• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Vi hade slipat betonggolv med i planen redan vid gjutning @Edin Vi hade bl a pigment i betongen och gjutarna var noggranna vid slodningen. Vi tog hit Art of Covering som slipade golvet. Jag tog alla hörnen med en liten seriös handjagare Flex. Stadax (Henrik Kärrstedt) är också bra, jag har sett ett fint golv de gjort. Sen är det här med ytbehandling en jävla stadshemlighet. Vi har i alla fall kört med vattenglas som första behandling. Det hårdnade så mycket att vi var tvugna att slipa golvet det sista steget en gång till. Sen strök vi med Gysinge Golvolja. Låt inte oljan härda innan ni torkar av den. Till slut såpskurade vi golvet med maskin. Det blev bra, skulle vilja säga att golvet blir sidenmatt MEN det fläckas lätt. Vet inte hur det blir med upprepad såptvätt över tid. Det är mycket jobb men vi gillar resultatet. Mycket jobb som sagt.
6B7819FC-8958-4FA0-9071-6AE3D0D029D7.jpeg

Fin vatten på gås effekt.
CDCEF6C8-05FF-41C6-80A4-0E002C4E62F2.jpeg

Såpskurning.

Vidare kan man ju konstatera att det är ett tåligt golv. Eventuellt färgspill har jag tagit med en fönsterskrapa samt med skursvamp och såpa. Allt går bort. Större problem slipar jag bara bort. Hål lagas med svartpigmenterad epoxy. Jag har också sparat på lite slipsamm i en glasburk. NB. Det ser bättre ut på bilden än i verkligheten :)
7323D081-D53F-4FF3-B256-EF14A8C8516D.jpeg

Antar att det är golvvärme?
Måste vara en skön känsla med lite ljummet över hela golvet på vintertid

Vi hade slipat betonggolv med i planen redan vid gjutning @Edin Vi hade bl a pigment i betongen och gjutarna var noggranna vid slodningen. Vi tog hit Art of Covering som slipade golvet. Jag tog alla hörnen med en liten seriös handjagare Flex. Stadax (Henrik Kärrstedt) är också bra, jag har sett ett fint golv de gjort. Sen är det här med ytbehandling en jävla stadshemlighet. Vi har i alla fall kört med vattenglas som första behandling. Det hårdnade så mycket att vi var tvugna att slipa golvet det sista steget en gång till. Sen strök vi med Gysinge Golvolja. Låt inte oljan härda innan ni torkar av den. Till slut såpskurade vi golvet med maskin. Det blev bra, skulle vilja säga att golvet blir sidenmatt MEN det fläckas lätt. Vet inte hur det blir med upprepad såptvätt över tid. Det är mycket jobb men vi gillar resultatet. Mycket jobb som sagt.
6B7819FC-8958-4FA0-9071-6AE3D0D029D7.jpeg

Fin vatten på gås effekt.
CDCEF6C8-05FF-41C6-80A4-0E002C4E62F2.jpeg

Såpskurning.

@Sonnyboy
Är evt tvåa på bollen. Jag målade garderober med jotuns vattenbaserade! oljefärg, tyckte den flöt ut ok, iaf jämfört med sadolin som jag körde innan. Kanske kan vara värt att testa

Det ser ju otroligt bra ut @Sonnyboy !
Tyvärr misslyckades dom rätt bra med slodningen av stora huset hos mamma då det blev ett par gropar av någon anledning. I mitt hus var det ett rådjur som pajade det och i syrrans en älg. Rådjuret fick byggarna dra loss till råga på allt! :D
Mamma vill mer ha det betonggrått men helt utan synlig ballast (?) så jag tror på sätt och vis det aldrig skulle gått att få till utan att ha satt upp viltstängsel eller kravall staket när dom gjöt och vem skulle ha tänkt på det innan? Är inte helt med på vad det är för system mamma kollar på men det skulle komma två gubbar ut till landet idag som håller på med något av Webers system för betonggolv.

Det ser ju otroligt bra ut @Sonnyboy !
Tyvärr misslyckades dom rätt bra med slodningen av stora huset hos mamma då det blev ett par gropar av någon anledning. I mitt hus var det ett rådjur som pajade det och i syrrans en älg. Rådjuret fick byggarna dra loss till råga på allt! :D
Mamma vill mer ha det betonggrått men helt utan synlig ballast (?) så jag tror på sätt och vis det aldrig skulle gått att få till utan att ha satt upp viltstängsel eller kravall staket när dom gjöt och vem skulle ha tänkt på det innan? Är inte helt med på vad det är för system mamma kollar på men det skulle komma två gubbar ut till landet idag som håller på med något av Webers system för betonggolv.
He he. Det var det jävligaste. Om rådjuret hade trippat snyggt så hade det varit riktikt ballt, men jag räknar med att det var lite kaos på plattan där djuret farit fram. Vi har mest fasaner runt vårt bygge och de höll sig på mattan. Lycka till med flytspacklingen, det lär bli jämngrått utan ballast i alla fall. Häftigt om det funkar!

