• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Så, efter fyra dagar fyllda av svordomar och tvivel på ens intelligens så fick jag till alla idiotiska vinklar till slut. Högen av felaktiga takstolar får väl bli ved vinter eller något.
Fått på råspont och papp så taket håller sig torrt. Bara vindskivor och staket som återstår nu, och så väntar vi på offert från plåtis som ska fixa bandtäckt plåttak i samma stil som burspråkets tak.
IMG_4876.jpeg

IMG_4882.jpeg
IMG_4888.jpeg
IMG_4913.jpeg
IMG_4919.jpeg
IMG_4934.jpeg
ACB4D545E07E21F3FE9EE7CEFA1C512F.jpeg
 
Senast ändrad:
Kan vara fjädern som gått av också, plättlätt att byta/göra iordning
Efter några månader tog jag äntligen tag i detta. Verkar vara något bläck som gått av. Fjädern ser ut att vara intakt. Låshuset verkar vara Yale 40B7. Försöker googla på reservdelar men hittar inget. Enklast att ta ner hela låshuset till en låssmed?
1723047894621.jpeg
 
Efter några månader tog jag äntligen tag i detta. Verkar vara något bläck som gått av. Fjädern ser ut att vara intakt. Låshuset verkar vara Yale 40B7. Försöker googla på reservdelar men hittar inget. Enklast att ta ner hela låshuset till en låssmed?
1723047894621.jpeg
Tror verkligen inte att det är värt pengarna att ta det till en låssmed. Om de öht skulle bry sig om att göra en översyn skulle en eventuell reparation kosta minst lika mycket som en ny låskista.

Av en händelse tror jag faktiskt att jag har en låda med diverse låskistor ligger, i mer eller mindre bra skick. Om du kan ta något foto på låskistan med en måttstock så man ser måttet mellan trycket och cylinderdelen samt på låsstolpen så man ser ungefärligt mått låsstolpen sitter på i förhållande till låskistan så kan jag se vad jag har ligger i gömmorna. Då kan jag posta över en kista eller två för fraktkostnad
 
Tror verkligen inte att det är värt pengarna att ta det till en låssmed. Om de öht skulle bry sig om att göra en översyn skulle en eventuell reparation kosta minst lika mycket som en ny låskista.

Av en händelse tror jag faktiskt att jag har en låda med diverse låskistor ligger, i mer eller mindre bra skick. Om du kan ta något foto på låskistan med en måttstock så man ser måttet mellan trycket och cylinderdelen samt på låsstolpen så man ser ungefärligt mått låsstolpen sitter på i förhållande till låskistan så kan jag se vad jag har ligger i gömmorna. Då kan jag posta över en kista eller två för fraktkostnad
Tack så hemskt mycket för erbjudandet. Men är inte helt med på vad jag ska mäta mellan :D

Men det skulle alltså kosta mer än 3000kr att byta ut fallfjädern som det verkar heta?
 
Tack så hemskt mycket för erbjudandet. Men är inte helt med på vad jag ska mäta mellan :D

Men det skulle alltså kosta mer än 3000kr att byta ut fallfjädern som det verkar heta?
Jag kan mäta på en annan kista och posta bilderna så förstår du vad jag menar. Tror knappast det kostar ens i närheten av 3k för att laga kistan. Men det lär väl inte en ny kista kista heller om du inte blir superblåst?!
 
Jag kan mäta på en annan kista och posta bilderna så förstår du vad jag menar. Tror knappast det kostar ens i närheten av 3k för att laga kistan. Men det lär väl inte en ny kista kista heller om du inte blir superblåst?!
Enligt prisjakt är detta billigaste 40B7.

Pratade med en låsbutik tidigare. De skulle kolla om det gick att laga.
 
Enligt prisjakt är detta billigaste 40B7.

Pratade med en låsbutik tidigare. De skulle kolla om det gick att laga.
Låter ju helt sinnessjukt 😳
Det är säkert som du säger, att just låskista 40B7 är snordyr. Därför du ska mäta avståndet mellan nyckelhålet och hålet för handtaget så man får ett mått mellan dessa. Sen låsstolpen på framsidan så ”nya” kistan hamnar på samma höjd som tidigare med nyckel, handtag och slutbleck. Min poäng är att du kan skaffa en annan kista med lika mått och komma mycket billigare undan. Men jag ska försöka ta kort på när jag mäter en annan kista så ser du vad jag menar.
 
