• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Nej nocken behöver inte ventileras då. Takstolsfacken är ju ventilerade så du behöver inte ta något av takhöjden. Och är det något fack som inte är ventilerat kan du borra några 20mm hål mellan facken där det är ventilerat och inte.
Insulsafe var ett exempel bara men är den oorganiska lösullen som har bäst lambda. Cellulosa skulle också funka men har ett sämre lambdavärde än t.ex glasull. Det som styr lambdavärdet på t.ex mineralull är densiteten. Ju högre densitet, desto bättre lambda. Till en gräns sen vänder det.

Ja PIR har riktigt bra lambdavärde (ca L 21-22) och är ett riktigt bra material, till rätt ställe. Ditt tak är inte rätt ställe. Sen är det ganska vanligt att folk gör felet att stirra sig blinda på ett lambda och u-värde och vill ha det värsta. Minst lika viktigt, om inte viktigare faktiskt, är lufttätheten. Får du inte till den är det ogjort. Men om du däremot gör ett bra jobb med diffbromsen eller diffspärraren så kommer du få ett riktigt bra resultat av ”vanlig” mineralull med lambda 33 trots endast kanske 150mm iso. Och du ska inte ha 40-50mm luftspalt, då kan det istället ge problem genom att för mycket fuktig luft kan komma in. Färdiga luftspaltskivor i eps är 25mm och perfekta till ändamålet.
tror dock att takventiler kan vara bra att ha vid sådan lösning! Alla takstolarna är ventilerad nedtill så att säga som det är nu.
Såg att det finns luftspaltsskivor som är 20mm är ju bra då det inte "snor" så mycket!

Sen nästa puck! Jag har ju plastat mot varma sidan i garaget i bjälklaget!
Bjälklaget gips>gles>plast>isolering>spontat golv

Frågan är om jag behöver gå upp med plasten på liknande sätt som bilden nedan mao ta bort plasten på delar av bjälklaget(blått) och sammanfoga med nya plasten i taket, ta bort plasten helt i bjälklaget, behålla plasten som den är och sen foga samman plasten ifrån taket med befintlig plast eller inte göra ett smack
1724679158981.png
 

Bilagor

  • 1724678908149.png
    1724678908149.png
    203.2 KB · Visningar: 6
tror dock att takventiler kan vara bra att ha vid sådan lösning! Alla takstolarna är ventilerad nedtill så att säga som det är nu.
Såg att det finns luftspaltsskivor som är 20mm är ju bra då det inte "snor" så mycket!

Sen nästa puck! Jag har ju plastat mot varma sidan i garaget i bjälklaget!
Bjälklaget gips>gles>plast>isolering>spontat golv

Frågan är om jag behöver gå upp med plasten på liknande sätt som bilden nedan mao ta bort plasten på delar av bjälklaget(blått) och sammanfoga med nya plasten i taket, ta bort plasten helt i bjälklaget, behålla plasten som den är och sen foga samman plasten ifrån taket med befintlig plast eller inte göra ett smack
1724679158981.png
Jag vet inte om jag missförstod dig tidigare eller om du missförstått varför saker och ting ser ut och görs som de gör (gällande ventilation, isolering, klimatskal) 😊

Idag har du luftad takfot i ditt kalla utrymme vilket gör att luften cirkulerar och håller sig fräsch. Hade du inte haft ventilerad takfot hade du istället haft gavelventiler. Om du nu bygger igen takstolsfacken och isolerar dessa har du en ventilerad taklösning som är bra för ditt tak, men du kommer då sakna ventilation av utrymmet i övrigt då den då är igenbyggd, vilket INTE är bra. Lösningen blir då (med isolerat tak) att sätta in gavelvventiler för att ventilera vindsutrymmet, alltså inte taket! Därav snor inte gavelventilerna något av takhöjden då dessa ska sitta under det isolerade taket, dvs inne i rummet för att ventilera utrymmet.