He he. Det var det jävligaste. Om rådjuret hade trippat snyggt så hade det varit riktikt ballt, men jag räknar med att det var lite kaos på plattan där djuret farit fram. Vi har mest fasaner runt vårt bygge och de höll sig på mattan. Lycka till med flytspacklingen, det lär bli jämngrått utan ballast i alla fall. Häftigt om det funkar!

Ja det var lite kaos ett tag där. Älgen var dom bra nära att skjuta. Dom var så förbannade då dom var tvungna att kolla så han inte klivit på några av golvvärme rören. Allt var ju trycksatt men dom ville inte riskera något så det var bara att sticka ner händerna och känna. Just som dom gjorde det kom jag och såg ut som ett frågetecken - Nyligen fylld grund, tre man med armna ner i betongen upp till armhålorna - WTF? :D

Tror nog det ska gå bra dock. Är väll det här med sprickor som kan vara jobbigt men vi har inga i plattan idag och lite sprickor gör inget för det blir ju lite av karaktär och liv vilket lilla mamma ändå vill ha.

Jodå @Edin Läckande golvvärmeslingor har vi också fått en släng av. Vi värmde upp huset tillfälligt med golvvärme på el och efteråt undrade jag om inte slingorna skulle blåsas rena pga frysrisken. Nädå sa röris, inga problem. Men så kom den där kalla natten och två slingor sprack, en mardröm för oss som ville ha slipat betonggolv såklart. Jag säger bara Rogers Läckservice! Vi fick göra totalt 5 hål för att finna läckorna, varav ett blev synligt. Men det gick att lappa med Webers 702 finkorniga expanderbetong som var infärgad med Nitors Oxidsvart. Se bilden. Jag slängde med min klocka som referens för det är trots allt ett klockforum :)
EE2AF9C2-1739-4CF5-9A36-89634C1F8C80.jpeg

Jodå @Edin Läckande golvvärmeslingor har vi också fått en släng av. Vi värmde upp huset tillfälligt med golvvärme på el och efteråt undrade jag om inte slingorna skulle blåsas rena pga frysrisken. Nädå sa röris, inga problem. Men så kom den där kalla natten och två slingor sprack, en mardröm för oss som ville ha slipat betonggolv såklart. Jag säger bara Rogers Läckservice! Vi fick göra totalt 5 hål för att finna läckorna, varav ett blev synligt. Men det gick att lappa med Webers 702 finkorniga expanderbetong som var infärgad med Nitors Oxidsvart. Se bilden. Jag slängde med min klocka som referens för det är trots allt ett klockforum :)
EE2AF9C2-1739-4CF5-9A36-89634C1F8C80.jpeg

Outch!
Det ser ju ändå helt ok ut. Hoppas det inte är på ett sånt ställe det inte kan gå att täcka?
Vi hade ju vatten i slingorna när vi gjöt just för att kunna trycksätta och läcksöka men innan kylan kom hade vi inte fått borrat eller bergvärmepumpen installerad så då valde vi det säkra före det osäkra och tömde ut systemet samt fyllde på med 50% glykolblandning. Alla sa att det skulle kosta massor men det gick kanske på 5.000:- med jobb. Helt klart värt det för nu spelar det ingen som helst roll så länge det inte blir -40.

Edit:
Mamma hade precis två killar som kollade in våra hus så om 3-4 veckor kommer golven att gjutas. Det blir inte någon av Webers design val utan ett rent industri golv då det enligt dom är mycket hållbarare och är just det vi vill ha utseende mässigt. Får återkomma om några veckor när det är gjort. Då är även huset målat invändigt och saknar "bara" kök, innerdörrar, belysning, VVS inredning....

Ja det var lite kaos ett tag där. Älgen var dom bra nära att skjuta. Dom var så förbannade då dom var tvungna att kolla så han inte klivit på några av golvvärme rören. Allt var ju trycksatt men dom ville inte riskera något så det var bara att sticka ner händerna och känna. Just som dom gjorde det kom jag och såg ut som ett frågetecken - Nyligen fylld grund, tre man med armna ner i betongen upp till armhålorna - WTF? :D

Tror nog det ska gå bra dock. Är väll det här med sprickor som kan vara jobbigt men vi har inga i plattan idag och lite sprickor gör inget för det blir ju lite av karaktär och liv vilket lilla mamma ändå vill ha.

