• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Tips på en relativt billig och bra gersåg?
Vill inte lägga allt för mkt pengar då det rör sig om ett rätt litet jobb, kommer sällan användas framgent.

Kollade lite på den här:

Någon som har åsikter kring Metabo?
Jag har ingen kunskap om kap- och gersågar i sig, men kan rekommendera att du istället hyr en på https://www.hygglo.se/ om det ändå är ett litet jobb. Finns gott om olika prisklasser och modeller.

Det tillverkas och ägs på tok för mycket verktyg som nästan aldrig används när man istället bara kan hyra vid behov. Cirkulär ekonomi FTW! :cool:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har ingen kunskap om kap- och gersågar i sig, men kan rekommendera att du istället hyr en på https://www.hygglo.se/ om det ändå är ett litet jobb. Finns gott om olika prisklasser och modeller.

Det tillverkas och ägs på tok för mycket verktyg som nästan aldrig används när man istället bara kan hyra vid behov. Cirkulär ekonomi FTW! :cool:
Du har just beskrivit hälften av innehållet i mitt garage…
 

leicaphile

Panerai
Jag har ingen kunskap om kap- och gersågar i sig, men kan rekommendera att du istället hyr en på https://www.hygglo.se/ om det ändå är ett litet jobb. Finns gott om olika prisklasser och modeller.

Det tillverkas och ägs på tok för mycket verktyg som nästan aldrig används när man istället bara kan hyra vid behov. Cirkulär ekonomi FTW! :cool:

I visst städer finns även "verktygsbibliotek" så kan vara värt att kolla upp det.
 

Roddan

Omega
Fast är det inte lite som klockor.. man kan titta på telefonen men man vill ändå ha en cool klocka.. på samma sätt vill man ha ett garage fyllt med verktyg gärna i samma serie så att grannarna blir gröna av avundsjuka när dom får låna en av de 10 skruvdragarna man har!
 

Edin

Panerai
Har Metabon då de snodde Boschen vi hade innan inbrottet. Kan inte klaga på någon av dom och vår Metabo kapar i vart fall rakt. Är ju lätt att kontrollera innan man sätter igång med en vinkelhake.
Största anledningen att vi valde Metabon denna gång var att hästjobbet som skulle göras var gjort. Men en kap behövdes och då kändes det som att vi kunde spara mellanskillnaden.
 

supreeme

Omega
På samma tema, är det någon som kör sin cirkelsåg med skena vs en riktig sänksåg? Tips på vilken maskin man ska köpa? Ska kapa lite bänkskivor och annat jag vill få till med snygga raka snitt, därav skena. Har ingen Festool-budget då det är för hemmabruk men 3-3.5 inkl skena är väl okej.
Kanske mer allround med en vanlig cirkelsåg men blir snitten lika bra?
Nätsladd är okej, behöver inte gå på batteri.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
På samma tema, är det någon som kör sin cirkelsåg med skena vs en riktig sänksåg? Tips på vilken maskin man ska köpa? Ska kapa lite bänkskivor och annat jag vill få till med snygga raka snitt, därav skena. Har ingen Festool-budget då det är för hemmabruk men 3-3.5 inkl skena är väl okej.
Kanske mer allround med en vanlig cirkelsåg men blir snitten lika bra?
Nätsladd är okej, behöver inte gå på batteri.
Cirkelsåg använder man för att bygga altan, sänksåg för finsnickeri ;) Jag har båda, sänksågen är helt överlägsen när du behöver långa raka snitt. Min sänksåg är dock sladdriven vilket är mycket störande men OK eftersom jag använder den så sällan. Det gör den också mycket billigare, tror jag betalade nånstans 1500kr för den.

edit: https://www.harald-nyborg.se/scheppach-sanksag-pl55-m-skena.html
 

Kamp

Omega
Hur skulle ni gjort om ni hade en garageuppfart som var så pass brant att ni inte vågade asfaltera/lägga plattor på grund av risk för is på vintern?

Det naturliga svaret är såklart att ha en grusad uppfart, vilket det är nu, förutom problemet att det
1) ser inte bra ut,
2) blir gropar när gruset flyttar sig,
3) gruset hamnar så småningom ner mot vägen på trottoaren.

Det jag egentligen behöver är väl inspiration, alternativt någon lösning med "packat" grus som ger bra grepp även på vintern utan att för den delen röra sig.
 
