• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Kollar på luft/luft-pump. Några rekommendationer vad man ska undvika respektive titta efter?

Obs, går för en duo variant och kommer ha två innerdelar.

Tack på förhand!
 

zeke_varg

Omega
Visst nederlag. Nu är vi klara med nya skorstenen och dragning av rör. Trycktestat och kakelugnen läcker. 😔 Nya dragningarna ovanför kakelugn funkar fint.

Sotaren: ”Ni får montera ner kakelugnen och bygga upp den igen” 😳

Googlat att det landar på ~50k. Känns inte som ett jobb man gör själv direkt.. Inte läge för det.

Frågan är om vi kan klaga på det? Vill minnas att den sades vara ok att använda när vi köpte.

4B6FCB28-1B57-4C24-B8AB-1739CB6FAED8.jpeg
 

zeke_varg

Omega
Stod det något skrivet om det? Vad mäklare säger har 0 betydelse (eller rättare sagt, det går aldrig bevisa vad som sagts)
Du har absolut rätt i detta.

Var tvungen att kolla.. Kakelugnen nämns på tre ställen i objektsbeskrivningen men det står förstås bara en massa fina ord där, inte att det är en fungerande ugn. Aja, då finns 0% att hämta utanför egen plånbok. Bara gå vidare. 🤘
 

leicaphile

Panerai
Du har absolut rätt i detta.

Var tvungen att kolla.. Kakelugnen nämns på tre ställen i objektsbeskrivningen men det står förstås bara en massa fina ord där, inte att det är en fungerande ugn. Aja, då finns 0% att hämta utanför egen plånbok. Bara gå vidare. 🤘

Silverkanten på molnet är väl att om du fixar den kanske du kan räkna hem alla 50k redan denna vinter :D
 

zeke_varg

Omega
Silverkanten på molnet är väl att om du fixar den kanske du kan räkna hem alla 50k redan denna vinter :D
Vi har faktiskt en jävla röta att förra ägarna sket i bergvärme (illa är det väl inte direkt men inte som direktverkande/olja som det var innan) och körde fjärrvärme. Vi har smällt in modernt fläktsystemet också (ftx).

Vi hamnar nog under 10000kwh/år tror jag. Flyttade in i maj så har inga klara referenser.

Här är husets elförbrukning senaste tiden. Fjärrvärme påkopplades i mars. Familjen in i huset kring påsk. Innan var det byggfläkt (hejhej februari), dammsugare och elmaskinsladdare och lampor.



C4F9E96B-79BF-4A7E-BBDE-7007F838D40F.png
DE9B5518-367A-4631-9B2A-DB3CEC7AD241.png
 
Senast ändrad:

Gnomon

Cartier
Visst nederlag. Nu är vi klara med nya skorstenen och dragning av rör. Trycktestat och kakelugnen läcker. 😔 Nya dragningarna ovanför kakelugn funkar fint.

Sotaren: ”Ni får montera ner kakelugnen och bygga upp den igen” 😳

Googlat att det landar på ~50k. Känns inte som ett jobb man gör själv direkt.. Inte läge för det.

Frågan är om vi kan klaga på det? Vill minnas att den sades vara ok att använda när vi köpte.

4B6FCB28-1B57-4C24-B8AB-1739CB6FAED8.jpeg
Jag har likartat problem på landet.
Kolla om den bara läcker vid anslutningen till skorstenspipan i ovankant, det kanske räcker att mura om toppen, ner till anslutningen och inte hela.
 

D..S..

Panerai
Jag har precis sålt en lgh. Stora delar av 2 rum är fulla med string-hyllor som är fästa med expander-plugg i gipset. Det kommer se fördjävligt ut när jag flyttar ut och de är mycket svåra att få loss. Det är bara att acceptera för köparen?
 

zeke_varg

Omega
Jag har precis sålt en lgh. Stora delar av 2 rum är fulla med string-hyllor som är fästa med expander-plugg i gipset. Det kommer se fördjävligt ut när jag flyttar ut och de är mycket svåra att få loss. Det är bara att acceptera för köparen?
Ja. Pluggen sitter kvar va? Inte att du satt dit pluggen mot hylla så de måste dras ut?
 

Putteman

Cartier
Jag har precis sålt en lgh. Stora delar av 2 rum är fulla med string-hyllor som är fästa med expander-plugg i gipset. Det kommer se fördjävligt ut när jag flyttar ut och de är mycket svåra att få loss. Det är bara att acceptera för köparen?
Ja.
Men vill du så fråga absolut köparen om dom är intresserade av att köpa allt.
 

