• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hej. Vad kan man täcka sådana hål med? Frugan vill inte ha nån dörr.
1000013248.jpg

Hur händig är du?
Du kan ju göra en sulning - fixa till en träbit som du limmar dit och sen slipar ner. Dock är frågan hur hårt karmen sitter om du inte bara ska ta bort den och sätta foder istället. Eller så sätter du dit vita gångjärn och låter det vara så bara. Att köra spackel lär inte bli så bra när det sjunker är min erfarenhet..

Hur händig är du?
Du kan ju göra en sulning - fixa till en träbit som du limmar dit och sen slipar ner. Dock är frågan hur hårt karmen sitter om du inte bara ska ta bort den och sätta foder istället. Eller så sätter du dit vita gångjärn och låter det vara så bara. Att köra spackel lär inte bli så bra när det sjunker är min erfarenhet..

Kemiskt Trä är bättre för detta.

1849905-1_2.jpg

Hej. Vad kan man täcka sådana hål med? Frugan vill inte ha nån dörr.
1000013248.jpg
Många bra tips redan. Är andra grejer top notch. Spackla igen. Är det hyfsat i huset, måla i vit färg i gropen. Grundfärg och sen i med några lager vanlig träfärg. Stryk tunt och en extra gång. Det är inte hela världen (iof skulle jag störa mig om jag hade gjort det själv men är fan glad när andra kör enklare vägar).

Vi stod i källaren och monterade knoppar på skåpstommar i går. Olika mått och dimensioner. Skulle vara i linje åt alla hål. Jälvar va genomtänkt på millimetern. Gick sen upp i köket och såg att vårat finkök hade sämre precision av snickarens jobb. Vi i huset hade inte noterat ”felet” på 2 år.

Senast ändrad:
Många bra tips redan. Är andra grejer top notch. Spackla igen. Är det hyfsat i huset, måla i vit färg i gropen. Grundfärg och sen i med några lager vanlig träfärg. Stryk tunt och en extra gång. Det är inte hela världen (iof skulle jag störa mig om jag hade gjort det själv men är fan glad när andra kör enklare vägar).

Vi stod i källaren och monterade knoppar på skåpstommar i går. Olika mått och dimensioner. Skulle vara i linje åt alla hål. Jälvar va genomtänkt på millimetern. Gick sen upp i köket och såg att vårat finkök hade sämre precision av snickarens jobb. Vi i huset hade inte noterat ”felet” på 2 år.
Jag är mjukisakademiker med 0 händighet eller erfarenhet av bygg men jag delat din erfarenhet. Ibland är det noggrannheten som kommer av att göra något åt en själv som gör skillnaden. Stressade hantverkare är skickligare rent objektivt men de har inte tid och lust att pilla med småsaker.

Jag är mjukisakademiker med 0 händighet eller erfarenhet av bygg men jag delat din erfarenhet. Ibland är det noggrannheten som kommer av att göra något åt en själv som gör skillnaden. Stressade hantverkare är skickligare rent objektivt men de har inte tid och lust att pilla med småsaker.
Precis!

En reflektion är nog också att detaljerna egentligen inte är så viktiga alla gånger. Man ser dom inte ens om man inte är tillfrågad om hur något ser ut el ska vara.

Det finns 10000 grejer som skulle kunnat göras bättre men då dödar man tid el plånbok. Snickare förväntas inte ta allt i minsta detalj för det önskar inte normalkunden. Svindyrt! De snickare vi haft har varit sjukt noga. Chef som kommer o kontrollerar. Det görs om om det inte varit ok. De har huggit direkt om underentreprenörer inte kommit el gjort sitt jobb tillräckligt bra.

Jag har kämpat som ett djur på övervåningen att inte ha några extralister vid trösklar när vi la golv (tog helt enkelt bort alla karmar), gjorde nya trösklar, snickrade ett staket mot trappen (var vägg innan) försänkte det in i väggen med dymlingar, fräste och hade mig för att täcka allt som är fult och sen körde jag fast de med pocket screws som pluggades och spacklades till förbannelse. Inte en jävel mer än mig som ser detta. Bara jag som gör när man går hos polarna som har vita platspluppar (täcklock) för karmskruvskallarna och trappräckets infästning...

