• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det här känns som rätt ställe att fråga på:
Ska köpa nya tvätt och torktumlare (ej kombinerad)

Är SMEG bra? Har 40% rabatt hos dom så det är lockande, men hur är kvalitén?
Är Samsung bättre?

Jag har smeg i köket. Micron som är Smeg skulle jag aldrig reka någon att köpa. Den är fin men jävligt opraktisk.

Jag har aldrig hört om att Smeg skulle vara något bäst-i-test-val för tvättstugan. Finns det någon oberoende som pratat gott om deras tvätt/tork? Om inte, även med 40% rabatt skulle jag kolla upp topp tre i råd och rön för tvätt o torktumlare. Vänta in black Friday och öppna plånboken. Om jag har råd.

Edit: rådorön ser ut o ha testat 103maskiner 2022. Ingen Smeg vad jag kunde se (jag är inte betalkund o kan se resultatet/el få exakt info). Betala några kronor o ta en titt där.
 
När vi ändå är på ämnet tvättstuga, jag håller just på att bygger en sådan.
Någon som har lite input?
Separat tumlare/maskin, ingen tvättho. Plats för torkning, en bänk att vika på, samt lite skåp för ditt och datt. VA kan bli lite var som helst, men helst av allt där jag markerat rött. Kan bli avlopp på väggen en meter därifrån eller så.
IMG_0291.jpeg
 
När vi ändå är på ämnet tvättstuga, jag håller just på att bygger en sådan.
Någon som har lite input?
Separat tumlare/maskin, ingen tvättho. Plats för torkning, en bänk att vika på, samt lite skåp för ditt och datt. VA kan bli lite var som helst, men helst av allt där jag markerat rött. Kan bli avlopp på väggen en meter därifrån eller så.
IMG_0291.jpeg
Gör plats för en avfuktare och förbered så man kan koppla den direkt till avlopp.
Med så lite plats som du har sätt tvättmaskin och tumlare på höjden.
Helt värdelöst utan vask. Sätt åtminstone in en minivask.
Vägghängd utfällbar strykbräda.
 
När vi ändå är på ämnet tvättstuga, jag håller just på att bygger en sådan.
Någon som har lite input?
Separat tumlare/maskin, ingen tvättho. Plats för torkning, en bänk att vika på, samt lite skåp för ditt och datt. VA kan bli lite var som helst, men helst av allt där jag markerat rött. Kan bli avlopp på väggen en meter därifrån eller så.
IMG_0291.jpeg
Gjorde det enkelt hos kompisen, Ikea skåp/bänkskiva med utdragskorgar.

För dig, lång bänk på högersida under fönster.
Tvätt,tork på varandra längst in vänster hörn, öppning mot dörr.
Avlopp/vatten på vänster vägg
20230913_181133.JPG
 
Utveckla vask? Jag (eller fru) har inte handtvättat något på 10 år.
Inte för att handtvätta tvätt, möjligen om man vill fixa någon fläck. Men mängder av annat, kunna tvätta händer, vatten för att torka tvättmedelspill, mm. Mm. Har man en toalett precis runt hörnet så klarar man sig så klart på det. Men jag tyckey det är rejält praktiskt i tvättstugan och behöver inte ta mycket plats om man planerar in från början.
 
Det här känns som rätt ställe att fråga på:
Ska köpa nya tvätt och torktumlare (ej kombinerad)

Är SMEG bra? Har 40% rabatt hos dom så det är lockande, men hur är kvalitén?
Är Samsung bättre?
Har inte haft tvätt & tork men i övrigt har det jag haft från SMEG varit katastrof.
induktionshällen till spisen kass när den levererades, fick den utbytt och nästa höll i 2,5 år. Kyl som det fryser i och frys som det tinar i har jag också erfarenhet av.
Kan vara jag som haft riktig otur, kommer aldrig få reda på om så är fallet eftersom jag aldrig kommer köpa någon SMEG produkt igen.
 
När vi ändå är på ämnet tvättstuga, jag håller just på att bygger en sådan.
Någon som har lite input?
Separat tumlare/maskin, ingen tvättho. Plats för torkning, en bänk att vika på, samt lite skåp för ditt och datt. VA kan bli lite var som helst, men helst av allt där jag markerat rött. Kan bli avlopp på väggen en meter därifrån eller så.
IMG_0291.jpeg
På vilken höjd har du fönstret? Tänker att med 65 djup från dörr har du utrymme för bänk på högersidan förutsatt att det går in under ett fönster.
 
När vi ändå är på ämnet tvättstuga, jag håller just på att bygger en sådan.
Någon som har lite input?
Separat tumlare/maskin, ingen tvättho. Plats för torkning, en bänk att vika på, samt lite skåp för ditt och datt. VA kan bli lite var som helst, men helst av allt där jag markerat rött. Kan bli avlopp på väggen en meter därifrån eller så.
IMG_0291.jpeg
Budget?