Låter ju helt sinnessjukt 😳
Det är säkert som du säger, att just låskista 40B7 är snordyr. Därför du ska mäta avståndet mellan nyckelhålet och hålet för handtaget så man får ett mått mellan dessa. Sen låsstolpen på framsidan så ”nya” kistan hamnar på samma höjd som tidigare med nyckel, handtag och slutbleck. Min poäng är att du kan skaffa en annan kista med lika mått och komma mycket billigare undan. Men jag ska försöka ta kort på när jag mäter en annan kista så ser du vad jag menar.
Låskistan är hos en låsbutik nu. Han trodde det skulle gå att laga. Får hoppas det inte blir allt för dyrt 😅
 
Jag hade köpt vitt bord med 8 stolar och ett stort skåp. Nu har jag målat bordet vitt med svagt gul nyans (äggskal/sthlm-vit). 8 timmar senare: 2 lager grundfärg, 4 lager golvfärg på skivan och 3 lager på sidan/benen.


Blev helt ok. Nu ska jag slipa/spackla/måla iläggsskivor som uppenbarligen också behöver en hink med färg. Vi hoppar över nikotingula som följde med..

IMG_5841.jpeg
 
Garageuppfräschningen så gott som klar, ska bara in med en luftvärmepump i höst också.
  • Isolerat och gipsat innertaket
  • Målat väggar och tak vitt
  • Installerat fem dimbara led-paneler infällda i gipsen
  • Bantat ner antalet skåp, hyllor osv och satt in ny garageinredning
  • Kapat upp plattan och satt in golvränna
  • Målat golvet med Biltemas tvåkomponentsfärg
  • Obligatorisk kaffemaskin och soffa

Glömde ta bilder från början, men har fångat det mesta i processen!
IMG_7216.jpeg

IMG_7167.jpeg

IMG_7175.jpeg

IMG_7521.jpeg

IMG_7318.jpeg

IMG_8097.jpeg

IMG_8125.jpeg

Flyttade in bilen idag igen efter att golvfärgen fått härda helt i en vecka
IMG_8128.jpeg
 
Garageuppfräschningen så gott som klar, ska bara in med en luftvärmepump i höst också.
  • Isolerat och gipsat innertaket
  • Målat väggar och tak vitt
  • Installerat fem dimbara led-paneler infällda i gipsen
  • Bantat ner antalet skåp, hyllor osv och satt in ny garageinredning
  • Kapat upp plattan och satt in golvränna
  • Målat golvet med Biltemas tvåkomponentsfärg
  • Obligatorisk kaffemaskin och soffa

Glömde ta bilder från början, men har fångat det mesta i processen!
IMG_7216.jpeg

IMG_7167.jpeg

IMG_7175.jpeg

IMG_7521.jpeg

IMG_7318.jpeg

IMG_8097.jpeg

IMG_8125.jpeg

Flyttade in bilen idag igen efter att golvfärgen fått härda helt i en vecka
IMG_8128.jpeg
Vilket lyft!

Mitt sug efter garage blir inte ett dugg mildrat av det där. 🙄
 
Garageuppfräschningen så gott som klar, ska bara in med en luftvärmepump i höst också.
  • Isolerat och gipsat innertaket
  • Målat väggar och tak vitt
  • Installerat fem dimbara led-paneler infällda i gipsen
  • Bantat ner antalet skåp, hyllor osv och satt in ny garageinredning
  • Kapat upp plattan och satt in golvränna
  • Målat golvet med Biltemas tvåkomponentsfärg
  • Obligatorisk kaffemaskin och soffa

Glömde ta bilder från början, men har fångat det mesta i processen!
IMG_7216.jpeg

IMG_7167.jpeg

IMG_7175.jpeg

IMG_7521.jpeg

IMG_7318.jpeg

IMG_8097.jpeg

IMG_8125.jpeg

Flyttade in bilen idag igen efter att golvfärgen fått härda helt i en vecka
IMG_8128.jpeg
Eventuellt var det för övertygelsen jag behövde för att ta tag i att måla garagegolvet. Snyggt!
 