Men fint som snus vart det och nu är jag nöjd! Men någe beröm får man inte direkt...
IMG_4786.jpeg
IMG_4788.JPEG

Senast ändrad:
Jag har kämpat som ett djur på övervåningen att inte ha någgra extralister vid trösklar när vi la golv (tog helt enkelt bort alla karmar), gjorde nya trösklar, snickrade ett staket mot trappen (var vägg innan) försänkte det in i väggen med dymlingar, frästa och hade mig för att täcka allt som är fult och sen körde jag fast de med pocket screws som pluggades soch spacklades till förbannelse. Inte en jävel mer än mig som ser detta. Bara jag som gör när man går hos polarna som har vita platspluppar (täcklock) för karmskruvskallarna och trappräckets infästning...

Men fint som snus vart det och nu är jag nöjd! Men någe beröm får man inte direkt...
IMG_4786.jpeg
IMG_4788.JPEG
Men känslan när det skriks från nedervåningen över uthälld mjölk på den nya mattan och spya på gardinerna, och man stannar i trappan i två sekunder bara för att beundra sitt mästerverk, är oslagbar! Bra kämpat.

Jag har ett innerhörn på vår lilla WC, bakom toaletten, där mönsterpassningen på tapeten är helt underbart perfekt. Inte en jävel tänker på det. Men jag blir lycklig inombords varje gång jag ser och tänker på det där hörnet…

Sedan tror jag det är viktigt att acceptera att man ibland måste ta genvägar och att allt inte kan bli perfekt. Det hade övriga familjen inte accepterat, iaf inte min 😂

Men känslan när det skriks från nedervåningen över uthälld mjölk på den nya mattan och spya på gardinerna, och man stannar i trappan i två sekunder bara för att beundra sitt mästerverk, är oslagbar! Bra kämpat.

Jag har ett innerhörn på vår lilla WC, bakom toaletten, där mönsterpassningen på tapeten är helt underbart perfekt. Inte en jävel tänker på det. Men jag blir lycklig inombords varje gång jag ser och tänker på det där hörnet…

Sedan tror jag det är viktigt att acceptera att man ibland måste ta genvägar och att allt inte kan bli perfekt. Det hade övriga familjen inte accepterat, iaf inte min 😂

Så är det.
Tänkte ändå att lite snett är oxå rakt när vi byggde. I ett hus från 1936. Lite då, inte mycket. :D

Så är det.
Tänkte ändå att lite snett är oxå rakt när vi byggde. I ett hus från 1936. Lite då, inte mycket. :D
Sedan har millimeterprecision än mindre betydelse i ena änden av rummet, när förra ägaren gjort ett hål stort för en isbjörn att krypa igenom för ett 32 mm-rör 🙄

PS. Buntbanden har jag satt dit. Färgen fanns dock sedan tidigare.

PPS. Nu är det bara en källare. Men då @zeke_varg har en finare källare än vad vi har vardagsrum vågar jag inte ta en översiktsbild 😂

Bilagor

• IMG_6387.jpeg
    IMG_6387.jpeg
    504.4 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Vill knappt berätta hur mycket tid jag lagt på alla små nördiga detaljer i detta jäkla hus.. ursäkta röran.. men för min del är detta så stageat det kan bli utan att bli utbränd på köpet..

1000003315.jpg
1000003316.jpg
1000003309.jpg
1000003310.jpg
1000003312.jpg
1000003168.jpg
IMG_20221210_110629-01.jpeg
IMG_20221210_133333-01.jpeg
1000003318.jpg

Barnen har loft inne i sina rum så totalt landar deras rum på 18kvm styck genom att nyttja takhöjden. Nockbalken är 26m lång, 70cm hög och 20cm bred..
1000003319.jpg

Senast ändrad:
Vill knappt berätta hur mycket tid jag lagt på alla små nördiga detaljer i detta jäkla hus.. ursäkta röran.. men för min del är detta så stageat det kan bli utan att bli utbränd på köpet..

1000003315.jpg
1000003316.jpg
1000003309.jpg
1000003310.jpg
1000003312.jpg
1000003168.jpg
1000003318.jpg

Barnen har loft inne i sina rum så totalt landar deras rum på 18kvm styck genom att nyttja takhöjden. Nockbalken är 26m lång, 70cm hög och 20cm bred..
1000003319.jpg
Om det inte är en låssasbild är jag sjukt imponerad! Löjligt tjusigt och med en fantastisk ljussättning. Genomtänkt. Otäckt genomtänkt.

