• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Vit skickerispakel funkar säkert. Du kanske får fylla ”två gånger” iofs. För spaklet brukar krympa lite när det torkar.

Den här har jag använt. Bara köra i i en sån där picka och skjuta på. Sen går man runt i huset och fyller skarvar, veck och hål! Finns på byggmax och snarlika affärer. 🏆

8EDB27D5-1F7A-40DB-A786-B77DA8F6CE61.png
Tack, det låter lovande! :D
 
Fortsätter ställa dumma frågor, ska koppla in en ny LED lampa från Philips och har följande uttag.
Jag fattar att brun kabel ska i L och blå på N men var ska jag sätta den grön/vita (jord?)
IMG_8916.JPG
IMG_8918.JPG
 
Fortsätter ställa dumma frågor, ska koppla in en ny LED lampa från Philips och har följande uttag.
Jag fattar att brun kabel ska i L och blå på N men var ska jag sätta den grön/vita (jord?)
IMG_8916.JPG
IMG_8918.JPG
I en Wago 221 :)


Lampan är dubbelisolerad och därför skall jord inte kopplas in. Du skall ha en markering på förpackning/lampa med en fyrkant inuti en fyrkant.
 
Inte riktigt renovering men får väl räknas in här ändå tycker jag.. :) Ska ge mig på att bygga altan i vår och planerar lite design, jag har aldrig hållit i en skruvdragare ens så skulle behöva veta om det blir tillräckligt stadigt.

Bärlinan kommer fästas i betonggrunden och det är redan förberett med ingjutna skruvar. Har tänkt 45x195 till yttre bärlinan och 45x170 cc60 till skruvreglar, kommer använda 28x120 trall och 500mm 35kg plintar. Röda rutan i bilden är trappsteg som jag kommer ställa på betongpannor så det lär väl hjälpa till att stabilisera den sidan tänker jag och därför kan jag gräva ner en plint mindre. Den sidan är ju också väldigt grund, 1,8m så det blir inte så mycket vikt föreställer jag mig.

På långsidan (14,3m inte 12,8 som det står) har jag tänkt plintar med ca 2,5m mellanrum. Djupet på altanen ska vara ca 4,5m räknat från väggarna bredvid burspråket. Räcker det att fästa bärlinan i fasad och ha skruvreglarna 4,5m långa utan ytterligare bärlina halvvägs ut som den gröna streckade linjen eller kommer det svikta? Det är stenig bergig mark så kan inte gräva hur djupt som helst, så vad är lättast isåfall? Grusa och ställa en 45x195 eller mindre på betongpannor med terrassfötter under skruvreglarna?

1672820136715.png


En extra fundering, är det värt att ge sig på dold skruvning i trallen? Mycket snyggt men har hört att det blir problematiskt om trallen är olika torr eftersom verktyget man använder ger en icke anpassningsbar distans mellan trallen.
 
4,5 meter mellan bärlinor lär tyvärr inte bli bra. Du borde ha en till. Jag hade nog själv "fuskat" med betongplattor som du säger men det bästa vore väl riktiga plintar.
 
4,5 meter mellan bärlinor lär tyvärr inte bli bra. Du borde ha en till. Jag hade nog själv "fuskat" med betongplattor som du säger men det bästa vore väl riktiga plintar.
Misstänkte det. Inget alternativ med plint där tror jag för när vi gjorde grunden körde vi på berg, även om jag helst haft det är nog plattor enda lösningen.
 
Misstänkte det. Inget alternativ med plint där tror jag för när vi gjorde grunden körde vi på berg, även om jag helst haft det är nog plattor enda lösningen.
Det går att sätta stolpskor i berg med, sen hur lätt/svårt det är kan jag inte svara då jag inte gjort det men det finns många andra som gjort :). Antar att man får borra (ett hål som är lite lite större än stolpskon, sen ner med stolpskon, kanske behöver fylla igen med något så vatten inte letar ner i hålet så lätt. Men stödpunkter i bärlinan och plattor funkar med många som kör den varianten.

Men 4.5m är för lång spännvidd som nämnts.

Körde förövrigt ockå 195 + 170. Tips kör med dolda skruv, blir dyrare men bra mycket snyggare! Ångrar till denna dag att vi inte gjorde det och tanken har slagit med flera gånger att dra upp skiten. Men med tanke på hur mycket material det blir på 100kvm altan så orkar jag inte :D
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jla
Det går att sätta stolpskor i berg med, sen hur lätt/svårt det är kan jag inte svara då jag inte gjort det men det finns många andra som gjort :). Antar att man får borra (ett hål som är lite lite större än stolpskon, sen ner med stolpskon, kanske behöver fylla igen med något så vatten inte letar ner i hålet så lätt. Men stödpunkter i bärlinan och plattor funkar med många som kör den varianten.

Men 4.5m är för lång spännvidd som nämnts.