Tjena!
Lade märke till att några fasadbrädor på mitt hus (stående panel) är lite ruttna några cm i nederkant. Dessa behöver jag självklart byta ut men jag undrar om någon vet hur pass akut det är?
Tänker främst om man kan låta det vara till nästa vår/sommar då jag ska måla om stora delar av huset.
Min rädsla är väl att det murkna sprider sig till friskt trä om man låter det vara.
 
Tjena!
Lade märke till att några fasadbrädor på mitt hus (stående panel) är lite ruttna några cm i nederkant. Dessa behöver jag självklart byta ut men jag undrar om någon vet hur pass akut det där?
Tänker främst om man kan låta det vara till nästa vår/sommar då jag ska måla om stora delar av huset.
Min rädsla är väl att det murkna sprider sig till friskt trä om man låter det vara.

Finns det någon trall, hängränna, stupränna, mark som gör att regnet/vattnet hamnat där? Då kanske det är något som behöver justeras för framtiden. Kanske studsar upp?

Vi köpte en kåk där en trall på balkongen låg för högt vilket resulterat i ruttna fasadbrädor. Jag har slipat och målat dessa i väntan på större fix. Trallen borttagen.

Jag tror gott du kan ta det med allt annat nästa år. Om du får ångest, kladda på oljegrund efter en lätt slip på brädorna.
 
Senast ändrad:
Finns det någon trall, hängränna, stupränna, mark som gör att regnet/vattnet hamnat där? Då kanske det är något som behöver justeras för framtiden.

Jag tror gott du kan ta det med allt annat nästa år. Om du får ångest, kladda på oljegrund efter en lätt slip på brädorna.
Nej det är nog inget fel i sig, den fasaden får bara mkt stryk från vind och vatten och åren har tagit ut sin rätt :)
Ska nog ut o undersöka det lite mer idag. Jag tryckte lite med en kniv och märkte att knivspetsen lätt gick in flera mm på flera ställen trots att färgen såg fin ut så det ligger väl bakom färgen och ruttnar en del så jag tror tyvärr det är lite för långt gånget för enbart slipa och kladda oljegrund.
 
Ni som hängt med ett tag vet att jag byggde garage för några sedan. Den har genomgått några iterationer. Men nu så börjar det bli klart!
Kan hända att jag har ett projekt till vilket är att isolera loftet. Får se hur jag gör med det, får skapa ett separat inlägg gällande det!

20180915_170019.jpg

20180724_171242.jpg


Den här delen av garagebygget var att sänka ner en saxlyft. Varför nedsänkt, jo för att garaget är litet och jag skulle blivit galen av att behöva starta bilen varje gång jag vill flytta på den. Sen dessutom att behöva kör upp och ner på ramperna varje gång jag skall in och ut med bilen. Hade garaget varit större där jag kunnat haft plats bredvid, framför eller bakom då hade jag skippat det! Positivt är också att jag inte behöver ha reglar eller dylikt för att få upp bilen i höjd. Visst tappar 100mm i lyfthöjd men kan ändå inte exv inte lyfta max med en SUV i vårat garage.

Så lyften är en Twin Busch TWS35-10E. Främsta anledningen till att jag valde den här lyften är inte för att den klarar 3.5t utan att det är större avstånd mellan ramperna. Vilket gör det enklare att "träffa" dem samt att om jag någon gång mot förmodan skulle ha en stor bil i garaget så kan den även hantera en sådan bil. Kap-instruktioner för lyften går att hitta på TBs sida!

1724141455100.png


följde inte detta till punkt och pricka! Det som är gjort är att vi gjorde ett stort hål som mäter 2060x2050 detta för att förenkla kapningen. Så det är inte "konturkapat" enligt instruktionen.

Grund/Golv sedan tidigare: 200mm cellplast -> 75mm betong med armering -> Kakel. Brunn i mitten av garages, således så är det fall från alla innerväggar ner mot brunnen.

