• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Milanoo

Omega
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?
Jag renoverade köket och flyttade runt planlösningen så fick oxå gå för den lösningen. Hade väl föredragit att ha den kopplad ut men kolfilter fungerar förvånande bra. Måste ”återställa” filtret var 3 månad genom att köra det i ugnen annars tappar det effekt. Kör man väldigt mycket fritös/stek så tycker jag det luktar. Köpte faktiskt en Fjäråskupan pendel kolfilter för att hänga över hällen men inte tyckte det varit nödvändigt än.
 

Kamp

Omega
Jag renoverade köket och flyttade runt planlösningen så fick oxå gå för den lösningen. Hade väl föredragit att ha den kopplad ut men kolfilter fungerar förvånande bra. Måste ”återställa” filtret var 3 månad genom att köra det i ugnen annars tappar det effekt. Kör man väldigt mycket fritös/stek så tycker jag det luktar. Köpte faktiskt en Fjäråskupan pendel kolfilter för att hänga över hällen men inte tyckte det varit nödvändigt än.
Skönt att höra!
 

zeke_varg

Omega
Grävjobbet var klart i juni. Gräsmatta i juli/Augusti.

Idag: börja om från början, börja om från nytt… 😳

Nån försökte blåsa oss med risig jord el så hade de bara en dålig dag när de levererade till oss i somras.
555533BD-09AB-448D-B7AF-BBB1E0ED07AF.png
 

Edin

Panerai
Vi hittade en mängd bitar glas i jorden med tiden (>100 bitar på några kvadratcentimeter av olika typ). Ingen jord för gräsmattor och barfotadagarna. Oklart var den jorden kommer ifrån. Förmodligen ingen ekojord..

1D654AF5-7635-433B-8EA2-721AA0E622BE.png
Fy fan!
Nej då skulle jag bli skapligt förbannad. Tar dom på sig misstaget med?

Själv håller jag på med projekt häck på baksidan. Tryckte ner en del igår direkt efter leverans för andra gången då de först levererade tuja och vi beställt Lagerhägg. Resten ska ner idag.
Häck 1.jpg

Häck 2.jpg

Häck 3.jpg


Ska bli så skönt att få bort merparten av jord och med lite tur så hinner vi få till en ny gjuten trapp med stödmur så vi kan slänta av tomten från huset mot häcken i stället för tvärt om innan vintern.
 

zeke_varg

Omega
Fy fan!
Nej då skulle jag bli skapligt förbannad. Tar dom på sig misstaget med?

Själv håller jag på med projekt häck på baksidan. Tryckte ner en del igår direkt efter leverans för andra gången då de först levererade tuja och vi beställt Lagerhägg. Resten ska ner idag.
Häck 1.jpg

Häck 2.jpg

Häck 3.jpg


Ska bli så skönt att få bort merparten av jord och med lite tur så hinner vi få till en ny gjuten trapp med stödmur så vi kan slänta av tomten från huset mot häcken i stället för tvärt om innan vintern.
Grävfirman hade tagit in en jordleverantör som kom med sina lastbilslass. Grävfirman sa att vi byter ut allt. Vi löser det. Jordfirman betalar. När jag jämnade till marken och sådde så nämnde jag redan då att jag hittade en del glas. Då sa de att det inte är nåt problem. När jag sen hörde av mig igen när fakturan kom (bestred fakturan) att mängden glas inte är acceptabel så backade de direkt.
 

Edin

Panerai
Grävfirman hade tagit in en jordleverantör som kom med sina lastbilslass. Grävfirman sa att vi byter ut allt. Vi löser det. Jordfirman betalar. När jag jämnade till marken och sådde så nämnde jag redan då att jag hittade en del glas. Då sa de att det inte är nåt problem. När jag sen hörde av mig igen när fakturan kom (bestred fakturan) att mängden glas inte är acceptabel så backade de direkt.
Sjukt irriterande men skönt med firmor som ändå tar ansvar.
 

zeke_varg

Omega
Sjukt irriterande men skönt med firmor som ändå tar ansvar.
Är ju några timmar man lagt på skiten. Inklusive inställd semester på västkusten då vi behövde vattna… 🪓 planerade o vara klar med vattning innan men de började förstås senare än tänkt med en månad.

Nu är det ju inte en gräsmatta vi kan gå på till våren men man får ta det. Värre om vi inte fått någon ny och gått med skor på gräsmattan hela livet, knutit näven i fickan.
 

Edin

Panerai
Är ju några timmar man lagt på skiten. Inklusive inställd semester på västkusten då vi behövde vattna… 🪓 planerade o vara klar med vattning innan men de började förstås senare än tänkt med en månad.

