• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

På samma tema, är det någon som kör sin cirkelsåg med skena vs en riktig sänksåg? Tips på vilken maskin man ska köpa? Ska kapa lite bänkskivor och annat jag vill få till med snygga raka snitt, därav skena. Har ingen Festool-budget då det är för hemmabruk men 3-3.5 inkl skena är väl okej.
Kanske mer allround med en vanlig cirkelsåg men blir snitten lika bra?
Nätsladd är okej, behöver inte gå på batteri.

Har inte använt cirkelsågen en enda gång sedan vi köpte en Sänksåg. Givetvis snodde dom den med men Festool har ett program där dom ersätter den mot en självrisk förutsatt man registrerat verktygen. Hade gjort det så fick en ny mot en självrisk. Dock ersätter de inte tillbehören så fick köpa nya skenor, skarvstycken och klingor för rätt jobb. Har även jag en med sladd, Festool TS 55 FEBQ-PLus. Grym såg men lite störigt med sladden. Skulle personligen inte köpa en batteridriven om jag skulle köp om för då skulle batterierna dö långt innan maskinen dör. Är man inte proffs tycker jag att man bör tänka livslängd på maskin som helhet och då kan många gånger batterierna dö långt innan maskinen dör.
 
Tack! Ska kika där, men initialt tänkte jag mer på vad man bör tänka på vid köp. Tex för/nackdelar med olika typer av grund, olika fasad etc. Vilka fallgropar är vanliga på hus med si eller sån konstruktion. Ett försök att ersätta erfarenhet jag inte har typ. Renoveringar etc är ju också en viktig aspekt, men vill iaf börja med att inte köpa ett skithus från början :)

Är ju tyvärr som med så mycket annat - Desto mer kunskap man har initialt redan då man kollar på ett objekt desto bättre slutsats kan man dra.
Vi köpte ett hur byggt 1936 förra året och det är inte mycket gjort invändigt mer än att vitvaror bytts ut 2020, dränering samt alla ledningar in i huset bytt 2010 och bergvärme installerat 2010. Extremt tråkiga pengar då du inte ser något av det men oerhört kostsamt att göra. Invändigt var det närmast originalskick men ommålat. Många skulle nog se det som negativt men vi ska göra om i stort sett allt och då ser man ju hur det var från början, inte tre renoveringar senare där dom kanske burit av väggar och sånt som vi inte vet något om.

Har två kompisar som köpte hus för ett antal år sedan som nu flyttat tillbaka till lägenheter. Det vart helt enkelt för mycket att ha koll på samt för dyrt att få det som dom ville när dom inte bygger själva. Båda trode att det skulle kosta 500.000-1.000.000 att bygga om allt med hela baletten men det räckte knappt till en våning eller fasad/fönster insåg dom fort.
 
Enstegstätad fasad är riskkonstruktion. Tegelkåk anses inte vacker av många men minimalt arbete på fasad. Putsad är svårt att fixa själv den Dan det behöver renoveras men sällan det görs under en lång period. Panel är ju enkel. Även jag kan fixa en del där som novis. Målas var 10-15 år? Osv.

Förr hade man info från föräldrar om sånt här i många generationer men vi har ett välstånd idag som gör att vi kan ta in duktiga hantverkare och i stället lägga tid på vårt vanliga jobb (ej att förväxla med lån😬 )Min farsa var ingen hejare på att fixa. Min svärfar är en ett jäkla unikum i vetskap hur man bygger vad fan som helst. Gäller o gifta in sig rätt. 🙏🏻

Vi hade tex inte köpt vårt nuvarande hus om inte svärfar sagt ”Kör, det där är ett panghus som står 100år till utan problem. Lite fix”
”Lite fix” 😂 Har inte ni blåst ut allt ner till stomrent?
 
Semi-OT:
Bra tips på hur/var man kan bilda sig om hus i allmänhet och sommarhus i synnerhet?

