Ni som hängt med ett tag vet att jag byggde garage för några sedan. Den har genomgått några iterationer. Men nu så börjar det bli klart!
Kan hända att jag har ett projekt till vilket är att isolera loftet. Får se hur jag gör med det, får skapa ett separat inlägg gällande det!
Den här delen av garagebygget var att sänka ner en saxlyft. Varför nedsänkt, jo för att garaget är litet och jag skulle blivit galen av att behöva starta bilen varje gång jag vill flytta på den. Sen dessutom att behöva kör upp och ner på ramperna varje gång jag skall in och ut med bilen. Hade garaget varit större där jag kunnat haft plats bredvid, framför eller bakom då hade jag skippat det! Positivt är också att jag inte behöver ha reglar eller dylikt för att få upp bilen i höjd. Visst tappar 100mm i lyfthöjd men kan ändå inte exv inte lyfta max med en SUV i vårat garage.
Så lyften är en Twin Busch TWS35-10E. Främsta anledningen till att jag valde den här lyften är inte för att den klarar 3.5t utan att det är större avstånd mellan ramperna. Vilket gör det enklare att "träffa" dem samt att om jag någon gång mot förmodan skulle ha en stor bil i garaget så kan den även hantera en sådan bil. Kap-instruktioner för lyften går att hitta på TBs sida!
följde inte detta till punkt och pricka! Det som är gjort är att vi gjorde ett stort hål som mäter 2060x2050 detta för att förenkla kapningen. Så det är inte "konturkapat" enligt instruktionen.
Grund/Golv sedan tidigare: 200mm cellplast -> 75mm betong med armering -> Kakel. Brunn i mitten av garages, således så är det fall från alla innerväggar ner mot brunnen.
Grund/golv efter färdigställande: Där nedsänkningen är gjord 100mm cellplast(resten har 200mm), 150mm betong (armering på två höjder), brunn i mitten med ett lätt lokalt fall bara runt brunnen. Hade tur nog att kunna återanvända röret som lagd under grunden för avrinningen.
Vi kapade även upp för en "service" där ett 75mm rör är nedsänkt för att föra igenom hydraulslangarna och elkabel från lyften till manöverboxen. Det snittet gjorde vi diagonalt för att minimera antalet kakelplattor som behövde sättas om.
Så det jag fått hjälp med(även hjälpt till med där det går) är att få golvet kapat, bilning där det behövs, utjämning av marken, utplacering av cellplast, armeringen och återfyllnad med betong och slätning av betongen.
Har själv sen jämnat till betongen med slip där "servicen" går, har sedan primat all betong och exponerade ytor, lade nytt kakel där "servicen" går, målat nedsänkningen med betongfärg i två lager, samt monterat alumniumlist runt kanten med L-profil. Klarade även nedsänkning av lyften. Har även byggt en plattform i trä som är placerad mellan ramperna för att fylla ut det tomrum som blir mellan ramperna.
Lyften kördes ner av speditören till garaget, jag hade placerat ut reglar som han kunde ställa pallen på. Jag kunde med domkraft lyfta upp lyften och palla upp den på pallbockar(på de tvärgående stagen) för att sedan kunna ta bort transportblock samt pallen som var under. Nästa utmaning var att kunna sänka ner lyften på golvet. Det jag gjorde var att skruva ihop reglar som var längre än nedsänkningen så att jag kunde använda den som en balk som jag kunde lyfta med två domkrafter(en på vardera sida om lyfte). Från balken spände jag spännband ner till stagen på lyften och kunde därmed lyfta upp lyften ta bort reglar och sedan sänka ner lyften på golvet.
Nu till det roliga
Bilar upp i lite mindre bitar!
Sjukt mycket bös för det lilla hålet och tungt som fan!
Lade dubbla lager armering för att minska sprickbildningen vid ytan!
Betongen levererades med betongbil
Där röret går till "servicen" är numer även målat!
Tadaaa!
Håller nu på att möblera om i garaget så att jag får mer plats på främst ena sidan där jag haft en bänk! Återkommer med resultatet!