Plasten i bjälklaget ska du helst ta bort, åtminstone perforera den så mycket du kan och istället montera den i taket. Läs på om hur en klimatskärm fungerar. Viktigt att just diffspärren/diffbromsen är tät runt hela ditt klimatskal. Dvs, allt isolerat utrymme. Så kort och enkelt svar: Ja, plasten i bjälklaget ska bort och istället monteras den i taket innanför isoleringen och tätas ihop med folien från ytterväggen nedan. Här är det extremt viktigt att allt är tätt! Finns ingenting flyktigare än luft, därav att man provtrycker nyproducerade bostäder. Har du läckage i byggfolien kommer extremt mycket värme leta sig ut där så du eldar för kråkorna, men än värre: Diffusion (fukt) kommer leta sig in vid läckaget och KAN ge påväxt, dvs mögel
 
Jag vet inte om jag missförstod dig tidigare eller om du missförstått varför saker och ting ser ut och görs som de gör (gällande ventilation, isolering, klimatskal) 😊

Idag har du luftad takfot i ditt kalla utrymme vilket gör att luften cirkulerar och håller sig fräsch. Hade du inte haft ventilerad takfot hade du istället haft gavelventiler. Om du nu bygger igen takstolsfacken och isolerar dessa har du en ventilerad taklösning som är bra för ditt tak, men du kommer då sakna ventilation av utrymmet i övrigt då den då är igenbyggd, vilket INTE är bra. Lösningen blir då (med isolerat tak) att sätta in gavelvventiler för att ventilera vindsutrymmet, alltså inte taket! Därav snor inte gavelventilerna något av takhöjden då dessa ska sitta under det isolerade taket, dvs inne i rummet för att ventilera utrymmet.

Plasten i bjälklaget ska du helst ta bort, åtminstone perforera den så mycket du kan och istället montera den i taket. Läs på om hur en klimatskärm fungerar. Viktigt att just diffspärren/diffbromsen är tät runt hela ditt klimatskal. Dvs, allt isolerat utrymme. Så kort och enkelt svar: Ja, plasten i bjälklaget ska bort och istället monteras den i taket innanför isoleringen och tätas ihop med folien från ytterväggen nedan. Här är det extremt viktigt att allt är tätt! Finns ingenting flyktigare än luft, därav att man provtrycker nyproducerade bostäder. Har du läckage i byggfolien kommer extremt mycket värme leta sig ut där så du eldar för kråkorna, men än värre: Diffusion (fukt) kommer leta sig in vid läckaget och KAN ge påväxt, dvs mögel
har bra koll generellt vad gäller isolering, klimatskal etc. Men det var som jag funderat på med att det hela behöver plastas om.

Jag har gavelventiler och luftning vid foten. Är det inte du som misstolkat takventil exv mögelstopper med gavelventil?
Vad gäller om jag vet vikten av att det är tätt eller inte så är du väkommen och se hur många meter ETAB 5525 jag använt när jag byggde garaget :p
 
Senast ändrad:
har bra koll generellt vad gäller isolering, klimatskal etc. Men det var som jag funderat på med att det hela behöver plastas om.

Jag har gavelventiler och luftning vid foten. Är det inte du som misstolkat takventil exv mögelstopper med gavelventil?
Vad gäller om jag vet vikten av att det är tätt eller inte så är du väkommen och se hur många meter ETAB 5525 jag använt när jag byggde garaget :p
Har du bra koll på klimatskal behöver du väl inte fråga hur du ska göra med plasten 😉

Och jo, jag läste och tolkade det fel när du skrev takventil och läste det som gavelventil. My bad 👍🏻 Tydligen varken läskunnig och bevisligen rätt trög

Men eftersom du ser ut att ha ett vanligt sadeltak behöver du inte ha en takventil om du har en luftspalt. Vore skillnad med ett pulpettak t.ex.

