• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Du kan ha ett plastvred också. Är det för varmt? Vrid åt vänster. Är det för kallt? Vrid åt höger ;)

Men en termostat har som det låter en inbyggd termometer och sköter det där åt dig utifrån önskad temperatur.

För att göra det extra komplicerat. Om man har bergvärme och vill minimera förbrukningen skall man försöka justera in pumpen och varje radiators flöde så att inga termostater eller vred behövs.
Jo det är bergvärme som är äldre och jag väntar med frågorna där ;)

Men var hittar jag ett "dumt" plastvred?
Har som sagt försökt googla men det verkar inte som jag söker så bra....
 
Jo det är bergvärme som är äldre och jag väntar med frågorna där ;)

Men var hittar jag ett "dumt" plastvred?
Har som sagt försökt googla men det verkar inte som jag söker så bra....
Varför vill du ha ett plastvred? Är det för varmt? Förra ägarna kanske tagit bort för att ingen skall pilla?

Med bergvärme styr du värmen via lutning på värmekurvan och eventuell paralellförskjutning. Lokalt i specifika rum kan man dock sänka temperaturen med vred/termostat om tycker att det är för varmt där.
 
Varför vill du ha ett plastvred? Är det för varmt? Förra ägarna kanske tagit bort för att ingen skall pilla?

Med bergvärme styr du värmen via lutning på värmekurvan och eventuell paralellförskjutning. Lokalt i specifika rum kan man dock sänka temperaturen med vred/termostat om tycker att det är för varmt där.
Det var för att få det enhetligt mellan rummen, känns lite "naket" att inte ha något vred.

Värmen är lagom för oss i huset, knappa 20.
 
👍 ☺️
Har inte varit uppe till hängrännorna men väl rengjort "lövsamlarna" nere trots att det var fruset....
Hängrännorna tänkte jag spara till plusgraderna.

Har du "lövsamlare" byt till dessa:

88-458_xxl_1.jpg
 
Ta inte min att-göra-lista på allvar. Syftade bara på att du säkert har mer prioriterade saker att fixa än några vred när allt ändå fungerar tillfreds :)
Håller med.

Det du kan göra, som är viktigt, är en egen att-göra-lista.

Gör en treårsplan kanske? Vad är viktigast? Vad har ni räknat in att ta hjälp med? Vad kan ni försöka göra själva? Ska ni ta ledigt el jobba heltid med sju barn hemma?

En majoritet siktar för högt på vad som är genomförbart. Fokuset måste vara på det centrala. Tätt och torrt hus. Chilla emellanåt. Fira när ni gjort något själva. Fira delmål.

Vi gjorde en treårsplan. Vi jobbade för hårt. Siktade för högt. Kostade för mycket. Relationen tog stryk, men vi är alive and kicking.


Har ni förmågan att skita i det mesta med husrenovering och vara lyckliga att ni lever kan du hoppa över allt jag skrivit. Dra på träning el ta en glass i stället för att fundera på dimensioner på en hängränna el om du har invasiva arter som växer mot grannen.
 
Håller med.

Det du kan göra, som är viktigt, är en egen att-göra-lista.

Gör en treårsplan kanske? Vad är viktigast? Vad har ni räknat in att ta hjälp med? Vad kan ni försöka göra själva? Ska ni ta ledigt el jobba heltid med sju barn hemma?

En majoritet siktar för högt på vad som är genomförbart. Fokuset måste vara på det centrala. Tätt och torrt hus. Chilla emellanåt. Fira när ni gjort något själva. Fira delmål.

Vi gjorde en treårsplan. Vi jobbade för hårt. Siktade för högt. Kostade för mycket. Relationen tog stryk, men vi är alive and kicking.


Har ni förmågan att skita i det mesta med husrenovering och vara lyckliga att ni lever kan du hoppa över allt jag skrivit. Dra på träning el ta en glass i stället för att fundera på dimensioner på en hängränna el om du har invasiva arter som växer mot grannen.
Word på den. Det är även lätt att fokusera på det som inte blivit genomfört än det man faktiskt gjort. Man får lite tunnelseende. Gäller som sagt att fira de framgångar och delmål som finns.
 
