• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Elfa rekommderas i denna tråd. Men har någon IKEA's BOAXEL? Copy-cat-ish, till ett bättre pris så klart.
Behöver till skafferi, klädkammare och delvis i tvättstuga.

Låter inte så bra när badrummet är så pass nytt, men en sprucken platta behöver som sagt inte betyda att det läcker.
Ser ytskiktet ut som skit så gör nog tätskiktet det också tyvärr..
Ta in en besiktningsman som är duktig på våtrum
Det är en fog som spruckit, plattan är hel. Lite konstigt för plattsättaren har grymt bra rykte och hos grannen och svågern är det felfritt, allt är spikrakt. Han har ju dessutom gjort hall, tvättstuga och badrum 2 hos mig som är utan anmärkning. Måste ha låtit en praktikant göra duschen..
Elfa rekommderas i denna tråd. Men har någon IKEA's BOAXEL? Copy-cat-ish, till ett bättre pris så klart.
Den är skräp, alldeles för grund för att få plats med något vettigt.

Det är en fog som spruckit, plattan är hel. Lite konstigt för plattsättaren har grymt bra rykte och hos grannen och svågern är det felfritt, allt är spikrakt. Han har ju dessutom gjort hall, tvättstuga och badrum 2 hos mig som är utan anmärkning. Måste ha låtit en praktikant göra duschen..

Okej måste läst fel.
Foga i och va glad :)

• Like
Reactions: jla

BOAXEL finns bara 40. Elfa 400 eller 500. Gör de 100mm så mycket, eller är det något annat som är skräp?

Utrymmena är 1500x1100mm och 2100mmx1500mm.

BOAXEL finns bara 40. Elfa 400 eller 500. Gör de 100mm så mycket, eller är det något annat som är skräp?

Utrymmena är 1500x1100mm och 2100mmx1500mm.
Vi kollade aldrig mått men vi tittade på boaxel, en annan variant hos ikea, elfa och en variant på jem & fix. Boaxel avfärdade vi direkt för den upplevdes sjukt trång.

Det var till en dubbelgarderob i hallen så vi skulle ha plats för vantar, mössor osv. Det skulle säkert funka till underkläder men mer än så tror jag blir kärvt.

Senast ändrad:

Gällande badrummet så är det inte alls ovanligt att fogar kan spricka. Speciellt i hörn.
Normalt brukar jag rekommendera att man sätter mjukfog i hörn just av spricktendensen.

Kakel/klinker är en rent estetisk fråga egentligen när det kommer till våtrum och tätskikt. Det är det bakomliggande som är själva tätskitet och det behöver inte vara påverkat av någon skricka i fog.
Om man misstänker andra problem så bör man ta kontakt med entreprenören då det finns garantier :)

Men jag skulle inte vara så orolig för det.

• Like
Reactions: jla
Håller inte med @jla, har varianten nedan till klädkammaren och lådorna är ok, får plats med en del kläder.

Håller inte med @jla, har varianten nedan till klädkammaren och lådorna är ok, får plats med en del kläder.

+1 har också denna i barnens klädkammare och vi är nöjda.

Blir alltid imponerad av kunskapen i denna tråd, så jag slänger ut ett rejält ångskott.

Garaget har stått på min “att göra-lista” sedan husköpet. Efter att ha rensat och byggt hyllor finns det äntligen plats att parkera två cyklar. Problemet är att jag tidigare blivit av med en cykel, trots en rejält lås (lyfte iväg cykeln), så nu söker jag ett cykelställ som kan bultas fast i golvet och har en smidig, inbyggd låsanordning.

Om några veckor börjar jag använda cykeln dagligen för att lämna och hämta vår dotter på dagis, så smidighet är avgörande. Kommer jag hem med ett skrikande barn är risken stor att jag skippar ett krångligt lås och tänker “ingen tar en cykel från garaget” – och så händer det igen.

Drömmen vore ett smart lås som kan styras med en enkel plus/minus-signal. Med lite trixande kan jag få det att öppna när garageporten öppnas och låsa när den stängs. Har någon tips? Jag har googlat men det närmaste jag hittat är lösningar för cykelgarage vid stationer i storstäder – lite overkill.

För att bidra till tråden kan jag tipsa om Meross garageportsöppnare. Jag köpte ett äldre hus med en gammal garageportsöppnare installerad och efter ett par minuters installation kan jag nu styra den via Siri/Apple – sehr gut!

Vänligen,
Martin

Flyttar snart in i hus och har börjat kolla på olika larmalternativ. Innan jag börjar gräva djupare hos alla operatörer, någon här med erfarenhet och kan rekommendera något bra?

Flyttar snart in i hus och har börjat kolla på olika larmalternativ. Innan jag börjar gräva djupare hos alla operatörer, någon här med erfarenhet och kan rekommendera något bra?
Jag släcker Verisure inom kort. Tänkt börja titta på eget. Lessnat på att roddat med månadskostnad och deala hela tiden. Inte orkat klura något på det..

Vad har du tänkt? Yale doorman? Garage? Många dörrar och fönster? Viktigt med utryckningsbolag? Många inbrott i närområdet? Många grannar som kan se ert hus? Kameror inne/ute? Installera själv? Låta experter styra upp?

Jag släcker Verisure inom kort. Tänkt börja titta på eget. Lessnat på att roddat med månadskostnad och deala hela tiden. Inte orkat klura något på det..

Vad har du tänkt? Yale doorman? Garage? Många dörrar och fönster? Viktigt med utryckningsbolag? Många inbrott i närområdet? Många grannar som kan se ert hus? Kameror inne/ute? Installera själv? Låta experter styra upp?
Vad ska en väktare som förmodligen inte dyker upp göra?