Hur skulle ni gjort om ni hade en garageuppfart som var så pass brant att ni inte vågade asfaltera/lägga plattor på grund av risk för is på vintern?

Det naturliga svaret är såklart att ha en grusad uppfart, vilket det är nu, förutom problemet att det
1) ser inte bra ut,
2) blir gropar när gruset flyttar sig,
3) gruset hamnar så småningom ner mot vägen på trottoaren.

Det jag egentligen behöver är väl inspiration, alternativt någon lösning med "packat" grus som ger bra grepp även på vintern utan att för den delen röra sig.
Helgjuten betong med spår och mönster?
 
På samma tema, är det någon som kör sin cirkelsåg med skena vs en riktig sänksåg? Tips på vilken maskin man ska köpa? Ska kapa lite bänkskivor och annat jag vill få till med snygga raka snitt, därav skena. Har ingen Festool-budget då det är för hemmabruk men 3-3.5 inkl skena är väl okej.
Kanske mer allround med en vanlig cirkelsåg men blir snitten lika bra?
Nätsladd är okej, behöver inte gå på batteri.
Har denna!
Är väldigt nöjd än så länge. Kompatibel med makitaskenor och övriga som använder samma standard (festool mm?)
Har ritsfunktion för extra fina snitt mm.
Ganska bra peng med. :)


Edit: ska tilläggas att jag köpte den på kampanj för 2995 eller nått sånt… under 3k var det iallafall.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Hur skulle ni gjort om ni hade en garageuppfart som var så pass brant att ni inte vågade asfaltera/lägga plattor på grund av risk för is på vintern?

Det naturliga svaret är såklart att ha en grusad uppfart, vilket det är nu, förutom problemet att det
1) ser inte bra ut,
2) blir gropar när gruset flyttar sig,
3) gruset hamnar så småningom ner mot vägen på trottoaren.

Det jag egentligen behöver är väl inspiration, alternativt någon lösning med "packat" grus som ger bra grepp även på vintern utan att för den delen röra sig.
oavsett vilket underlag du har så finns väl risk för is, här ute på vishan är inget så halkigt som en grusväg med is på.
lägg det du tycker är snyggast av asfalt/marksten eller cement och skotta bort ev snö direkt samt komplettera med lite sand eller tösalt vid behov.
36-5139_xxl_1.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Semi-OT:
Bra tips på hur/var man kan bilda sig om hus i allmänhet och sommarhus i synnerhet?

Tanken är alltså att sakta men säkert få bättre kunskap och känsla inför eventuell framtida köp av sommarhus (och eller villa). Har tänkt det ska ske om ett antal år men med tanke på den ekonomiska utvecklingen kanske det blir snarare (men det får vi väl se…).

Har såklart googlat ”tänka på vid köp av sommarhus” etc men är allt för ytligt och förenklat. Vill ju faktiskt få möjlighet att fatta ett inte helt korkat beslut:)

Kanske någon basic bok? Youtube-kanal? Ingen koll själv på området.

Ps. Vill alltså inte lära mig snickra i detta stadie :) Ds
 

EHR

Cartier
2-Faktor
Hur skulle ni gjort om ni hade en garageuppfart som var så pass brant att ni inte vågade asfaltera/lägga plattor på grund av risk för is på vintern?

Det naturliga svaret är såklart att ha en grusad uppfart, vilket det är nu, förutom problemet att det
1) ser inte bra ut,
2) blir gropar när gruset flyttar sig,
3) gruset hamnar så småningom ner mot vägen på trottoaren.

Det jag egentligen behöver är väl inspiration, alternativt någon lösning med "packat" grus som ger bra grepp även på vintern utan att för den delen röra sig.

Låter spontant som att asfaltskross skulle funka för dig. En kollega har nyligen lagt ut det runt sin maskinhall inklusive i en brant backe, blev riktigt bra när det får härda ihop!
 

supreeme

Omega
Cirkelsåg använder man för att bygga altan, sänksåg för finsnickeri ;) Jag har båda, sänksågen är helt överlägsen när du behöver långa raka snitt. Min sänksåg är dock sladdriven vilket är mycket störande men OK eftersom jag använder den så sällan. Det gör den också mycket billigare, tror jag betalade nånstans 1500kr för den.

edit: https://www.harald-nyborg.se/scheppach-sanksag-pl55-m-skena.html
Har kikat på den. Känns som ett rimligt köp för en hemmapulare.
 
