• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Sparar man egentligen någon förbrukning av att ställa ner temperaturen på en ny luft-luft värmepump om man är borta några dagar eller typ en vecka?
Dvs ställa ner på tex 14 grader för att sedan ställa upp den på 22 grader igen, eller går det jämnt ut mot att bara ha den på 22 grader hela tiden.
Det är nog en invecklad ekvation. Vilken utetemp kommer det vara, blåsigt, hur isolerad är kåken osv. Man tjänar väl på att sänka några grader när man sover eller inte är i huset men sänka hela huset 8grader en vecka betyder att allt i huset ska upp 8grader när du kommer tillbaks =mycket energi på kort stund. Chansa och sänk till tex 18

Det är nog en invecklad ekvation. Vilken utetemp kommer det vara, blåsigt, hur isolerad är kåken osv. Man tjänar väl på att sänka några grader när man sover eller inte är i huset men sänka hela huset 8grader en vecka betyder att allt i huset ska upp 8grader när du kommer tillbaks =mycket energi på kort stund. Chansa och sänk till tex 18

Beroende på vad du har för pump kommer också elpatronen gå in när det går under en viss grad. Hos mig är det 16grader.

Beror ju på hur länge man är borta och massa andra faktorer. Men ska du vara vara borta en vecka eller kortare tid tror jag inte du tjänar på det.
Vi har dragit ner värmen på landet någon gån vi åkt därifrån och sen dragit på någon dag innan vi kommer ut och det är inte lönt det. Vi har iof ett nybyggt passivhus med vattenburen golvvärme matad av bergvärme men för oss är det inte lönt att panna med tempen för kortare perioder.
Nu kommer ingen vara där förens i mars/april så nu har vi dragit ned till 15 grader.

Suck, självklart så strular det på juldagen...

Jag får inget tryck alls på varmvattnet i dusch och badkar på övervåningen... Däremot finns det i handfatet i samma badrum... Men på nedre våning finns det varmvatten i dusch och handfat... Har någon kanske stött på något liknande?

Det är en Nibe F370. Den larmar inte. Jag har luftat och fyllt på den så att trycker stämmer.

Jag får inget tryck alls på varmvattnet i dusch och badkar på övervåningen... Däremot finns det i handfatet i samma badrum... Men på nedre våning finns det varmvatten i dusch och handfat... Har någon kanske stött på något liknande?

Det är en Nibe F370. Den larmar inte. Jag har luftat och fyllt på den så att trycker stämmer.
Har du kollat säkerhetsventilerna? Och förtryck i expansionskärlet?

skräp i silen inkommande på blandare? Fel på blandare?

Har du kollat säkerhetsventilerna? Och förtryck i expansionskärlet?

Jag följde en video på nätet och gjorde allt som skulle göras:
Förtryck i expansionskärlet vet jag inte ens vad det är? Fanns inte så många rattar att vrida på.

skräp i silen inkommande på blandare? Fel på blandare?

Borde inte vara det. Allt funkade bra igår.
Det är relaterat till varmvattnet endast. Eventuellt kanske någon skit har kommit nerifrån och pluggat bägge blandarna?
Känns märkligt men inte omöjligt.
Jag har balofix till badkaret och ingenting händer när jag skruvar av/på dom. Hade det varit pluggat i blandarna så borde väl det märkas när jag skruvar på dom?

Förtryck i expansionskärlet vet jag inte ens vad det är? Fanns inte så många rattar att vrida på.
På kärlet sitter det en plastplugg, under den en ventil ( bildäckstyp ) putta till pinnen, då ska det komma luft inget vatten, för att se vad du har för förtryck, stäng av VP och så öppnar du någonstans så manometern går till noll, sen med kompressor eller pump med mätare kollar du trycket ( lika som på bilen ) ca 0,5-0,6 bar normalt, tryck i till dito , kolla manometern, hat den stigit så släpp ut mer vatten, fortsätt så tills det inte kommer ut vatten och trycket är 0,5 -0,6, då är kärlet tomt och bara luft i blåsan med tryck, därefter så fyller du på vatten till ca 1,0 bar (stulet från annat forum).

Jag följde en video på nätet och gjorde allt som skulle göras:

Borde inte vara det. Allt funkade bra igår.
Det är relaterat till varmvattnet endast. Eventuellt kanske någon skit har kommit nerifrån och pluggat bägge blandarna?
Känns märkligt men inte omöjligt.
Jag har balofix till badkaret och ingenting händer när jag skruvar av/på dom. Hade det varit pluggat i blandarna så borde väl det märkas när jag skruvar på dom?
Hur många grader är det ute? Blåser det också?
Låter konstigt att handfatet är ok och duschen inte funkar.
Känner du dig modig så lossa röret efter ballofix för att kolla om du har tryck där.

