• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det har jag förstått med. Men vad ska man använda för kabel om inte FK/EK? FK/EK är väll den kabel man använder vid installation? Kan som sagt inte mycket mer än det elektriker polaren säger jag ska göra med det han ger mig för att inte åka på stryk av honom. Det har hänt och gjorde ont... :)
Jag uttryckte mig lite hastigt. Du ska använda EK för de som kläms fast om inget annat tydligt står. De med arm kan du använda båda.
Wago har en bra förteckning med tydlig info på sin hemsida: http://global.wago.com/en/products/...rs/installation-connectors/overview/index.jsp

Senast ändrad:
@Richie
Angående Wago klämmor (som min elektiker gillar) är det själva klämman som är felet eller är det när man använder fel kabel (misstänker den med många små mujka koppartrådar)?

I övrigt känns det som en riktigt bra produkt tycker jag som lekman då jag hört att de röda gamla "skruvhattarna" inte heller är någon hitt.
Alltså dom är ju väldigt smidiga, mindre smidiga dock om du har mer än 6 trådar då man måste bygla till en ny.

@alfgren sammanfattar det hela bra!
Är du intresserad kan du läsa mer här: http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
där det nämns att det även har skett varmgång/bränder då rätt sorts kabel använts! Dock är det som sagt vanligast att de används på fel sätt..

Det är att 1) folk använder fel kabel (FK/EK) 2) använder för klen kabel 3) skalar på fel sätt som orsakar problem med Wagon. Nästan aldrig är det fel på själva klämman.
Samt 4: trycker inte ner kabeln rätt så kardeler kommer utanför, (detta är dock redan ett fel då det hänvisar till din punkt nr.1) dvs man får inte full kontakt! Detta är ju dock ett problem som kan uppkomma oftare på öppningsbara Wago eftersom dessa är godkända för FK.

Saxar från artikeln ovan:
Används en mångtrådig ledare och inte alla kardeler kommer på plats kan det uppstå varmgång och följden blir glapp och ljusbåge. Ledare av metall som värms upp får sämre ledningsförmåga. Sämre ledningsförmåga alstrar värme och det blir en ytterligare försämring av ledningsförmågan. Varmgången eskalerar till dess att ledningen brinner av och ljusbågen är ett faktum.”

Det var en polare som undrade varför jag hade köpt den med kolfilter fastän jag har en utblåsningskanal så blev osäker. Jag har kört på exakt den i två tidigare lägenhetsrenoveringar och då kört enbart kolfilter rätt upp i överskåpet...
Nästan alla fläktar klarar båda. Kolfiltret är onödigt om du istället kopplar in en kanal.

Är det en lägenhet du håller på med eller ett hus? Är det lgh bör du snacka med föreningen först. Gör du fel kan du blåsa ut matos i andras lägenheter. Mindre poppis.

Inte expert på långa vägar. Men skillnad på kolfläkt och utblås klarar jag av. ;)

Har du frågor om OVK eller ventilationsprinciper är jag inte rätt person.

Kan den del om ventilation efter ett antal år i branchen. så jag kanske kan hjälpa till med svar.
Fråga här eller via PM så försöker jag svara.

Till er och övriga, hjälp:
När vi köpte kåken så var tanken att flytta det "moderna" köket till ett annat kök i huset, men under processens gång så lät vi bli (vilket i efterhand känns helt rätt.
Vi snabbfixade då till köket så det skulle fungera, men en sak har varit skitdåligt sedan dag ett.
Fläkten.
Går fan inte att steka.
Såhär ser det ut:
IMG_8164.JPG

Klassisk sekelskiftesspiskåpa med en "modern" fläkt isatt, i teorin ska oset dra upp i den gamla pipan (som är en av fyra pipor i en skorsten).
Funkar uselt, har slutat äta stekt mat.

Mina tankar:
Fläkt slut? Den suger fast en dagsblaska utan problem, ska vara bra enligt min lokale fläkthökare.
85 cm mellan spis och kåpkant, alldeles för mycket? Har testat en "försänkning", blev marginellt bättre.
Kanal igensatt av hundra års stekos? Kanske, men det kommer ändå ut ut skorstenen, och som sagt, det suger fast en tidning lätt.
Ingen tilluft? Hjälper ej att öppna fönster.

Sämst är att lukten/oset sprider sig så vansinnigt i huset. Luktar mest mat i övre matsalen, där skorstensmuren går igenom. Spricka i mur?

Mina lösningstankar:
-Ny spishörna på annat ställe i köket, med utblås genom väggen.
-sugande fläkt uppe i skorstenen.
-spirorör i kanalen, värre fläkt och sänkt kåpa.