Själva snittet blir bra men den sprutar spån rakt i ansiktet när man använder den. Irriterande, men man står ut enstaka gånger.
Jag har också en sån. Har sågat en hel del täcksidor och diverse skivmaterial med den. Sågen är okej, tycker fjädern är lite väl hård så det känns lite småfarligt i slutet på snittet över t ex en 60cm-skiva. Däremot är ju skenan hopplös om man sågar något längre och behöver skarva. Samt att den inte ligger still så man behöver fästa den, men man inte kan använda vanliga tvingar då bakkanten är för smal och motorn på sågen går emot.

Råkade prova en Festool i somras… därav ovanstående gnäll :rolleyes:
 

supreeme

Omega
Jag har också en sån. Har sågat en hel del täcksidor och diverse skivmaterial med den. Sågen är okej, tycker fjädern är lite väl hård så det känns lite småfarligt i slutet på snittet över t ex en 60cm-skiva. Däremot är ju skenan hopplös om man sågar något längre och behöver skarva. Samt att den inte ligger still så man behöver fästa den, men man inte kan använda vanliga tvingar då bakkanten är för smal och motorn på sågen går emot.

Råkade prova en Festool i somras… därav ovanstående gnäll :rolleyes:
Bra input. Kanske det finns längre skena att köpa till, det var en fundering jag haft, hur det blir om man ska såga något längre snitt.
Sett någon Blå Bosch som kanske är en gyllene medelväg..
 

Roddan

Omega
På samma tema, är det någon som kör sin cirkelsåg med skena vs en riktig sänksåg? Tips på vilken maskin man ska köpa? Ska kapa lite bänkskivor och annat jag vill få till med snygga raka snitt, därav skena. Har ingen Festool-budget då det är för hemmabruk men 3-3.5 inkl skena är väl okej.
Kanske mer allround med en vanlig cirkelsåg men blir snitten lika bra?
Nätsladd är okej, behöver inte gå på batteri.

Kör denna https://www.toolab.se/dewalt-dcs579t2-54v-xr-cirkelsag-190mm-2x60ah med dewalt tillhörande skenor helt magiskt bra sågade 3,5m 40mm ekbänskiva med fiberrikningen utan bekymmer!
 

Derix

Patek
2-Faktor
Semi-OT:
Bra tips på hur/var man kan bilda sig om hus i allmänhet och sommarhus i synnerhet?

Tanken är alltså att sakta men säkert få bättre kunskap och känsla inför eventuell framtida köp av sommarhus (och eller villa). Har tänkt det ska ske om ett antal år men med tanke på den ekonomiska utvecklingen kanske det blir snarare (men det får vi väl se…).

Har såklart googlat ”tänka på vid köp av sommarhus” etc men är allt för ytligt och förenklat. Vill ju faktiskt få möjlighet att fatta ett inte helt korkat beslut:)

Kanske någon basic bok? Youtube-kanal? Ingen koll själv på området.

Ps. Vill alltså inte lära mig snickra i detta stadie :) Ds
Bra fråga. Även om du inte vill lära dig att snickra rent praktiskt så måste du nog lära dig vad det innebär i praktiken. Som jag lärde mig för många år sedan var att läsa byggtrådar, projekttrådar och större renoveringar som dokumenterades på diverse forum. Här är ett exempel. Även om du själv inte kommer att hålla i hammaren så är det fortfarande bra att veta exakt vilka moment som ska göras och varför, samt vilket material som används.

Sedan kan jag tillägga att för eller senare måste du lära dig att snickra själv, annars går det inte att äga ett hus. Vissa större projekt går så klart att leja bort om man har ekonomi för det men inte allt för det blir ohållbart.
 

