• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hej,
Har någon en grov uppskattning av vad det kan kosta med en utbyggnad likt nedan? Takkupa och veranda med balkong?
IMG_3432.jpeg
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
 
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
Om man då höftar 500 enligt ovan. Hur mkt tillkommer för markarbeten? Eller ryms det inom 500?
Det ryms i 500, .en platta på 15 kvm skall inte kosta mer än 50. Men 200-500’ är en väldigt grov uppskattning som förutsätter att inget kök och/eller våtutrymme skall byggas.

Enig med ovan, vi har balkong på liknande sätt, med utsikt över lekplats. Min bild var att jag skulle sitta där varje kväll och dricka GT och ha koll på ungarna. Vi har nu bott här flera år och har inte ens köpt utemöbler. Men utseendemässigt är det trevligare med balkong än en stor fet kub på hela framsidan.
 
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
Det ryms i 500, .en platta på 15 kvm skall inte kosta mer än 50. Men 200-500’ är en väldigt grov uppskattning som förutsätter att inget kök och/eller våtutrymme skall byggas.

Enig med ovan, vi har balkong på liknande sätt, med utsikt över lekplats. Min bild var att jag skulle sitta där varje kväll och dricka GT och ha koll på ungarna. Vi har nu bott här flera år och har inte ens köpt utemöbler. Men utseendemässigt är det trevligare med balkong än en stor fet kub på hela framsidan.
Det är absolut maffigt och snyggt på rätt hus med veranda både uppe och nere. Vad tror ni det adderar i pris?

Jag fattar det är grova uppskattningar :)
 
En kompromiss kanske vore att bygga ut fast med glaspartier istället för vanliga väggar? Du får du ju ett sorts uterum som kan användas året runt, huset blir större på insidan, och du får inte en balkong som kommer att användas typ två gånger om året.
 
En kompromiss kanske vore att bygga ut fast med glaspartier istället för vanliga väggar? Du får du ju ett sorts uterum som kan användas året runt, huset blir större på insidan, och du får inte en balkong som kommer att användas typ två gånger om året.
Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår det
 
Det ryms i 500, .en platta på 15 kvm skall inte kosta mer än 50. Men 200-500’ är en väldigt grov uppskattning som förutsätter att inget kök och/eller våtutrymme skall byggas.

Enig med ovan, vi har balkong på liknande sätt, med utsikt över lekplats. Min bild var att jag skulle sitta där varje kväll och dricka GT och ha koll på ungarna. Vi har nu bott här flera år och har inte ens köpt utemöbler. Men utseendemässigt är det trevligare med balkong än en stor fet kub på hela framsidan.
Inledde vårt husägande med att renovera balkongen. Tog en gt där för att fira färdigställandet. Sen dess har jag inte varit där. Drygt tre år sen… :rolleyes: Nu börjar det bli dags att olja om trät osv. Tanken har slagit mig att ta bort skiten och göra en fransk balkong istället men det är trots allt skönt med tak över garageportarna.
 
Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår det

Bäst att kolla med din kommun, surt att åka på nåt i efterhand om man inte följt spelreglerna 100%.

Men föreställer mig nåt i stil med att bygga ut takkupan helt (med vanligt tak), sen ersätta antingen väggen längst ut eller alla tre med glaspartier. Skulle även kunna ha en hel glasvägg längst ut sen bröstpanel (eller ännu bättre några platsbyggda bokhyllor!) och riktig vägg nån meter upp och sen glas ovan det på sidorna. Beror lite på hur "privat" man vill ha det och om det ska vara med öppet eller ombonat. Men en sån yta + ett litet runt bord och ett par goa fåtöljer skulle ju bli fantastiskt mycket mer användbart än balkong i 99% av fallen. Sen kanske man vill ha så att man kan öppna nån ruta där för ventilationens skull.
 
@ANALOGUE

Du kan gissa vilket av uterummet(grymt prisvärt i jämförelse :D) eller balkongen som vi använder mest. Hade byggt ut däruppe istället för balkong om ni nu skall göra det. Men det är jag det, har inte ens suttit på balkongen en gång i år.

20230930_135228.jpg
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
Precis använt vår balkong 5minuter på ett halvår. Å då har man ändå varit ledig 5-6 veckor i vår och sommar.
 
Vi använder vår balkong rätt ofta men det är för att den är på entréplan, samma som köket. Balkong på Övervåning hade inte varit intressant om nu inte köket hade varit på samma plan.
 
Om du funderar på partier. Använd så mycket fasta partier som möjligt. Kan vara ett helvete att få de skjutbara partierna helt täta beroende på väderstreck och hur blåsigt ni bor.

Ska du ha skjutbara partier alls så behöver du ju ha nån form av galler/räcke (typ fransk balkong). Jag hade nog satsat på antingen halvhöjdsfönster på sidorna (öppningsbara) eller göra triangeln ovanför yttersta glaspartiet till ett öppningsbart fönster på nåt vis.

edit: när vi var nere i alperna senast hade hotellet en variant där det var ett helt golv-tak glasparti men man kunde öppna det och vinkla ut det kanske 20cm i toppen. Då var det fortfarande helt barnsäkert och var mer som ett riktigt fönster än något skjutbart blir.
 
Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår det
Är bruttosrean (BTA) <15 kvm kan du ta det som attefallstillbyggnad och då räcker det med bygganmälan förutsatt att du inte redan byggt en attefallstillbyggnad eller att ev dp kräver bygglov. Dock är det ingen större skillnad mot bygglov eftersom du ändå behöver upprätta tekniska handlingar, kontrollplan och eventuellt kommer även kontrollansvarig krävas. Kör du balkong uppepå så bör det funka som attefallstillbyggnad men drar du ut övre planet lika långt blir det >15 kvm BTA och bygglovspliktigt.
 
Är bruttosrean (BTA) <15 kvm kan du ta det som attefallstillbyggnad och då räcker det med bygganmälan förutsatt att du inte redan byggt en attefallstillbyggnad eller att ev dp kräver bygglov. Dock är det ingen större skillnad mot bygglov eftersom du ändå behöver upprätta tekniska handlingar, kontrollplan och eventuellt kommer även kontrollansvarig krävas. Kör du balkong uppepå så bör det funka som attefallstillbyggnad men drar du ut övre planet lika långt blir det >15 kvm BTA och bygglovspliktigt.
Byw, om inte takkupan redan finns på huset så kommer den troligtvis kräva bygglov eftersom den sannolikt är för omfattande för att kunna byggas som attefallskupa.
 
Låter som du har koll! Gjuter man bottenplatta eller? Tack för uppskattning, det är toppen att ha en grov känsla när jag kollar hemnet :)
Beroende på vad befintlig hus har för grund. Men oftast platta.

Kolla bara så att en utbyggnad är möjlig och inte någon detaljplan står i vägen för eventuell utbyggnad
 
Ska du ha skjutbara partier alls så behöver du ju ha nån form av galler/räcke (typ fransk balkong). Jag hade nog satsat på antingen halvhöjdsfönster på sidorna (öppningsbara) eller göra triangeln ovanför yttersta glaspartiet till ett öppningsbart fönster på nåt vis.

edit: när vi var nere i alperna senast hade hotellet en variant där det var ett helt golv-tak glasparti men man kunde öppna det och vinkla ut det kanske 20cm i toppen. Då var det fortfarande helt barnsäkert och var mer som ett riktigt fönster än något skjutbart blir.
Vanligt är att man har fasta partier i botten typ 1100 höga och skjutbara ovan så blir det ett ickebekymmer.
 
Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?

Bild för medledande:

20231007_200857.jpg
 
Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?

Bild för medledande:

20231007_200857.jpg
Kniv på bilmaskin, tigersåg eller multislip.
Kanske mjuka upp med ånga.
Den smutsigaste lösningen är betongslipmaskin med diamantskiva.
Screenshot_20231007-201635.png Screenshot_20231007-201553.png
 
Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?

Bild för medledande:

20231007_200857.jpg
Hur skall väggen vara sedan? Målad? Beroende på hur mycket det är och krav på ytskikt så är ju ett alternativ att flexa väggen. Alltså köra med en betongslip (märke Flex), gärna med möjlighet att koppla på dammsugare för det dammar som f*n!
 
Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?

Bild för medledande:

20231007_200857.jpg
Icke-våtrums-tapet funkar det fantastiskt att pensla på med extremt tjockt tapetklistet, sedan kladda fast plast. Låt sitta några dagar, sedan är det bara att krafsa bort.
Kanske funkar det att bända loss lite småbitar här och där och sedan klistra/plasta/vänta?
 
Har hittat fuktskada i taket (det luktar unket). Upptäcker sedan att det finns med i besiktningsprotokoll "uttorkad fuktros". Men det har inte luktat innan.

Om jag ringer försäkringsbolag, har de för vana att begära ut besiktningsprotokoll?

Ska man kontakta hantverkare ditekt och börja riva upp och lokalisera källan?

Vad är mest taktiskt?
 
Har hittat fuktskada i taket (det luktar unket). Upptäcker sedan att det finns med i besiktningsprotokoll "uttorkad fuktros". Men det har inte luktat innan.

Om jag ringer försäkringsbolag, har de för vana att begära ut besiktningsprotokoll?

Ska man kontakta hantverkare ditekt och börja riva upp och lokalisera källan?

Vad är mest taktiskt?
Jag skulle försöka lokalisera var fukten kommer ifrån. Flytta grejer som kan bli skadade av vätan. Därefter ringa försäkringsbolaget o ta det därifrån.

Supertrist läge oavsett. :( Håller tummarna att det är en enklare åtgärd.
 
Det här känns som rätt ställe att fråga på:
Ska köpa nya tvätt och torktumlare (ej kombinerad)

Är SMEG bra? Har 40% rabatt hos dom så det är lockande, men hur är kvalitén?
Är Samsung bättre?
 
Tillbaka
Topp