Skaffa eget larm med kameror. Proffstjyvar avskräcker inte ett larm med "åtgärd". Om vi diskuterar inbrott.

Ajax om du vill installera och drifta själv. Siemens SPC eller liknande om du vill gå all in. Verisure om det redan sitter monterat.

Jag kör Verisure. Kräver ett samtal per år för att få vettig månadsavgift (299) men funkar övrigt bra. Har det av två anledningar. Brand (totalt 9 brandvarnare) och skalskydd (totalt 22 vibrationsdetektorer). Övervakning i form av kameror kör jag separat.

Främst frugan som vill känna att ingen kan komma in utan att larmet går när vi är hemma. Vi har satt vibrationsdetektorer på alla fönster/dörrar i källare, entréplan samt balkongen på våning 1.

Vad som helst utom Verisure, de är hopplösa att ha och göra med. Konstanta smyghöjningar etc. Räknade ut hur mycket jag betalt in till dem under 12-13 år men förträngde det lika fort :-( Dessutom har jag inget förtroende för väktartjänsten, inställelsetiden är en halv evighet…

Att byta larm står på att göra listan!

Frågan är om man inte borde drifta det själv, mina föräldrar har eget system (dsc) kopplat till Securitas central - försumbar månadskostnad men såklart en investering i larmet.

Senast ändrad:

+1 har också denna i barnens klädkammare och vi är nöjda.
Absolut att det får plats med en del kläder, men har ni haft några andra att jämföra med? Boaxels lådor är bara 40cm djupa och det tycker vi gjorde stor skillnad mot andra tillverkare som har 50cm. Många köper Boaxel så det är klart att det funkar och att man har olika behov, men ska man ändå upp med ett sådant system hade jag valt ett med större lådor.

Absolut att det får plats med en del kläder, men har ni haft några andra att jämföra med? Boaxels lådor är bara 40cm djupa och det tycker vi gjorde stor skillnad mot andra tillverkare som har 50cm. Många köper Boaxel så det är klart att det funkar och att man har olika behov, men ska man ändå upp med ett sådant system hade jag valt ett med större lådor.
Exakt så. Vi hade också ett par skjutdörrar där det behövdes inredning innanför. Pga det dåliga djupet så får du helt enkelt inte plats med lika mycket när man väljer Boaxel. Men det är ju en prioritering man får göra såklart.

Hade en dörr på loftet i stugan som såg lite tråkig ut. Så jag bestämde mig för att piffa upp den lite…
IMG_4782.jpeg

Jag tänkte att den skulle få ”dörrspeglar” för att likna resten av dörrarna i stugan. Eftersom det är snedtak och dörren bara är ca 170 cm hög går det inte att bara köpa en ny dörr och sätta in….

IMG_4783.jpeg

Började med en ram längs kanterna och en ”avdelning” i mitten. Limmade och spikade fast ramen.
IMG_4799.jpeg

Sen blev det fyllning i mitten. Hade inte så mycket ”finplyfa” kvar så jag fuskade med en bit masonite i nedre facket….🫣
IMG_4812.jpeg

Mjukfogade längs kanterna, spacklade och grundade allt.

IMG_4822.jpeg

Sen en strykning till och på med beslag.
Skippade låsfunktionen eftersom det bara är ett sovloft…

IMG_4841.jpeg

Slutstrykningen blir på plats i stugan där jag har samma färg som karm och övriga dörrar är målade i. Blir ett hyfsat lyft jämfört med innan tycker jag….

Behövde också ett nytt soffbord till stugan.
Tänkte först köpa en bred ekplanka, men blev lite för snål, så jag köpte ett begagnat och slitet soffbord för 250 spänn på Blocket….

IMG_4842.jpeg

Ytan var inte rolig. Dels väääääääldigt grov och dessutom sliten och lite kantstött. Kände mig lite tveksam om det skulle kunna bli något bra av den skivan.🤔
IMG_5223.jpeg

Men efter att ha skruvat av benställningen, kapat ner skivan för att få lite nättare mått, slipat som en galning, betsat ytan lätt och sedan oljat En 10-15 varv så såg skivan inte helt dum ut….

IMG_5017.jpeg

Ett par nya bordsben som frugan beställde på nätet avslutade förvandlingen…..

IMG_5017.jpeg

Blev helt ok! Och dessutom rejält mycket billigare än att köpa en hel ekplanka.
(Fast kanske inte lika elegant!!!)

Senast ändrad:
Även denna gubben har väll fått fixat en del med huset...
3.jpg
förebild
4.jpg
efterbild...

1.jpg
å ytterligare en före bild..

2.jpg
å en efterbild..

tja ytterligare en före bild fast egentligen mitt i mellan för sovrumm vart renoverat med ny trossbotten före denna bilden...
25158219_1491182354300498_5726318799134356689_n.jpg

Men efter skiljsmässa fick jag ju möjlighet bestämma själv så då vart det mer retro i min smak..
3.jpg

ska vi vara ärliga har ju egentligen allt gjorts började med att riva ut trossbotten på nedervåningen samt lyfta lite och bättra på stödpunkter...
även övervåningen vart tvungen få sig ny trossbotten...

h1.jpg
h2.jpg

Även gått några tombolor betong samt några lastbilslass grus och sand för stödmurar gångar trappor som gårdsplan..
Men kan i alla fall säga byggt ett hus själv och mena det...
c19.jpg
c7.jpg

c22.jpg
c24.jpg
c32.jpg

Skojar inte när jag säger gjöt typ all fritid under 2 somrar många skottkärror vart det..
Carporten är för övrigt byggt av taket till en gammal gör de själv biltvätt och järnstativ från en gammal
amerikansk Laser biltvätt som stod på shell Mölndalsvägen i göteborg...

c8.jpg

Tillbaka
Topp