Word på den. Det är även lätt att fokusera på det som inte blivit genomfört än det man faktiskt gjort. Man får lite tunnelseende. Gäller som sagt att fira de framgångar och delmål som finns.
Armen på den!
Jag går och stör mig på att jag inte hann klart med källartrappan innan snön kom. Men jag ser inte att jag faktiskt gjort allt klart förutom platonmatta och återfyllning runt om..

70646465699__731C0448-7869-4A53-A2BC-0883D9F81FD7.jpeg

IMG_8233.jpeg

IMG_8374.jpeg
71536173458__F05D11C3-D6AB-44BB-8D6C-C85932971494.jpeg

IMG_8635.jpeg

IMG_8644.jpeg
IMG_8704.jpeg
 
Exakt så är det. Ett bra tips att bläddra i prospektet ibland för att se vad som hänt. Vår första åtgärd var att jorda elen liksom. En nödvändig åtgärd som inte syns, lätt att glömma bort.
 
Eller bila upp källargolvet och byta sista 1,5 meter av gjutjärnsavloppet…för att sedan lägga samma sorts klinker på golvet igen.

Ja, mycket av infrastrukturen syns ju inte. Men nu fick ni mig att fundera på vad vi gjort i detta huset som aldrig känns "klart". Ska se vad jag minns här:

  • Byte av alla avloppsrör i huset förutom på andra våning där det byttes 2007.
  • Byte av alla vattenrör från mätaren
  • Byte av all el, ny elcentral
  • Byggde 15 m2 skjul / friggebod (fick gräva ut en stor sophög och hallonbuskar för att få dit det)
  • Nytt kök i rummet bredvid gamla
  • Gamla köket uppdelat i hall + hemmakontor
  • Ett sovrum + stor garderob ihopslaget och uppdelat i två rum
  • Balkongdörr + fransk balkong i ett av de nya rummen som blev utan fönster
  • Nivellgolv i större delen av källaren med golvvärme + parkett
  • Förråd ombyggt till walk-in closet
  • Blåbetong riven och ersatt med nya väggar i gästrum i källaren
  • Avlopp från hus till tomtgräns bytt
  • Vatten från tomtgräns till hus bytt
  • Lagt golv på vinden som saknade golv (lågt i tak men får iaf 1.5m höjd i mitten så vi kan lagra lite prylar där)
  • Gamla 30-tals garaget uppdelat i två varav en del isolerad och omvandlad till hemmagym
  • Enormt mycket arbete med trädgården, orkar inte dra detaljerna
  • Alla ytskikt genomgångna, antingen tapeter eller ny färg, golv slipade / lackade / målade osv

På tur står att bygga om den felkonstruerade (i min åsikt) bastun, byta alla fönster (förra ägaren lät de förfalla rätt rejält), sen får vi se...

Det blir en del på 5 år trots allt. Men man ser ju som ni säger bara det som inte är gjort än. Har gjort nästan rubbet själv så det tar ju lite tid.
 
Köpt hus aug 2021.

Tvättstugans utveckling (rummet med prioordning 7 i huset:

Svartmögel från start..

Oktober 2021, byte avlopp:
1702749988908.jpeg


Juli 2022. Indragningar/förbättringar av både vatten och avlopp.

1702750088109.jpeg


Juli 2023 (tvättmaskin står i källarduschen sedan dec 2022)
1702750407537.jpeg


19 augusti 2023
1702750449471.jpeg



23 september 23, påfyllnad av grus 4ton
1702750526293.jpeg


28 september
1702750580643.jpeg



18 oktober
1702750653997.jpeg


15 november
1702750741506.jpeg


16 december
1702750778805.jpeg


Till vänster om gröna väggen i tvättstugan har jag klämt in ett isolerat rum, 4 lager gips för hemmajobbande.
1702750882293.jpeg


Nästan klart. Internetgubben var här och satte upp accesspunkt här nere så jag kan köra Wi-Fi obehindrat. Från Jan 2024 har jag äntligen ett eget rum för o jobba hemifrån. Litet men fantastiskt skönt att slippa folk som kommer förbi och stör..
 
Köpt hus aug 2021.

Tvättstugans utveckling (rummet med prioordning 7 i huset:

Svartmögel från start..

Oktober 2021, byte avlopp:
1702749988908.jpeg


Juli 2022. Indragningar/förbättringar av både vatten och avlopp.

