• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Du överarbetar det inte lite då?? Jag har samma typ av element i några rum här hemma. Jag gjorde som du och skrapade bort den LÖSA färgen. Sen lite sandpapper, stålborste etc på resten som satt fast. Sen tvätta riktigt noggrant med målartvätt. Och därefter bara måla om. Lite drygt 3 år sen jag gjorde den insatsen och det ser fortfarande ut som nytt
Så har jag också gjort med de jag börjat med.

Jag har också målat med en mindre trasa och kört in näven mellan spjällen i stället för elementpensel. Är lite meck det där. Att skrapa bort allt är lite överkurs men när man börjat kanske man vill köra hela vägen? 🏋️‍♀️
 
6063FB87-AC3D-4950-9DF6-CCE6457DCCAA.jpeg

Tur att man har två badrum! :)
 
Man lägger garaget under huset när man vill lura detaljplanen 😉

(Huset ligger i sluttning, det ser mera integrerat ut i verkligheten)
52EFC3E0-662E-41DD-AE24-5D447E0E62F4.jpeg
Det hade man kunnat göra om det nu var så att detaljplanen hade tillåtit det. Detaljplanen ligger till grund för hus huset blev för vår del. Max 6m högt, max 8m brett, nocken får inte brytas och sen alla de andra grejerna med prickmark osv :)
 
Du/ni platsar ju i Grand Designs 😃
Sketafränt!!
Haha, tack. Riktigt så extra extra för att passa in där är det nog inte men det är ju inte någon standardvilla heller.

Det man inte ser här är väl hur det är olika höjder invändigt och att barnens rum har loft som blir deras sov/vrum, deras rum som är i korridoren. Syns väl iofs på bilderna att det är två rum som har loft men det blir trappor upp dit osv
Screenshot_2022-10-25-02-11-50-758-edit_com.instagram.android.jpg
Screenshot_2022-10-25-02-11-32-810-edit_com.instagram.android.jpg
 
@DiscoPapa Tips för elementen är att skita i dyr elementfärg. Min målarkompis skarattade gott åt min sådana färg. Han kör med vanlig, billig takfärg. Det har jag gjort sedan dess också, och aldrig haft problem med sprickor eller så.
Är du säker på att det var takfärg? Takfärg är matt blir lätt smutsig. Elementfärg är tjockare, med mer bindmedel (antar jag?) och blir mer stöttåliig/hållbar och kan enkelt tvättas med fuktig trasa.
 
Är du säker på att det var takfärg? Takfärg är matt blir lätt smutsig. Elementfärg är tjockare, med mer bindmedel (antar jag?) och blir mer stöttåliig/hållbar och kan enkelt tvättas med fuktig trasa.
Hade skippat takfärg. Kör själv matt snickerifärg på stora och helt släta element. Inte en tendens till spricka trots orimligt hög värme ibland.
 
Är du säker på att det var takfärg? Takfärg är matt blir lätt smutsig. Elementfärg är tjockare, med mer bindmedel (antar jag?) och blir mer stöttåliig/hållbar och kan enkelt tvättas med fuktig trasa.
Jag tog väggfärg sist, faktiskt. Du har rätt.

Billigt i alla fall, jämfört med annat. Beroende på hur många element man ska göra i ordning, förstås, är det ett eller två spelar det ju ingen roll.
 
Börjar likna något md det stackars elementet. Ett lager till så blir det nog bra.

Skulle vilja ha slottsvred istället för den mögiga plasten på termostaten men vill vare sig ha rörmokare eller extra kostnader på detta projekt. Går det att bara byta plastratten? Eller slipa/prima/måla plasten? Svart?

Fan kommer bli ett slottsvred i mässing ändå. Som alltid kommer stå vidöppet iom att jag reglerar med bergvärmepumpen.


F1A3E1F3-ED72-4364-ABEE-2C2F38CC3600.jpeg
 
Börjar likna något md det stackars elementet. Ett lager till så blir det nog bra.

Skulle vilja ha slottsvred istället för den mögiga plasten på termostaten men vill vare sig ha rörmokare eller extra kostnader på detta projekt. Går det att bara byta plastratten? Eller slipa/prima/måla plasten? Svart?

Fan kommer bli ett slottsvred i mässing ändå. Som alltid kommer stå vidöppet iom att jag reglerar med bergvärmepumpen.


F1A3E1F3-ED72-4364-ABEE-2C2F38CC3600.jpeg
Det där är väl ett vred, och ingen termostat? Då bör du ju kunna ”mecka” dit ett mässingsvred?
 
Börjar likna något md det stackars elementet. Ett lager till så blir det nog bra.

Skulle vilja ha slottsvred istället för den mögiga plasten på termostaten men vill vare sig ha rörmokare eller extra kostnader på detta projekt. Går det att bara byta plastratten? Eller slipa/prima/måla plasten? Svart?

Fan kommer bli ett slottsvred i mässing ändå. Som alltid kommer stå vidöppet iom att jag reglerar med bergvärmepumpen.


F1A3E1F3-ED72-4364-ABEE-2C2F38CC3600.jpeg

Om du vill måla plastvredet så gäller ju att ju nogranne underarbete (rengöring, rugga upp ytan) desto bättre resultat.
Sprayfärg är nog enklast/jämnast att använda, finns ju guldspray.

Om du behöver tappa ur vattnet ur elementet/systemet för att byta vred så blir det en stor operation, kanske går ändå, någon här borde ha koll.
 
Börjar likna något md det stackars elementet. Ett lager till så blir det nog bra.

Skulle vilja ha slottsvred istället för den mögiga plasten på termostaten men vill vare sig ha rörmokare eller extra kostnader på detta projekt. Går det att bara byta plastratten? Eller slipa/prima/måla plasten? Svart?

Fan kommer bli ett slottsvred i mässing ändå. Som alltid kommer stå vidöppet iom att jag reglerar med bergvärmepumpen.


F1A3E1F3-ED72-4364-ABEE-2C2F38CC3600.jpeg
Ser ut som ett gammal TA-vred, ingen termostat :) Om den alltid står på fullt blås kan du ta bort ytterhöljet i plast och låta ventilen sitta kvar och kanske nöjaktig med det?

Om du vill ha slottsvred behöver du troligen byta ventil också (det som plasthöljet sitter monterat på och som fysiskt begränsar flödet). En röris gör det på en, max två timmar, genom att frysa rören lokalt.

Om du kontaktar TA (numera Purmo) och frågar så kanske du har riktigt tur och de har en adapter eller tom ett slottsvred som passar direkt på den gamla ventilen (troligen en TA-RVO-Ä). Då kan du byta själv på en kafferast.
 
Ser ut som ett gammal TA-vred, ingen termostat :) Om den alltid står på fullt blås kan du ta bort ytterhöljet i plast och låta ventilen sitta kvar och kanske nöjaktig med det?

Om du vill ha slottsvred behöver du troligen byta ventil också (det som plasthöljet sitter monterat på och som fysiskt begränsar flödet). En röris gör det på en, max två timmar, genom att frysa rören lokalt.

Om du kontaktar TA (numera Purmo) och frågar så kanske du har riktigt tur och de har en adapter eller tom ett slottsvred som passar direkt på den gamla ventilen (troligen en TA-RVO-Ä). Då kan du byta själv på en kafferast.
Tack för tipset! Den sitter fast med en enkel skruv som jag fick loss men är även fastklämd på något ”barnsäkert” sätt så lyckas inte få av. Är nojig att man ska sabba något så vågar inte riktigt bända på med mejsel.
 
Tillbaka
Topp