Vad tror övriga hemmapulare och experter?

När vi köpte kåken så var tanken att flytta det "moderna" köket till ett annat kök i huset, men under processens gång så lät vi bli (vilket i efterhand känns helt rätt.
Vi snabbfixade då till köket så det skulle fungera, men en sak har varit skitdåligt sedan dag ett.
Fläkten.
Går fan inte att steka.
Såhär ser det ut:
IMG_8164.JPG

Klassisk sekelskiftesspiskåpa med en "modern" fläkt isatt, i teorin ska oset dra upp i den gamla pipan (som är en av fyra pipor i en skorsten).

Mina tankar:
Fläkt slut? Den suger fast en dagsblaska utan problem, ska vara bra enligt min lokale fläkthökare.
85 cm mellan spis och kåpkant, alldeles för mycket? Har testat en "försänkning", blev marginellt bättre.
Kanal igensatt av hundra års stekos? Kanske, men det kommer ändå ut ut skorstenen, och som sagt, det suger fast en tidning lätt.

Sämst är att lukten/oset sprider sig så vansinnigt i huset. Luktar mest mat i övre matsalen, där skorstensmuren går igenom. Spricka i mur?

Mina lösningstankar:

Mina tankar var först undertryck i huset men eftersom du skriver att det luktar os där kanalen går förbi så borde det vara så att imkanalen läcker. Snacka med sotningsväsendet där du bor och fråga om ev lösningar. Kanske går det att dra ett spirorör ner till fläkten. Reglerna säger 30 mm isolering runt imkanal för att skydda vid eventuell skorstensbrand men om kanalen går i en skorsten så kan man kanske kringå denna regel. Mina fem ören om saken.

@Strindberg har ni provtryckt skorstenen? Kanske är som du säger, en spricka i skorstenen. Mormor var tvungen att bygga om skorstenen på landet för några år sedan då den inte var tät längre (hus från 30-talet)..

Fläkten.
Går fan inte att steka.
Såhär ser det ut:
IMG_8164.JPG

Mina tankar:

Mina lösningstankar:

Hej.
Det var lite att bita i.
Skulle rekommendera att prata med sotare som får kolla upp imkanalen. så den är hel och funkar. De brukar ha utrustning så de kan filma imkanalen.
Kan vara läckage eftersom det luktar i övre matsalen. Men har du tur så är det så att undertrycket i köket gör att matoset söker sig ner i matsalens frånluftskanal. Dvs oset vänder ner på skorstenstoppen
Är imkanalen hel skulle jag satsat på att försöka få en fläkt på taket med styrning från köket. Då kan man ta en fläkt med lite bättre flöde vid forcering än vad en vanlig spisfläkt har. Denna lösning funkar även om det är ett litet läckage mot matsalen. Då sugs det frånluft även därifrån med fläkten.
Vore ju synd för utseendet och montera spiskåpan lägre. Det ska inte heller behövas om man får flödet rätt. Det enda som finns i från spisfläktsleverantörer är ett minmått. För elspis gäller min 45cm men för gasspis gäller min 65cm så 85cm ska inte vara något som ställer till det.

Spisfläktsleverantörer har kåpor som kan styra en fläkt på taket.
Det du kan fundera på som bonus är att ta en så stor fläkt att du kan koppla in alla kanaler och få frånluft i fler delar av huset. Då behöver dock systemet mätas in.

Sen är det viktigt att det finns friskluft in till huset och att man får ett luftflöde mot spiskåpan. men eftersom det inte var någon skillnad på stängt eller öppet fönster så bör det inte vara något problem där.

Gällande isolering på imkanal.
Imkanalföreskrifterna säger att kanalen skall förläggas min 30mm från brännbart mtrl. Tegel är inte brännbart så det kan gå utmärkt att montera en kanal i skorstenen om det skulle få plats. Går du däremot genom något brännbart gäller 30mm.

Hoppas det hjälper en liten bit på väg mot en vettig lösning.

Fick ett infall att jag vill ha ett nytt tv-bord, så slängde ihop en snabb skiss i autocad med högst provosoriska mått.
Ramen tänker jag svetsa med L-profiler och båda skivorna gjuter jag med fincement.

ED8D7063-EEBC-49CF-BB3A-7E07D9E3014E.jpeg
Trevligt!
Får man lov att rekommendera Webers 702 expanderbetong infärgad med lite järnoxid. Det kan bli riktigt blankt och fint om man avslutar med 2000 våtpapper.

