023...
Kollade upp det med Telia.
3-4 månader - 35' utan kampanj
1/3-23 till 1/6-23 - 17' kampanj
 
Blev fel i tidigare svar.
Huset är från 1977 och ett dödsbo (nyligen). Det är fräscht och så men det beror mest på att en gammal dam har bott där i 20 år och inte slitit på något. Nu kanske det flyttar in 5 galningar.
Har tagit åt mig och om det bli aktuellt så ska vi absolut ha en egen besiktningsman.
Min tanke var mest att utgångspriset ändå är för högt och redan vid eventuell budgivning ta med i kalkylerna det som MÅSTE göras för att veta vårt max.
Saker som jag vet måste budgeterat är luft/luftvärmepump+ öppen fiber (och så vill jag gärna ha solceller)
Tog printacreen på besiktningsprotokollet men vet inte hur kosher det är att lägga upp här, men här kommer det som gjorde mig mest nervös.
Screenshot_20220912-223750_Drive.jpg
Svårt att bedöma utan att se fler bilder och vara på plats. Men verkar som det finns en del att göra.

Av det jag kan se hade jag (väldigt grovt) räknat med följande omgående/innan inflyttning:

Tak: 250’
Huvudbadrum: 250’
Fasad/grund/plåt: 100’
Ytskikt inne (tapeter, färg, något golv): 100’
Övrigt (luftluft, fiber): 50’

Totalt: 750’

Inom fem år tillkommer troligen också (utan att veta)

Fönster/dörrar: 250’
Dränering (om man vill ha BOA i källare): 100’
Källarvåning exkl dusch: 100’
Dusch/badrum i källare: 150’

Lite ge och ta på de siffrorna, men där har du väldigt grovt. Då gör ni inget själv, och priserna funkar överallt förutom i Stockholm typ. Lägg på 25% till i så fall. Alla vet ju att hantverkare i Stockholm är 25% bättre än alla andra… ;)
 

Edin

Panerai
Kollade upp det med Telia.
3-4 månader - 35' utan kampanj
1/3-23 till 1/6-23 - 17' kampanj


Jävla
Orättvist

Frågan är bara om du pratat med säljare eller de på fibernät. Vart ju uppringd av en säljare som sett vi skrivit på för fiber och som sa att det ar bara nån månad kvar. Jo tjena..
Det måste tydligen utredas i vårt fall om det finna kapacitet...

#bitter
 

Hawk100

Rolex
Aha, är lösningen att justera själva karmen och inte bara dörrbladet? Det borde ju isf påverka även karmens anslutning mot gips på insidan osv.
Tar det i under dörrbladet, dvs mot tröskeln kan det räcka med att lyfta av dörren (dörrbladet) och lägga på en slit-ring (en slags bricka som bara kostar några kronor) på tappen på respektive gångjärn och sedan hänga tillbaka dörren. Tar det i på dörrbladets långsida är det karmen som bör justeras enligt beskrivningen ovan. Det brukar gå att justera några mm utan att ta bort dörrfoder eller salningar och ofta räcker det. Bra om du hittar någon instruktionsvideo att kika på först, för det är inte helt självklart hur man gör……
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Finns det någon här som byggt uterum under befintligt altantak? Och hur har ni i så fall gjort med vägg/fönstermoduler, golv osv?
 

RosaCasio

Cartier
Svårt att bedöma utan att se fler bilder och vara på plats. Men verkar som det finns en del att göra.

Av det jag kan se hade jag (väldigt grovt) räknat med följande omgående/innan inflyttning:

Tak: 250’
Huvudbadrum: 250’
Fasad/grund/plåt: 100’
Ytskikt inne (tapeter, färg, något golv): 100’
Övrigt (luftluft, fiber): 50’

Totalt: 750’

Inom fem år tillkommer troligen också (utan att veta)

Fönster/dörrar: 250’
Dränering (om man vill ha BOA i källare): 100’
Källarvåning exkl dusch: 100’
Dusch/badrum i källare: 150’

Lite ge och ta på de siffrorna, men där har du väldigt grovt. Då gör ni inget själv, och priserna funkar överallt förutom i Stockholm typ. Lägg på 25% till i så fall. Alla vet ju att hantverkare i Stockholm är 25% bättre än alla andra… ;)
Tack, det är riktigt shysst av dig.
+750 000 på utrop kommer vi inte klara av. Vi får se om det går att pruta något.

