• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

hejsam

Patek
2-Faktor
Jepp, BRF som köper tjänst av företag är exkl. moms. Du har inget case här helt enkelt, företaget gör helt rätt. Läropengar till nästa gång.

Om båda parter är momsregistrerade så är praxis att man inte pratar moms. Dock är det som regel alltid bra att fråga och inte anta, gjort samma miss i mitt uppdrag i en tidigare brf.
Tack det var nytt för mig, vår brf är inte momsregistrerad.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Då är det bara betala och vara glad, priser är som regel ex moms eftersom företaget som lämnar offert inte vet om ni är momsreggade eller inte. ARN-fallet du hänvisade till ovan är inte applicerbart i det här fallet.
Tack, men finns det egentligen någon anledning att företag inte specificerar om det är ink eller ex moms mer än att faktiskt vilseleda?

Jag har fått in många fakturor åt brf genom åren men har faktiskt aldrig stött på ett prisförslag som inte specificerats om det är ink eller ex moms tidigare, därför har jag inte ens tänk en tanke på vad som gäller.
 
Tack, men finns det egentligen någon anledning att företag inte specificerar om det är ink eller ex moms mer än att faktiskt vilseleda?

Jag har fått in många fakturor åt brf genom åren men har faktiskt aldrig stött på ett prisförslag som inte specificerats om det är ink eller ex moms tidigare, därför har jag inte ens tänk en tanke på vad som gäller.
Av samma anledning det egentligen inte specas på skyltarna i livsmedelsaffären.

Mot konsument förutsätts det alltid vara inklusive moms (din ARN-länk ovan), mot företag är det tvärt om och antas alltid vara exklusive moms.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Hände visst lite igår och idag😁
IMG_20220915_093405.jpg

IMG_20220915_165226.jpg
IMG_20220915_165846.jpg
IMG_20220916_155953.jpg
 

Roddan

Omega
Några som sitter på solcellanläggningar? har precis beställt en rejäl anläggning (i mina ögon i alla fall) på 66 paneler dubbla växelriktare och batteripaket med leverans i oktober/november. försökt göra lite kalkyler men svårt med så skiftande elpriser... hoppas att batterierna ska vara lönsamma.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Några som sitter på solcellanläggningar? har precis beställt en rejäl anläggning (i mina ögon i alla fall) på 66 paneler dubbla växelriktare och batteripaket med leverans i oktober/november. försökt göra lite kalkyler men svårt med så skiftande elpriser... hoppas att batterierna ska vara lönsamma.
Kostar mellan tummen och pekfingret?
 

Roddan

Omega
Har just beställt 36 paneler (415watt) och växelriktare (ej hybrid). Strax under 200tkr. Stockholm.
Låter rimligt pris bästa jämförelsetalet tycker jag är kr/installerad KW = 200 000 / ( 36*415 ) = 13 386kr/Kw för din del.
jag ligger på typ 300 där batteriet kostar 50k så solceller och växelriktare = 250 000 / ( 66*390) = 9727 kr/kw utan batteri. Då är det en liten firma som jag känner och sjukt enkelt montage.. två stora takytor utan något som stör som och 1 våning ställning.
 

Kamp

Omega
Finns det något smidigt verktyg/sida en kan läsa sig till gällande prioriteringsordning i energieffektiviserande investeringar?

Har precis flyttat till villa och finns en hel del som kan förbättras men känner att jag inte har koll på vad som är mest rationellt.

Exempel på saker som skulle kunna göras:
  • Byta ut nuvarande 2-glas fönster från 69'
  • Byta ut nuvarande luftvattenpump till bergvärmepump
  • Sätta solceller på taket
 

Roddan

Omega
Finns det något smidigt verktyg/sida en kan läsa sig till gällande prioriteringsordning i energieffektiviserande investeringar?

Har precis flyttat till villa och finns en hel del som kan förbättras men känner att jag inte har koll på vad som är mest rationellt.