Vinflaskan

Cartier
Jag har precis sålt en lgh. Stora delar av 2 rum är fulla med string-hyllor som är fästa med expander-plugg i gipset. Det kommer se fördjävligt ut när jag flyttar ut och de är mycket svåra att få loss. Det är bara att acceptera för köparen?
Är det Mollys? Du kan med en mejsel bryta bort huvudet och trycka in pluggen djupare i väggen och spackla över. Det är superlätt och det finns klipp på youtube hur det går till.
Annars köper man väl en lägenhet i befintligt skick och jag tror du inte har skyldighet att fixa väggen?
 

D..S..

Panerai
Ja det är mollyplugg. Jag vill inte sälja hyllorna då jag ska ha dem i nya huset. Jag fick bara lite medlidelse med köparen, hen vet ju inte att jag fäst alla hyllor med små metallplattor som inte kommer att gå att måla över, utan måste bändas bort och spacklas innan det går stt måla😬
 

supreeme

Omega
Ja det är mollyplugg. Jag vill inte sälja hyllorna då jag ska ha dem i nya huset. Jag fick bara lite medlidelse med köparen, hen vet ju inte att jag fäst alla hyllor med små metallplattor som inte kommer att gå att måla över, utan måste bändas bort och spacklas innan det går stt måla😬
Spackla får man ju göra oavsett hål, bara lite mer jobb och spackel.
Du har ingen skyldighet att åtgärda det. Kör bara :)
 

Edin

Panerai
D..S.. Du kan ju bara skruva ut skruven max sen gängar du in den några varv och så slår du in skruven så vingarana i mollypluggen dras ihop (som de var när du körde in pluggen i väggen innan den expanderade) sen drar du ut skruv och plugg i ett.


Som sagt, så bara inte för hårt utan försiktigt.
 

zeke_varg

Omega
D..S.. Du kan ju bara skruva ut skruven max sen gängar du in den några varv och så slår du in skruven så vingarana i mollypluggen dras ihop (som de var när du körde in pluggen i väggen innan den expanderade) sen drar du ut skruv och plugg i ett.


Som sagt, så bara inte för hårt utan försiktigt.
Jag föreslår att du låter de sitta kvar. Då är väggen inte ändrad. Misslyckas det med en plugg så kan de börja klaga. Bättre att lämna jobbet till köparen.
 

Owaysis

Cartier
Tips på en relativt billig och bra gersåg?
Vill inte lägga allt för mkt pengar då det rör sig om ett rätt litet jobb, kommer sällan användas framgent.

Kollade lite på den här:

Någon som har åsikter kring Metabo?
 

leicaphile

Panerai
Tips på en relativt billig och bra gersåg?
Vill inte lägga allt för mkt pengar då det rör sig om ett rätt litet jobb, kommer sällan användas framgent.

Kollade lite på den här:

Någon som har åsikter kring Metabo?
Einhells prylar brukar hålla bra kvalitet för pengarna. De har lite varianter för <2k.
 

Owaysis

Cartier
Einhells prylar brukar hålla bra kvalitet för pengarna. De har lite varianter för <2k.
Haha, jag har en Einhell nu som jag lånat av farsan. Den sågar tyvärr snett, kan bero på att den har fått sig någon törn men det är helt omöjligt att få till raka snitt när man ska gera i 45 grader. Hela maskinen är "off" med ett par grader. Har inte så högt förtroende för Einhell just nu :D
 

Roddan

Omega
Tips på en relativt billig och bra gersåg?
Vill inte lägga allt för mkt pengar då det rör sig om ett rätt litet jobb, kommer sällan användas framgent.

Kollade lite på den här:

Någon som har åsikter kring Metabo?
Kolla instruktionsboken så att den går att justera, köpte en metabo 2018 som inte går att såga rakt med längre så fick köpa ytterligare en ny, blev en dewalt med flexivoltbatterier
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tips på en relativt billig och bra gersåg?
Vill inte lägga allt för mkt pengar då det rör sig om ett rätt litet jobb, kommer sällan användas framgent.

Kollade lite på den här:

Någon som har åsikter kring Metabo?
Jag hade lagt till lite och köpt följande

 

Owaysis

Cartier
Jag hade lagt till lite och köpt följande

Den såg ju riktigt fin ut!
Jag kollade runt lite och såg den här:


Vad tänker ni om den? Jag har en softspot för Makita, alltid varit oerhört nöjd med deras saker.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Den såg ju riktigt fin ut!
Jag kollade runt lite och såg den här:


Vad tänker ni om den? Jag har en softspot för Makita, alltid varit oerhört nöjd med deras saker.
Har Makitan, har varit nära att köpa Boschen exv bara pga av kapöjden som den klarar....
 
Topp