Tanken är alltså att sakta men säkert få bättre kunskap och känsla inför eventuell framtida köp av sommarhus (och eller villa). Har tänkt det ska ske om ett antal år men med tanke på den ekonomiska utvecklingen kanske det blir snarare (men det får vi väl se…).

Har såklart googlat ”tänka på vid köp av sommarhus” etc men är allt för ytligt och förenklat. Vill ju faktiskt få möjlighet att fatta ett inte helt korkat beslut:)

Kanske någon basic bok? Youtube-kanal? Ingen koll själv på området.

Ps. Vill alltså inte lära mig snickra i detta stadie :) Ds
Projekttrådar på Byggahus ger en inblick i underliggande konstruktion och i vilken ordning man gör saker. Med viss reservation att det kanske inte alltid görs helt fackmannamässigt…

Sedan läs besiktningsprotokoll på objekt på Hemnet, gärna från olika firmor då de gör lite olika. Läs hela besiktningsprotokollet, även det finstilta i slutet gällande teknisk livslängd, riskkonstruktioner etc.

Låna böcker på biblioteket är också en väg.

Men som andra sagt, det absolut bästa är att äga och göra själv. Åla dig in i din (eller föräldrars/vänners) krypgrund och titta. Gå på en visning där det i besiktningsprotokollet finns reservationer om mikrobiell påväxt i vind och kolla, lukta, känn. Byt ut den där ruttna brädan på fasaden själv. Osv osv.

Boktips



Byggteknik av Gösta Hamrin
 
Senast ändrad:
Enstegstätad fasad är riskkonstruktion. Tegelkåk anses inte vacker av många men minimalt arbete på fasad. Putsad är svårt att fixa själv den Dan det behöver renoveras men sällan det görs under en lång period. Panel är ju enkel. Även jag kan fixa en del där som novis. Målas var 10-15 år? Osv.

Förr hade man info från föräldrar om sånt här i många generationer men vi har ett välstånd idag som gör att vi kan ta in duktiga hantverkare och i stället lägga tid på vårt vanliga jobb (ej att förväxla med lån😬 )Min farsa var ingen hejare på att fixa. Min svärfar är en ett jäkla unikum i vetskap hur man bygger vad fan som helst. Gäller o gifta in sig rätt. 🙏🏻

Vi hade tex inte köpt vårt nuvarande hus om inte svärfar sagt ”Kör, det där är ett panghus som står 100år till utan problem. Lite fix”
Tack!
Ja min far var byggnadskonstruktör och son till en byggmästare. Han hade all den kunskap jag nu söker men tyvärr gick han bort hastigt och oväntat i hjärtinfarkt alldeles för tidigt (61 år). Hade han funnits kvar hade jag inte varit det minsta orolig för husköp, men nu får jag smått panik av att läsa ett besiktningsprotokoll
 
Är ju tyvärr som med så mycket annat - Desto mer kunskap man har initialt redan då man kollar på ett objekt desto bättre slutsats kan man dra.
Vi köpte ett hur byggt 1936 förra året och det är inte mycket gjort invändigt mer än att vitvaror bytts ut 2020, dränering samt alla ledningar in i huset bytt 2010 och bergvärme installerat 2010. Extremt tråkiga pengar då du inte ser något av det men oerhört kostsamt att göra. Invändigt var det närmast originalskick men ommålat. Många skulle nog se det som negativt men vi ska göra om i stort sett allt och då ser man ju hur det var från början, inte tre renoveringar senare där dom kanske burit av väggar och sånt som vi inte vet något om.

Har två kompisar som köpte hus för ett antal år sedan som nu flyttat tillbaka till lägenheter. Det vart helt enkelt för mycket att ha koll på samt för dyrt att få det som dom ville när dom inte bygger själva. Båda trode att det skulle kosta 500.000-1.000.000 att bygga om allt med hela baletten men det räckte knappt till en våning eller fasad/fönster insåg dom fort.
Ja, det gäller att ha budget innan man ger sig in i skiten. Även om man ska göra en del själv. Har man inte tid alls att göra ett piss blir det oftast inte som man tänkt sig. Varken resultat el i plånbok. Kräver oerhört mycket att planera. Som ett jävla schackparti där man behöver ligga sex steg före. Göra om är dyrt.
 
