• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Monterar fototapet.
20230903_145238.JPG
20230903_145220.JPG
 
Har rivit ut en klädkammare i hallen och tänkte lägga dit klinker istället för parkett, och de börjar bli dags att välja fog till plattorna!
Det står mellan ljus, mellan och lite mörkare, vad tror ni blir bäst?

AD1A0908-8D46-4D18-A0EC-9A27E47D0DDB.jpeg


49673C26-A752-40CD-9DB0-0F293E27C8AC.jpeg
Jag gillar när klinkerplattorna smälter ihop, dvs en snarlik fog som plattorna. Ljus fog är snyggt men blir tydligt om skit hamnar där. Är nog i den ordningen jag valt; 1. Mellan, 2. Ljus, 3. Mörk.
 
Jag gillar när klinkerplattorna smälter ihop, dvs en snarlik fog som plattorna. Ljus fog är snyggt men blir tydligt om skit hamnar där. Är nog i den ordningen jag valt; 1. Mellan, 2. Ljus, 3. Mörk.
Vi är inne på samma spår. Det är epoxy så smutsen bör inte vara några problem i längden utan kulören är nog stabil. Jag föll för den mellangrå, med lite risk att det ser ut som att man ”försökt” matcha plattan utan att riktigt lyckas, kanske sjystare om de avviker mer då :) vettefan, får återkomma med resultatet!
 
Vi är inne på samma spår. Det är epoxy så smutsen bör inte vara några problem i längden utan kulören är nog stabil. Jag föll för den mellangrå, med lite risk att det ser ut som att man ”försökt” matcha plattan utan att riktigt lyckas, kanske sjystare om de avviker mer då :) vettefan, får återkomma med resultatet!

Jag är inne och petar i alla detaljer alldeles för mycket. Typ lite skitnödigt. 😀 Om man skulle köpt huset/lyan med klinker och valfri fog (nåja, av dina val iaf) skulle valet vara gjort och man skulle vara nöjd oavsett.

Ni har en klinker med olika nyanser av grå. En snäll platta att matcha. Kommer bli fint med alla!
 
Använder folk jacuzzi inne nu för tiden el är de i vägen bara? Frugan har erbjudande från kollega o få ett. Vi har plats men är det rimligt o installera bara för att?

Avlopp ska dras. Vatten o el..

I det källarrummet kommer det finnas dusch (2kvm), liten wc (3kvm), bastu (4kvm). Ca 15kvm. Totti.

Annars kanske man slänger in lite träningsgrejer, stolar o dricka bärs i när man vilar från bastun kanske?
 
Använder folk jacuzzi inne nu för tiden el är de i vägen bara? Frugan har erbjudande från kollega o få ett. Vi har plats men är det rimligt o installera bara för att?

Avlopp ska dras. Vatten o el..

I det källarrummet kommer det finnas dusch (2kvm), liten wc (3kvm), bastu (4kvm). Ca 15kvm. Totti.

Annars kanske man slänger in lite träningsgrejer, stolar o dricka bärs i när man vilar från bastun kanske?
För egen del hade det varit för barnens skull, hade varit nöjd med en bastu🙂
 
Använder folk jacuzzi inne nu för tiden el är de i vägen bara? Frugan har erbjudande från kollega o få ett. Vi har plats men är det rimligt o installera bara för att?

Avlopp ska dras. Vatten o el..

I det källarrummet kommer det finnas dusch (2kvm), liten wc (3kvm), bastu (4kvm). Ca 15kvm. Totti.

Annars kanske man slänger in lite träningsgrejer, stolar o dricka bärs i när man vilar från bastun kanske?
Stolar och bärs istället för en jacucci. Ett helvete att rengöra!
 
Innan hösten står på min to-do-list att fixa platsen där vi dumpar trädgårdsavfall. Efter att ha köpt hus med relativt stor trädgård har jag insett att det blir en hel del avfall.

Så, vad är bästa metoden för kompostering av trädgårdsavfall? Jag är ny på detta och har en yta på ca 15 kvadratmeter att optimera. Min nuvarande plan, baserad på Google-sökningar, är att skapa två kompostboxar; en för det första året och en för det andra. Gjorde en snabb skiss:
skiss.jpg

Har någon här erfarenhet av detta? Är det en bra strategi, eller finns det bättre alternativ? Öppen för alla tips och förslag :)

Vänligen,
Martin
 
Innan hösten står på min to-do-list att fixa platsen där vi dumpar trädgårdsavfall. Efter att ha köpt hus med relativt stor trädgård har jag insett att det blir en hel del avfall.

Så, vad är bästa metoden för kompostering av trädgårdsavfall? Jag är ny på detta och har en yta på ca 15 kvadratmeter att optimera. Min nuvarande plan, baserad på Google-sökningar, är att skapa två kompostboxar; en för det första året och en för det andra. Gjorde en snabb skiss:
skiss.jpg

Har någon här erfarenhet av detta? Är det en bra strategi, eller finns det bättre alternativ? Öppen för alla tips och förslag :)

Vänligen,
Martin
Jag tycker det ser bra ut! Vi har kört 2 fraktioner. Det som du skulle kunna ha är en avtagbar frontvägg som du lägger till/tar bort. Då kan du bygga på höjden även närmast utåt. Sen ta bort när du ska rulla in skottkärran för att hämta.