Grund/golv efter färdigställande: Där nedsänkningen är gjord 100mm cellplast(resten har 200mm), 150mm betong (armering på två höjder), brunn i mitten med ett lätt lokalt fall bara runt brunnen. Hade tur nog att kunna återanvända röret som lagd under grunden för avrinningen.

Vi kapade även upp för en "service" där ett 75mm rör är nedsänkt för att föra igenom hydraulslangarna och elkabel från lyften till manöverboxen. Det snittet gjorde vi diagonalt för att minimera antalet kakelplattor som behövde sättas om.

Så det jag fått hjälp med(även hjälpt till med där det går) är att få golvet kapat, bilning där det behövs, utjämning av marken, utplacering av cellplast, armeringen och återfyllnad med betong och slätning av betongen.

Har själv sen jämnat till betongen med slip där "servicen" går, har sedan primat all betong och exponerade ytor, lade nytt kakel där "servicen" går, målat nedsänkningen med betongfärg i två lager, samt monterat alumniumlist runt kanten med L-profil. Klarade även nedsänkning av lyften. Har även byggt en plattform i trä som är placerad mellan ramperna för att fylla ut det tomrum som blir mellan ramperna.

Lyften kördes ner av speditören till garaget, jag hade placerat ut reglar som han kunde ställa pallen på. Jag kunde med domkraft lyfta upp lyften och palla upp den på pallbockar(på de tvärgående stagen) för att sedan kunna ta bort transportblock samt pallen som var under. Nästa utmaning var att kunna sänka ner lyften på golvet. Det jag gjorde var att skruva ihop reglar som var längre än nedsänkningen så att jag kunde använda den som en balk som jag kunde lyfta med två domkrafter(en på vardera sida om lyfte). Från balken spände jag spännband ner till stagen på lyften och kunde därmed lyfta upp lyften ta bort reglar och sedan sänka ner lyften på golvet.

Nu till det roliga :)


20240507_111650.jpg


Bilar upp i lite mindre bitar!
VideoCapture_20240820-103636.jpg


Sjukt mycket bös för det lilla hålet och tungt som fan!
20240509_081603.jpg


Lade dubbla lager armering för att minska sprickbildningen vid ytan!
VideoCapture_20240820-103755.jpg


VideoCapture_20240820-103831.jpg


Betongen levererades med betongbil
20240515_141917.jpg

20240517_201321.jpg


20240527_192113.jpg


Där röret går till "servicen" är numer även målat!
20240609_121957.jpg

2024-08-20_10-44-26.png


2024-08-20_10-45-47.jpg


2024-08-20_10-46-53.jpg



20240710_174208.jpg


Tadaaa!
20240813_190751.jpg


Håller nu på att möblera om i garaget så att jag får mer plats på främst ena sidan där jag haft en bänk! Återkommer med resultatet!
 
Senast ändrad:
Ni som hängt med ett tag vet att jag byggde garage för några sedan. Den har genomgått några iterationer. Men nu så börjar det bli klart!
Kan hända att jag har ett projekt till vilket är att isolera loftet. Får se hur jag gör med det, får skapa ett separat inlägg gällande det!

Den här delen av garagebygget var att sänka ner en saxlyft. Varför nedsänkt, jo för att garaget är litet och jag skulle blivit galen av att behöva starta bilen varje gång jag vill flytta på den. Sen dessutom att behöva kör upp och ner på ramperna varje gång jag skall in och ut med bilen. Hade garaget varit större där jag kunnat haft plats bredvid, framför eller bakom då hade jag skippat det! Positivt är också att jag inte behöver ha reglar eller dylikt för att få upp bilen i höjd. Visst tappar 100mm i lyfthöjd men kan ändå inte exv inte lyfta max med en SUV i vårat garage.

Så lyften är en Twin Busch TWS35-10E. Främsta anledningen till att jag valde den här lyften är inte för att den klarar 3.5t utan att det är större avstånd mellan ramperna. Vilket gör det enklare att "träffa" dem samt att om jag någon gång mot förmodan skulle ha en stor bil i garaget så kan den även hantera en sådan bil. Kap-instruktioner för lyften går att hitta på TBs sida!