Är ju tyvärr som med så mycket annat - Desto mer kunskap man har initialt redan då man kollar på ett objekt desto bättre slutsats kan man dra.
Vi köpte ett hur byggt 1936 förra året och det är inte mycket gjort invändigt mer än att vitvaror bytts ut 2020, dränering samt alla ledningar in i huset bytt 2010 och bergvärme installerat 2010. Extremt tråkiga pengar då du inte ser något av det men oerhört kostsamt att göra. Invändigt var det närmast originalskick men ommålat. Många skulle nog se det som negativt men vi ska göra om i stort sett allt och då ser man ju hur det var från början, inte tre renoveringar senare där dom kanske burit av väggar och sånt som vi inte vet något om.

Har två kompisar som köpte hus för ett antal år sedan som nu flyttat tillbaka till lägenheter. Det vart helt enkelt för mycket att ha koll på samt för dyrt att få det som dom ville när dom inte bygger själva. Båda trode att det skulle kosta 500.000-1.000.000 att bygga om allt med hela baletten men det räckte knappt till en våning eller fasad/fönster insåg dom fort.
Hus är ett stort svart hål, något man inte inser innan man själv äger ett. Vårt hus var bara att flytta in i….men ändå rök 200’ första året i material på småfix (några fönster, satte in dubbel altandörr, fixa och måla fasad, lite taper), och då är golv, kök och badrum helt orörda förutom en wc-stol jag bytte.
 
Hus är ett stort svart hål, något man inte inser innan man själv äger ett. Vårt hus var bara att flytta in i….men ändå rök 200’ första året i material på småfix (några fönster, satte in dubbel altandörr, fixa och måla fasad, lite taper), och då är golv, kök och badrum helt orörda förutom en wc-stol jag bytte.

Ja fy fan.

Läste detta och funderade på vad vi gjort/gör sen inflytt. Det blir en del, både tid och pengar.

Innan inflytt:
Ta bort en stor garderob mellan två rum, ta garderoben + ett av rummen och dela i två rum. Spackla och slipa allt (det var roligt när det var 35 grader ute sommaren 2018 och man stod i ett rum utan fönster), tapetsera, måla tak, lägga golv.
Lägga golv och tapetsera annat sovrum.
Måla golv i hallen.
Måla golv och bröstpanel+lister i annat sovrum.
Tapetsera vardagsrum.

Direkt efter inflytt:
Upptäcka att avloppsrören är helt j-a kassa. Hellre ta tag i det nu än efter man "bott in sig". Bort med trägolvet i källaren (vilket är en riskkonstruktion ändå), såga/bila upp en ränna och dra nya avloppsrör. Tänker att det är ju helt idiotiskt att göra allt detta och inte dra nytt vatten och ny el när man ändå river upp allt, så gör det med. Upptäcker att dräneringen som finns är värdelös (ligger en bra bit ovan sulan) men anlitad expert tycker inte huset behöver dräneras (och det har varit torrt i 4 år nu) så kopplar bort den. Upptäcker att stuprören går in under huset och in i gamla avloppet. Kopplar bort och pluggar detta och gräver ned dagvattenkassetter på fyra ställen i trädgården.
Nivellgolv + golvvärme + parkett i källaren där det tidigare låg trägolv på plattan.
Bila bort en massa blåbetong i gästrummet och ersätta med annan konstruktion, nya ytskikt.
Sätta i shuntgrupp med cirkpump för golvvärmen i matsalen där de fulkopplat in en slinga.

Lite senare efter inflytt:
Bygga isolerat rum i garaget (som är för litet för bilar ändå) för att få till ett trevligt hemmagym.
Gräva bort en stor hög snår / skräp / gammalt byggmaterial och bygga skjul/friggebod .
Riva gamla köket och bygga nytt i rummet bredvid (förberedes för detta när avlopp+vatten byttes).
Bygga hemmakontor i gamla köket.