Exempel på saker som skulle kunna göras:
  • Byta ut nuvarande 2-glas fönster från 69'
  • Byta ut nuvarande luftvattenpump till bergvärmepump
  • Sätta solceller på taket
Priolista:
1, service luftvärmepump ( finns ingen ekonomi att byta ut en fungerande värmepump innan den går sönder) luftvattenvärmepumpar ger snabbare avbetalning än bärgvärme.

2, Justering radiatorer och luftning ( kolla med termometer i alla rum så du har rätt temperatur i hela huset.

3, kontrollera huset med en värmekamera (finns att hyra på hygglo) så kan du täta eller upptäcka energitjuvar hos mig hade jag en oisolerad stålkällardörr..

4, tilläggsisolering vind och kontrollera lufttäthet i huset

5, solceller och Batteri dyr investering men med dagens elpriser en god investering.

6, byta fönster

7, gå igenom vitvaror, lampor m.m. så att dessa är energieffektiva.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Finns det något smidigt verktyg/sida en kan läsa sig till gällande prioriteringsordning i energieffektiviserande investeringar?

Har precis flyttat till villa och finns en hel del som kan förbättras men känner att jag inte har koll på vad som är mest rationellt.

Exempel på saker som skulle kunna göras:
  • Byta ut nuvarande 2-glas fönster från 69'
  • Byta ut nuvarande luftvattenpump till bergvärmepump
  • Sätta solceller på taket
Brorsan hade ute en energirådgivare från kommunen för några år sedan. Ingen aning om det finns i alla kommuner.
 

Kamp

Omega
Priolista:
1, service luftvärmepump ( finns ingen ekonomi att byta ut en fungerande värmepump innan den går sönder) luftvattenvärmepumpar ger snabbare avbetalning än bärgvärme.

2, Justering radiatorer och luftning ( kolla med termometer i alla rum så du har rätt temperatur i hela huset.

3, kontrollera huset med en värmekamera (finns att hyra på hygglo) så kan du täta eller upptäcka energitjuvar hos mig hade jag en oisolerad stålkällardörr..

4, tilläggsisolering vind och kontrollera lufttäthet i huset

5, solceller och Batteri dyr investering men med dagens elpriser en god investering.

6, byta fönster

7, gå igenom vitvaror, lampor m.m. så att dessa är energieffektiva.
Tack för utförlig lista! Jobbar du inom branschen eller insatt lekman?
 

Kamp

Omega
Byggnadsingejör, jobbar dock med nyproduktion av flerbostadshus.. men också husägare av ett 70-tals hus...
Då förstår jag.

Men gällande luftvattenpumpen - jag har förstått det som att bergvärme är energisnålare men såklart dyrare. Men tänker att den på sikt bör vara en bättre investering? Sen hade det framförallt varit skönt att slippa kompressorn som är placerad precis vid vår uteplats.
 

Putteman

Cartier
Då förstår jag.

Men gällande luftvattenpumpen - jag har förstått det som att bergvärme är energisnålare men såklart dyrare. Men tänker att den på sikt bör vara en bättre investering? Sen hade det framförallt varit skönt att slippa kompressorn som är placerad precis vid vår uteplats.
Jag förstår absolut att utedelen av luftvatten pumpen är skönt att slippa, men har svårt att tro att merkostnaden för att byta till bergvärme någonsin kommer betala sig? En luftvatten är en effektiv och bra lösning i mina ögon.

Tilläggsisolering vind (beroende på hur det ser ut idag såklart) är en vansinnigt kostnadseffektiv åtgärd, billigt o enkelt.

Byta fönster görs bäst när det börjar bli dags att byta ut pga tveksamt skick, att nya fönster ska betala sig i ren energibesparing tar lång tid. Finns såklart alternativ att byta endast själva kassetterna i fönstren om själva karm osv är i gott skick.

LED lampor är en billig och given sak, men kommer inte förändra förbrukningen så mycket.

Nya vitvaror drar generellt mindre energi, men har mycket svårt att tro att bytet kan betala sig om dom fortfarande fungerar. När dom är kass så köp riktigt bra och snåla vitvaror då. Vill man göra något nu så dra ut kyl och frys och dammsug ordentligt bakom.