Och som du skriver angående hur många meter ETAB du använt när du byggde garaget och att du vet vikten av lufttät så förstår jag inte varför du frågar hur du då ska göra med plasten?! Då är väl det underförstått och självklart?

Jag ber om ursäkt om jag låtit dryg eller mästrande i mina inlägg, alltid svårt med text och det har inte varit min mening. Tvärtom har allt jag skrivit varit för att hjälpa. Och jag står fast vid mitt första inlägg. Skit i PIR, PUR, quickrise, foamking och liknande till ditt garage. Montera en luftspaltskiva i eps så är din takkonstruktionen luftad. Kör en ångspärr om det är vad du monterat tidigare, eller en ångbroms om det är vad som sitter idag. Täta ihop den med bef folie och få det tätt. Kör 28x70 på cc300, lösulla med Isover Insulsafe med densitet så du uppnår L-33 (ca 38kg/m3) Har du gavelventilation idag så toppen. Ta bort bef folie från bjälklag så gott du kan eller perforera så mycket som möjligt i värsta fall.

Gör du såhär får du bästa möjliga lösningen för de förutsättningar du har med ditt garage
 
Har du bra koll på klimatskal behöver du väl inte fråga hur du ska göra med plasten 😉

Och jo, jag läste och tolkade det fel när du skrev takventil och läste det som gavelventil. My bad 👍🏻 Tydligen varken läskunnig och bevisligen rätt trög

Men eftersom du ser ut att ha ett vanligt sadeltak behöver du inte ha en takventil om du har en luftspalt. Vore skillnad med ett pulpettak t.ex.

Och som du skriver angående hur många meter ETAB du använt när du byggde garaget och att du vet vikten av lufttät så förstår jag inte varför du frågar hur du då ska göra med plasten?! Då är väl det underförstått och självklart?

Jag ber om ursäkt om jag låtit dryg eller mästrande i mina inlägg, alltid svårt med text och det har inte varit min mening. Tvärtom har allt jag skrivit varit för att hjälpa. Och jag står fast vid mitt första inlägg. Skit i PIR, PUR, quickrise, foamking och liknande till ditt garage. Montera en luftspaltskiva i eps så är din takkonstruktionen luftad. Kör en ångspärr om det är vad du monterat tidigare, eller en ångbroms om det är vad som sitter idag. Täta ihop den med bef folie och få det tätt. Kör 28x70 på cc300, lösulla med Isover Insulsafe med densitet så du uppnår L-33 (ca 38kg/m3) Har du gavelventilation idag så toppen. Ta bort bef folie från bjälklag så gott du kan eller perforera så mycket som möjligt i värsta fall.

Gör du såhär får du bästa möjliga lösningen för de förutsättningar du har med ditt garage
garaget är byggd enligt leverantörens anvisning vad gäller luftning i loftet. Anvisningen är luftad fot och gavelventiler.

Jag har fått lika många svar vad gäller plasten som jag har fingrar handen. Varav en av de trillfrågade är garageleverantören och de kunde inte heller ge mig ett svar. Så om jag har bra koll på klimatskal eller inte...

Tack för att du tar dig tiden! Nu har jag ett svar till :p
 
garaget är byggd enligt leverantörens anvisning vad gäller luftning i loftet. Anvisningen är luftad fot och gavelventiler.

Jag har fått lika många svar vad gäller plasten som jag har fingrar handen. Varav en av de trillfrågade är garageleverantören och de kunde inte heller ge mig ett svar. Så om jag har bra koll på klimatskal eller inte...

Tack för att du tar dig tiden! Nu har jag ett svar till :p
Ja men det förstår jag och bef konstruktion ser ju jättefin ut. Därför jag inte tycker man ska ändra själva konstruktionen då den redan är bra.