Sedan har millimeterprecision än mindre betydelse i ena änden av rummet, när förra ägaren gjort ett hål stort för en isbjörn att krypa igenom för ett 32 mm-rör 🙄

PS. Buntbanden har jag satt dit. Färgen fanns dock sedan tidigare.

PPS. Nu är det bara en källare. Men då @zeke_varg har en finare källare än vad vi har vardagsrum vågar jag inte ta en översiktsbild 😂
Äh, bara gneta på till man blir nöjd. Går man runt och är bitter och sur över något så får man fixa det el flytta. Om man nu inte vill vara en surgubbe. Det där lilla hålet. 😀

Jag är mest glad över att det blivit fint men vi har också ”lite skit” i hörnen.

Här är relaxen där jag ignorerar status. 🥱

IMG_4623.jpeg

IMG_4624.jpeg

IMG_4625.jpeg
IMG_4626.jpeg

Om det inte är en låssasbild är jag sjukt imponerad! Löjligt tjusigt och med en fantastisk ljussättning. Genomtänkt. Otäckt genomtänkt.
Tack snälla.. men mycket är inte gjort.. har reviderat mina ambitioner fler än 10ggr.. 2 mille över budget dock så det har tagit ett år längre än tänkt.

Tanken i korridoren var ett ljustak men de ambitionerna fick kastas..

Akustiktaket är en jävla höjdare dock! Kan rekommendera alla det oavsett kåk.

För att visa lite hur nördigt detta är så har jag suttit och ritat för att få hela plattor i skarvar osv i exempelvis badrum. Här anpassades tjocklek på skiljevägg samt badkarets bredd för att få så lite avbrott som möjligt.. raka linjer var det som önskades.... men ja, hjärnan har fått kämpa sig igenom detta tillsammans med två små på två och tre år så att ens ha kommit hit är en seger i sig..
Samma sak ser ni i nischen och där vid badkaret att det är hela plattor och inte några halvplattor osv... Nördigt.. och jobbigt.. alla sånna här val och justerande av väggar skapar ju istället något problem i nått annat rum som sedan måste korrigeras :D

Kul!

IMG_20221210_110629-01~2.jpeg

Senast ändrad:
Tack snälla.. men mycket är inte gjort.. har reviderat mina ambitioner fler än 10ggr.. 2 mille över budget dock så det har tagit ett år längre än tänkt.

Tanken i korridoren var ett ljustak men de ambitionerna fick kastas..

Akustiktaket är en jävla höjdare dock! Kan rekommendera alla det oavsett kåk.

För att visa lite hur nördigt detta är så har jag suttit och ritat för att få hela plattor i skarvar osv i exempelvis badrum. Här anpassades tjocklek på skiljevägg samt badkarets bredd för att få så lite skarv som möjligt.. men ja, hjärnan har fått kämpa sig igenom detta tillsammans med två små på två och tre år så att ens ha kommit hit är en seger i sig..

IMG_20221210_110629-01~2.jpeg

Sjukt bra jobbat. Hatten av.

Äh, bara gneta på till man blir nöjd. Går man runt och är bitter och sur över något så får man fixa det el flytta. Om man nu inte vill vara en surgubbe. Det där lilla hålet. 😀

Jag är mest glad över att det blivit fint men vi har också ”lite skit” i hörnen.

IMG_4623.jpeg

IMG_4624.jpeg

IMG_4625.jpeg
IMG_4626.jpeg
Ta det som en komplimang! Önskar att vi också hade ekonomin, tiden och orken att riva ut ett helt våningsplan och slänga in nytt kök och såpaskurat golv! Men det får vänta till sub-50% belåningsgrad och tills barnen inte kör Bobycars inomhus 😁

IMG_4623.jpeg

IMG_4624.jpeg

IMG_4625.jpeg
IMG_4626.jpeg

kuken. Nu insåg jag att olivträden står utomhus forf. 💀

@Donkii vart köpte du akustiktaket? Är på jakt efter nytt tak till gillestugan
Träullit är varumärket och köpt via lokal akustikfirma. Fördelen som jag ser det med dessa tak är dels att du får en akustiklösning, men du slipper också allt j*vla stök med att att spackla, slipa, måla som man ofta åker på.. samt att taket binder fukt om det är fuktigt inne samt släpper fukt när det blir torrt.. Dra bara fast direkt i glsen eller rakt i befintligt tak med tillhörande skruv liksom..