Självklart vill man ha värmen i radiatorsystemet i perfekta fall. Men något som glöms bort bland alla tips tycker jag är att drygt halva året (beroende på var och hur man bor) så har huset uppvärmningsbehov. Dvs. värmen som alstras från lampor, vitvaror, TV, dator osv hamnar ju faktiskt inne i huset och med fungerande termostater så kommer ju då värmesystemet att få jobba lite mindre. Har man dessutom FTX eller frånluftsvärmepump så blir det ju inte så dumt. Då återvinns ju en del utav den energin och pruttas tillbaka in i huset.
 

Edin

Panerai
Finns det något smidigt verktyg/sida en kan läsa sig till gällande prioriteringsordning i energieffektiviserande investeringar?

Har precis flyttat till villa och finns en hel del som kan förbättras men känner att jag inte har koll på vad som är mest rationellt.

Exempel på saker som skulle kunna göras:
  • Byta ut nuvarande 2-glas fönster från 69'
  • Byta ut nuvarande luftvattenpump till bergvärmepump
  • Sätta solceller på taket
Kan inte säga bu eller bä mer än att bli en sån där jobbig byggnadsvårdare med pinne upp i röven nu - Varför byta ut fönster om dom är fina/schyssta?

Nu kanske ni har rätt tråkiga fönster så då kan det ju vara okej. Vi köpte ett hus byggt -36 med orginalfönster med valsade glas. Byta ut dom känns inte som ett alternativ då det är en stor del av charmen med huset (och dom är i bra/räddbart skick).

Vi har gjort enligt följande;
sett över maskinpark - Inget äldre än 2020 (frånsett en extra tvättmaskin)
sett över uppvärmning - Bergvärme från 2010 (servad/kontrolleras regelbundet av kunnig)
sett över elanvändning/elavtal

Planen framöver är;
Se över befintliga tätningslister i fönster
Renovera befintliga fönster, ev. byta ut ett av två glas till energisparande glas
Vid takrenivering - Byta isolering och tilläggsisolera vinden + solseller
Vid fasadrenovering - tilläggsisolera utvändigt

Vi kom i vårt fall fram till att vi inte kan göra så mycket i dagsläget utan extrema insatser. Om vi skulle byta fönster skulle det gå på kanske 100-300', byta tak <100' och sen solceller på det. Vad en fasadrenovering skulle kosta vågar jag inte tänka på idag då det skulle innebära att ta bort befintlig mexitegel-fasad, tilläggsisolera, lyfta ut fönster i väggliv och sen putsa huset då det är originalutseendet och troligen det enda vi skulle få tillstånd att göra sett till gatan. Kommunen kan i vart fan inte neka en sådan förändring då dom har som praxis att tillåta allt som återställer mot originalskick.


Som sagt, det är vår plan. Energimässigt gör vi av med strax över 12.000 Kwh på ett år och vi har redan sedan i höstas kört tvättmaskiner och liknande nattetid. Tror inte vi har så mycket vi kan spara på att sänka själva förbrukningen mer än att vi sänkt värmen från 23c till 19c.
 

Roddan

Omega
Jag förstår absolut att utedelen av luftvatten pumpen är skönt att slippa, men har svårt att tro att merkostnaden för att byta till bergvärme någonsin kommer betala sig? En luftvatten är en effektiv och bra lösning i mina ögon.

Tilläggsisolering vind (beroende på hur det ser ut idag såklart) är en vansinnigt kostnadseffektiv åtgärd, billigt o enkelt.

Byta fönster görs bäst när det börjar bli dags att byta ut pga tveksamt skick, att nya fönster ska betala sig i ren energibesparing tar lång tid. Finns såklart alternativ att byta endast själva kassetterna i fönstren om själva karm osv är i gott skick.

LED lampor är en billig och given sak, men kommer inte förändra förbrukningen så mycket.

Nya vitvaror drar generellt mindre energi, men har mycket svårt att tro att bytet kan betala sig om dom fortfarande fungerar. När dom är kass så köp riktigt bra och snåla vitvaror då. Vill man göra något nu så dra ut kyl och frys och dammsug ordentligt bakom.

