• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Byggt lite till i allrummet uppe!
Fick tag på en 117" Euroscreen motoriserad duk. Är en Linea Tab-tension med flexgrey 2.0 duk.
Kassetten mäter drygt 3 meter.

Tyckte det inte såg bra ut med en vit blaffa på väggen så jag gjorde en låda och klädde in den. Har även hue ledbelysning i den för lite mysbelysning när man inte tittar på film. Skall fixa någon form av mörkläggning för halvmånefönstret med. Blir nog en ram med någon form av gardin med magnet på som går att ta sätta upp och ta ner snabbt! Är Ikeas tredansen plisségardiner som sitter vid fönster och balkongdörrarna

Blev väldigt bra om jag får säga det själv. Nästa är att bygga en bänk med ljudtransparent filt som skall husera centern(som är massive) och subben.
DSC06499.jpg
DSC06505.jpg
DSC06508.jpg
DSC06506.jpg
DSC06507.jpg
DSC06509.jpg


DSC06510.jpg
DSC06511.jpg
DSC06512.jpg


Som referens hur det såg ut innan
VideoCapture_20230405-074339.jpg
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Saknade golv på vinden. Eller, ja, sort of. Det är ganska lågt i tak, och när huset byggdes fanns det ett golv som löpte runt 1 meter ut från vindsluckan. På 70-talet lade man till 25-30cm sågspån ovanpå det befintliga och det lilla golvet som fanns försvann.

Har nu byggt upp med 45x95 och 20x95 råspont så vi har ett nytt och lite större golv nån decimeter ovanför isoleringen. Äntligen en användbar vind, borde få plats med 20-30 stora plastlådor i alla fall.

Blev väl runt 10-12 m2 totalt (mer till höger som inte syns på fotot). Totalkostnad inkl belysningen runt 2k.

1680866100244.png
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Börjat med tv-bänk

Undersidan som syns på bilden.. Skall bli intressant att försöka göra egna plugg med skruvdragare... Behöver ha en pelarborr..

Blir 2100x430x400mm
Skall husera subwoofer och centern. Sen skall jag bygga en ram och spänna högtalartyg på framsidan. Oljade in allt igår, fan kletigt det blir....

20230407_160333.jpg
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Börjat med tv-bänk

Undersidan som syns på bilden.. Skall bli intressant att försöka göra egna plugg med skruvdragare... Behöver ha en pelarborr..

Blir 2100x430x400mm
Skall husera subwoofer och centern. Sen skall jag bygga en ram och spänna högtalartyg på framsidan. Oljade in allt igår, fan kletigt det blir....

20230407_160333.jpg
Blir säkerligen estetiskt riktigt bra.
Tänk dock på att basvågorna kommer att förändras/förstärkas när du sätter den i ett mindre utrymme, även om det är öppet fram/bak.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Blir säkerligen estetiskt riktigt bra.
Tänk dock på att basvågorna kommer att förändras/förstärkas när du sätter den i ett mindre utrymme, även om det är öppet fram/bak.
Yes! Får leva med det och försöka kompensera så gott det går. Som tur är så är det en sluten låda så ingen port att behöva bekymra sig om på subben. Sen vad gäller centern så får vi se 🤣
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Jag gillar också det jag sätt på nätet samt de jag sätt hos en leverantör. Hela tanken med utseende på huset bygger på det så mest troligt blir det en beställning men då de inte kostar gratis försöker jag göra lite efterforskning såhär i sista stund.

trä_hus.png
Dagsfärsk bild på huset. Insidan i stort sätt klar vad de gäller nya väggar osv, vvs fixas denna vecka och om 2 veckor kommer fönster som blir träfönster utan färg/behandling. Tror/hoppas de blir en snygg kontrast till en mörk fasad.