Jävla
Orättvist

Frågan är bara om du pratat med säljare eller de på fibernät. Vart ju uppringd av en säljare som sett vi skrivit på för fiber och som sa att det ar bara nån månad kvar. Jo tjena..
Det måste tydligen utredas i vårt fall om det finna kapacitet...

#bitter
Pratade inte med någon utan gick in på Telia.se
 
Tack, det är riktigt shysst av dig.
+750 000 på utrop kommer vi inte klara av. Vi får se om det går att pruta något.

Pratade inte med någon utan gick in på Telia.se
Se mitt som worst case. Om läget är bra (nära skola, kompisar, jobb, sjö, barnpassning, what ever) och det verkligen är detta huset ni vill ha så kör! Men var medveten att det kommer kosta pengar långsiktigt.

Taket kommer ni nog inte undan, men badrum går kanske vänta med ett år eller två, alternativt göra en billigare renovering (finns schyssta plastmattor nu för tiden). Ytskikten inne kan ni kanske göra själva och fasad/grund kan snickarna lappa ihop dugligt när de byter tak. Wips så blev 750’ till kanske 300’ (utan badrum) till 450’ (med badrum utan några extravaganser).

Problemet med dessa objekt i populära områden är att det ofta är med någon hemmapulare och budar som värderar sin egen tid till noll.
 

zeke_varg

Omega
Se mitt som worst case. Om läget är bra (nära skola, kompisar, jobb, sjö, barnpassning, what ever) och det verkligen är detta huset ni vill ha så kör! Men var medveten att det kommer kosta pengar långsiktigt.

Taket kommer ni nog inte undan, men badrum går kanske vänta med ett år eller två, alternativt göra en billigare renovering (finns schyssta plastmattor nu för tiden). Ytskikten inne kan ni kanske göra själva och fasad/grund kan snickarna lappa ihop dugligt när de byter tak. Wips så blev 750’ till kanske 300’ (utan badrum) till 450’ (med badrum utan några extravaganser).

Problemet med dessa objekt i populära områden är att det ofta är med någon hemmapulare och budar som värderar sin egen tid till noll.
El nån som inte inser att hempul och snickare kostar mer än man tänkt sig. Typ jag 😀 Ett svart hål. Det kostar alltid lite mer än man har råd med. Blir grejer kvar.
 

POO

Panerai
Tack, det är riktigt shysst av dig.
+750 000 på utrop kommer vi inte klara av. Vi får se om det går att pruta något.

Pratade inte med någon utan gick in på Telia.se
Det står ju faktiskt att det är otätt i nock. Är där inga övriga anmärkningar på taket räcker det rimligtvis att åtgärda detta vilket du gör själv med en stege och något stärkande under västen... Känns väl lite förhastat att rekommendera omläggning av hela taket direkt på det underlag du laddat upp.
 

Edin

Panerai
Det står ju faktiskt att det är otätt i nock. Är där inga övriga anmärkningar på taket räcker det rimligtvis att åtgärda detta vilket du gör själv med en stege och något stärkande under västen... Känns väl lite förhastat att rekommendera omläggning av hela taket direkt på det underlag du laddat upp.

Masoniten som ligger under takpannorna och in mot vinden hade även släpt på bilden..
 