Nu är det ju inte en gräsmatta vi kan gå på till våren men man får ta det. Värre om vi inte fått någon ny och gått med skor på gräsmattan hela livet, knutit näven i fickan.
Bara svälja och kämpa. Blir superbra i slutändan!
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Är ju några timmar man lagt på skiten. Inklusive inställd semester på västkusten då vi behövde vattna… 🪓 planerade o vara klar med vattning innan men de började förstås senare än tänkt med en månad.

Nu är det ju inte en gräsmatta vi kan gå på till våren men man får ta det. Värre om vi inte fått någon ny och gått med skor på gräsmattan hela livet, knutit näven i fickan.
Sjukt segt. Skönt att firman tar på sig ansvaret.

På tal om vattningen, en rimlig kompensation kan ju vara att firman som tabbat sig hjälper dig gräva ner vattenledningar för automatiskt bevattning innan ni får nästa lass jord. Då kan du njuta av semester nästa gång ni sår gräs.

Vi skaffade detta på inrådan av firman som hjälpte oss med trädgård/gräsmatta med argumentet att, i samband med att maskiner osv är där, så är det inte så dyrt (allt är givetvis relativt). Samt att om man i framtiden skulle vilja ha det behöver man gräva upp gräsmattan. Och med facit i hand är jag riktigt glad att vi har det, både för att vattna gräsmattan men framförallt droppsystem i rabatten.

Vi har Rainbird system och det har fungerat klockrent, kan du säkert köpa lokalt men på Amazon kostar en huvudenhet 80€, 1 sprinkler 12€, magnetventil 25€ osv.

Bild från dagen vi sådde gräsmattan:
IMG_4591.jpg


Vänligen,
Martin
 

zeke_varg

Omega
Sjukt segt. Skönt att firman tar på sig ansvaret.

På tal om vattningen, en rimlig kompensation kan ju vara att firman som tabbat sig hjälper dig gräva ner vattenledningar för automatiskt bevattning innan ni får nästa lass jord. Då kan du njuta av semester nästa gång ni sår gräs.

Vi skaffade detta på inrådan av firman som hjälpte oss med trädgård/gräsmatta med argumentet att, i samband med att maskiner osv är där, så är det inte så dyrt (allt är givetvis relativt). Samt att om man i framtiden skulle vilja ha det behöver man gräva upp gräsmattan. Och med facit i hand är jag riktigt glad att vi har det, både för att vattna gräsmattan men framförallt droppsystem i rabatten.

Vi har Rainbird system och det har fungerat klockrent, kan du säkert köpa lokalt men på Amazon kostar en huvudenhet 80€, 1 sprinkler 12€, magnetventil 25€ osv.

Bild från dagen vi sådde gräsmattan:
IMG_4591.jpg


Vänligen,
Martin
Vilken jävla dröm. Orkar dock inte klämma in detta i livsschemat. Vi har iof petat in lite gulslang för olika delar av trädgården utifall. Mest tänkt till el men..
 

Edin

Panerai
Droppslang lägger man i dagen vid tex häckplantors stam? Eller är jag fel ut? Har tänkt göra så och har lagt ner en pexslang som matning till en punkt av häcken.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor

D..S..

Panerai
När man har flera olika hantverkare hemma och maxar ut rotavdraget. Hur vanligt är det att man ber ena firman fakturera typ farsan eller nått så han kan göra avdrag. Fattar att det är olagligt, men är det vanligt förekommande?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
När man har flera olika hantverkare hemma och maxar ut rotavdraget. Hur vanligt är det att man ber ena firman fakturera typ farsan eller nått så han kan göra avdrag. Fattar att det är olagligt, men är det vanligt förekommande?
Förekommer säkert en del emellanåt om man använder sig av fuskbyggare och allmänt oseriösa aktörer. Om man däremot använder sig av seriösa bolag/firmor/personer är det nog obefintligt?! Finns inte en seriös firma som skulle gå med på ett sånt upplägg. Men med tanke på att du ställer frågan som du gör är det imho inte alls omöjligt att du jobbar med skojare så vem vet…
 

zeke_varg

Omega
Här har jag haft en dialog kring rotavdrag vid senaste årsskiftet. Jag garanterar inget utan ni får söka själva men här är mitt bidrag.


ACEBAE2C-D83C-4950-833D-431DF21043FF.png

898FF5AE-35FB-4EEB-ABC6-233272B27CA2.png
 
Senast ändrad:

Derix

Patek
2-Faktor
Här har jag haft en dialog kring rotavdrag vid senaste årsskiftet. Jag garanterar inget utan ni får söka själva men här är mitt bidrag.