1702750088109.jpeg


Juli 2023 (tvättmaskin står i källarduschen sedan dec 2022)
1702750407537.jpeg


19 augusti 2023
1702750449471.jpeg



23 september 23, påfyllnad av grus 4ton
1702750526293.jpeg


28 september
1702750580643.jpeg



18 oktober
1702750653997.jpeg


15 november
1702750741506.jpeg


16 december
1702750778805.jpeg


Till vänster om gröna väggen i tvättstugan har jag klämt in ett isolerat rum, 4 lager gips för hemmajobbande.
1702750882293.jpeg


Nästan klart. Internetgubben var här och satte upp accesspunkt här nere så jag kan köra Wi-Fi obehindrat. Från Jan 2024 har jag äntligen ett eget rum för o jobba hemifrån. Litet men fantastiskt skönt att slippa folk som kommer förbi och stör..
”Internetgubben” 😂
 
”Internetgubben” 😂
Han var nog 20 yngre än mig. 🤔

Men kändes som rätt namn på rollen. 😬

Men värt o notera för den oinvigda vad gäller pengar o renovera:

Tagit hjälp med: isolering, Gjutning, golvvärme, plattsättning av 20kvm golv. Sätta upp en vägg och montera upp tre dörrar. Dragning av ny el. Fixa med rördragningar, avlopp och vattendragning.

Gjort själv:
Allt städjobb
Bilat ur 10 ton material
Åkt med det till tippen
Hämtat 4 ton grus och öst ner
Köpt köksgrejer
Köpt önskad klinker och kakel
Allt målningsjobb
Montering av skåp och stommar
Satt kakel själv på vägg


Tot: 250000kr

Fan inte billigt om man tar in folk med bra koll. Och en hel del jobb själv.
 
Senast ändrad:
Han var nog 20 yngre än mig. 🤔

Men kändes som rätt namn på rollen. 😬

Men värt o notera för den oinvigda vad gäller pengar o renovera:

Tagit hjälp med: isolering, Gjutning, golvvärme, plattsättning av 20kvm golv. Sätta upp en vägg och montera upp tre dörrar. Dragning av ny el. Fixa med rördragningar, avlopp och vattendragning.

Gjort själv:
Allt städjobb
Bilat ur 10 ton material
Åkt med det till tippen
Hämtat 4 ton grus och öst ner
Köpt köksgrejer
Köpt önskad klinker och kakel
Allt målningsjobb
Montering av skåp och stommar
Satt kakel själv på vägg


Tot: 250000kr

Fan inte billigt om man tar in folk med bra koll. Och en hel del jobb själv.

Tänkte precis fråga hur ni gjort med isolering i källargolvet/plattan. Cellplast?

Sjukt bra kämpat och vart ju riktigt Nice liten arbetshörna. Jag sitter i källaren i ett hav av flyttkartonger. Tur man har teams bakgrunder. 🙃
 
Tänkte precis fråga hur ni gjort med isolering i källargolvet/plattan. Cellplast?

Sjukt bra kämpat och vart ju riktigt Nice liten arbetshörna. Jag sitter i källaren i ett hav av flyttkartonger. Tur man har teams bakgrunder. 🙃

Ja det blev ett litet krypin. Ser supertight ut men det är 125cm brett och 3,5m långt rum. Låssasbakgrunder är en jävla räddning asså i möten. :)

Vi grävde ur 50cm inkl plattan..

Uppifrån och nedåt har vi:

Klinker och fix ca 15mm
Flytspackel 45mm
Vattenburen golvvärme 16 mm slang
Rotnät
Eps betong ca 180 mm
Markduk
Avjämning med singel
Åldersbeständig plast
Befintlig mark

Eps är lite dyrare men behöver inte bygga lika mycket på höjden. Bättre isoleringsgrad än cellplast som jag förstått det.

Orka gräva. 50cm är overkill redan där..
 
Senast ändrad:
20kvm ”hobbyrum”. Köpt en semitillfällig heltäckningsmatta då vi inte pallar köra mer jobb i huset. Rullar ut den i morn när det torkat upp.. efter att ha röjt upp i några veckor. Finns chans/risk att mattan blir kvar länge. Köpt 20m led lights och ska konvertera till gamingrum för kidsen. En julklapp. De är aldrig i källarn o har inte sett vad som hänt där.

Sen är sista rummet relaxen sen är hela kåken renoverad för nästkommande 50 åren. Frun är tvek men jag villhöver bastun. Skönt att kliva in där efter ett löppass. 👌 relaxen startar hösten 2024.

