• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Börjar se ljuset i tunneln hos syrran nu. Det saknas knoppar, socklar, spottarna i skåpen/under skåpen ska kopplas in och nån passbit/golvlist saknas men alla funktioner är igång och funkar. Syrran har även lyckats "förfula" köket med ett blått diskunderlägg. Torka disken säger jag och kasta skiten!
2.jpg

Det ska in ett nytt bord men detta fick duga till när hon kom hem från Alperna i Lördags kväll.
1.jpg

Vissa saker är jag lite extra nöjd med. Som att båda fönstren går att öppna utan att behöva ta loss pipen på kranen. :D
3.jpg

Givetvis dog ju familjens trotjänare och packåsna till bil (Audi 100 Avant från -90) så nu har jag lärt mig att en polo klarar av 240 cm långa täcksidor utan problem och man kan självklart stänga!
4.jpg

5.jpg

Syrran bjuder även på en bild med gårdagens klocka. Garmin någonting. Har lite att jobba på där..
0A54A97D-4017-4624-B194-9195FB7AA1F6.jpeg

Är golvet vitaliserat och trappräcket vitt? skulle köra på vitt då räcket och trappräcket möter varandra. Men testa lasera först. Lättare att måla över laserrat än at lasera målat trä. :)

Helvete vilka fina jobb ni gör. Har gått från elektrikeryrket till innesäljare på elgrossist så jag hoppas att kontorstjänsten kommer få mig att bli sugen på att renovera hemma, nästa steg är att sänka taket och fixa sovrummet. Har ni bra idéer på hur man får till ett schysst sovrum?
Jag har snöat in lite på att ha "spegelpaneler" (heter det så?) på väggarna, alltså ramar på väggen av en liten list. Min fråga blir då, fungerar det i en bostad från 1959?
Kolla här,
https://snickargladjensveranda.com/category/renovering/ och
https://www.buildor.se/media/catalog/product/l/u/lundbergs_panel_soliden_vit.jpg
Spegelpanelen i grått och en sån tapet är rykande läckert, dock med viss tvekan pga att det är väl mer sekelskifte än 50tal? Frågan går ut till er klocknördar med känsla för inredning och bostäder..

Helvete vilka fina jobb ni gör. Har gått från elektrikeryrket till innesäljare på elgrossist så jag hoppas att kontorstjänsten kommer få mig att bli sugen på att renovera hemma, nästa steg är att sänka taket och fixa sovrummet. Har ni bra idéer på hur man får till ett schysst sovrum?
Jag har snöat in lite på att ha "spegelpaneler" (heter det så?) på väggarna, alltså ramar på väggen av en liten list. Min fråga blir då, fungerar det i en bostad från 1959?
Kolla här,
https://snickargladjensveranda.com/category/renovering/ och
https://www.buildor.se/media/catalog/product/l/u/lundbergs_panel_soliden_vit.jpg
Spegelpanelen i grått och en sån tapet är rykande läckert, dock med viss tvekan pga att det är väl mer sekelskifte än 50tal? Frågan går ut till er klocknördar med känsla för inredning och bostäder..

Svår fråga om det passar, beror ju helt på hur huset och er inredning ser ut i övrigt. Eller så kör du på med vad du tycker är fint.

Vårat hus är från 63 och vi har gjort en renovering av alla ytskikt, men samtidigt försökt att bevara lite av den tidens val och mönster.
Sedan får man ju göra som man vill såklart, polaren satte in bröstpanel och renova knappar i sitt tegel 80-talshus.

Är golvet vitaliserat och trappräcket vitt? skulle köra på vitt då räcket och trappräcket möter varandra. Men testa lasera först. Lättare att måla över laserrat än at lasera målat trä. :)

Jag har funderat lite på det du skriver.
Den gamla handledaren till trappan är mycket riktigt vit, men den kan ju inte se ut som den gör idag IOM att den bara är kapad där det gamla räcket satt.

Jag tänker prova att vitlasera träbitarna jag monterade runt glaset och samtidigt kapa bort änden från den gamla handledaren och hyvla bort färgen samt vitlasera den också. Det är ek så det kan bli rätt fint antar jag.

C80BF913-92BE-412F-A1E6-1EABC4CCA877.jpeg
45051F50-FD07-4C7C-B8A4-7099E36CCFFB.jpeg
3C54EB5B-8F8A-4D12-94B8-906879FC13FD.jpeg

Jag har uppdaterat min kaffedrickarhörna lite och jag behöver tips på ett litet bord där jag kan ställa från mig min kaffekopp. Jag har bytt ut fåtöljerna till en Jetson i svart skinn, en neutral matta i ljus färg och en liten thujagran bredvid. Kommer lite bilder om en liten stund när lala ungarna har fått sin mat.

Söker även tips på lite större väggkonst som passar in i sammanhanget, storleksmässigt bör det vara typ 1,5-1 meter eller liknande.

Nu jäklar :D

Screenshot_20180203-080138.jpg

Markentrepenören kommer förhoppningsvis i veckan och börjar smått. Blir lite mer jobb för honom än bara grunden. Har bett honom förbereda för en parkeringsplats bredvid garaget, vilket innebär att en kulle/sluttning som finns skall skrapas bort. Ber honom göra en ränna för mur i samband med detta. Sen bygger vi stödmur och kommande garage själva.