1724141455100.png


följde inte detta till punkt och pricka! Det som är gjort är att vi gjorde ett stort hål som mäter 2060x2050 detta för att förenkla kapningen. Så det är inte "konturkapat" enligt instruktionen.

Grund/Golv sedan tidigare: 200mm cellplast -> 75mm betong med armering -> Kakel. Brunn i mitten av garages, således så är det fall från alla innerväggar ner mot brunnen.

Grund/golv efter färdigställande: Där nedsänkningen är gjord 100mm cellplast(resten har 200mm), 150mm betong (armering på två höjder), brunn i mitten med ett lätt lokalt fall bara runt brunnen. Hade tur nog att kunna återanvända röret som lagd under grunden för avrinningen.

Vi kapade även upp för en "service" där ett 75mm rör är nedsänkt för att föra igenom hydraulslangarna och elkabel från lyften till manöverboxen. Det snittet gjorde vi diagonalt för att minimera antalet kakelplattor som behövde sättas om.

Så det jag fått hjälp med(även hjälpt till med där det går) är att få golvet kapat, bilning där det behövs, utjämning av marken, utplacering av cellplast, armeringen och återfyllnad med betong och slätning av betongen.

Har själv sen jämnat till betongen med slip där "servicen" går, har sedan primat all betong och exponerade ytor, lade nytt kakel där "servicen" går, målat nedsänkningen med betongfärg i två lager, samt monterat alumniumlist runt kanten med L-profil. Klarade även nedsänkning av lyften. Har även byggt en plattform i trä som är placerad mellan ramperna för att fylla ut det tomrum som blir mellan ramperna.

Lyften kördes ner av speditören till garaget, jag hade placerat ut reglar som han kunde ställa pallen på. Jag kunde med domkraft lyfta upp lyften och palla upp den på pallbockar(på de tvärgående stagen) för att sedan kunna ta bort transportblock samt pallen som var under. Nästa utmaning var att kunna sänka ner lyften på golvet. Det jag gjorde var att skruva ihop reglar som var längre än nedsänkningen så att jag kunde använda den som en balk som jag kunde lyfta med två domkrafter(en på vardera sida om lyfte). Från balken spände jag spännband ner till stagen på lyften och kunde därmed lyfta upp lyften ta bort reglar och sedan sänka ner lyften på golvet.

Nu till det roliga :)


20240507_111650.jpg


Bilar upp i lite mindre bitar!
VideoCapture_20240820-103636.jpg


Sjukt mycket bös för det lilla hålet och tungt som fan!
20240509_081603.jpg


Lade dubbla lager armering för att minska sprickbildningen vid ytan!
VideoCapture_20240820-103755.jpg


VideoCapture_20240820-103831.jpg


Betongen levererades med betongbil
20240515_141917.jpg

20240517_201321.jpg


20240527_192113.jpg


Där röret går till "servicen" är numer även målat!
20240609_121957.jpg

2024-08-20_10-44-26.png


2024-08-20_10-45-47.jpg


2024-08-20_10-46-53.jpg



20240710_174208.jpg


Tadaaa!


Håller nu på att möblera om i garaget så att jag får mer plats på främst ena sidan där jag haft en bänk! Återkommer med resultatet!
Så jävla najs. Blir riktigt avis på det där garaget
 
Ser grymt fint ut @MaziK
Jag behöver ännu mer garageinspiration. Fick en flipp häromdagen när jag knappt fick ut en cykeljävel så nu håller garaget på att rensas utan reson och sentimentalitet. Har en massa rör, en fet radiator osv som tyvärr sitter i vägen för att det ska gå och göra riktigt cleant.
Hur förvarar ni större verktyg? Tänker typ gersåg osv. Har en del sånt, även motorkap, padda och annat. Kan man åstadkomma en vettig förvaring för dessa? Tänker att motorkap, gersåg och ett par större borrhammare skulle kunna ha varsitt hyllplan i en lite fetare hyllkonstruktion. Paddan får jag stuva in någonstans…
Har i övrigt sjukt mycket lösa verktyg. Är det verktygstavla som gäller? Eller hurts med uppmärkta lådor typ ”skruvmejslar”, ”hylsnycklar” osv. Vill helst inte ha en massa lösa verktygslådor eller hylsnyckelsatser i förpackningen - svårt att hålla reda på tycker och och ligger alltid i vägen.