Extremt fascinerande, och faktiskt skrämmande, att du verkar fått så många olika svar gällande plasten! Inom bygg kan det finnas olika skolor gällande diffusionstätt vs diffusionöppet, oorganiska vs organiska isoleringsmaterial och så vidare. Men gällande hur man tätar folien runt klimatskalet råder det en konsensus kring! Där finns det antingen rätt eller fel. Inte flera olika rätt.

Vad har du fått för svar där, t.ex? Vore väldigt intressant att få höra
 
Dyrt o grovjobba hemma isf att ta in folk… kände i morse att det var lite knepigt för fingret. Jag har jobbat med stenuteplatsen igår och förmodligen fått en smäll vid stenflytt i samband med kapning. Vi får skicka ut barnen på diamantjakt. 😬

IMG_5891.png

IMG_5863.jpeg
Fick bli besök hos guldsmeden som fick ta fram motorsågen.
IMG_5883.jpeg

IMG_5884.jpeg
 
Senast ändrad:
Vem anlitade du för microcementen? Har funderat på det själv men inte så många som hanterar det verkar det som.
Det är min svåger som precis dragit igång med detta. Första badrummet han gjort. Otroligt bra resultat. Tror det är mycket motstånd ifrån plattsättare. Tror framtiden för detta är mycket ljus. Säkert halva kostnaden mot kakel/klinker. Men ett bra alternativ till att riva ett badrum som ändå uppfyller kraven på tätskikt. Nu skulle man vilja göra om våra egna också😂.
 
Någon här som smällt upp ett Attefallshus? Vi är i början av processen och kan egentligen tänka oss både nyckelfärdigt, klimatskal och byggsats. Tycker att tillverkarna är jäkligt bra på att ta betalt. Man ser alltsom oftast priser uppåt 1,5 mnkr för ett nyckelfärdigt, vilket inte är aktuellt för vår del. Någon kanske till och med har tips på en bra tillverkare 😊

Har för mig att jag sett ett inlägg om köp av ett nyckelfärdigt, men kan inte hitta det.
 
Senast ändrad:
Någon här som smällt upp ett Attefallshus? Vi är i början av processen och kan egentligen tänka oss både nyckelfärdigt, klimatskal och byggsats. Tycker att tillverkarna är jäkligt bra på att ta betalt. Man ser alltsom oftast priser uppåt 1,5 mnkr för ett nyckelfärdigt, vilket inte är aktuellt för vår del. Någon kanske till och med har tips på en bra tillverkare 😊

Har för mig att jag sett ett inlägg om köp av ett nyckelfärdigt, men kan inte hitta det.
Har sett på facebook för 650’ tror jag det var (rabatt med 200’). Såg trevlig och helt ok ut. Både invändigt o utvändigt. Men som med mycket annat så blir det väl tilläggsbeställningar och annat finstilt. O så ska man ha en platta klar. Ska se om jag hittar den. Under en mille är nog svårt om det ska stå kvar vid en höststorm.
 
Någon här som smällt upp ett Attefallshus? Vi är i början av processen och kan egentligen tänka oss både nyckelfärdigt, klimatskal och byggsats. Tycker att tillverkarna är jäkligt bra på att ta betalt. Man ser alltsom oftast priser uppåt 1,5 mnkr för ett nyckelfärdigt, vilket inte är aktuellt för vår del. Någon kanske till och med har tips på en bra tillverkare 😊

Har för mig att jag sett ett inlägg om köp av ett nyckelfärdigt, men kan inte hitta det.

Tittat lite på det också, sökt på blocket och tyckte det fanns några intressant där faktiskt. Då kollade jag färdiga invändigt(nyckelfärdiga)
Men visst, det tillkommer platta, avlopp, vatten el mm.
 
Någon här som smällt upp ett Attefallshus? Vi är i början av processen och kan egentligen tänka oss både nyckelfärdigt, klimatskal och byggsats. Tycker att tillverkarna är jäkligt bra på att ta betalt. Man ser alltsom oftast priser uppåt 1,5 mnkr för ett nyckelfärdigt, vilket inte är aktuellt för vår del. Någon kanske till och med har tips på en bra tillverkare 😊

Har för mig att jag sett ett inlägg om köp av ett nyckelfärdigt, men kan inte hitta det.
En byggats kan ni göra en hel del själva på. Att få det vädertätat tar nog 2-3 dagar skulle jag säga. Man kan ju även kolla med byggstommar.se om dem finns kvar.