Morsan, som har plats, har ungefär som din bild. Hon har också en flismaskin. Mycket bra för att komposten ska kunna bryta ner material lättare. Grenar är inte jord på två år. Trist att behöva köra grövre grejer på tippen när man kan göra det till jord.

Vissa kör tre fraktioner så varje får ligga 2-3år.
 
Ska snart igång att fräsch upp övervåningen lite. Nytt golv, gipsa vägarna och tak. Är lite inne på att köra utan golvlist typ https://www.listy.se/
Men har inte bestämt mig om det ser halv färdigt ut eller stilrent. Är det nån som kör utan golvlist och isåfall hur löste ni det?
 
Ska snart igång att fräsch upp övervåningen lite. Nytt golv, gipsa vägarna och tak. Är lite inne på att köra utan golvlist typ https://www.listy.se/
Men har inte bestämt mig om det ser halv färdigt ut eller stilrent. Är det nån som kör utan golvlist och isåfall hur löste ni det?

Känns som att det kan bli dammsamlare/svårstädat beroende lite på uppbyggnad.
Ser snyggt ut på bild men du måste nog se det i verkligheten för att bilda dig en helhetsbild.
Dom kanske har någon tidigare kund som visar upp sin lösning så man kan se helhetsperspektiv.
Sen är ju frågan vad skillnaden i kostnad/arbetstimmar blir mot traditionell listlösning.

Ett alternativ är att måla/tapetsera golvlisterna i samma färg/tapet som väggen så att det blir en "hel" vägg
 
Jag tycker det ser bra ut! Vi har kört 2 fraktioner. Det som du skulle kunna ha är en avtagbar frontvägg som du lägger till/tar bort. Då kan du bygga på höjden även närmast utåt. Sen ta bort när du ska rulla in skottkärran för att hämta.

Morsan, som har plats, har ungefär som din bild. Hon har också en flismaskin. Mycket bra för att komposten ska kunna bryta ner material lättare. Grenar är inte jord på två år. Trist att behöva köra grövre grejer på tippen när man kan göra det till jord.

Vissa kör tre fraktioner så varje får ligga 2-3år.
Hej och tack för dina bra tips! En av de första sakerna vi köpte till trädgården när vi blev med hus var en flismaskin, och det har verkligen varit en bra investering. Just på grund av utrymmet vi har valde vi att ha två boxar. Har redan börjat med projektet och än så länge är jag nöjd.

Jag levde i en värld där jag trodde att jag hade svarat och/eller lajkat ditt meddelande direkt, måste ha halkat på tangenterna. Oavsett, jag har haft dina tips i åtanke när vi planerade hur det ska se ut. Lägger in en dagsfärsk bild på hur det ser ut just nu.
IMG_8177.jpg


Allt gott!

Vänligen,
Martin
 
Hej och tack för dina bra tips! En av de första sakerna vi köpte till trädgården när vi blev med hus var en flismaskin, och det har verkligen varit en bra investering. Just på grund av utrymmet vi har valde vi att ha två boxar. Har redan börjat med projektet och än så länge är jag nöjd.

Jag levde i en värld där jag trodde att jag hade svarat och/eller lajkat ditt meddelande direkt, måste ha halkat på tangenterna. Oavsett, jag har haft dina tips i åtanke när vi planerade hur det ska se ut. Lägger in en dagsfärsk bild på hur det ser ut just nu.
IMG_8177.jpg


Allt gott!

Vänligen,
Martin
Seriöst bygge! Snyggt!

Kommer bli en bra plats att låta naturen tillverka fantastisk jord till trädgården i el mask till en mettur med några barn.
 
jag har börjat funderar över att isolera loftet på garaget. Men jag är lite osäker på en sak.
Bjälklaget är idag isolerat (gröna i bilden) och det är plastat in mot garagedelen (blåa i bilden). Det finns en luftspalt i takfoten på båda långsidorna idag. Det gula är ny innervägg

Min fråga är den isolering som ligger i bjälklaget idag måste jag "separera" den och bygga en barriär mot där den nya isoleringen kommer (det röda). med andra ord måste jag ta upp isoleringen där i bjälklaget och plasta upp mot befintlig plast (det som är rosa). Nerifrån till den ytan så ska det ju inte komma någon kondens/fukt så att säga. Men framöver så kommer ju även loftdelen vara uppvärmd kommer det skapa något problem att inte plast även den biten isoleringen när det nya kommer på plats.

Eller tänker jag för mycket och det är bara att köra på :D

1695364579344.png
 
Senast ändrad:
Ah det var mkt mindre än jag trodde. Man kan ju verkligen lyfta en högst ordinär villa med en sådan utbyggnad, och om man bor i Sthlm är 500k inte så mkt i förhållande till vad huset kostar…
100 till fönster och räcke. 100 till övrigt material. 300 kvar.

Vad kostar en snickare i storstan, 1000 ink moms? Ger ca 450h efter ROT. Tre snickare nästan en månad.
 
Tillbaka
Topp