• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ska sätta upp gardinskenor i nya lägenheten.
Dessa ska fästas i taket som verkar vara gips.
Måste det vara molly eller finns det något enklare som håller lika bra?

Fönster med nya tätningslister och ett utan…

IMG_4439.jpeg
IMG_4438.jpeg

Idiotisk fråga om laminatgolv.

Man ska jag lägga från vänster till höger. Den del som blir över i slutet ska man påbörja nästa rad med. Men om man kapar en planka på längden mister den ju sin klickfunktion. Då kommer den bara klicka i längst med långsidan på nästa rad?

Jag har aldrig gjort detta förut så det ledde till att jag la alla plankor parallelt, tvärs emot rekommendation..

1000013068.jpg

Precis. Och eventuellt delar du första också så att sista på raden inte blir kortare än ~ 50 cm. Och inga generalskarvar som nu!

Ska man prata lite teknik så är det ju även viktigt att undvika att skapa mönster i skarvarna. Risken finns ju att om man bara kapar och flyttar till nästa rad så får man skarvarna i en prydlig diagonal och det drar blicken till sig rejält. När jag lägger golv brukar jag ibland få spara en bit till några rader senare även om det ibland skapar lite mer spill just för att få ett mer "slumpmässigt" utseende. Sen ska väl skarvarna ligga minst typ 20-30cm från varandra om jag minns rätt, beror väl på golvet dock.

Idiotisk fråga om laminatgolv.

Man ska jag lägga från vänster till höger. Den del som blir över i slutet ska man påbörja nästa rad med. Men om man kapar en planka på längden mister den ju sin klickfunktion. Då kommer den bara klicka i längst med långsidan på nästa rad?

Jag har aldrig gjort detta förut så det ledde till att jag la alla plankor parallelt, tvärs emot rekommendation..

1000013068.jpg

Varför skulle du kapa den på längden? Du lägger väl de så här:
EEBD99F9-80C9-4C08-8D22-D0E141C30727.png

Precis. Och eventuellt delar du första också så att sista på raden inte blir kortare än ~ 50 cm. Och inga generalskarvar som nu!
Kanske jag som är fredagstrött men det behövs väll inga skisser eller avancerade förklaringar för läggning av ett golv?
I detta fall ser det ut som att du inte har någon förskjutning av skarvarna som @byggarebob123 skriver.
Det kluriga i ett litet utrymme är att få så lite spill som möjligt samtidigt som alla bitar är 50cm med en skrvförskjutning om 30 cm. Inte hela världen om du går under 50 resp 30 med någon cm men det viktigaste är att planera första raden för att få så stor förskjutning och så lite spill som möjligt.

Hmm jag tror inte jag tänkte klart när jag skrev inlägget. Jag sparar ju den bit med klickfunktion till nästa rad, och lägger den sågade delen mot väggen - såklart.

Skarvarna struntar jag i. Detta är en ruffig hall i källaren med dåligt ljus.

Men nästa fråga.

På bilden nedan har jag ett utrymme. Ska jag låta det vara klart och såga ut en del som passar där.

Eller ska jag såga till hörnplattan och förskjuta hela raden in mot tröskeln?

1000013082.jpg

Hmm jag tror inte jag tänkte klart när jag skrev inlägget. Jag sparar ju den bit med klickfunktion till nästa rad, och lägger den sågade delen mot väggen - såklart.

Men nästa fråga.

På bilden nedan har jag ett utrymme. Ska jag låta det vara klart och såga ut en del som passar där.

1000013082.jpg
Har du gått in hela vägen på andra sidan? Isf är det väl trevligt om de går hela vägen. Annars kanske en tröskel som matchar trägolvet funkar

Men nästa fråga.

1000013082.jpg
Jag hade sågat ut hörnet (ser ut som du redan måttat och ritat?) och förskjutit raden åt vänster mot tröskeln och sedan lagt en kvartstav vid tröskeln för att dölja rörelsemånen.

Då är man nybliven husägare och har väl en miljard frågor men först en riktigt enkel men jag har problem att hitta när jag googlar.

Jag skulle behöva köpa ett antal vred till termostaterna på elementen.
Vet ni var jag hittar de på bilden?

IMG_20231214_194243.jpg

IMG_20231214_194430.jpg

Jag kände på ett av elementen och ja den fjädrar ut igen utan problem.
Det var dock väldigt mycket motstånd att trycka in den, använde inga verktyg utan fick trycka med båda naglarna.
Då är ventilen ok! En termostat jobbar genom att trycka piggen inåt för att minska flödet om omgivande temperatur närmar sig önskad.

Vill du ha vanliga manuella termostater eller smarta? Jag gillar Danfoss Eco. Halv-dumma (eller halv-smarta…) enkla termostater med digital display och barnlås till ett bra pris (~500/st).

Skriv ut Danfoss adapterguide så får du reda på vilken ventil du har. Sedan köper du antingen en termostat som passar direkt på, eller en termostat du vill ha och monterar rätt adapter.

• Like
Reactions: F32
Då är ventilen ok! En termostat jobbar genom att trycka piggen inåt för att minska flödet om omgivande temperatur närmar sig önskad.

Vill du ha vanliga manuella termostater eller smarta? Jag gillar Danfoss Eco. Halv-dumma (eller halv-smarta…) enkla termostater med digital display och barnlås till ett bra pris (~500/st).

Skriv ut Danfoss adapterguide så får du reda på vilken ventil du har. Sedan köper du antingen en termostat som passar direkt på, eller en termostat du vill ha och monterar rätt adapter.

Åh fasen, jag trodde att det bara var ett plastvred som satt utanpå. Om man jämför de två bilderna så bygger ju i så fall termostaten minimalt utåt.

Åh fasen, jag trodde att det bara var ett plastvred som satt utanpå. Om man jämför de två bilderna så bygger ju i så fall termostaten minimalt utåt.
Du kan ha ett plastvred också. Är det för varmt? Vrid åt vänster. Är det för kallt? Vrid åt höger ;)

Men en termostat har som det låter en inbyggd termometer och sköter det där åt dig utifrån önskad temperatur.

För att göra det extra komplicerat. Om man har bergvärme och vill minimera förbrukningen skall man försöka justera in pumpen och varje radiators flöde så att inga termostater eller vred behövs.

Tillbaka
Topp