//Martin
Spenderade en solig långfredag med att ta fram utemöbler och kom att tänka på en bild jag postade Maj 2020 i denna tråd. Bra med bilder ibland så man kommer ihåg allt jobb man lagt ner :)
Anledningen till att jag postade i tråden var för att fråga om erfarenhet om “bränt trä”/Yakisugi och som man ser gick vi på det och är riktigt nöjda ifall fler går i samma planer.
DSC08046.jpg


Vänligen,
Martin
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu så!

Skall bara plugga borrhålen samt krympslang runt de vita sladdarna :), men ram och tygfront klart. Köpte högtalartyg ifrån Biltema och häftat fast i ramen.

Centern är ett stort jävla as (se referensbild med min S23 Ultra), suben(elementet) är på 12".

Tavlorna är där som rekvisita, måste hitta större tavlor som inte är på hästar 🤣

DSC06550.jpg
DSC06559.jpg
20230413_172633.jpg
20230413_172256.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Nu så!

Skall bara plugga borrhålen samt krympslang runt de vita sladdarna :), men ram och tygfront klart. Köpte högtalartyg ifrån Biltema och häftat fast i ramen.

Centern är ett stort jävla as (se referensbild med min S23 Ultra), suben(elementet) är på 12".

Tavlorna är där som rekvisita, måste hitta större tavlor som inte är på hästar 🤣

DSC06550.jpg
DSC06559.jpg
20230413_172633.jpg
20230413_172256.jpg
👌🏻
Riktigt jävla bra 👏🏻
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Behövde ny borrskruvdragare + slagskruvdragare då mina gamla dog. Beställde dessa, vad tror ni? Gillar det kortare formatet + 2Ah batterierna, tycker 5Ah blir lite otympliga.

1680070402218.png
Jag har den vänstra, och en mindre park av andra DeWalt-grejer. Ruggigt nöjd med allt, men det kanske jag varit med Bosch också. Inget att jämföra med. 2Ah batterierna duger fint till "normala" projekt och laddar snabbt.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Hej experter. Jag är rätt insnöad och intresserad av att bygga en liten off-grid stuga på naturtomt. Tanken är att den ska vara helt bortkopplad från el, vatten och avloppsnät och endast vara till för helgutflykter osv. Glorifierad camping. Storleksordning mindre attefallshus. ~25m2.
Säg att jag äger marken, utan grannar i närheten och gör minimal påverkan på tomten. Hur mycket/vad kan jag göra utan bygglov?
Bygga på båttrailer så att stugan i princip bara är "parkerad" på tomten?

Är det lättare om man istället köper en tomt med befintlig huvudbyggnad, säg ett fallfärdigt ruckel/fritidshus och bygger ett attefallshus i ett hörn av tomten?

Vad jag tänker mig, typ:
1540513933895_black-cabin-hawker-HM0918UNYOK01.jpg
 

Edin

Panerai
Hej experter. Jag är rätt insnöad och intresserad av att bygga en liten off-grid stuga på naturtomt. Tanken är att den ska vara helt bortkopplad från el, vatten och avloppsnät och endast vara till för helgutflykter osv. Glorifierad camping. Storleksordning mindre attefallshus. ~25m2.
Säg att jag äger marken, utan grannar i närheten och gör minimal påverkan på tomten. Hur mycket/vad kan jag göra utan bygglov?
Bygga på båttrailer så att stugan i princip bara är "parkerad" på tomten?

Är det lättare om man istället köper en tomt med befintlig huvudbyggnad, säg ett fallfärdigt ruckel/fritidshus och bygger ett attefallshus i ett hörn av tomten?

Vad jag tänker mig, typ:
1540513933895_black-cabin-hawker-HM0918UNYOK01.jpg
Inte säker här men om du har en tomt och ställer en container på den måste du ha bygglov om den ska stå er än ett år. Om den står längre tid under det att du bygger hus där du har bygglov osv så får den stå under byggprocessen.

Det kan självklart skilja mellan kommun till kommun och om det är detaljplanerat eller ej. På landet har dock två inredda container på olika granntomter tvingats bort då de brutit mot reglerna. En på detaljplanerad tomt och en på icke detaljplanerad tomt.

