Vit skickerispakel funkar säkert. Du kanske får fylla ”två gånger” iofs. För spaklet brukar krympa lite när det torkar.
Tack, det låter lovande!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vit skickerispakel funkar säkert. Du kanske får fylla ”två gånger” iofs. För spaklet brukar krympa lite när det torkar.
Tack, det låter lovande!
I en Wago 221Fortsätter ställa dumma frågor, ska koppla in en ny LED lampa från Philips och har följande uttag.
Jag fattar att brun kabel ska i L och blå på N men var ska jag sätta den grön/vita (jord?)
Ingenstans. Lampan är dubbelisolerad och saknar jord.Fortsätter ställa dumma frågor, ska koppla in en ny LED lampa från Philips och har följande uttag.
Jag fattar att brun kabel ska i L och blå på N men var ska jag sätta den grön/vita (jord?)
Anslutningsklämma Wago 221 | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Lampan är dubbelisolerad och därför skall jord inte kopplas in. Du skall ha en markering på förpackning/lampa med en fyrkant inuti en fyrkant.
Tack för hjälpen, det var en fyrkant-i-fyrkant symbol på förpackningen och det löste sig med en WagoIngenstans. Lampan är dubbelisolerad och saknar jord.
Misstänkte det. Inget alternativ med plint där tror jag för när vi gjorde grunden körde vi på berg, även om jag helst haft det är nog plattor enda lösningen.4,5 meter mellan bärlinor lär tyvärr inte bli bra. Du borde ha en till. Jag hade nog själv "fuskat" med betongplattor som du säger men det bästa vore väl riktiga plintar.
Det går att sätta stolpskor i berg med, sen hur lätt/svårt det är kan jag inte svara då jag inte gjort det men det finns många andra som gjort . Antar att man får borra (ett hål som är lite lite större än stolpskon, sen ner med stolpskon, kanske behöver fylla igen med något så vatten inte letar ner i hålet så lätt. Men stödpunkter i bärlinan och plattor funkar med många som kör den varianten.Misstänkte det. Inget alternativ med plint där tror jag för när vi gjorde grunden körde vi på berg, även om jag helst haft det är nog plattor enda lösningen.
Som sagt, jag är så långt ifrån hantverkare man kan vara så att försöka fästa i berget kommer aldrig ske.Det går att sätta stolpskor i berg med, sen hur lätt/svårt det är kan jag inte svara då jag inte gjort det men det finns många andra som gjort . Antar att man får borra (ett hål som är lite lite större än stolpskon, sen ner med stolpskon, kanske behöver fylla igen med något så vatten inte letar ner i hålet så lätt. Men stödpunkter i bärlinan och plattor funkar med många som kör den varianten.
Men 4.5m är för lång spännvidd som nämnts.
Körde förövrigt ockå 195 + 170. Tips kör med dolda skruv, blir dyrare men bra mycket snyggare! Ångrar till denna dag att vi inte gjorde det och tanken har slagit med flera gånger att dra upp skiten. Men med tanke på hur mycket material det blir på 100kvm altan så orkar jag inte
Som sagt, jag är så långt ifrån hantverkare man kan vara så att försöka fästa i berget kommer aldrig ske.
Som sagt, jag är så långt ifrån hantverkare man kan vara så att försöka fästa i berget kommer aldrig ske.
Det är faktiskt avsevärt enklare att fästa stolpskor i berg än att gräva ned plintar o dyl. Slagborr med betongborr och sen blanda lös sluring och trycka dit. Ingen risk för sättning iom kärle eller liknande heller. Jag själv skulle välja berg över gräs och plintar alla dagar i veckan.Hittar du berg någorlunda lätt är det väl bara att slagborra ett hål och peta ner en sån här....
Har du något protokoll med grubdflöde per slinga?Följetången om mitt bedrövliga värmesystem fortsätter. Nu har jag haft tre st olika rörmokeri/värmefirmor hemma. Två har varit usla, inte löst någonting, men skickat fakturor på flera tusen för att dyka upp En har varit vettig och skickade ingen faktura alls!
