• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vill inte göra rummet fult med en fläkt och ett långt utblås.... Men aldrig testat något annat än OG.

Har du möjlighet att dra kanalen under golvet och ut genom någon vägg eller ett tak så är det bra. Fet extern motor är riktigt bra.
Fläkten blir både bättre och tystare utan kolfilter.
Nästnästa alternativ är plasmafilter.
Fjäråskupan har vettiga plasmafilter och om man har lust och råd så kan man kolla på Bora hällar.
 

zeke_varg

Omega
Angående köksfläkt. Vår lösning. Jag sullar i köket av och till. Kokar över. Vi tittade på en fläkt som var inbyggd i spisen/bänken men valde en rackare som är inbyggd i taket för att ha en mindre sak att oroa oss över. Fjäråskupan. Motorn på vinden. Ett ”problem” är att vi ibland glömmer att stänga av fläkten för att den låter fantastiskt lite.

Jag gissar att en modern köksfläkt kommer funka bra för er. Estetik och funktion finns där idag. Dock tycker jag att många är rätt dyra.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Angående köksfläkt. Vår lösning. Jag sullar i köket av och till. Kokar över. Vi tittade på en fläkt som var inbyggd i spisen/bänken men valde en rackare som är inbyggd i taket för att ha en mindre sak att oroa oss över. Fjäråskupan. Motorn på vinden. Ett ”problem” är att vi ibland glömmer att stänga av fläkten för att den låter fantastiskt lite.

Jag gissar att en modern köksfläkt kommer funka bra för er. Estetik och funktion finns där idag. Dock tycker jag att många är rätt dyra.

Polaren har en rejäl extern motor.
Ha skulle köra med vitpeppar i maten, men allt drogs upp i fläkten som sitter på 200cm höjd från golvet.

Själv funderar jag på en vettig häll och lite lekande med spirorör för att få vanlig fläkt till spisen.
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Hann med att byta fönster trots helgens baksmälla, skyller på sillen i år igen..
Mkt nöjd, huset blev plötsligt 60 år nyare!
Källarfönsterna ger vi oss på en annan helg…
IMG_4296.jpeg
IMG_4293.jpeg
38988313-5362-4656-98C4-F5F97AB22E2C.jpeg
IMG_4595.jpeg
IMG_4600.jpeg
 

Antoine

Omega
Blir inte klok på detta och hoppas halvt desperat på någon som varit med om liknande problem. Känns som jag googlat mig förgäves. Har rivit en väg, satt upp ny och står nu med detta underlag. Underlaget är inte jämnt för fem öre och gör det därav mycket svårt att lägga nytt golv.

Foam eller lumppapp hjälpte föga. Under gamla parketten ligger grus/sand, under plast mattan verkar det ligga en skiva och sedan sand.

Vad har jag för alternativ för att få ett jämnt underlag? Masonitskiva? Flytspackla? Flytta till hyresrätt?

Tips uppskattas
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    515.7 KB · Visningar: 1

gurta_g

Cartier
Blir inte klok på detta och hoppas halvt desperat på någon som varit med om liknande problem. Känns som jag googlat mig förgäves. Har rivit en väg, satt upp ny och står nu med detta underlag. Underlaget är inte jämnt för fem öre och gör det därav mycket svårt att lägga nytt golv.

Foam eller lumppapp hjälpte föga. Under gamla parketten ligger grus/sand, under plast mattan verkar det ligga en skiva och sedan sand.

Vad har jag för alternativ för att få ett jämnt underlag? Masonitskiva? Flytspackla? Flytta till hyresrätt?

Tips uppskattas
lägg ”banor” med laser och dra av sanden till rätt nivå. Åldersbeständig plast, golvspån och parkett. Alternativt kan du hoppa golvspånet, men toleransen för justeringen av sanden blir noggrannare och det är tråkigt att gå/krypa i när man lägger parketten.
Förslaget ovan är mest kostnadseffektivt. Andra alternativ är att suga ut sanden och bygga uppreglat golv, flytspackel på cellplast eller eps betong. Ni har troligtvis höjder i trapphus och badrum att ta hänsyn till.
 
Topp