supreeme

Omega
Kör denna https://www.toolab.se/dewalt-dcs579t2-54v-xr-cirkelsag-190mm-2x60ah med dewalt tillhörande skenor helt magiskt bra sågade 3,5m 40mm ekbänskiva med fiberrikningen utan bekymmer!
Den såg ju jävligt flådig ut men känns ett par snäpp för exklusiv. 3-3.5 kkr är nog max vad jag vill lägga.
Vi har nyss köpt hus som är renoverat senaste åren, nu vill jag flytta en vägg, kapa en bänkskiva och nån täcksida samt på sikt fixa ett par måttanpassade garderober och lägga in ett parkettgolv så inga jätteprojekt i annalkande.
Tänker att en enklare sänksåg är det rätta köpet för mig för dessa syften. Dock vill jag nog ha en fast skena om ca 1.2-1.5m för de lite längre skären.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bra fråga. Även om du inte vill lära dig att snickra rent praktiskt så måste du nog lära dig vad det innebär i praktiken. Som jag lärde mig för många år sedan var att läsa byggtrådar, projekttrådar och större renoveringar som dokumenterades på diverse forum. Här är ett exempel. Även om du själv inte kommer att hålla i hammaren så är det fortfarande bra att veta exakt vilka moment som ska göras och varför, samt vilket material som används.

Sedan kan jag tillägga att för eller senare måste du lära dig att snickra själv, annars går det inte att äga ett hus. Vissa större projekt går så klart att leja bort om man har ekonomi för det men inte allt för det blir ohållbart.
Tack! Ska kika där, men initialt tänkte jag mer på vad man bör tänka på vid köp. Tex för/nackdelar med olika typer av grund, olika fasad etc. Vilka fallgropar är vanliga på hus med si eller sån konstruktion. Ett försök att ersätta erfarenhet jag inte har typ. Renoveringar etc är ju också en viktig aspekt, men vill iaf börja med att inte köpa ett skithus från början :)
 

zeke_varg

Omega
Bra fråga. Även om du inte vill lära dig att snickra rent praktiskt så måste du nog lära dig vad det innebär i praktiken. Som jag lärde mig för många år sedan var att läsa byggtrådar, projekttrådar och större renoveringar som dokumenterades på diverse forum. Här är ett exempel. Även om du själv inte kommer att hålla i hammaren så är det fortfarande bra att veta exakt vilka moment som ska göras och varför, samt vilket material som används.

Sedan kan jag tillägga att för eller senare måste du lära dig att snickra själv, annars går det inte att äga ett hus. Vissa större projekt går så klart att leja bort om man har ekonomi för det men inte allt för det blir ohållbart.
Bra info!

Nyare hus som köps så kan man komma undan de där större jobben som behöver göras som är dyrt att ta in folk för att åtgärda. Fönsterlagning, tak, fasad, måleriet, el, osv. Iaf första 20 åren.

Jag är ingen hejare på byggandet men jag drar mig inte för att googla och youtubea hur fan man kan lösa grejer. Byggahus är en bra inspirationskälla. Notera dock att det är tungt att lägga ut frågor, man måste sålla en del i svaren. Jag är intresserad att bibehålla stuk från förr och inte modernisera allt men jag lovar att skulle jag fläka ut mitt hem så skulle det komma renoveringsproffs/restaurerare som totalsågar mitt sätt.

Något jag tagit med mig från en bekant husarkitekt är att: bygg och renovera så som DU vill ha det, skit i vad andra utomstående tycker. Ta absolut in råd men det är dina ögon som ska titta på resultatet mer än någon annan. Du ska bo där och trivas.
 

zeke_varg

Omega
Tack! Ska kika där, men initialt tänkte jag mer på vad man bör tänka på vid köp. Tex för/nackdelar med olika typer av grund, olika fasad etc. Vilka fallgropar är vanliga på hus med si eller sån konstruktion. Ett försök att ersätta erfarenhet jag inte har typ. Renoveringar etc är ju också en viktig aspekt, men vill iaf börja med att inte köpa ett skithus från början :)
Enstegstätad fasad är riskkonstruktion. Tegelkåk anses inte vacker av många men minimalt arbete på fasad. Putsad är svårt att fixa själv den Dan det behöver renoveras men sällan det görs under en lång period. Panel är ju enkel. Även jag kan fixa en del där som novis. Målas var 10-15 år? Osv.

Förr hade man info från föräldrar om sånt här i många generationer men vi har ett välstånd idag som gör att vi kan ta in duktiga hantverkare och i stället lägga tid på vårt vanliga jobb (ej att förväxla med lån😬 )Min farsa var ingen hejare på att fixa. Min svärfar är en ett jäkla unikum i vetskap hur man bygger vad fan som helst. Gäller o gifta in sig rätt. 🙏🏻

Vi hade tex inte köpt vårt nuvarande hus om inte svärfar sagt ”Kör, det där är ett panghus som står 100år till utan problem. Lite fix”
 
Topp