Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Molly med rätt längd och en tång så går det fint. Förborra med 3 mm, har du tur träffar du en regel, och då är det tråkigt med ett 8 mm hålSka sätta upp gardinskenor i nya lägenheten.
Dessa ska fästas i taket som verkar vara gips.
Måste det vara molly eller finns det något enklare som håller lika bra?
Mycket smidigare med alligatorplugg! Har hängt upp flera gardinskenor och tyngre saker i enkelgips och det håller skitbra.Ska sätta upp gardinskenor i nya lägenheten.
Dessa ska fästas i taket som verkar vara gips.
Måste det vara molly eller finns det något enklare som håller lika bra?
Fler tips är Byggfabriken, Överjärva byggnadsvård och Nacka byggnadsvårdÄr det något som har koll på vart man kan köpa gångjärnen på nedan bilder? Sitter i skåp i hus från -67.
Mailade dem imorse, tyvärr inget napp där.Kolla med Hus till Hus.
Hus till hus byggnadsvård AB
Alingsås hustillhus Byggnadsvård återbruk antik loppiswww.hustillhus.se
Är det en som är trasig? Då skulle man kanske kunna hitta någon som kan laga den. Om du går bet på att finnas en ersättare.Är det något som har koll på vart man kan köpa gångjärnen på nedan bilder? Sitter i skåp i hus från -67.
De trasiga kan jag laga, men det är tre som saknas. Hittade nyproducerade att ersätta med i länk ovanÄr det en som är trasig? Då skulle man kanske kunna hitta någon som kan laga den. Om du går bet på att finnas en ersättare.
Nej, om inte väggarna är putsade lecablock. Du behöver en slagborrmaskin om du ska ge dig på betong.Total noobfråga. Kan jag borra i källarens betongväggar med denna + "betongborr" .. sådan med härdad topp..?
Total noobfråga. Kan jag borra i källarens betongväggar med denna + "betongborr" .. sådan med härdad topp..?
Precis. Och eventuellt delar du första också så att sista på raden inte blir kortare än ~ 50 cm. Och inga generalskarvar som nu!Varför skulle du kapa den på längden? Du lägger väl de så här:
Precis. Och eventuellt delar du första också så att sista på raden inte blir kortare än ~ 50 cm. Och inga generalskarvar som nu!
Idiotisk fråga om laminatgolv.
Man ska jag lägga från vänster till höger. Den del som blir över i slutet ska man påbörja nästa rad med. Men om man kapar en planka på längden mister den ju sin klickfunktion. Då kommer den bara klicka i längst med långsidan på nästa rad?
Jag har aldrig gjort detta förut så det ledde till att jag la alla plankor parallelt, tvärs emot rekommendation..
Varför skulle du kapa den på längden? Du lägger väl de så här:
Kanske jag som är fredagstrött men det behövs väll inga skisser eller avancerade förklaringar för läggning av ett golv?Precis. Och eventuellt delar du första också så att sista på raden inte blir kortare än ~ 50 cm. Och inga generalskarvar som nu!
Har du gått in hela vägen på andra sidan? Isf är det väl trevligt om de går hela vägen. Annars kanske en tröskel som matchar trägolvet funkarHmm jag tror inte jag tänkte klart när jag skrev inlägget. Jag sparar ju den bit med klickfunktion till nästa rad, och lägger den sågade delen mot väggen - såklart.
Skarvarna struntar jag i. Detta är en ruffig hall i källaren med dåligt ljus.
Men nästa fråga.
På bilden nedan har jag ett utrymme. Ska jag låta det vara klart och såga ut en del som passar där.
Eller ska jag såga till hörnplattan och förskjuta hela raden in mot tröskeln?
Jag hade sågat ut hörnet (ser ut som du redan måttat och ritat?) och förskjutit raden åt vänster mot tröskeln och sedan lagt en kvartstav vid tröskeln för att dölja rörelsemånen.Hmm jag tror inte jag tänkte klart när jag skrev inlägget. Jag sparar ju den bit med klickfunktion till nästa rad, och lägger den sågade delen mot väggen - såklart.
Skarvarna struntar jag i. Detta är en ruffig hall i källaren med dåligt ljus.
Men nästa fråga.
På bilden nedan har jag ett utrymme. Ska jag låta det vara klart och såga ut en del som passar där.
Eller ska jag såga till hörnplattan och förskjuta hela raden in mot tröskeln?
Fungerar ventilen? Fjädrar den lilla piggen ut igen om du trycker in den?Då är man nybliven husägare och har väl en miljard frågor men först en riktigt enkel men jag har problem att hitta när jag googlar.
Jag skulle behöva köpa ett antal vred till termostaterna på elementen.
Vet ni var jag hittar de på bilden?
Jag kände på ett av elementen och ja den fjädrar ut igen utan problem.Fungerar ventilen? Fjädrar den lilla piggen ut igen om du trycker in den?
Då är ventilen ok! En termostat jobbar genom att trycka piggen inåt för att minska flödet om omgivande temperatur närmar sig önskad.Jag kände på ett av elementen och ja den fjädrar ut igen utan problem.
Det var dock väldigt mycket motstånd att trycka in den, använde inga verktyg utan fick trycka med båda naglarna.
Åh fasen, jag trodde att det bara var ett plastvred som satt utanpå. Om man jämför de två bilderna så bygger ju i så fall termostaten minimalt utåt.Då är ventilen ok! En termostat jobbar genom att trycka piggen inåt för att minska flödet om omgivande temperatur närmar sig önskad.
Vill du ha vanliga manuella termostater eller smarta? Jag gillar Danfoss Eco. Halv-dumma (eller halv-smarta…) enkla termostater med digital display och barnlås till ett bra pris (~500/st).
Skriv ut Danfoss adapterguide så får du reda på vilken ventil du har. Sedan köper du antingen en termostat som passar direkt på, eller en termostat du vill ha och monterar rätt adapter.
Du kan ha ett plastvred också. Är det för varmt? Vrid åt vänster. Är det för kallt? Vrid åt högerÅh fasen, jag trodde att det bara var ett plastvred som satt utanpå. Om man jämför de två bilderna så bygger ju i så fall termostaten minimalt utåt.