Ge mig stöd, tips och råd!
 
Ser grymt fint ut @MaziK
Jag behöver ännu mer garageinspiration. Fick en flipp häromdagen när jag knappt fick ut en cykeljävel så nu håller garaget på att rensas utan reson och sentimentalitet. Har en massa rör, en fet radiator osv som tyvärr sitter i vägen för att det ska gå och göra riktigt cleant.
Hur förvarar ni större verktyg? Tänker typ gersåg osv. Har en del sånt, även motorkap, padda och annat. Kan man åstadkomma en vettig förvaring för dessa? Tänker att motorkap, gersåg och ett par större borrhammare skulle kunna ha varsitt hyllplan i en lite fetare hyllkonstruktion. Paddan får jag stuva in någonstans…
Har i övrigt sjukt mycket lösa verktyg. Är det verktygstavla som gäller? Eller hurts med uppmärkta lådor typ ”skruvmejslar”, ”hylsnycklar” osv. Vill helst inte ha en massa lösa verktygslådor eller hylsnyckelsatser i förpackningen - svårt att hålla reda på tycker och och ligger alltid i vägen.

Ge mig stöd, tips och råd!

För lösa verktyg har jag det som används mest på en verktygstavla och resten i en verktygsvagn. Har köpt garageinredning på Jula som jag är nöjd med 😊

Annars tycker jag du resonerar bra med att få upp saker på och under hyllor.
Har dock inte själv hittat någon bra lösning för kap&geren, den flyttas mest runt 😅
 
Ser grymt fint ut @MaziK
Jag behöver ännu mer garageinspiration. Fick en flipp häromdagen när jag knappt fick ut en cykeljävel så nu håller garaget på att rensas utan reson och sentimentalitet. Har en massa rör, en fet radiator osv som tyvärr sitter i vägen för att det ska gå och göra riktigt cleant.
Hur förvarar ni större verktyg? Tänker typ gersåg osv. Har en del sånt, även motorkap, padda och annat. Kan man åstadkomma en vettig förvaring för dessa? Tänker att motorkap, gersåg och ett par större borrhammare skulle kunna ha varsitt hyllplan i en lite fetare hyllkonstruktion. Paddan får jag stuva in någonstans…
Har i övrigt sjukt mycket lösa verktyg. Är det verktygstavla som gäller? Eller hurts med uppmärkta lådor typ ”skruvmejslar”, ”hylsnycklar” osv. Vill helst inte ha en massa lösa verktygslådor eller hylsnyckelsatser i förpackningen - svårt att hålla reda på tycker och och ligger alltid i vägen.

Ge mig stöd, tips och råd!
tack!

Större doningar som kap/gersåg + bänken till den, lövblås etc har vi i ett separat förråd. Mindre elverktyg som sticksåg, skruvdragar etc har jag i draglådor eller i ett av skåpen. Har försökt hålla det som är garage/bilrelaterat i garaget och övrigt har jag hittat annan plats för!

Men om du skall ha allt inne i garaget så är hyllsystem eller skåp som du försöker montera högt är en bra lösning då du frigör du ytan under plus att mycket blir dolt. Dock padda är kanske jobbigt att ha på en hylla eller i ett skåp (hur ofta använder du den ?) :D

Jag har alla mindre verktyg i olika draglådor uppmärkt, funkar skitbra! Har dock behållt hylsnyckelsatserna i förpackning. Om det skall funka med sådana utanför förpackning då behovs formstansade ilägg i lådorna
 
Senast ändrad:
För lösa verktyg har jag det som används mest på en verktygstavla och resten i en verktygsvagn. Har köpt garageinredning på Jula som jag är nöjd med 😊

Annars tycker jag du resonerar bra med att få upp saker på och under hyllor.
Har dock inte själv hittat någon bra lösning för kap&geren, den flyttas mest runt 😅
Ja kap/ger blir man ju galen på 🤯 Ska dra och köpa en billig förvaringshylla på Jula strax som får fungera provisoriskt tills en riktig lösning är på plats. Tre hyllor 60 djupa längst ner och sen ett par mindre djupa högst upp.