Självklart vill man ha värmen i radiatorsystemet i perfekta fall. Men något som glöms bort bland alla tips tycker jag är att drygt halva året (beroende på var och hur man bor) så har huset uppvärmningsbehov. Dvs. värmen som alstras från lampor, vitvaror, TV, dator osv hamnar ju faktiskt inne i huset och med fungerande termostater så kommer ju då värmesystemet att få jobba lite mindre. Har man dessutom FTX eller frånluftsvärmepump så blir det ju inte så dumt. Då återvinns ju en del utav den energin och pruttas tillbaka in i huset.
BTW har man FTX aggregat så kan man på vintern ställa ner dessa i min läge (luften är torrare och du behöver inte ventilera riktigt lika hårt), då kan man dessutom stänga av el batteriet i FTX aggregatet = rejäl el besparing!
 

Marli

Cartier
Priolista:
1, service luftvärmepump ( finns ingen ekonomi att byta ut en fungerande värmepump innan den går sönder) luftvattenvärmepumpar ger snabbare avbetalning än bärgvärme.

2, Justering radiatorer och luftning ( kolla med termometer i alla rum så du har rätt temperatur i hela huset.

3, kontrollera huset med en värmekamera (finns att hyra på hygglo) så kan du täta eller upptäcka energitjuvar hos mig hade jag en oisolerad stålkällardörr..

4, tilläggsisolering vind och kontrollera lufttäthet i huset

5, solceller och Batteri dyr investering men med dagens elpriser en god investering.

6, byta fönster

7, gå igenom vitvaror, lampor m.m. så att dessa är energieffektiva.

Punkt 1 - instämmer, bytte 25 år gammal Flvp till helt ny. Absolut 0 inverkan på förbrukningen, däremot lite bättre nattsömn i förhoppningen att den nya inte säckar ihop i -20 grader i januari månad.

Vad den nya däremot kan är att via lan läsa in spotpriset på el och optimera driften efter när priset är lägst. (NIBE)
 

Roddan

Omega
Punkt 1 - instämmer, bytte 25 år gammal Flvp till helt ny. Absolut 0 inverkan på förbrukningen, däremot lite bättre nattsömn i förhoppningen att den nya inte säckar ihop i -20 grader i januari månad.

Vad den nya däremot kan är att via lan läsa in spotpriset på el och optimera driften efter när priset är lägst. (NIBE)
Ja där har du en bra poäng! Antar att pumpen går även på dagen för att hålla uppe temperaturen i tanken, hörde någon som styrde en äldre pump mot spotpris med resultatet att hela familjen fick legionella 😅
 
Ni som har byggt hus, hur viktigt är trädgård för slutvärdering? Är nära slutbesiktning och funderar på huruvida man ska fortsätta kämpa på ett tag till och få högre värdering eller bara satsa på värdering asap mtp hur marknaden ser ut? Hus i västra Skåne fyi.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad kikade de på mer praktiskt? Var det precis som vid en vanlig värdering där de drar ett snitt på marknaden eller kikar de också på faktisk kostnad för att bygga huset etc?
Vårt hus var bara 90% färdigt men vi fick värdering som om det vore färdigt. Det säger en del om hur noggrant det var. De tittar mer på mätbara faktorer som husstorlek, tomtstorlek, avstånd till vatten osv än hur huset faktiskt ser ut.

"Här kommer det bli en altan"
"Ok, då skriver jag upp att ni har altan"

Lite så var vår värdering

(Nu har vi altan så jag har inte blåst banken ;))
 
Vårt hus var bara 90% färdigt men vi fick värdering som om det vore färdigt. Det säger en del om hur noggrant det var. De tittar mer på mätbara faktorer som husstorlek, tomtstorlek, avstånd till vatten osv än hur huset faktiskt ser ut.

"Här kommer det bli en altan"
"Ok, då skriver jag upp att ni har altan"

Lite så var vår värdering

(Nu har vi altan så jag har inte blåst banken ;))

”Här kommer det bli ett hus till”
 
Topp