Mycket märkligt, igår kväll när vi la oss så gick det att få fram varmvatten igen...
Kan ju vara så att luftning, påfyllning osv kanske hjälpte. Alternativt att det var lite is i systemet (vilket inte borde vara där).
Tack för tipsen iallafall!

Mycket märkligt, igår kväll när vi la oss så gick det att få fram varmvatten igen...
Kan ju vara så att luftning, påfyllning osv kanske hjälpte. Alternativt att det var lite is i systemet (vilket inte borde vara där).
Tack för tipsen iallafall!
Ispropp om det bara var problem med en kran. Det är helt omöjligt att vattentrycket i ett hus inte är samma fram till alla kranar och blandare. Vad dom sedan ger ut kan diffa lite beroende på strypningar i dom.
Hade ni kallt igår?

Ispropp om det bara var problem med en kran. Det är helt omöjligt att vattentrycket i ett hus inte är samma fram till alla kranar och blandare. Vad dom sedan ger ut kan diffa lite beroende på strypningar i dom.
Hade ni kallt igår?

Men här så var det stor skillnad. 2 blandare i badrummet kom ingenting alls från de varma ledningarna.
Men från handfatet så kom det varmvatten, i samma badrum.
Inte så värst, var väl runt -7°. Har varit betydligt kallare denna månaden.

Men här så var det stor skillnad. 2 blandare i badrummet kom ingenting alls från de varma ledningarna.
Men från handfatet så kom det varmvatten, i samma badrum.
Inte så värst, var väl runt -7°. Har varit betydligt kallare denna månaden.
Det är inte så att handfatet är mot innvervägg och de andra mot yttervägg?

Det är inte så att handfatet är mot innvervägg och de andra mot yttervägg?
Skärmavbild 2022-12-26 kl. 22.22.00.png

Handfatet var det som funkade, de andra hade inget tryck/vatten alls. Markerade på bilden på vänster och höger sida.

Såg det här i vårt badrumsfönster idag, det finns inga vattenrör i närheten och duschen står långt bort. Bör alltså inte bli fuktigt inifrån, jag ser ingen tydlig springa utanpå heller där vatten kan tränga in.
Bör man slita upp fönsterfodret och leta vidare?

F8D12882-1855-493A-B769-40F9A09D647F.jpeg 7584F3CD-D846-44ED-84D6-40CC4D896937.jpeg

Såg det här i vårt badrumsfönster idag, det finns inga vattenrör i närheten och duschen står långt bort. Bör alltså inte bli fuktigt inifrån, jag ser ingen tydlig springa utanpå heller där vatten kan tränga in.
Bör man slita upp fönsterfodret och leta vidare?

F8D12882-1855-493A-B769-40F9A09D647F.jpeg

7584F3CD-D846-44ED-84D6-40CC4D896937.jpeg

Ser ut som lackerade Mdf smygar, dom suger åt sig fukt väldigt bra. Jag hade börjat att kika utifrån. Fönsterbleck, överbleck och smygar, tror du har svaret där. Därefter hade jag öppnat insidan och låtit torka.

Öppnade upp nu och det ser ju inte jätteroligt ut, det är definitivt blött och även isoleringen har blivit blöt. Hur pass långt ner fukten sträcker sig är ju svårt att veta utan att riva vidare.
Det är blött ungefär halvvägs nerår fönstret men allra blötast de sista 10cm från nederkant.

322076531_1392731944828299_9012661482275547071_n.jpg
322264974_705550351149388_2601890607532310478_n.jpg
322727099_548319793868541_1443398677007756744_n.jpg

Badrummet är en ombyggnad av ett tidigare förråd, det byggdes om år 2000 och renoverades senare år 2011. Det är en biyta och täcks alltså inte av taket på huset.
Badrummet är i anslutning till garage och groventré. Enplanshus.
Det är ett platt tak ovanför, jag noterade även nu att det inte finns något överbleck men jag tror inte att felet ligger där, för isoleringen är ju torr och allt annat är torrt i överkanten på fönstret.
Jag kikade runt men jag kan inte se var vattnet ska ha kunnat tränga in. Det enda jag kan tänka är den här sprickan i färgen som går längs med fönstret (som jag ringade in) men är det verkligen stort nog?

322085483_920629815774651_7699641638502257178_n.jpg 322994834_3339206959670610_1043766581338054553_n.jpg

Öppnade upp nu och det ser ju inte jätteroligt ut, det är definitivt blött och även isoleringen har blivit blöt. Hur pass långt ner fukten sträcker sig är ju svårt att veta utan att riva vidare.
Det är blött ungefär halvvägs nerår fönstret men allra blötast de sista 10cm från nederkant.