Ännu senare:
Nytt ytskikt i hall.
Nytt ytskikt på WC.
Måla om hall+trappa till 2v.
Nytt ytskikt matsal.
Byte av avlopp+vatten från hus till tomtgräns.

Det är väl det "stora" förutom allt trädgårdsarbete (20 meter häck osv). Blir fönsterrenovering nu framöver + fixa lite puts efter gammalt vattenintrång + ev solpaneler, och bygga om den tveksamt konstruerade bastun vi har idag. + säkert tusen saker till.

Men det är rätt mysigt med hus ändå.
 
Ja fy fan.

Läste detta och funderade på vad vi gjort/gör sen inflytt. Det blir en del, både tid och pengar.

Innan inflytt:
Ta bort en stor garderob mellan två rum, ta garderoben + ett av rummen och dela i två rum. Spackla och slipa allt (det var roligt när det var 35 grader ute sommaren 2018 och man stod i ett rum utan fönster), tapetsera, måla tak, lägga golv.
Lägga golv och tapetsera annat sovrum.
Måla golv i hallen.
Måla golv och bröstpanel+lister i annat sovrum.
Tapetsera vardagsrum.

Direkt efter inflytt:
Upptäcka att avloppsrören är helt j-a kassa. Hellre ta tag i det nu än efter man "bott in sig". Bort med trägolvet i källaren (vilket är en riskkonstruktion ändå), såga/bila upp en ränna och dra nya avloppsrör. Tänker att det är ju helt idiotiskt att göra allt detta och inte dra nytt vatten och ny el när man ändå river upp allt, så gör det med. Upptäcker att dräneringen som finns är värdelös (ligger en bra bit ovan sulan) men anlitad expert tycker inte huset behöver dräneras (och det har varit torrt i 4 år nu) så kopplar bort den. Upptäcker att stuprören går in under huset och in i gamla avloppet. Kopplar bort och pluggar detta och gräver ned dagvattenkassetter på fyra ställen i trädgården.
Nivellgolv + golvvärme + parkett i källaren där det tidigare låg trägolv på plattan.
Bila bort en massa blåbetong i gästrummet och ersätta med annan konstruktion, nya ytskikt.
Sätta i shuntgrupp med cirkpump för golvvärmen i matsalen där de fulkopplat in en slinga.

Lite senare efter inflytt:
Bygga isolerat rum i garaget (som är för litet för bilar ändå) för att få till ett trevligt hemmagym.
Gräva bort en stor hög snår / skräp / gammalt byggmaterial och bygga skjul/friggebod .
Riva gamla köket och bygga nytt i rummet bredvid (förberedes för detta när avlopp+vatten byttes).
Bygga hemmakontor i gamla köket.

Ännu senare:
Nytt ytskikt i hall.
Nytt ytskikt på WC.
Måla om hall+trappa till 2v.
Nytt ytskikt matsal.
Byte av avlopp+vatten från hus till tomtgräns.

Det är väl det "stora" förutom allt trädgårdsarbete (20 meter häck osv). Blir fönsterrenovering nu framöver + fixa lite puts efter gammalt vattenintrång + ev solpaneler, och bygga om den tveksamt konstruerade bastun vi har idag. + säkert tusen saker till.

