Mest troligen ja. Om det inte är ett h-vete att få fram betongen till husetLåter som du har koll! Gjuter man bottenplatta eller? Tack för uppskattning, det är toppen att ha en grov känsla när jag kollar hemnet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mest troligen ja. Om det inte är ett h-vete att få fram betongen till husetLåter som du har koll! Gjuter man bottenplatta eller? Tack för uppskattning, det är toppen att ha en grov känsla när jag kollar hemnet
1000 kr/Tim för snickare!??100 till fönster och räcke. 100 till övrigt material. 300 kvar.
Vad kostar en snickare i storstan, 1000 ink moms? Ger ca 450h efter ROT. Tre snickare nästan en månad.
Stockholm. Jag har ingen aning vad de kostar där, tog bara i så jag skämdes. Häromkring kostar de < 600 ink moms, men då har vi ju varken tunnelbana eller NK1000 kr/Tim för snickare!??
Jäklar vad priserna rusat!
Eventuellt någon som ritar själva utbyggnaden. Men troligen kommer det gjutas en platta, så räkna med markarbeten för det.Låter som du har koll! Gjuter man bottenplatta eller? Tack för uppskattning, det är toppen att ha en grov känsla när jag kollar hemnet
Om man då höftar 500 enligt ovan. Hur mkt tillkommer för markarbeten? Eller ryms det inom 500?Eventuellt någon som ritar själva utbyggnaden. Men troligen kommer det gjutas en platta, så räkna med markarbeten för det.
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.Hej,
Har någon en grov uppskattning av vad det kan kosta med en utbyggnad likt nedan? Takkupa och veranda med balkong?
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
Det ryms i 500, .en platta på 15 kvm skall inte kosta mer än 50. Men 200-500’ är en väldigt grov uppskattning som förutsätter att inget kök och/eller våtutrymme skall byggas.Om man då höftar 500 enligt ovan. Hur mkt tillkommer för markarbeten? Eller ryms det inom 500?
Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
Det är absolut maffigt och snyggt på rätt hus med veranda både uppe och nere. Vad tror ni det adderar i pris?Det ryms i 500, .en platta på 15 kvm skall inte kosta mer än 50. Men 200-500’ är en väldigt grov uppskattning som förutsätter att inget kök och/eller våtutrymme skall byggas.
Enig med ovan, vi har balkong på liknande sätt, med utsikt över lekplats. Min bild var att jag skulle sitta där varje kväll och dricka GT och ha koll på ungarna. Vi har nu bott här flera år och har inte ens köpt utemöbler. Men utseendemässigt är det trevligare med balkong än en stor fet kub på hela framsidan.
Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår detEn kompromiss kanske vore att bygga ut fast med glaspartier istället för vanliga väggar? Du får du ju ett sorts uterum som kan användas året runt, huset blir större på insidan, och du får inte en balkong som kommer att användas typ två gånger om året.
Inledde vårt husägande med att renovera balkongen. Tog en gt där för att fira färdigställandet. Sen dess har jag inte varit där. Drygt tre år sen… Nu börjar det bli dags att olja om trät osv. Tanken har slagit mig att ta bort skiten och göra en fransk balkong istället men det är trots allt skönt med tak över garageportarna.Det ryms i 500, .en platta på 15 kvm skall inte kosta mer än 50. Men 200-500’ är en väldigt grov uppskattning som förutsätter att inget kök och/eller våtutrymme skall byggas.
Enig med ovan, vi har balkong på liknande sätt, med utsikt över lekplats. Min bild var att jag skulle sitta där varje kväll och dricka GT och ha koll på ungarna. Vi har nu bott här flera år och har inte ens köpt utemöbler. Men utseendemässigt är det trevligare med balkong än en stor fet kub på hela framsidan.
Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår det
Om du funderar på partier. Använd så mycket fasta partier som möjligt. Kan vara ett helvete att få de skjutbara partierna helt täta beroende på väderstreck och hur blåsigt ni bor.Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår det
Precis använt vår balkong 5minuter på ett halvår. Å då har man ändå varit ledig 5-6 veckor i vår och sommar.Min erfarenhet, både personlig och från släkt och vänner, är att man aldrig använder balkongen när man har hus med uteplats osv. Tycker att du istället ska fundera på att bygga ut takkupan hela vägen. Blir både mäktigare utseende och en otrolig rymd på övervåningen.