En annan najs grej är att man kan dra i typ en krok, gillar man inte placeringen så är det bara att flytta kroken och vips, inga hål :)
Finns i en hel del mönster och du kan få det i vilken färg som helst..

Trolldekt och Fibrotech är andra leverantörer.. fibrotech kan man köpa via Byggmax om jag inte minns fel.

Jag pröjsade 60k för 240kvm inkl. skruv och hemkörning.

Nu hittar jag ingen bild på min lilla installation på "vinden".. men det finns inte en enda kopplingsdosa på väggarna utan allt är dolt och dragit upp till vinden där alla drivdon sitter skruvade på väggen. Lite stök, men jävligt najs att inte ha dessa plastlock lite överallt som man annars ser i mycket nybyggen idag.. en bekant hade 6st i sitt kök/matrum och ja.. inget jag var sugen på :)

Nu hittar jag ingen bild på min lilla installation på "vinden".. men det finns inte en enda kopplingsdosa på väggarna utan allt är dolt och dragit upp till vinden där alla drivdon sitter skruvade på väggen. Lite stök, men jävligt najs att inte ha dessa plastlock lite överallt som man annars ser i mycket nybyggen idag.. en bekant hade 6st i sitt kök/matrum och ja.. inget jag var sugen på :)
jag målade i alla fall våra i väggfärgen, inte lika synliga men håller med. Dock lite svårt att dölja dem i två+planshus :D

Jag har själv renoverat en hel del hemma under det senaste åren med nytt golv, lister, klinker o lite annat. Jag kan verkligen känna igen mig i det där att lägga manken till och göra extra fint med smådetaljer där de sista 5 procenten tar lika lång tid som de föregående 95.
I slutändan så ser ingen annan än jag själv detta och när jag kikar hemma hos polare som bor i nyproducerade lägenheter och annat så är det nästan skamligt dåligt, men innan jag själv började renovera och fixa så skulle jag aldrig tänkt på det. Man är väl lite "arbetsskadad" då man lägger märke till sånt här nu.

Det jag försöker komma fram till är väl att gemene man eller kvinna sällan lägger märke till att ett arbete är lite halvdant gjort, någon mm som är felmätt, en extra skarvlist för att dölja saker, målarfog som fyller igen hål som inte ska finnas osv osv. Så länge som helheten ser bra ut så lägger man helt enkelt inte märke till detaljerna.

Senast ändrad:
Jag har själv renoverat en hel del hemma under det senaste åren med nytt golv, lister, klinker o lite annat. Jag kan verkligen känna igen mig i det där att lägga manken till och göra extra fint med smådetaljer där de sista 5 procenten tar lika lång tid som de föregående 95.
I slutändan så ser ingen annan än jag själv detta och när jag kikar hemma hos polare som bor i nyproducerade lägenheter och annat så är det nästan skamligt dåligt, men innan jag själv började renovera och fixa så skulle jag aldrig tänkt på det. Man är väl lite "arbetsskadad" då man lägger märke till sånt här nu.
Det är väl mycket pga just detta som gjort att mitt bygge tagit tid.. har lagt fokus på "alla" detaljer.. hehe

1000003315.jpg
1000003316.jpg
1000003309.jpg
1000003310.jpg
1000003312.jpg
1000003168.jpg
1000003318.jpg

1000003319.jpg

Riktigt snyggt och man ser att du lagt tid på detaljerna! Vad landade bygget på om man får fråga?

Riktigt snyggt och man ser att du lagt tid på detaljerna! Vad landade bygget på om man får fråga?
Jag är på sluttampen nu kan man säga så jag har väl inte sammanställt allt, men, jag skulle säga att jag är och nosar på cirka 6.250.000.. tillkommer gör tomt, markarbete och diverse intyg osv..
Men det hade kunnat bli en hel del billigare om man gjort lite smartare val längs resan.. Typ inte börja bygget Maj -22 när allt var som dyrast.. Eller jämföra elfirmor där elen i detta hus dragit iväg med typ 80% mer än vad man generellt betalar för ett hus av denna storlek och då har jag ändå gjort mycket själv och köpt det mesta av leden själv osv..

Men man lär så länge man lever.. Har kanske 5h kvar att lägga på sista badrummet innan det är klart.. så det är verkligen på sluttampen nu.. :)

1686745277834.jpg
1686745276965.jpg

1000003329.jpg

Tillbaka
Topp