Körde förövrigt ockå 195 + 170. Tips kör med dolda skruv, blir dyrare men bra mycket snyggare! Ångrar till denna dag att vi inte gjorde det och tanken har slagit med flera gånger att dra upp skiten. Men med tanke på hur mycket material det blir på 100kvm altan så orkar jag inte :D
Som sagt, jag är så långt ifrån hantverkare man kan vara så att försöka fästa i berget kommer aldrig ske. ;)
 
Som sagt, jag är så långt ifrån hantverkare man kan vara så att försöka fästa i berget kommer aldrig ske. ;)

Hittar du berg någorlunda lätt är det väl bara att slagborra ett hål och peta ner en sån här....

1672829663918.png
Det är faktiskt avsevärt enklare att fästa stolpskor i berg än att gräva ned plintar o dyl. Slagborr med betongborr och sen blanda lös sluring och trycka dit. Ingen risk för sättning iom kärle eller liknande heller. Jag själv skulle välja berg över gräs och plintar alla dagar i veckan.
 
Någon som har en bra rekommendation för anläggare i sydvästra Skåne? Gäller att förbereda tomt för rullgräns, samt förbered garageuppfart för singel.
 
Följetången om mitt bedrövliga värmesystem fortsätter. Nu har jag haft tre st olika rörmokeri/värmefirmor hemma. Två har varit usla, inte löst någonting, men skickat fakturor på flera tusen för att dyka upp :mad: En har varit vettig och skickade ingen faktura alls!

Min första fråga:

Den grå "basenheten" överst var tydligen stendöd och har inte fungerat på länge. Vi drog ur den automatiska styrningen från rumstermostaterna och började reglera temperaturen manuellt. Helt plötsligt blev det varmt på undervåningen och det var ju trevligt. MEN värmen är ojämn. Killen från firma 3 (den enda som var bra) sade att "du ställer värmen med returen (grå cirkeln under blå hatten). Ju mer nedskruvad den är desto kallare blir det". Stämmer det? För det gästrum jag skruvat ner mest (sovrum1) är ett av de varmaste i hela huset?

1672849329219.png
 
Följetången om mitt bedrövliga värmesystem fortsätter. Nu har jag haft tre st olika rörmokeri/värmefirmor hemma. Två har varit usla, inte löst någonting, men skickat fakturor på flera tusen för att dyka upp :mad: En har varit vettig och skickade ingen faktura alls!

Min första fråga:

Den grå "basenheten" överst var tydligen stendöd och har inte fungerat på länge. Vi drog ur den automatiska styrningen från rumstermostaterna och började reglera temperaturen manuellt. Helt plötsligt blev det varmt på undervåningen och det var ju trevligt. MEN värmen är ojämn. Killen från firma 3 (den enda som var bra) sade att "du ställer värmen med returen (grå cirkeln under blå hatten). Ju mer nedskruvad den är desto kallare blir det". Stämmer det? För det gästrum jag skruvat ner mest (sovrum1) är ett av de varmaste i hela huset?

1672849329219.png
Har du något protokoll med grubdflöde per slinga?

Är du säker på att slingorna är rätt märkta?

Vad är deltaT mellan fram och retur?

Att du sedan får faktura trots icke löst problem är i sig inget konstigt. Att felsöka kostar pengar, och att justera in tar tid. Framförallt med betongplatta där det kan ta några dagar att märka av temperaturförändringar på grund av trögheten i systemet.
 
Vi har ett liknande styrsystem till golvvärmen på landet liggandes i garderoben..

Kommer inte exakt ihåg hur det var men man kan, som de sagt till dig alfgren, ställa flödet genom att vrida på ringarna. Du borde (men rekommenderar absolut inte) även kunna ta bort dom blå styrmotorerna men tror inte det ger någon direkt fördel eller så i injusterandet.
 
Följetången om mitt bedrövliga värmesystem fortsätter. Nu har jag haft tre st olika rörmokeri/värmefirmor hemma. Två har varit usla, inte löst någonting, men skickat fakturor på flera tusen för att dyka upp :mad: En har varit vettig och skickade ingen faktura alls!

Min första fråga:

Den grå "basenheten" överst var tydligen stendöd och har inte fungerat på länge. Vi drog ur den automatiska styrningen från rumstermostaterna och började reglera temperaturen manuellt. Helt plötsligt blev det varmt på undervåningen och det var ju trevligt. MEN värmen är ojämn. Killen från firma 3 (den enda som var bra) sade att "du ställer värmen med returen (grå cirkeln under blå hatten). Ju mer nedskruvad den är desto kallare blir det". Stämmer det? För det gästrum jag skruvat ner mest (sovrum1) är ett av de varmaste i hela huset?