IMG_4608.jpeg
 
Själv håller jag på med etapp två, ”bygga ut”. Barnen (som vi inte skulle ha då vi renoverade etapp ett) behöver egns sovrum nu. Så några kalla rum på övervåningen ska bli varma.
Byter 9 fönster (och en dörr) och fixar till tre rum som bara är timmer nu. Och bygger en tvättstuga.

Nu känns det långt till färdigrenoverat…
 
Mattan är på. Typ samma färg som betongen…

Milstolpe idag. Första dagen någonsin vi gått utan skor i källaren. Förmodligen ingen annan heller. Källare före var just källare. Skulle sett ut det om nån med monokel och hög hatt sa att det skulle bli gamingrum till avkomman av källarutrymmet.

IMG_4609.jpeg
 
Ja det blev ett litet krypin. Ser supertight ut men det är 125cm brett och 3,5m långt rum. Låssasbakgrunder är en jävla räddning asså i möten. :)

Vi grävde ur 50cm inkl plattan..

Uppifrån och nedåt har vi:

Klinker och fix ca 15mm
Flytspackel 45mm
Vattenburen golvvärme 16 mm slang
Rotnät
Eps betong ca 180 mm
Markduk
Avjämning med singel
Åldersbeständig plast
Befintlig mark

Eps är lite dyrare men behöver inte bygga lika mycket på höjden. Bättre isoleringsgrad än cellplast som jag förstått det.

Orka gräva. 50cm är overkill redan där..

Kanske en dum fråga.. men grävde ni 50 cm från ursprunliga golvet och ner? Eller 50 cm efter ni bilat bort plattan? Förbi sockeln?
Ska ge mig på det där om nått år så samlar på mig all info jag kan. Att EPS betong var bättre isolervärde än Cellplast var nytt för mig. Känns dock som en no brainer då det blir så mycket enklare än med cellplats (iaf i mitt huvud)!

Hatten av till att ni orkar/orkat!
 
Kanske en dum fråga.. men grävde ni 50 cm från ursprunliga golvet och ner? Eller 50 cm efter ni bilat bort plattan? Förbi sockeln?
Ska ge mig på det där om nått år så samlar på mig all info jag kan. Att EPS betong var bättre isolervärde än Cellplast var nytt för mig. Känns dock som en no brainer då det blir så mycket enklare än med cellplats (iaf i mitt huvud)!

Hatten av till att ni orkar/orkat!

Från ursprungliga Golvet o ner. På vårt hus är det en klack som är precis under golvhöjd, den behövde vi komma upp till igen för att inte påverka stabiliteten. Så ingjutning av golvvärme och sedan lägga klinker ovanpå klacken. Så vid dörrpassagen på bilden så blev det precis en klinkerplatta på. Jag tror vi hamnade en cm lägre ståhöjd i snitt. 214cm. Inte svinhögt men godtagbart. Vi har tagit o bytt ut alla källardörrar utom till kylrummen. 160-180cm i höjd på gamla dörrarna. Ett o annat pannben som smakat på där.

IMG_4620.png
 
Från ursprungliga Golvet o ner. På vårt hus är det en klack som är precis under golvhöjd, den behövde vi komma upp till igen för att inte påverka stabiliteten. Så ingjutning av golvvärme och sedan lägga klinker ovanpå klacken. Så vid dörrpassagen på bilden så blev det precis en klinkerplatta på. Jag tror vi hamnade en cm lägre ståhöjd i snitt. 214cm. Inte svinhögt men godtagbart. Vi har tagit o bytt ut alla källardörrar utom till kylrummen. 160-180cm i höjd på gamla dörrarna. Ett o annat pannben som smakat på där.

IMG_4620.png
Då bör ni med andra ord ha grävt förbi sulan för att sen fylla igen tolkar jag det som. Lite var vi vill göra men är ju inte helt enkelt.
Vi har nog samma takhöjd på ett ungefär. Jag är 196 och har smakat dörrkarm ett antal gånger då de är runt 180. Värst när man duckar lite så man smakar fontanellen rakt i karmen… sen har vi även rör till element på mellanvåningen som hänger lågt så det finns flera fördelar med att att byta till vattenburen golvvärme på mellanvåningen (intalar jag mig).

Supertack för infon!
 
Tillbaka
Topp