Vet att det finns liknande regler för byggbodar trailers som står på ej avsedd plats. Så mitt tips är att läs på om reglerna för tomten du äger/funderar på att köpa noga innan.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Skulle precis tipsa om containers men såg @Edin svar. Här i Tyskland används de som "loophole" då de på pappret är mobila och därmed inte kräver bygglov. En stor resturang/eventlokal byggs i närheten av mig och de fick ej bygglov för "lager i anslutning till restaurangen" men har ni 3x containrar klädda i snygg träpanel ståendes där nu.
Googlade snabbt och på boverket står det att Bygglov krävs för “...containrar som ställs upp på en plats om det inte är tillfälligt”. Står ju inte definierat hur långt tillfälligt är - i min värld är de minst ett par generationer :)

Inspiration oavsett:
dsc0011.png
 

Edin

Panerai
De som stått hos oss på landet är av olika sorter. En är inredd och har stått i 4-5 år. Problemet i sig var inte containern men med vattendom, bestämmelser om hur många som får bo på samma tomt (olika boenden) gick föreningen in och sa nej. Då åkte även en container som stått som förråd på en annan tomt. Den har stått så länge så den var mest mossbeklädd och gick inte ens att öppna. Inte en så kul syn.

Snygga containerhus är däremot fina. Men ska man göra något permanent i bemärkelsen låta det stå länge så gör det rätt från början.
 

leicaphile

Panerai
Är det lättare om man istället köper en tomt med befintlig huvudbyggnad, säg ett fallfärdigt ruckel/fritidshus och bygger ett attefallshus i ett hörn av tomten?

Man ska vara rätt försiktig med just detta. Tittade på ett fritidshus i väldigt dåligt skick men med fin sjötomt. Framkom att det var från kommunens sida oklart om huruvida detta räknades som ett beboeligt hus eller inte, och att det i så fall kunde innebära att man på nytt behövde ansöka om dispans från strandskydd. Tyckte det var lite väl mycket pengar att gambla så hoppade över det. Någon köpte det och ett år senare var det en snyftartikel i tidningen om hur de inte fick bygga nytt/om utan blev sittandes med en 1900m2 tomt för ett par mille som de inte får göra ett skit med.

Kan tänka mig att vissa kommuner kan argumentera att ett fallfärdigt hus inte räknas som hus och därmed kan du inte ha attefallshus heller.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Ska bygga ut/om altanen nu i vår tänkte jag. Har dock en 2-3 svinstora stenar som står i vägen för projektet. Har förstått att spräckkil förmodligen är lättast. Behöver bara bryta ner dom till block som går att forsla bort.

Inser att jag kommer behöva en borrhammare till detta, men blir inte riktigt klok på marknaden..

Mycket sten på tomten här, så lika bra att köpa något ordentligt tänker jag. Kommer nog typ aldrig att borra i betong med den, men sten och berg kan nog bli rätt många omgångar.

Nån som har åsikter om vad jag behöver för borrhammare? Sitter som tidigare nämnt på rätt mycket dewalt-prylar i både 18V och 54V.

20230414_143955.jpg
 

EHR

Cartier
2-Faktor
Ska bygga ut/om altanen nu i vår tänkte jag. Har dock en 2-3 svinstora stenar som står i vägen för projektet. Har förstått att spräckkil förmodligen är lättast. Behöver bara bryta ner dom till block som går att forsla bort.

Inser att jag kommer behöva en borrhammare till detta, men blir inte riktigt klok på marknaden..

Mycket sten på tomten här, så lika bra att köpa något ordentligt tänker jag. Kommer nog typ aldrig att borra i betong med den, men sten och berg kan nog bli rätt många omgångar.

Nån som har åsikter om vad jag behöver för borrhammare? Sitter som tidigare nämnt på rätt mycket dewalt-prylar i både 18V och 54V.