Sen badrum(av det jag sett live så är det inte rocket science som sådant)/el/vatten kanske man kan ta in någon.

Vad har ni tänkt för typ av grund? Platta på mark, plintat? Den biten får ni ta hänsyn till med.
 
Senast ändrad:
Ja men det förstår jag och bef konstruktion ser ju jättefin ut. Därför jag inte tycker man ska ändra själva konstruktionen då den redan är bra.

Extremt fascinerande, och faktiskt skrämmande, att du verkar fått så många olika svar gällande plasten! Inom bygg kan det finnas olika skolor gällande diffusionstätt vs diffusionöppet, oorganiska vs organiska isoleringsmaterial och så vidare. Men gällande hur man tätar folien runt klimatskalet råder det en konsensus kring! Där finns det antingen rätt eller fel. Inte flera olika rätt.

Vad har du fått för svar där, t.ex? Vore väldigt intressant att få höra
Har fått olika svar ifrån att inte ta upp golvet att plasta om till att plasta om...
 
En byggats kan ni göra en hel del själva på. Att få det vädertätat tar nog 2-3 dagar skulle jag säga. Man kan ju även kolla med byggstommar.se om dem finns kvar.

Sen badrum(av det jag sett live så är det inte rocket science som sådant)/el/vatten kanske man kan ta in någon.

Vad har ni tänkt för typ av grund? Platta på mark, plintat? Den biten går ni ta hänsyn till med.
Har kollat lite vidare och även haft lite mailkontakt med JM-stugor som i alla fall hittills verkar smidiga och flexibla. Om vi bygger blir det plintgrund och med all sannolikhet byggsats. I synnerhet om man kan få det vädertätt inom en veckas tid. Sedan får man ta det efterhand. Gällande el och vatten är planen att ta in hantverkare.
 
Har kollat lite vidare och även haft lite mailkontakt med JM-stugor som i alla fall hittills verkar smidiga och flexibla. Om vi bygger blir det plintgrund och med all sannolikhet byggsats. I synnerhet om man kan få det vädertätt inom en veckas tid. Sedan får man ta det efterhand. Gällande el och vatten är planen att ta in hantverkare.
Vänd dig till Baltikum. 1/3 av priset. Oftast följer det med gubbar som snor ihop det vädertätt på en dag.
 
Har kollat lite vidare och även haft lite mailkontakt med JM-stugor som i alla fall hittills verkar smidiga och flexibla. Om vi bygger blir det plintgrund och med all sannolikhet byggsats. I synnerhet om man kan få det vädertätt inom en veckas tid. Sedan får man ta det efterhand. Gällande el och vatten är planen att ta in hantverkare.
Kommer det i moduler ifrån JM-stugor?
Om det kommer i moduler så är det i princip bara taket som inte kommer vädertätat så att säga. Lite beroende på takkonstruktion och leverantör så kan man få färdiga råspåntsluckor så att det går fortare att få upp. Men råspånt i löpmeter går rätt fort att sätta med. Hyr/låna(om ni inte har) kompressor och spikpistol så går det snabbare.

Väggmodulerna om ni är några st får ni upp rätt snabbt. Det som kan vara lite knepigt utan kran är när man skall stapla en väggsektion på en annan. Men det finns lyftar att hyra till sådant.

Hyrde en alplift när vi lyfte upp vår limträbalk till uterummet.

Likt

Men visst om det är plintgrund så går det lite tid att bygga bjälklaget med allt vad det innebär. Om det inte ingår i byggsatsen då är det något ni kan förbereda innan.
 