Ska påbörja att piffa upp sista rummet i huset nu i mellandagarna men är lite tveksam hur jag ska göra med golvet. Det är utbyggt från huvudbyggnad någon gång på 70-talet. Betongplatta på mark, sedan isolering, ”fuktspärr”(?) och spånplattor.
Förra ägaren har satt distanser på alla lister, gissar att det är för att ventilera.
Så ska jag,
1. Lägga nya golvet, spara lite luft i kanterna och fortsätta med distans på listerna.
2. Lägga nya golvet och sätta dit list dikt mot vägg.
3. Ta upp spånplatta, isolering och fuktspärr. Sätta ny fuktspärr mot betongplatta, isolera och sätta dit nya golvet och lister dikt mot vägg.
4. ?

Heltäckningsmattan kommer att rivas ut och golvet är vanligt parkettgolv. Det är inte heller någon källare utan markplan.
054648DF-7D72-4170-8545-818CC8B74FA7.jpeg

Edit: Ska tilläggas att fuktkvot var helt normal för 1,5 år sedan och efter det har ytterligare ventilation installerats i rummet.

Citerar mig själv, isoleringen som luktade (har varit en unken lukt hela tiden, vi trodde det var heltäckningsmattan kombinerat med i stort sett ingen ventilation) så upp med allt i detta rum och även hallen snart. Totalt 35kvm.
Blev lite mer jobb än att bara måla om :nailbiting:
0DDD6478-07A1-4F21-8CC5-5F8081798FC8.jpeg

Senast ändrad:
ECE9DD63-492C-422C-9D0C-8A37901E3912.jpeg

Har tummen mitt i handen och behöver lite hjälp! Jag skulle behöva montera en spaltventil för att förebygga svartmögel på taket. Dessvärre finns det inte plats på fönstrets ovansida pga listen/karmen på utsidan.

Nu till frågan är det okej att sätta spaltventilen på nedre delen av fönstret? Jag tänker att fönstret är så litet att det inte borde spela någon roll...!?

Stort tack på förhand //Xalle

Renovering börjar komma mot sitt slut och det som återstår är att måla klart sovrummet och lägga in heltäckningsmatta, fixa med sockellister samt kakla i badrummet!
Har bara några bilder nu men uppdaterar när allt är klart sen!

Obs! Då ingen rörmokare vill komma och ta detta jobb efter att ha sett bilder så undrar jag om någon KS:are i denna tråd är röris och vill jobba lite. Betalar det du kostar, PM isf :)
E67EFEE8-7B1D-4707-92D9-2566739BDD66.jpeg
B75A42B5-E8C3-4259-B0FE-F1C50A18837F.jpeg
8D99CF93-1C33-432A-BDD5-0F7D41596D21.jpeg
DB29664D-702B-4C3C-B154-3FFA9F7FB785.jpeg
5508D009-06B1-4D34-976F-00CAE362A1D5.jpeg

Renovering börjar komma mot sitt slut och det som återstår är att måla klart sovrummet och lägga in heltäckningsmatta, fixa med sockellister samt kakla i badrummet!

Obs! Då ingen rörmokare vill komma och ta detta jobb efter att ha sett bilder så undrar jag om någon KS:are i denna tråd är röris och vill jobba lite. Betalar det du kostar, PM isf :)

Snygg färg på första bilderna! Färgkod?

Kul att se det är flera som jobbat på under jul/nyår! Själv har jag jobbat på med syrrans kök som nu ser ut som ett kök.
C9AAD2F4-C954-4EB9-B22E-1148A1FC81A2.jpeg

AFB2C5C9-325F-4EE7-ACA7-0283248237FE.jpeg

På sista bilden saknas en ekskiva för att sittbänken ska bli sittduglig. Sen saknas massa täcksidor, köksfläkt, nån kakelplatta, elkontakt, brytare lampor och säkert en del till..

Var även iväg en sväng till landet och undrade om man hamnat en bra bit norr i landet än vad Nynäshamn faktiskt är. (Stod still när bilden togs)
5909A75A-39FB-44F4-974F-E3C8DA4890B1.jpeg

Väl på plats såg det rätt bra ut.
C40CD92C-13D3-46EE-AF10-C3EF837E400C.jpeg

Varmt va det med tack vare byggfläkten. Bra med bergvärme men inte när golvvärmesystemet är stängt och utan el...
FF8E0C9D-8149-4A3A-9CCD-A533B0C4CD13.jpeg

Ofin fråga men har ni själva gjort tätskiktet i badrummet?

Senast ändrad:
Snyggt jobbat!