Jag har en verktygstavla men är sjukt dålig på att använda den. Den är även ärvd från tidigare husägare så ej anpassad efter mina behov…
tack!

Större doningar som kap/gersåg + bänken till den, lövblås etc har vi i ett separat förråd. Mindre elverktyg som sticksåg, skruvdragar etc har jag i draglådor eller i ett av skåpen. Har försökt hålla det som är garage/bilrelaterat i garaget och övrigt har jag hittat annan plats för!

Men om du skall ha allt inne i garaget så är hyllsystem eller skåp som du försöker montera högt är en bra lösning då du frigör du ytan under plus att mycket blir dolt. Dock padda är kanske jobbigt att ha på en hylla eller i ett skåp (hur ofta använder du den ?) :D

Jag har alla mindre verktyg i olika draglådor uppmärkt, funkar skitbra! Har dock behållt hylsnyckelsatserna i förpackning. Om det skall funka med sådana utanför förpackning då behovs formstansade ilägg i lådorna
Skulle gärna ha separat förråd… Vi har dubbelgarage i huset så plats finns ju egentligen (speciellt eftersom det inte står några fordon där just nu…) men man vill ju också ha en snygg lösning. Inte bara en lösning. Har källare med en del förvaring också men känns fel att ha verktygen där nere. Frugan har dessutom annekterat 95% av det utrymmet till saker ”som ska sparas”.

Mindre verktyg i olika lådor kommer jag köra på också. Känns vettigt. Speciellt när man har 30 olika skruvmejslar… Köpte en dymo också så nu jävlar. 😎 Ang hylsor osv är det nog som du säger. Får väl ha kvar lådorna tills vidare men slänga alla lösa delar som blivit över från tidigare lådor. Helt sjukt vad man sparar en massa skräp…
 
Jag tror det är dags! Har kanppt avslutat förra projektet!

Men vill nog isolera loftet på garaget som det är nu. Antingen blir det med PIR element eller PUR. Någon som isolerat med Polyuretan(PUR) som sprutas? Anledningen till detta är för att slippa att hitta en lösning för ventilering av nocken samt behövs bygga in luftspalt. Tänker jag sätter igen den 30-40mm spalt som finns mellan takfot och väggen.

Tar in en firma som får göra det i sådant fall. Utrymmet är litet men jag vill nog ändå isolera och då är nog PIR/PUR bästa alternativet. Det är runt 1700mm i nock så jag kan stå raklång utan isoleringen :). Tänker jag lägger spontat golv hela vägen ut på sidorna och kan således även använda det utrymmet.

20180724_171242.jpg
 
Jag tror det är dags! Har kanppt avslutat förra projektet!

Men vill nog isolera loftet på garaget som det är nu. Antingen blir det med PIR element eller PUR. Någon som isolerat med Polyuretan(PUR) som sprutas? Anledningen till detta är för att slippa att hitta en lösning för ventilering av nocken samt behövs bygga in luftspalt. Tänker jag sätter igen den 30-40mm spalt som finns mellan takfot och väggen.

Tar in en firma som får göra det i sådant fall. Utrymmet är litet men jag vill nog ändå isolera och då är nog PIR/PUR bästa alternativet. Det är runt 1700mm i nock så jag kan stå raklång utan isoleringen :). Tänker jag lägger spontat golv hela vägen ut på sidorna och kan således även använda det utrymmet.

20180724_171242.jpg
Tror inte det finns en enda seriös firma som skulle utföra en isolering enligt dina önskemål. Det är att be om framtida problem. Svällande isolering som sprutas ska du undvika in i det sista! Skillnad på en gammal plåtverkstad från 70-talet typ kontra ditt fina garage.

Och du har en fin fullt fungerande luftning sitter där idag. För guds skull, rör inte den även om någon cellulosasäljare påstår annat. Hade jag varit du hade jag monterat 25mm luftspaltskiva i eps, dragit dit en variabel ångbroms typ Isover vario xtra, 28x70 gles på typ c300 sen tagit dit en firma och sprutat med Isover Insulsafe med L-33. Visst, du får inte ett optimalt u-värde med tanke på balkarnas tjocklek. Men good enough och du har en pålitlig luftad konstruktion som din byggnad är anpassad för iom dagens utformning.