ACEBAE2C-D83C-4950-833D-431DF21043FF.png

898FF5AE-35FB-4EEB-ABC6-233272B27CA2.png
Stämmer. Det går åt båda håll, på det sättet lyckades vi efter tillträde i december nyttja det årets ROT-utrymme med hjälp av en ”delfakturering” för ett påbörjat arbete som slutfördes året därpå.
 

zeke_varg

Omega
Pratade med inhyrda grävgubben som är här och kör lördag och söndag också för att avsluta innan regnet kommer nästa v.

Han har kört bort 100ton jord och lagt på 150 nya ton. En ok kompensation. Fick höra att kommunen också hade klagat på glasjord vid nåt jobb i somras av samma jordleverantör och krävt utbyte så vi var inte solo i klagosången.

B377B27E-32E7-42DE-8D83-33FE572B2560.jpeg
 

leicaphile

Panerai
Vi ska bygga om badrummet på andra våning. Har idag ingen dusch utan bara badkar, sen börjar det bli lite gammalt nu. Tänkte öppna upp till en garderob som ligger bredvid och bygga dusch där men försöker klura ut bra placering för högskåp / kommod / toalett / badkar i resten av utrymmet. Tänkte se om någon hade lite kreativa idéer här. Behöver inte dubbla handfat så nån bredare kommod är inte nödvändig.

1666441383966.png


Initiala funderingar nåt åt det här hållet (ej rätt storlek på sakerna då IKEAs verktyg suger)

1666441686301.png
 

Bilagor

  • 1666441639600.png
    1666441639600.png
    18.3 KB · Visningar: 4

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tyckte det var en bra idé att börja skrapa på ett element där färgen börjat flagna. Har nu lagt åtskilliga timmar. Borde ju självklart monterat ner och lämnat in för blästring men ville snåla så nu står jag här. Har kört en skrapa med sån liten triangel i metall och den funkar hyfsat till plana ytor. Någon som har tips på metod för att få väck färgen på rundadade ovandelen?
8D00C4C5-073C-497A-BF42-EE0250A5F2F6.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tyckte det var en bra idé att börja skrapa på ett element där färgen börjat flagna. Har nu lagt åtskilliga timmar. Borde ju självklart monterat ner och lämnat in för blästring men ville snåla så nu står jag här. Har kört en skrapa med sån liten triangel i metall och den funkar hyfsat till plana ytor. Någon som har tips på metod för att få väck färgen på rundadade ovandelen?
8D00C4C5-073C-497A-BF42-EE0250A5F2F6.jpeg
Stålborste på skruvdagare bör ju vara effektivt.
 

zeke_varg

Omega
Tyckte det var en bra idé att börja skrapa på ett element där färgen börjat flagna. Har nu lagt åtskilliga timmar. Borde ju självklart monterat ner och lämnat in för blästring men ville snåla så nu står jag här. Har kört en skrapa med sån liten triangel i metall och den funkar hyfsat till plana ytor. Någon som har tips på metod för att få väck färgen på rundadade ovandelen?
8D00C4C5-073C-497A-BF42-EE0250A5F2F6.jpeg
Vettefan men ett förslag skulle kunna vara den här jag jobbat med i trappen (köpt på jula). Om inte rekad stålborste levererar.

77FDA27A-8AFA-4E41-867C-641AED057F27.jpeg 34E92B5E-03E9-4AE4-9C9F-B32AD91FA4A0.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tyckte det var en bra idé att börja skrapa på ett element där färgen börjat flagna. Har nu lagt åtskilliga timmar. Borde ju självklart monterat ner och lämnat in för blästring men ville snåla så nu står jag här. Har kört en skrapa med sån liten triangel i metall och den funkar hyfsat till plana ytor. Någon som har tips på metod för att få väck färgen på rundadade ovandelen?
8D00C4C5-073C-497A-BF42-EE0250A5F2F6.jpeg
Du överarbetar det inte lite då?? Jag har samma typ av element i några rum här hemma. Jag gjorde som du och skrapade bort den LÖSA färgen. Sen lite sandpapper, stålborste etc på resten som satt fast. Sen tvätta riktigt noggrant med målartvätt. Och därefter bara måla om. Lite drygt 3 år sen jag gjorde den insatsen och det ser fortfarande ut som nytt
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Du överarbetar det inte lite då?? Jag har samma typ av element i några rum här hemma. Jag gjorde som du och skrapade bort den LÖSA färgen. Sen lite sandpapper, stålborste etc på resten som satt fast. Sen tvätta riktigt noggrant med målartvätt. Och därefter bara måla om. Lite drygt 3 år sen jag gjorde den insatsen och det ser fortfarande ut som nytt
Kanske ska göra så på ovansidan där det sitter som berget. Men lägga fokus på att slipa satan så man inte ser övergången metall/gammal färg!
 
Topp