Om du funderar på partier. Använd så mycket fasta partier som möjligt. Kan vara ett helvete att få de skjutbara partierna helt täta beroende på väderstreck och hur blåsigt ni bor.
Är bruttosrean (BTA) <15 kvm kan du ta det som attefallstillbyggnad och då räcker det med bygganmälan förutsatt att du inte redan byggt en attefallstillbyggnad eller att ev dp kräver bygglov. Dock är det ingen större skillnad mot bygglov eftersom du ändå behöver upprätta tekniska handlingar, kontrollplan och eventuellt kommer även kontrollansvarig krävas. Kör du balkong uppepå så bör det funka som attefallstillbyggnad men drar du ut övre planet lika långt blir det >15 kvm BTA och bygglovspliktigt.Ja det är en smart idé! Behövs inget bygglov heller som jag förstår det
Byw, om inte takkupan redan finns på huset så kommer den troligtvis kräva bygglov eftersom den sannolikt är för omfattande för att kunna byggas som attefallskupa.Är bruttosrean (BTA) <15 kvm kan du ta det som attefallstillbyggnad och då räcker det med bygganmälan förutsatt att du inte redan byggt en attefallstillbyggnad eller att ev dp kräver bygglov. Dock är det ingen större skillnad mot bygglov eftersom du ändå behöver upprätta tekniska handlingar, kontrollplan och eventuellt kommer även kontrollansvarig krävas. Kör du balkong uppepå så bör det funka som attefallstillbyggnad men drar du ut övre planet lika långt blir det >15 kvm BTA och bygglovspliktigt.
Beroende på vad befintlig hus har för grund. Men oftast platta.Låter som du har koll! Gjuter man bottenplatta eller? Tack för uppskattning, det är toppen att ha en grov känsla när jag kollar hemnet
Vanligt är att man har fasta partier i botten typ 1100 höga och skjutbara ovan så blir det ett ickebekymmer.Ska du ha skjutbara partier alls så behöver du ju ha nån form av galler/räcke (typ fransk balkong). Jag hade nog satsat på antingen halvhöjdsfönster på sidorna (öppningsbara) eller göra triangeln ovanför yttersta glaspartiet till ett öppningsbart fönster på nåt vis.
edit: när vi var nere i alperna senast hade hotellet en variant där det var ett helt golv-tak glasparti men man kunde öppna det och vinkla ut det kanske 20cm i toppen. Då var det fortfarande helt barnsäkert och var mer som ett riktigt fönster än något skjutbart blir.
Kniv på bilmaskin, tigersåg eller multislip.Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?
Bild för medledande:
Hur skall väggen vara sedan? Målad? Beroende på hur mycket det är och krav på ytskikt så är ju ett alternativ att flexa väggen. Alltså köra med en betongslip (märke Flex), gärna med möjlighet att koppla på dammsugare för det dammar som f*n!Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?
Bild för medledande:
Prova! Går det så går det.Hmm tack för svar. Jag har en sån här, kan det funka?
Bosch PSM Primo multislip med slippapper, 50 W | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Icke-våtrums-tapet funkar det fantastiskt att pensla på med extremt tjockt tapetklistet, sedan kladda fast plast. Låt sitta några dagar, sedan är det bara att krafsa bort.Våtrumstapet som sitter fastklistrad sedan 50 år på betongvägg. Hur får man bort skiten. Med en kniv kan man bända loss cm-stora bitar åt gången ( den är torr och skör ). Finns det nått snabbare sätt?
Bild för medledande:
Jag skulle försöka lokalisera var fukten kommer ifrån. Flytta grejer som kan bli skadade av vätan. Därefter ringa försäkringsbolaget o ta det därifrån.Har hittat fuktskada i taket (det luktar unket). Upptäcker sedan att det finns med i besiktningsprotokoll "uttorkad fuktros". Men det har inte luktat innan.
Om jag ringer försäkringsbolag, har de för vana att begära ut besiktningsprotokoll?
Ska man kontakta hantverkare ditekt och börja riva upp och lokalisera källan?
Vad är mest taktiskt?