Men det är rätt mysigt med hus ändå.
Innan inflytt
-

Första året (från minnet, både lista och summa)
  • Nya låscylindrar överallt (~5k)
  • Nya innerdörrhandtag överallt och handtag i kök (~10k)
  • Pump med övervakning i pumpgrop i källare (~10k)
  • Bila upp och byta sista gjutjärnsröret ut ur huset samt installera extern backventil på avlopp (15k)
  • Två nya wc-stolar (5k)
  • Fyra nya fönster (35k)
  • Dubbel altandörr (25k)
  • Material till fönster- och dörrbyte (limträbalk, furusmyg, etc) (5k)
  • Snickare till avväxling och byte två fönster på andra våning (15k)
  • Ny radiator i kök plus byte av några radiatorventiler inkl några timmar röris (fanns ett gammal pluggat rör att använda) (10k)
  • Färg och penslar till fasad (15k)
  • 100% ny lockläckt och 20% nya bottenbrädor (40k)
  • Nya belysningsarmaturer på garage och hus (5k)
  • Bytt ut gamla PAX-fläktar mot nya och installerade två till för totalt fem st (10k)
  • Löjligt många arbetstimmar (0 sek)

Här någonstans började det visuella med färg, tapet och så vidare. Något som kostar förvånansvärt lite i material men är så in i helvete tråkigt att göra själv 😂
 
Senast ändrad:
Jag är typ klar. Lite kvar i källarn så är det top notch!

/Stenar i bastun, tvättmaskin i duschen, hål i källargolvet

C0577372-A85B-4CF5-86AF-043166EA85C6.jpeg 9C9B7C7C-DD26-4BF4-8E4D-F5959DB141B4.jpeg
 
Det där löser du ikväll!

På tal om det, glömde ny torktumlare och tvättmaskin till min lista ovan. Tvättmaskinen gick sönder under en magsjuka tre veckor efter inflytt…

Absolut!

Jag som novis har slipat och målat två källarfönster i två v. Ej kittat. Tar satan med tid. tvåglas. Sitter fast med spik i fönsterkarm som i sin tur har yxats till. Rakt och fint! Ska ta fram rakblad och fixa finishen bara…

Grunden blir målad innan hösten 2024. Börjat måla fönster vitt. Blir inte lika dystert när allt varit brunt.



12F35C58-9B7B-4131-B4B9-82A74A87A995.png
 
Ja fy fan.

Läste detta och funderade på vad vi gjort/gör sen inflytt. Det blir en del, både tid och pengar.

Innan inflytt:
Ta bort en stor garderob mellan två rum, ta garderoben + ett av rummen och dela i två rum. Spackla och slipa allt (det var roligt när det var 35 grader ute sommaren 2018 och man stod i ett rum utan fönster), tapetsera, måla tak, lägga golv.
Lägga golv och tapetsera annat sovrum.
Måla golv i hallen.
Måla golv och bröstpanel+lister i annat sovrum.
Tapetsera vardagsrum.

Direkt efter inflytt:
Upptäcka att avloppsrören är helt j-a kassa. Hellre ta tag i det nu än efter man "bott in sig". Bort med trägolvet i källaren (vilket är en riskkonstruktion ändå), såga/bila upp en ränna och dra nya avloppsrör. Tänker att det är ju helt idiotiskt att göra allt detta och inte dra nytt vatten och ny el när man ändå river upp allt, så gör det med. Upptäcker att dräneringen som finns är värdelös (ligger en bra bit ovan sulan) men anlitad expert tycker inte huset behöver dräneras (och det har varit torrt i 4 år nu) så kopplar bort den. Upptäcker att stuprören går in under huset och in i gamla avloppet. Kopplar bort och pluggar detta och gräver ned dagvattenkassetter på fyra ställen i trädgården.
Nivellgolv + golvvärme + parkett i källaren där det tidigare låg trägolv på plattan.
Bila bort en massa blåbetong i gästrummet och ersätta med annan konstruktion, nya ytskikt.
Sätta i shuntgrupp med cirkpump för golvvärmen i matsalen där de fulkopplat in en slinga.

Lite senare efter inflytt:
Bygga isolerat rum i garaget (som är för litet för bilar ändå) för att få till ett trevligt hemmagym.
Gräva bort en stor hög snår / skräp / gammalt byggmaterial och bygga skjul/friggebod .
Riva gamla köket och bygga nytt i rummet bredvid (förberedes för detta när avlopp+vatten byttes).
Bygga hemmakontor i gamla köket.