HAHAHAHA, fyfan vad sjukt.

Jag har funderat lite på det du skriver.
Den gamla handledaren till trappan är mycket riktigt vit, men den kan ju inte se ut som den gör idag IOM att den bara är kapad där det gamla räcket satt.

Jag tänker prova att vitlasera träbitarna jag monterade runt glaset och samtidigt kapa bort änden från den gamla handledaren och hyvla bort färgen samt vitlasera den också. Det är ek så det kan bli rätt fint antar jag.

C80BF913-92BE-412F-A1E6-1EABC4CCA877.jpeg
45051F50-FD07-4C7C-B8A4-7099E36CCFFB.jpeg
3C54EB5B-8F8A-4D12-94B8-906879FC13FD.jpeg
Supersnyggt med glas. Var hittar man listerna som glaset sitter fast i? Kläms de fast och klarar de 10 mm glas? Har du bilder på när du monterade listerna och glaset?

Hej allesammans

Vill bygga en engelsk veranda, tar gärna tips.

Bor i huset på andra bilden å tanken är att bygga något i stil med första bilden.

B3510613-5879-4967-8AC5-440509CBA0DF.jpeg

C0A105F0-11B8-46C9-8F10-A70344094639.jpeg
Snyggt! Du har ju lite snickarglädje under "utschäften", utgå ifrån de mönstren när lövsågningen ska göras. Sedan är ditt hus ganska "rakt" i formerna, så jag tror du ska vara lite försiktig med allt för mycket runda, "avancerade" former. Till exempel tror jag att räcket skulle göra sig bättre med traditionell stjärnmönstring (som dock är grovt missbrukad på var och varannan 80-talsvilla.
Sedan skulle jag vara försiktig med att göra den för stor, i och med att du har en ganska smal frontespis. Strax utanför fönstren närmast ytterdörren tror jag skulle bli bra. Kan dock absolut vara bredare än frontespisen. Min veranda är byggd så här bred (tidigt 1900-tal, men skulle enligt mig kunna vara bredare utan att skämma byggnaden.
IMG_8316.JPG

Är otroligt sugen på att med enkla medel fräscha till en funkisvilla från 50-talet. Måla om både in och utsida, lägga golv och möblera med klassiker från 50-60-talet, tänk Bruno Mathsson.
mdiynnwwmdawndcynzi4n3w5ng...jpg
mdiynnwwmdawndcynzi2n3w5ng...jpg

Problemet är att huset värms främst av direktverkande el och att det är enskilt vatten och avlopp.

Vad kan det kosta att lösa en bra värmekälla och vettigt avlopp? Eller är det rimligt att köra mulltoa och direktverkande el med en familj på fem personer?

https://www.svenskfast.se/hus/gavleborg/bollnas/bollnas/stocksatter/stocksatter-3740/192855

Är otroligt sugen på att med enkla medel fräscha till en funkisvilla från 50-talet. Måla om både in och utsida, lägga golv och möblera med klassiker från 50-60-talet, tänk Bruno Mathsson.

Problemet är att huset värms främst av direktverkande el och att det är enskilt vatten och avlopp.

Vad kan det kosta att lösa en bra värmekälla och vettigt avlopp? Eller är det rimligt att köra mulltoa och direktverkande el med en familj på fem personer?

https://www.svenskfast.se/hus/gavleborg/bollnas/bollnas/stocksatter/stocksatter-3740/192855
Älskar det blå badrummet, kan tänka mig att hyra det av dig!

Ja, dom har verkligen gjort fina färgval överlag i hela huset...
Haha det är ju charmigt, även om man vill typ blåsa ut allt! Fast det blå badrummet tycket jag på riktigt om! Även om jag aldrig skulle gjort det själv :p Utropspriset får en ju att vilja flytta ifrån Stockholm... Känns som huset har potential om man har en del tid och pengar över? :) Fina vyer!

Haha det är ju charmigt, även om man vill typ blåsa ut allt! Fast det blå badrummet tycket jag på riktigt om! Även om jag aldrig skulle gjort det själv :p Utropspriset får en ju att vilja flytta ifrån Stockholm... Känns som huset har potential om man har en del tid och pengar över? :) Fina vyer!
Älskar huset i sig, detaljplanering och detaljer. Utsikten är inte heller dum. Tror att man med enkla medel, färg och lite slit kan få det riktigt fint. Nog är det charmigt. Planen skulle vara att behålla det mesta, även kök men ändra färger så det blir lite mer behagligt för ögat.

Huset har riktigt bra potential!

Tillbaka
Topp