322076531_1392731944828299_9012661482275547071_n.jpg
322264974_705550351149388_2601890607532310478_n.jpg
322727099_548319793868541_1443398677007756744_n.jpg

Badrummet är en ombyggnad av ett tidigare förråd, det byggdes om år 2000 och renoverades senare år 2011. Det är en biyta och täcks alltså inte av taket på huset.
Badrummet är i anslutning till garage och groventré. Enplanshus.
Det är ett platt tak ovanför, jag noterade även nu att det inte finns något överbleck men jag tror inte att felet ligger där, för isoleringen är ju torr och allt annat är torrt i överkanten på fönstret.
Jag kikade runt men jag kan inte se var vattnet ska ha kunnat tränga in. Det enda jag kan tänka är den här sprickan i färgen som går längs med fönstret (som jag ringade in) men är det verkligen stort nog?

322085483_920629815774651_7699641638502257178_n.jpg 322994834_3339206959670610_1043766581338054553_n.jpg
Ta bort fodret på vänster sida och kolla hur fönsterblecket är bockat/ klippt därunder.
Vattnet kryper åt alla möjliga håll men på bilden ser det ut som det kommer in nere i hörnet på fönstret.

Eller så kommer det uppifrån och stannar upp på fönstrets underliggare

Ta bort fodret på vänster sida och kolla hur fönsterblecket är bockat/ klippt därunder.
Vattnet kryper åt alla möjliga håll men på bilden ser det ut som det kommer in nere i hörnet på fönstret.

Eller så kommer det uppifrån och stannar upp på fönstrets underliggare
Du menar alltså den inringade?

smyglist.JPG

Frågan är hur man ska tänka kring försäkring osv, vill de att man ska vara där och pilla? Kanske bäst att låta någon fackman komma och kolla på det så jag inte blir anklagad för att ha förvärrat skadan genom att öppna upp mer eller något sånt där.

Du menar alltså den inringade?

smyglist.JPG

Frågan är hur man ska tänka kring försäkring osv, vill de att man ska vara där och pilla? Kanske bäst att låta någon fackman komma och kolla på det så jag inte blir anklagad för att ha förvärrat skadan genom att öppna upp mer eller något sånt där.
Precis, kan ju vara så att dom fuskat bakom så att vatten rinner in i kåken istället för ut.
Jag hade tagit lite foton under tiden, brädan på utsidan kan man ju sätta tillbaks enkelt när man konstaterat hur det ser ut.
Det är ju inte fel att så fort som möjligt konstatera vart vattnet kommer ifrån, och ev lösa det med en nödlösning, men jag hade väntat med att riva innerväggar/tak tills du pratat med fb. Det kan ju ta nån vecka att få ut någon snickare också.

Är det hål bakom pilen så att vatten kan rinna ner bakom fodret och in?
Screenshot_20221230-133634~2.png
Så ser det ut bakom, blecket satt löst och det skulle mkt väl kunna vara där vattnet kom in.
Precis som du säger så är det öppet där uppe, så vattnet lär ha runnit bakom fodret och sen in bakom blecket som inte är helt tätt.

Jag kladdade dit massa målarfog och det borde hålla tätt som en nödlösning tills man får ut någon hit.

Stort tack för hjälpen 😀

6B7E26A8-5A2B-4945-8B65-B08706776530.jpeg

Frågan är om det går skulle täckas av dolda fel försäkring, vi köpte huset i februari men läckan däck ju inte upp förrän nu.

Är det hål bakom pilen så att vatten kan rinna ner bakom fodret och in?
Screenshot_20221230-133634~2.png
Också min första tanke när jag såg bilden, ser lite slarvigt ut där och vid blåst kan det säkert tränga in vatten där (beroende på väderstreck). Alternativt kring ventilen.

Egen lärdom av allt ovan är att MDF-smyg fungerar bra som fuktindikator. Jag som alltid förordat massiva!

Vad gäller dolda fel tror jag det blir svårt. Man ser ju med blotta ögat utifrån att det inte är en utbildad snickare som gjort det där, och således borde man gjort en fördjupad undersökning = inget dolt fel. Dessutom kostar det bara några tusenlappar att fixa det där, om fukten inte spridit sig, och för dolt fel måste skadans omfattning ”kraftigt” påverka fastighetens värde :)

Hemförsäkringen kommer inte täcka någon fukt som kommer utifrån. Återstår om du köpt huset nyligen och kan få det till ett dolt fel men....oftast är det jättesvårt att få ut något där också.

Tillbaka
Topp