Det står ju faktiskt att det är otätt i nock. Är där inga övriga anmärkningar på taket räcker det rimligtvis att åtgärda detta vilket du gör själv med en stege och något stärkande under västen... Känns väl lite förhastat att rekommendera omläggning av hela taket direkt på det underlag du laddat upp.
Absolut, precis det jag skriver att det är ett worst case. Men det är väldigt naivt att köpa ett 50 år gammal hus som inte ens sett en målarpensel de senaste 20 år och tro att det inte kommer kosta massa pengar eller massor av egen tid. Otät nock, skadad board, det är i alla fall tecken för mig att taket är slut och om man tittar mer noggrant kommer man hitta mer. Jag gissar att besiktningsmannen tröttnade där någonstans, med de två punkterna är både han och försäkringsbolaget på det torra för allt kopplat till taket.

Det kan mycket väl vara så att en snickare kan lappa ihop både tak och fasad på några arbetsdagar så det håller 5 år till. Men taket har nått sin tekniska livslängd för länge sedan och det är inte kul med tre småbarn att vakna upp i mitten av februari med läckande tak.
 

Edin

Panerai
Absolut, precis det jag skriver att det är ett worst case. Men det är väldigt naivt att köpa ett 50 år gammal hus som inte ens sett en målarpensel de senaste 20 år och tro att det inte kommer kosta massa pengar eller massor av egen tid. Otät nock, skadad board, det är i alla fall tecken för mig att taket är slut och om man tittar mer noggrant kommer man hitta mer. Jag gissar att besiktningsmannen tröttnade där någonstans, med de två punkterna är både han och försäkringsbolaget på det torra för allt kopplat till taket.

Det kan mycket väl vara så att en snickare kan lappa ihop både tak och fasad på några arbetsdagar så det håller 5 år till. Men taket har nått sin tekniska livslängd för länge sedan och det är inte kul med tre småbarn att vakna upp i mitten av februari med läckande tak.

Det jag menade POO vad detta.

Skulle vilja säga att taket är utdömt så vill man bo utan att ha problem från taket är det nog läge att riva ner till takstolarna och lägga nytt..
 

D..S..

Panerai
Vad skulle ni säga är billigt resp medel och dyrt m2 pris på granitkeramik? Jag kikar på ett golv till badrum och har föreslagits ett golv som kostar 930:-/m2... Vet ej om det är billigt eller dyrt
 

zeke_varg

Omega
Vad skulle ni säga är billigt resp medel och dyrt m2 pris på granitkeramik? Jag kikar på ett golv till badrum och har föreslagits ett golv som kostar 930:-/m2... Vet ej om det är billigt eller dyrt
Jag hittar granitkeramik från 170kr-2600kr per kvadrat. Stort spann.

Finns det möjligen någon sort el storlek som ni önskar? Enklaste är att googla på den exakta platta du är sugen på och sen fundera på om det är värt att köpa lokalt eller om ni vill beställa.

Finns trots allt värden i att plattsättare köper (han kan räkna ut vad som behövs utan att du behöver göra det). Också värde att köpa lokalt. Krångel el komplettering kan vara lättare att lösa med en person än en e-postadress.
 

Kamp

Omega
Vad skulle ni säga är billigt resp medel och dyrt m2 pris på granitkeramik? Jag kikar på ett golv till badrum och har föreslagits ett golv som kostar 930:-/m2... Vet ej om det är billigt eller dyrt
Gjorde nyligen badrummet och tyckte också att granitkeramiken var dyr. Dock verkar det skilja ganska mycket mellan märken.

Vi körde granitkeramik från Bricmate som låg kring 900/m2 och vår hantverkare påtalade att det märktes att det var bra kvalité (hård) då han var tvungen att köpa flertalet nya blad vid skärningen. Min känsla var dock att de jag upplevde som finare/snyggare också var dyrare, så vet inte hur mycket priset avspeglar kvalitén så länge det är granitkeramik.
 

zeke_varg

Omega
Köp för guds skull inget på nätet utan att exakt kollat hur de ser ut live. Blankhet, mönster, färg, fasningar osv. Färg på fog..