Ännu senare:
Nytt ytskikt i hall.
Nytt ytskikt på WC.
Måla om hall+trappa till 2v.
Nytt ytskikt matsal.
Byte av avlopp+vatten från hus till tomtgräns.

Det är väl det "stora" förutom allt trädgårdsarbete (20 meter häck osv). Blir fönsterrenovering nu framöver + fixa lite puts efter gammalt vattenintrång + ev solpaneler, och bygga om den tveksamt konstruerade bastun vi har idag. + säkert tusen saker till.

Men det är rätt mysigt med hus ändå.
tänkte skriva skönt med nybyggt men sen kom jag att tänka på hur vi lagt ner på projekt efter inflytt :D

Garage
Altan
Uterum
Förråd x2
Asfaltering av skaftväg 60m, kantstensläggning
Murar
Stenläggning
Finplanering av tomt
........

Har dock inte gjort allt själva
 
Senast ändrad:
tänkte skriva skönt med nybyggt men sen kom jag att tänka på hur vi lagt ner på projekt efter inflytt :D

Garage
Altan
Uterum
Förråd x2
Asfaltering av skaftväg 60m, kantstensläggning
Murar
Stenläggning
Finplanering av tomt
........
Inget problem att se glädjen i en lägenhet ibland. Men meningen med livet kan gestalta sig på olika sätt.
 
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?
 
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?
Beror på boendeform. Man får inte ha fläkt direkt kopplat till frånluft i lägenheter, bara i villor.
 
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?
Min granne har denna lösning med kolfilter, han upplever att det fungerar bra.
Jag är en fegis, så jag kopplade min häll med fläkt ut genom väggen.
Hur som helst fungerar hällfläkt jättebra.
(Om man inte använder jättehöga kastruller)
 
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?


Nackdelen med integrerad fläkt i hällen är ju om du kokar över något, det inte bara rinner ner i fläkten utan även sugs ner.

Har för mig att det var någon i den här tråden som lyckats med det så istället för 1dl mjölk på hällen så har man helt sonika 1dl+ mjölk i fläkten.
 
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?
Bor du i hus där ni kan ha frånluft eller inte?
Hur ser er ventilation i huset ut?

Har ni t.ex. självdrag så bör du inte köra med kolfilter då den renar luften från matos osv och sedan förs tillbaka till köket, du bör ha någon typ av ventilationssystem i huset för att få cirkulation på luften.

Har ni självdrag skulle jag rekommendera frånluft på fläkten.
 
Har ingenting med boendeform att göra, beror på vad det är för system i huset. Finns flerbostadshus som har frånluft.
Vad jag har fått berättat för mig vid flertalet OVK och renoveringar är att s.k villafläkt som är kopplat till frånluft inte är godkänt att installera i flerbostadshus då din matos då lätt kommer in i andra lägenheter. Fläkt utan motor, som styrs av självdrag/vent.system, är dock ok. Typ Franke.

 
Vad jag har fått berättat för mig vid flertalet OVK och renoveringar är att s.k villafläkt som är kopplat till frånluft inte är godkänt att installera i flerbostadshus då din matos då lätt kommer in i andra lägenheter. Fläkt utan motor, som styrs av självdrag/vent.system, är dock ok. Typ Franke.

Som sagt, boendeform är inte den avgörande faktorn. Har själv bott i flerbostadshus där alla lägenheter hade frånluft.
Det du beskriver ovan är dock mycket vanligare.
 
Som sagt, boendeform är inte den avgörande faktorn. Har själv bott i flerbostadshus där alla lägenheter hade frånluft.
Det du beskriver ovan är dock mycket vanligare.
Men eftersom personen i fråga ska installera en spishäll med integrerad fläkt i en köksö kan man väl gissa att den har motor. Ellerhur? Därmed anser jag att boendeform är avgörande i just den här frågan. Inte generellt men för @Kamp
 
Bor du i hus där ni kan ha frånluft eller inte?
Hur ser er ventilation i huset ut?