Muren blir nog stenbolagets Haga Mini, halvmeter hög

Senast ändrad:
Nu jäklar :D

Screenshot_20180203-080138.jpg

Markentrepenören kommer förhoppningsvis i veckan och börjar smått. Blir lite mer jobb för honom än bara grunden. Har bett honom förbereda för en parkeringsplats bredvid garaget, vilket innebär att en kulle/sluttning som finns skall skrapas bort. Ber honom göra en ränna för mur i samband med detta. Sen bygger vi stödmur och kommande garage själva.

Muren blir nog stenbolagets Haga Mini, halvmeter hög

Hur kommer garaget att se ut/användas? Typ uppvärmning, storlek osv

8F00BD58-4870-486D-9EA9-11D2D19ED280.jpeg
31267D86-839B-4919-862C-499D5471FC5F.jpeg

Mattan, fåtöljen och Thujan vill jag bygga vidare på. Kaffebordet och vägghyllorna är bara provisoriska, och jag vill jättegärna ha tips på vad jag kan placera ut och piffa min kaffedrickarhörna med. :)

Samt även lampa till detta.

Jag ser framför mig en ganska stor väggprydnad, gärna en installation av något slag men jag saknar idéer.

Postar en bild på ritning senare.

Men det är ett litet garage får tyvärr inte bygga större pga detaljplanen. Utvändigt mått 6130x4520 38grader tak, 145mm stomme, loft(ca 9kvm) går tyvärr bara att få 120mm isolering i taket, 800x600, lucka i gavel, brandklassad dörr, öppningsbart fönster, Crawford Superior 42 3m port med portautomatik. Blir nog en Mitsubishi luft värmepump.

Grund blir med 200mm isolering, 140mm
syllbalk, brunn(för avrinning) kopplad till stenkista.

Kommer använda garaget främst för att ha bil i den samt för rekond/polering samt en del förvaring.

Hur kommer garaget att se ut/användas? Typ uppvärmning, storlek osv

Men det är ett litet garage får tyvärr inte bygga större pga detaljplanen. Utvändigt mått 6130x4520 38grader tak, 145mm stomme, loft(ca 9kvm) går tyvärr bara att få 120mm isolering i taket, 800x600, lucka i gavel, brandklassad dörr, öppningsbart fönster, Crawford Superior 42 3m port med portautomatik. Blir nog en Mitsubishi luft värmepump.

Kommer använda garaget främst för att ha bil i den samt för rekond/polering samt en del förvaring.

Jag har satt två Fh35 och en fh50 i höstas och dom funkar skitbra! Sett till vad dom kostar så är det en finfin investering.

Jag har satt två Fh35 och en fh50 i höstas och dom funkar skitbra! Sett till vad dom kostar så är det en finfin investering.
Har kikat på Ef25 och SF35, skall kolla in FH35 och 50. Kommer försöka ligga på 10-12 grader på vintertid.

Visste inte hur garaget skulle bli när vi byggde huset. Hade annars gjort en kulvert för vattenrör till golvvärme i garaget. Blir för dyrt nu :(

Du kan ju "råka" placera ett attefallshus väldigt nära garaget och sedan kan väggen "försvinna" efter ett tag. Sånt gör hela mitt område för att kringå detaljplanen. Alternativet är att låta garagets grund sammanfalla med huset och räkna det som utbyggnad av huset men det funkar ju bara om du inte maxat plattans yta till själva huset.

Hade gärna varit så kreativ om jag inte hade haft ursäkta mitt språk f-up grannar.

Allt är så maxat det får plus lite till vad gäller kvm. Vi får bara bygga 1/9 av tomtens storlek. Olikt alla andra detaljplaner i kommunen så ingår garage-kvm i de 1/9-delen.

Du kan ju "råka" placera ett attefallshus väldigt nära garaget och sedan kan väggen "försvinna" efter ett tag. Sånt gör hela mitt område för att kringå detaljplanen. Alternativet är att låta garagets grund sammanfalla med huset och räkna det som utbyggnad av huset men det funkar ju bara om du inte maxat plattans yta till själva huset.

Förlåt min vän, det måste jag helt ha missat! Var skedde detta? Sålt firman men är fortfarande en jävel på markarbeten. PMa gärna om du har några funderingar! :)
;) skickade PM när det begav sig

Hade nu också behövt ha hjälp med grunden till garaget samt ytterligare markarbeten, men har nu sagt till markisen som gjorde arbetet för huset göra grunden för garaget. I am being robbed brother

;) skickade PM när det begav sig

Hade nu också behövt ha hjälp med grunden till garaget samt ytterligare markarbeten, men har nu sagt till markisen som gjorde arbetet för huset göra grunden för garaget. I am being robbed brother

Förlåt, är ivkand sämst på PM :(

Jag vet hur vissa entreprenörer i branschen prissätter, vi var rätt bakbundna i och med mycket upphandlingar. Som sagt - hör av dig om frågor och sparka på markgybben när han skriver kringla varje dag trots fyra timmar fikarast ;)

Tillbaka
Topp