1672849329219.png
Styrdonet fungerar i princip som en radiatorventil.
Hos mig har jag justerat in returen så att jag har rätt värme dvs. runt 21-22 grader när rumstermostaten är på max.
På så vis stänger aldrig termostaterna i fördelaren och därmed är det ingen risk att de sätter sig.
Om du har värmepump är troligtvis det bästa att plocka bort de blå styrdonen helt (om systemet varit rätt omjusterat tidigare) och sedan justera framledningstemp/kurva på värmepumpen alt. justera hastighet/tryck på pumpen till golvvärmen om du har golvvärme och radiatorer blandat i huset.

Edit: Såg nu på bilden att det ser ut som att du har väldigt varierande inställning på tilloppet. Kan vara rätt om du har någon slinga som är väldigt liten och någon som är stor. Du kan plocka av samtliga blå, justera upp de röda till max och därefter strypa tilloppet där det blir för varmt.
Varierar temperaturen på golvet om du har returslingan bortplockad behöver du troligtvis spola systemet för då är det skit eller luft i slingan.
 
Senast ändrad:
Finns det nått sätt att ta reda på om ett propphål faktiskt är kopplat till något? Eller om det är "blankt" så att säga?
20230104_195339.jpg
 
Det är faktiskt avsevärt enklare att fästa stolpskor i berg än att gräva ned plintar o dyl. Slagborr med betongborr och sen blanda lös sluring och trycka dit. Ingen risk för sättning iom kärle eller liknande heller. Jag själv skulle välja berg över gräs och plintar alla dagar i veckan.
Möjligt, men nu har jag inte gräs jag har sprängsten. :)
 
Ibland måste man få känna sig nöjd och nästan skryta lite.
I augusti köpte vi traktorn på bild i Skåne när vi var på semester och i Mjölby handlade vi material till trappräcket. Det går ju inte att köra olastat med en Volvo så in med lite timmer!

06D135B5-BF43-44EF-853A-AF28E556395C.jpeg

D0E4E09F-75D9-4F45-B089-642CA70EADDE.jpeg

4ABCB06E-CF29-49BA-A812-E9B0E4320CBC.jpeg

B00AEB32-ACE9-4D78-AAA8-C9EE4F7267BF.jpeg

D4D8785A-8B8B-4771-9BBF-8A2F6298091F.jpeg

E826D8B5-77A8-4D2D-9F4E-538338F64311.jpeg

3B699CC9-FD34-40BB-A364-AC67B0E680A3.jpeg

B7B04AEB-0BCB-4418-ABB5-BE4F92414FD9.jpeg

C99A1A8B-7D3F-431E-B522-174F2B420939.jpeg

2AF98E07-A4E5-42EB-8ED7-E69B030BA820.jpeg

38A79F3F-8F58-4DFE-9F3D-A16245E6E143.jpeg

77F40325-1350-4D5B-B3B8-9D3E466CC695.jpeg

B9FBCC48-EDF3-481F-85B0-C418C48ED7D7.jpeg

Har tagit rätt lång tid men känner att det vart riktigt jäkla bra!
Golvbrädan ska skruvas fast när limmet härdat och sen ska skallarna pluggas igen, spacklas/slipas och sist ska allt slut plats. ”Bara” två stolphattar och en liten bit golvlist kvar sen är det klart!

Verksamhetskonsulter kan om man så vill!!
 
Senast ändrad:
Frågar här med förhoppning att någon har koll - har en luftvattenvärmepump (Ctc ecoel) som uppvärmning i huset och försöker minska elförbrukningen så mycket det går och har bland annat stängt av elpatronen för toppvärme i den övre tanken, men vad händer om jag även skulle stänga av elpatronen I den nedre tanken?
49CF3F57-07C5-4BD0-8A0D-24E11A648D90.jpeg
 
Om du stänger av den så kommer den inte att spetsa vilket innebär att om din luftvattenvärmepump inte orkar med husets behov blir det kallare inomhus. Du riskerar även att få lite / inte särkilt varmt varmvatten.

Finns en bra beskrivning här:

Även värt att veta att blir det kallt nog att din värmepump stannar så får du ingen värme alls om du stängt av båda elpatronerna. Vet inte vad du har för utedel men är det en EcoAir så kommer den nog att lägga av runt -15C beroende på ålder/modell.
 
Senast ändrad:
Om du stänger av den så kommer den inte att spetsa vilket innebär att om din luftvattenvärmepump inte orkar med husets behov blir det kallare inomhus. Du riskerar även att få lite / inte särkilt varmt varmvatten.

Finns en bra beskrivning här:

Även värt att veta att blir det kallt nog att din värmepump stannar så får du ingen värme alls om du stängt av båda elpatronerna. Vet inte vad du har för utedel men är det en EcoAir så kommer den nog att lägga av runt -15C beroende på ålder/modell.
Tack för svar, förstår att det riskerar bli kallare/ej tillräckligt varmvatten - duschar oftast på jobbet så egentligen endast diskmaskin och tvättmaskin som använder på daglig basis. Får helt enkelt testa och se hur det faller ut. Ingen risk att man pajjar något om tex utedelen lägger av pga kyla och ingen elpatron är aktiverad?
 
Tillbaka
Topp