Har ni t.ex. självdrag så bör du inte köra med kolfilter då den renar luften från matos osv och sedan förs tillbaka till köket, du bör ha någon typ av ventilationssystem i huset för att få cirkulation på luften.

Har ni självdrag skulle jag rekommendera frånluft på fläkten.
Enplansvilla där det finns frånluft, men flyttar fläkten till köksön.

Har självdrag i dagsläget men behöver mäta radon då det är förhöjt samt sannolikt genomföra någon åtgärd så får se hur det blir med självdrag framöver.
 
Men eftersom personen i fråga ska installera en spishäll med integrerad fläkt i en köksö kan man väl gissa att den har motor. Ellerhur? Därmed anser jag att boendeform är avgörande i just den här frågan. Inte generellt men för @Kamp
Nu har ju @Kamp redan svarat att det är en villa men om det hade varit en lägenhet får han enligt dig inte installera en frånluftsfläkt då?
 
Enplansvilla där det finns frånluft, men flyttar fläkten till köksön.

Har självdrag i dagsläget men behöver mäta radon då det är förhöjt samt sannolikt genomföra någon åtgärd så får se hur det blir med självdrag framöver.
Just av denna anledning körde jag med frånluft på min köksfläkt och har även badrums/wc fläktar som är igång 24/7 för att få cirkulation på luften.
Självdrag hemma också.

Detta är en åtgärd för att kunna sänka radonhalter i hemmet.
 
Renoverar köket och har köpt en häll med integrerad fläkt. Hällen sitter på köksön och snickaren förordar att inte dra rör för frånluft utan menar att kolfilter funkar bra. Kan tänka mig att det också är trixigt då utsuget är en bit bort från ön och att det inte finns mycket plats för att dra ventilationsröret.

Någon som har häll med integrerad fläkt och inte kör frånluft och kan uttala sig?
Yes, jag kör så. Har skrivit lite om det här i tråden. Blev för mycket jobb i mitt fall för att koppla på det på utsuget/frånluft så jag kör med kolfilter. Funkar väldigt bra, över förväntan. Enda nackdelen jag ser med den här lösningen (utsug eller kolfilter har ingen roll) kan du se om nedan.
Nackdelen med integrerad fläkt i hällen är ju om du kokar över något, det inte bara rinner ner i fläkten utan även sugs ner.

Har för mig att det var någon i den här tråden som lyckats med det så istället för 1dl mjölk på hällen så har man helt sonika 1dl+ mjölk i fläkten.
Hahaha 🤣 Det är nog mig du tänker. En jävla brunsås som kokade över. Var helt enkelt ett rent jävla helvete att få rent!! Lite vatten gör inget för det finns en uppsamlingsbalja just för detta. Men brunsås är inte riktigt lika flyktigt som vatten😳
 
Nu har ju @Kamp redan svarat att det är en villa men om det hade varit en lägenhet får han enligt dig inte installera en frånluftsfläkt då?

Så som jag har fått det förklarat får en fläkt med motor inte installeras i ett lägenhet och kopplas ihop med gemensamt frånluft, nej. Då får man antingen köra kolfilterfläkt eller fläkt med spjäll och utan motor. Kolfilter får man ha ifall man inte kopplar ihop den med gemensamt frånluft men fläkt med spjäll och utan motor får man. Så har jag förstått det men är ej fackman.
 
Så som jag har fått det förklarat får en fläkt med motor inte installeras i ett lägenhet och kopplas ihop med gemensamt frånluft, nej. Då får man antingen köra kolfilterfläkt eller fläkt med spjäll och utan motor. Kolfilter får man ha ifall man inte kopplar ihop den med gemensamt frånluft men fläkt med spjäll och utan motor får man. Så har jag förstått det men är ej fackman.
Och det är det jag menar är fel, bara för att det är en lägenhet innebär det inte automatiskt att det är förbjudet med frånluft. Beror ju helt på hur det ser ut i huset.
 
Tillbaka
Topp