Om det är viktigt att ha draget vatten/avlopp till vänster så känns det rimligt att flytta dörren till höger. Om möjligt kanske en mindre bred dörr? Extra bra att ha arbetsbänk till vänster om det är sutteräng/källare. Att det behöver vara luftcirkulation längst med väggen till höger.

Jag skulle också sätta en liten diskho. Det behövs ett grovtvättställ. Rengöring stövlar osv. Behövs ju avlopp ändå där.

Sen finns det vägghängda torkställningar som är riktigt smidiga. Fälls undan om de inte behövs.
 
Min tvättstuga är också ganska långsmal typ 2x4 meter. 2 meter är rätt trångt när man hängt tvätt. Du har ännu smalare så i princip kommer du behöva klämma ihop så mycket som möjligt i en hörna för att ha lite friyta att röra dig på. Vi har kombinerat vägghängda ställ + linor för lakan etc. Och ett löst ställ så man har lite flexibilitet. Men det känns rätt trångt redan med 2m.
 
Gjorde det enkelt hos kompisen, Ikea skåp/bänkskiva med utdragskorgar.

För dig, lång bänk på högersida under fönster.
Tvätt,tork på varandra längst in vänster hörn, öppning mot dörr.
Avlopp/vatten på vänster vägg
20230913_181133.JPG
Bra placeringsförslag av maskiner!
Lite sådär tänker vi också, med inredningen.
Fönstret är bara 50 cm från golv, så det blir inget vidare med en bänk där, tyvärr.
Inte för att handtvätta tvätt, möjligen om man vill fixa någon fläck. Men mängder av annat, kunna tvätta händer, vatten för att torka tvättmedelspill, mm. Mm. Har man en toalett precis runt hörnet så klarar man sig så klart på det. Men jag tyckey det är rejält praktiskt i tvättstugan och behöver inte ta mycket plats om man planerar in från början.
Bra tänkt! Vask it is.
På vilken höjd har du fönstret? Tänker att med 65 djup från dörr har du utrymme för bänk på högersidan förutsatt att det går in under ett fönster.
Tyvärr bara 50 cm.
Budget?

Om det är viktigt att ha draget vatten/avlopp till vänster så känns det rimligt att flytta dörren till höger. Om möjligt kanske en mindre bred dörr? Extra bra att ha arbetsbänk till vänster om det är sutteräng/källare. Att det behöver vara luftcirkulation längst med väggen till höger.

Jag skulle också sätta en liten diskho. Det behövs ett grovtvättställ. Rengöring stövlar osv. Behövs ju avlopp ändå där.

Sen finns det vägghängda torkställningar som är riktigt smidiga. Fälls undan om de inte behövs.
Ingen budget. Det kostar väl det det kostar. Varken jag eller fru känner att det är värt med fancy ytskikt, så det blir (snygg) våtrumstapet och matta på golvet.

Flytta/ändra dörr är jag inte sugen på. ”Behöver” vara en snygg dörr mot rummet bredvid, och flytta dörrar i timmerstomme är så jobbigt.

Ej sutteräng, övervåning faktiskt. Grovtvätt har vi en grovingång för.
Min tvättstuga är också ganska långsmal typ 2x4 meter. 2 meter är rätt trångt när man hängt tvätt. Du har ännu smalare så i princip kommer du behöva klämma ihop så mycket som möjligt i en hörna för att ha lite friyta att röra dig på. Vi har kombinerat vägghängda ställ + linor för lakan etc. Och ett löst ställ så man har lite flexibilitet. Men det känns rätt trångt redan med 2m.

Låter vettigt!


Tack för bra input! Kom gärna med fler tankar.
En ”megafläkt” är det planerat för, syrran har vanlig badrumsfläkt med liknande upplägg, det funkar inte så bra.
 
Jag har rivit loss matta från källargolv och målat betongen.

Ser nu att betongplattan har massor med små hål. Finns det något man kan göra såhär i efterhand?

Inser att jag skulle ha behövt flytspacklat hela golvet (eller nått) innan målning egentligen.
 

Bilagor

  • 20231113_113540.jpg
    20231113_113540.jpg
    483.1 KB · Visningar: 11
I samband med att vi renoverade köket tog snickarna ner en vägg och la ett nytt tarkettgolv (vänster i bild) som skulle matcha det ursprungliga golvet (höger i bild).

De la en rörelsefog mellan golven pga att de rör sig, dessvärre tycker jag inte alls att det blev bra då fogen dels skär sig mot färgen på golvet men även för att den släpper allteftersom som ni ser på bilden.

Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta på ett snyggt sätt? Snickaren har redan varit här en gång och lagt en ny fog men tycker inte att det blev någon skillnad. Funderar på sådant träspackel men tänker att det kanske bara spricker pga golvets rörelser? Tacksam för hjälp.

golv.jpg
 
Jag har rivit loss matta från källargolv och målat betongen.

Ser nu att betongplattan har massor med små hål. Finns det något man kan göra såhär i efterhand?

Inser att jag skulle ha behövt flytspacklat hela golvet (eller nått) innan målning egentligen.
Edit; missade att du redan målat.
Finns spackel som funkar beroende på vald färg. Sedan får du måla ett extra lager.
 
I samband med att vi renoverade köket tog snickarna ner en vägg och la ett nytt tarkettgolv (vänster i bild) som skulle matcha det ursprungliga golvet (höger i bild).

De la en rörelsefog mellan golven pga att de rör sig, dessvärre tycker jag inte alls att det blev bra då fogen dels skär sig mot färgen på golvet men även för att den släpper allteftersom som ni ser på bilden.

Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta på ett snyggt sätt? Snickaren har redan varit här en gång och lagt en ny fog men tycker inte att det blev någon skillnad. Funderar på sådant träspackel men tänker att det kanske bara spricker pga golvets rörelser? Tacksam för hjälp.

golv.jpg
Finns täcklister i metall för rörelsefogar i golv men blir sådär snyggt imho. Finns även extra högelastiska fogar för golv som tillåter mer flex än andra, så kolla först om det är de det använt eller inte. Kan även vara en idé att köra med nåtmassa (samma som man har på båtdäck)
 
I samband med att vi renoverade köket tog snickarna ner en vägg och la ett nytt tarkettgolv (vänster i bild) som skulle matcha det ursprungliga golvet (höger i bild).

De la en rörelsefog mellan golven pga att de rör sig, dessvärre tycker jag inte alls att det blev bra då fogen dels skär sig mot färgen på golvet men även för att den släpper allteftersom som ni ser på bilden.

Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta på ett snyggt sätt? Snickaren har redan varit här en gång och lagt en ny fog men tycker inte att det blev någon skillnad. Funderar på sådant träspackel men tänker att det kanske bara spricker pga golvets rörelser? Tacksam för hjälp.

golv.jpg

Alltså vad är det för nötter du anlitat? Är det flytande golv så kan du inte göra på detta viset. Du behöver en övergångslist så golvet kan röra sig under den utan att det syns.
 
Finns täcklister i metall för rörelsefogar i golv men blir sådär snyggt imho. Finns även extra högelastiska fogar för golv som tillåter mer flex än andra, så kolla först om det är de det använt eller inte. Kan även vara en idé att köra med nåtmassa (samma som man har på båtdäck)

Täcklisterna / övergångslisterna finns även i trä/träliknande.

 
Alltså vad är det för nötter du anlitat? Är det flytande golv så kan du inte göra på detta viset. Du behöver en övergångslist så golvet kan röra sig under den utan att det syns.
Håller helt med. Sedan brukar man ändå kunna få det att fungera om man är allergisk mot övergångslister. Risken är dock att golvet reser sig om det inte kan röra sig och flexfogen håller emot.
 
Håller helt med. Sedan brukar man ändå kunna få det att fungera om man är allergisk mot övergångslister. Risken är dock att golvet reser sig om det inte kan röra sig och flexfogen håller emot.

Det beror ju på ytan, är det ett mindre golv kan du ev. komma undan med fog (även om det lär ha en begränsad livslängd innan det spricker oavsett) men är det ett normalstort rum tror jag det blir ytterst svårt med tanke på hur luftfuktighet och temp varierar i vårt land. Men snickaren borde informerat om att detta är en kompromiss med brister och vad som egentligen är korrekt installation. Vet inte hur många gånger jag pekat ut där diverse hantverkare är på väg att göra nåt dumt bara för att jag satt mig och läst instruktionerna.
 
Alltså vad är det för nötter du anlitat? Är det flytande golv så kan du inte göra på detta viset. Du behöver en övergångslist så golvet kan röra sig under den utan att det syns.
Till deras försvar så sa jag att jag ogärna ville ha en övergångslist då jag hade det u mitt förra boende och tyckte inte att det flöt ihop bra. Däremot trodde jag inte att de skulle lämna en sådan där glipa heller…
 
Finns täcklister i metall för rörelsefogar i golv men blir sådär snyggt imho. Finns även extra högelastiska fogar för golv som tillåter mer flex än andra, så kolla först om det är de det använt eller inte. Kan även vara en idé att köra med nåtmassa (samma som man har på båtdäck)
Känns som de kört med någon ganska mjuk massa, akryl kanske? Nåtmassa är det nog inte iallafall så det hade ju kanske fungerat om den finns i typ ekfärg
 
Tillbaka
Topp