20230414_143955.jpg

Ska du borra mycket i sten och berg kanske det är ett alternativ att hyra en Atlas Copco cobra, eller köpa, beroende på budget 👍🏼
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Ska du borra mycket i sten och berg kanske det är ett alternativ att hyra en Atlas Copco cobra, eller köpa, beroende på budget 👍🏼
Bära eller brista, men många rekommenderade en borrhammare från Jula, som nu under april kostar 799 kr 😂 Värt att chansa! Ligger redan i bakluckan.

1500W och 6J slagstyrka! Jag återkopplar lär jag kört sönder den haha!

 

EHR

Cartier
2-Faktor
Bära eller brista, men många rekommenderade en borrhammare från Jula, som nu under april kostar 799 kr 😂 Värt att chansa! Ligger redan i bakluckan.

1500W och 6J slagstyrka! Jag återkopplar lär jag kört sönder den haha!


Värt att prova! Med bra borr så går det nog ett tag, men du kommer få slita lite 😄

Fördelen med en cobra eller liknande är förstås kraften och att den blåser hålet rent medans den borrar, men det funkar ju med en kompressor för din del nu också, så länge det inte är blött och du får vatten i hålet med allt borrkax 👍🏼
 

leicaphile

Panerai
Bära eller brista, men många rekommenderade en borrhammare från Jula, som nu under april kostar 799 kr 😂 Värt att chansa! Ligger redan i bakluckan.

1500W och 6J slagstyrka! Jag återkopplar lär jag kört sönder den haha!


Kan tipsa om att Lidl av och till har paket med SDS+ borr svinbilligt (3 80cm för 149), och deras verktyg brukar vara jäkligt bra för pengarna.
 

zeke_varg

Omega
Gått segt sista tiden. Mycket jobb och fokus på familjen.

Ena matkällarutrymmet är på gång att få ett golv. Inget egenvalda färg men fick klinker av mamma som blivit över så gratis och helt ok får duga. Vägg målad en vända. Borttagna trähyllor och igenmurade hål där gamla avloppsrör gått.

Sen en bild på trappen. Horror! Vi har kommit fram till att inte lägga klinker i trappen då det blir en miljard vinklar och fog. Vi tar och målar den i en synkad färg med klinker på entréplan och den färg vi kommer ta i källaren i det anslutande golvet. Lätt/ingen slipning, tvätt sen kladda på något som känns mindre 70tal. ❤️
 

Bilagor

  • E9E10B51-03C9-47EB-BE13-D923D64B2DDA.jpeg
    E9E10B51-03C9-47EB-BE13-D923D64B2DDA.jpeg
    432.8 KB · Visningar: 11
  • 82E60D7C-ED9F-4941-86D0-9231D7E1B17B.jpeg
    82E60D7C-ED9F-4941-86D0-9231D7E1B17B.jpeg
    888.9 KB · Visningar: 13

Belfort

Omega
Någon som har rekommendation på vad man ska köpa och vilken att undvika för robotgräsklippare som inte använder sig av nedgrävd kabel/slinga? Drygt 500kvm gräsmatta som är helt platt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Någon som har rekommendation på vad man ska köpa och vilken att undvika för robotgräsklippare som inte använder sig av nedgrävd kabel/slinga? Drygt 500kvm gräsmatta som är helt platt.
Om det är en enkel och relativt liten matta, varför inte kabel?

Går fort att sätta själv och de försvinner ner i mattan på kort tid. Jag undrar hur de första klipparna är med virtuella gränser
 

zeke_varg

Omega
Någon som har rekommendation på vad man ska köpa och vilken att undvika för robotgräsklippare som inte använder sig av nedgrävd kabel/slinga? Drygt 500kvm gräsmatta som är helt platt.
De som finns är rätt dyra fortfarande om jag inte missat något. Har ni mycket planteringar och knixig tomt? Jag har kanske 600kvm gräsmatta med många planteringar. Det tog 3h att knacka fast slingan. Aldrig gjort det innan.
 
Topp