Vi beställde via plattläggare för 3 badrum och en hall. Hallen sög. De plattor vi tittar på live var finare än de vi fick hem. De gick med på att byta ut 10 plattor resten var inom nån avvikelsenivå. Vi tyckte det var svinfula så snickaren vi hade på helentreprenad tog smällen och vi styrde upp annan modell.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har fått fakturan på en tjänst som gjordes åt vår BRF, dock är fakturan vårt överenskomna pris ex moms så alltså 25% högre än vi kom överens om innan.

Priset som firman angett har alltså inte varit specificerat om det är ink eller ex moms innan men jag har såklart förutsatt att priset var ink moms om inte annat sagts, har prisuppgiften både på mail och muntligt.

Det rör sig inte om några stora summor men känns högst oseriöst att försöka lura till sig 25% extra på varje faktura man ställer, juridiskt verkar de inte ha mycket till case heller: https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte-annat-anges/

Jag har sakligt bett dem göra en ny faktura med korrekt pris men får bara svar i denna stil:
"Detta är inte annat pris än det vi kommit överens om. När man säger en summa i en offert är det alltid ex moms. Inte min plikt att veta om bristande kunskap hos er. "

Vad ska man göra? Ska man betala fakturan innan förfallodatumet och sen bestrida, betala det jag anser vara rätt pris och sen bestrida? Inte betala alls innan vi rett ut det?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har fått fakturan på en tjänst som gjordes åt vår BRF, dock är fakturan vårt överenskomna pris ex moms så alltså 25% högre än vi kom överens om innan.

Priset som firman angett har alltså inte varit specificerat om det är ink eller ex moms innan men jag har såklart förutsatt att priset var ink moms om inte annat sagts, har prisuppgiften både på mail och muntligt.

Det rör sig inte om några stora summor men känns högst oseriöst att försöka lura till sig 25% extra på varje faktura man ställer, juridiskt verkar de inte ha mycket till case heller: https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte-annat-anges/

Jag har sakligt bett dem göra en ny faktura med korrekt pris men får bara svar i denna stil:
"Detta är inte annat pris än det vi kommit överens om. När man säger en summa i en offert är det alltid ex moms. Inte min plikt att veta om bristande kunskap hos er. "

Vad ska man göra? Ska man betala fakturan innan förfallodatumet och sen bestrida, betala det jag anser vara rätt pris och sen bestrida? Inte betala alls innan vi rett ut det?
I offert mellan bolag till bolag är det väl allt som oftast ex moms?

Men till privatperson så ska det vara specat ink moms. Sollentuna energi flyttade en elcentral som stod framför vår skaftväg som vi fick betala. De hade givit oss ett pris men när fakturan kom så blev det tydligt att den offert dem givit var utan moms. Vi motsatte oss mot fakturan och de skickade en kredit på motsvarande summa.
 
Har fått fakturan på en tjänst som gjordes åt vår BRF, dock är fakturan vårt överenskomna pris ex moms så alltså 25% högre än vi kom överens om innan.

Priset som firman angett har alltså inte varit specificerat om det är ink eller ex moms innan men jag har såklart förutsatt att priset var ink moms om inte annat sagts, har prisuppgiften både på mail och muntligt.

Det rör sig inte om några stora summor men känns högst oseriöst att försöka lura till sig 25% extra på varje faktura man ställer, juridiskt verkar de inte ha mycket till case heller: https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte-annat-anges/

Jag har sakligt bett dem göra en ny faktura med korrekt pris men får bara svar i denna stil:
"Detta är inte annat pris än det vi kommit överens om. När man säger en summa i en offert är det alltid ex moms. Inte min plikt att veta om bristande kunskap hos er. "

Vad ska man göra? Ska man betala fakturan innan förfallodatumet och sen bestrida, betala det jag anser vara rätt pris och sen bestrida? Inte betala alls innan vi rett ut det?
Har du köpt tjänsten i form av privatperson (konsument) eller agerat åt brf/styrelsen?
 

Edin

Panerai
Om båda parter är momsregistrerade så är praxis att man inte pratar moms. Dock är det som regel alltid bra att fråga och inte anta, gjort samma miss i mitt uppdrag i en tidigare brf.
 
Topp