Senast ändrad:
Vänd dig till Baltikum. 1/3 av priset. Oftast följer det med gubbar som snor ihop det vädertätt på en dag.
Skulle inte förvåna mig att när det begav sig med alla de leverantörer av attefallshus som fanns så var stor del av stommar och material till inköpta in ifrån Lettland/Litauen, även fortsatt för den delen
 
Verkar tyvärr vara något fuffens. Inte exakt samma, men liknande annonsupplägg

 
Verkar tyvärr vara något fuffens. Inte exakt samma, men liknande annonsupplägg


Bra att du hade koll. Det hade inte jag…

I min husrenovering hade jag kontakt med ett antal byggare och en av dom som var riktigt trevlig visade efter lite efterforskning vara en ful fisk. Viktigt att checka av!! 👍

Scrollade igenom tråden och det var sorglig läsning. Fan va segt. Stora belopp som är knepiga att få tillbaka.
 
Haft lite låg motivation ett tag men några projekt har det blivit sen förra uppdateringen i alla fall.

En del jobb som inte syns, typ gräva stenkista och fixa dränering och dagvatten. Otacksamt jobb, men kul att köra grävmaskin!
IMG_2423.jpeg


Lagt ny gräsmatta på både fram- och baksida. Kul att köra frontlastare!
IMG_2492.jpeg
IMG_2707.jpeg
IMG_2825.jpeg



Installerat kamin (tog in hjälp för det här)
IMG_3179.jpeg


Renoverat gästrummet (slipat golv, tapetserat, satt bröstpanel)
IMG_3407.jpeg

IMG_3596.jpeg


Byggt in elcentral och fördelarskåp bakom panel och gjorde en platsbyggd hatthylla över. Ska ta tag i en platsbyggd skohylla ”sen”
IMG_3904.jpeg
IMG_3905.jpeg


Byggt badrum på ovanvåningen och satte in takfönster (tog in hjälp till det mesta)
IMG_4874.jpeg
IMG_4873.jpeg


Börjat bygga en enkel stentrappa och rabatter i slänten upp mot huset:
IMG_4791.jpeg


Börjat fixa till entrén. Snickrar på ett valmat tak och staket just nu:
IMG_4860.jpeg
IMG_4865.jpeg
IMG_4869.jpeg
IMG_4871.jpeg


Todos i närtid:
Bygga om och förlänga altanen
Renovera vardagsrummet
Göra klart massa socklar, förvaring och andra grejer inomhus
Bygga garage

Vad gjorde man egentligen hela dagarna i lägenhet och utan barn? 😅

Så, efter fyra dagar fyllda av svordomar och tvivel på ens intelligens så fick jag till alla idiotiska vinklar till slut. Högen av felaktiga takstolar får väl bli ved vinter eller något.
Fått på råspont och papp så taket håller sig torrt. Bara vindskivor och staket som återstår nu, och så väntar vi på offert från plåtis som ska fixa bandtäckt plåttak i samma stil som burspråkets tak.
IMG_4876.jpeg

IMG_4882.jpeg
IMG_4888.jpeg
IMG_4913.jpeg
IMG_4919.jpeg
IMG_4934.jpeg
ACB4D545E07E21F3FE9EE7CEFA1C512F.jpeg


Uppdatering på projekt entrétak. Målat och fixat lite staket. Rivit och bankat tillbaka fasaden ovanpå taket för att plåtis skulle kunna lägga bandat plåttak. Yttre stolparna ska såklart också målas vita men de är impregnerade och är för fuktiga fortfarande så det får bli nästa sommar.

Ganska nöjd faktiskt. Målet var samma stil som burspråket och det smälter ihop bra.

Altanen och trappan upp ser ut som hej kom och hjälp-mig, men det fixar vi nästa år 🥳

FF10CB5AEAA5E230751DCA233C8DE757.jpeg
IMG_5167.jpeg
 
Tillbaka
Topp