Min första fråga:
Den grå "basenheten" överst var tydligen stendöd och har inte fungerat på länge. Vi drog ur den automatiska styrningen från rumstermostaterna och började reglera temperaturen manuellt. Helt plötsligt blev det varmt på undervåningen och det var ju trevligt. MEN värmen är ojämn. Killen från firma 3 (den enda som var bra) sade att "du ställer värmen med returen (grå cirkeln under blå hatten). Ju mer nedskruvad den är desto kallare blir det". Stämmer det? För det gästrum jag skruvat ner mest (sovrum1) är ett av de varmaste i hela huset?
Styrdonet fungerar i princip som en radiatorventil.Följetången om mitt bedrövliga värmesystem fortsätter. Nu har jag haft tre st olika rörmokeri/värmefirmor hemma. Två har varit usla, inte löst någonting, men skickat fakturor på flera tusen för att dyka upp En har varit vettig och skickade ingen faktura alls!
Min första fråga:
Den grå "basenheten" överst var tydligen stendöd och har inte fungerat på länge. Vi drog ur den automatiska styrningen från rumstermostaterna och började reglera temperaturen manuellt. Helt plötsligt blev det varmt på undervåningen och det var ju trevligt. MEN värmen är ojämn. Killen från firma 3 (den enda som var bra) sade att "du ställer värmen med returen (grå cirkeln under blå hatten). Ju mer nedskruvad den är desto kallare blir det". Stämmer det? För det gästrum jag skruvat ner mest (sovrum1) är ett av de varmaste i hela huset?
Skruvar man bort plåtlocket ser man om någon kabel är kopplad till den säkringshållaren.Finns det nått sätt att ta reda på om ett propphål faktiskt är kopplat till något? Eller om det är "blankt" så att säga?
Skruvar man bort plåtlocket ser man om någon kabel är kopplad till den säkringshållaren.
!!!OBS bryt strömmen innan!!
Eller be nån elektriker om du är osäker...
Möjligt, men nu har jag inte gräs jag har sprängsten.Det är faktiskt avsevärt enklare att fästa stolpskor i berg än att gräva ned plintar o dyl. Slagborr med betongborr och sen blanda lös sluring och trycka dit. Ingen risk för sättning iom kärle eller liknande heller. Jag själv skulle välja berg över gräs och plintar alla dagar i veckan.
Varför är inte duo bra?Mitsubishi och Daikin är bra grejer. Försök undvika duo lösningen. Bättre med 2 pumpar från början isf.
Utedelen antar jag att du menar?Sätt den inte på vägg vad du än gör. Montera på stativ fristående på mark. Huset kan bli en gitarr annars (har testat).
Då kommer det funka utmärkt med betongplatta och sen stolpe upp till bärlina.Möjligt, men nu har jag inte gräs jag har sprängsten.
Tack för svar, förstår att det riskerar bli kallare/ej tillräckligt varmvatten - duschar oftast på jobbet så egentligen endast diskmaskin och tvättmaskin som använder på daglig basis. Får helt enkelt testa och se hur det faller ut. Ingen risk att man pajjar något om tex utedelen lägger av pga kyla och ingen elpatron är aktiverad?Om du stänger av den så kommer den inte att spetsa vilket innebär att om din luftvattenvärmepump inte orkar med husets behov blir det kallare inomhus. Du riskerar även att få lite / inte särkilt varmt varmvatten.
Finns en bra beskrivning här:
Så här fungerar EcoEl-EcoAir - CTC - Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
ELPANNAN Elpannan EcoEl finns beskriven i skötselanvisningarna för pannan. Den innehåller en tank på 223 liter, som är delad av en skiktplåt iwww.varmepumpsforum.com
Även värt att veta att blir det kallt nog att din värmepump stannar så får du ingen värme alls om du stängt av båda elpatronerna. Vet inte vad du har för utedel men är det en EcoAir så kommer den nog att lägga av runt -15C beroende på ålder/modell.