Man kan göra på flera sätt som kanske fungerar bra, med ett något bättre u-värde. Men mycket som kan bli fel också. Med tanke på dina förutsättningar vill jag påstå att mitt tips är facit just i det här fallet.
 
Tror inte det finns en enda seriös firma som skulle utföra en isolering enligt dina önskemål. Det är att be om framtida problem. Svällande isolering som sprutas ska du undvika in i det sista! Skillnad på en gammal plåtverkstad från 70-talet typ kontra ditt fina garage.

Och du har en fin fullt fungerande luftning sitter där idag. För guds skull, rör inte den även om någon cellulosasäljare påstår annat. Hade jag varit du hade jag monterat 25mm luftspaltskiva i eps, dragit dit en variabel ångbroms typ Isover vario xtra, 28x70 gles på typ c300 sen tagit dit en firma och sprutat med Isover Insulsafe med L-33. Visst, du får inte ett optimalt u-värde med tanke på balkarnas tjocklek. Men good enough och du har en pålitlig luftad konstruktion som din byggnad är anpassad för iom dagens utformning.

Man kan göra på flera sätt som kanske fungerar bra, med ett något bättre u-värde. Men mycket som kan bli fel också. Med tanke på dina förutsättningar vill jag påstå att mitt tips är facit just i det här fallet.
har inte varit i kontakt med någon säljare än :p

Tack för input!

Skall kolla in Insulsafe. Men nocken behöver ventileras med den typ av lösning. Så om jag skall göra det så behöver takhöjden ner ytterligare alternativt så hade jag behöver bygga om nockkonstruktionen. Alternativt om mögelstooppers fungerar.

Dock med en luftspalt om 40-50mm på en 170mm takstol så blir det inte mycket kvar till isolering man inte bygger in för mycket på utrymmet inne. Antar att u-värdet på den typ av isolering är baserad på hur mycket volym den har så att säga. Är ju det som är bra med PIR-skivor är att u-värdet är riktigt bra för tjockleken.
 
har inte varit i kontakt med någon säljare än :p

Tack för input!

Skall kolla in Insulsafe. Men nocken behöver ventileras med den typ av lösning. Så om jag skall göra det så behöver takhöjden ner ytterligare alternativt så hade jag behöver bygga om nockkonstruktionen. Alternativt om mögelstooppers fungerar.

Dock med en luftspalt om 40-50mm på en 170mm takstol så blir det inte mycket kvar till isolering man inte bygger in för mycket på utrymmet inne. Antar att u-värdet på den typ av isolering är baserad på hur mycket volym den har så att säga. Är ju det som är bra med PIR-skivor är att u-värdet är riktigt bra för tjockleken.
Nej nocken behöver inte ventileras då. Takstolsfacken är ju ventilerade så du behöver inte ta något av takhöjden. Och är det något fack som inte är ventilerat kan du borra några 20mm hål mellan facken där det är ventilerat och inte.
Insulsafe var ett exempel bara men är den oorganiska lösullen som har bäst lambda. Cellulosa skulle också funka men har ett sämre lambdavärde än t.ex glasull. Det som styr lambdavärdet på t.ex mineralull är densiteten. Ju högre densitet, desto bättre lambda. Till en gräns sen vänder det.

Ja PIR har riktigt bra lambdavärde (ca L 21-22) och är ett riktigt bra material, till rätt ställe. Ditt tak är inte rätt ställe. Sen är det ganska vanligt att folk gör felet att stirra sig blinda på ett lambda och u-värde och vill ha det värsta. Minst lika viktigt, om inte viktigare faktiskt, är lufttätheten. Får du inte till den är det ogjort. Men om du däremot gör ett bra jobb med diffbromsen eller diffspärraren så kommer du få ett riktigt bra resultat av ”vanlig” mineralull med lambda 33 trots endast kanske 150mm iso. Och du ska inte ha 40-50mm luftspalt, då kan det istället ge problem genom att för mycket fuktig luft kan komma in. Färdiga luftspaltskivor i eps är 25mm och perfekta till ändamålet.
 
Tillbaka
Topp