Byggfläktar är sjukt dyra att köra med :D

Vi hade en förbrukning 2017 på 9993kwh, då har vi en innertemperatur på 23grader

Under 2016 när de körde med byggfläktar Jan, feb och någon dag i på mars så låg förbrukningen på 14000-någonting har jag för mig :)

Kul att se det är flera som jobbat på under jul/nyår! Själv har jag jobbat på med syrrans kök som nu ser ut som ett kök.
C9AAD2F4-C954-4EB9-B22E-1148A1FC81A2.jpeg

AFB2C5C9-325F-4EE7-ACA7-0283248237FE.jpeg

På sista bilden saknas en ekskiva för att sittbänken ska bli sittduglig. Sen saknas massa täcksidor, köksfläkt, nån kakelplatta, elkontakt, brytare lampor och säkert en del till..

Var även iväg en sväng till landet och undrade om man hamnat en bra bit norr i landet än vad Nynäshamn faktiskt är. (Stod still när bilden togs)
5909A75A-39FB-44F4-974F-E3C8DA4890B1.jpeg

Väl på plats såg det rätt bra ut.
C40CD92C-13D3-46EE-AF10-C3EF837E400C.jpeg

Varmt va det med tack vare byggfläkten. Bra med bergvärme men inte när golvvärmesystemet är stängt och utan el...
FF8E0C9D-8149-4A3A-9CCD-A533B0C4CD13.jpeg

Ofin fråga men har ni själva gjort tätskiktet i badrummet?

Senast ändrad:
Funderar på om vi skall planera så att det går att sänka ner en saxlyft. Vad tror ni om det?
Gört. Tänk på att vara lite flexibel så du inte är låst till en specifik modell, särskilt som den kanska ändras innan du köper den. (Tolkar det som att lyften inte ska köpas just i nuläget.

Tänk såhär: hur ofta har du inte tänkt att en lyft vore kalas?
Hur ofta tror du att du skulle kunna tänkas tänka "Usch, vad jag blir irriterad på de snyggt täckta/igensnickrade partierna i golvet"?

Snyggt jobbat!

Byggfläktar är sjukt dyra att köra med :D

Vi hade en förbrukning 2017 på 9993kwh, då har vi en innertemperatur på 23grader

Under 2016 när de körde med byggfläktar Jan, feb och någon dag i på mars så låg förbrukningen på 14000-någonting har jag för mig :)

Nä det är det nog inte. Den på bilden är på 2 Kw och går på minimal effekt och håller ändå stora huset på över 20 grader. Vi har ju som sagt bergvärme men den pumpar bara in i huset och sen ut igen så det är inte så effektivt Dock är det 50% glykol blandning i systemet så vi skulle egentligen kunna stänga av helt men det känns inte så lockande...

Funderar på om vi skall planera så att det går att sänka ner en saxlyft. Vad tror ni om det?
Gör det!!
Om du tänker tanken men inte gör det skulle jag kalla dig korkad. Och det vet jag att du inte är så.. ;)
Ända anledningen jag kan tänka mig det är dåligt är om man ska tvätta bilen i garaget eller slabba med mycket vatten i garaget. Då blir det lite jobbigt med golvbrunn tänker jag.

:D
Frågan är vad som behövs och hur jag skall veta vilken storlek.....

Kanske bara skall glömma den tanken

Måste göra en brunn(för enbart vattenavrinning) då med antar jag som jag måste täcka på något sätt för att kommunen skall ge slutbesked. För om jag har brunn då måste jag ha oljeavskiljare...

Gört. Tänk på att vara lite flexibel så du inte är låst till en specifik modell, särskilt som den kanska ändras innan du köper den. (Tolkar det som att lyften inte ska köpas just i nuläget.

Tänk såhär: hur ofta har du inte tänkt att en lyft vore kalas?
Hur ofta tror du att du skulle kunna tänkas tänka "Usch, vad jag blir irriterad på de snyggt täckta/igensnickrade partierna i golvet"?

Nä det är det nog inte. Den på bilden är på 2 Kw och går på minimal effekt och håller ändå stora huset på över 20 grader. Vi har ju som sagt bergvärme men den pumpar bara in i huset och sen ut igen så det är inte så effektivt Dock är det 50% glykol blandning i systemet så vi skulle egentligen kunna stänga av helt men det känns inte så lockande...

Gör det!!
Om du tänker tanken men inte gör det skulle jag kalla dig korkad. Och det vet jag att du inte är så.. ;)
Ända anledningen jag kan tänka mig det är dåligt är om man ska tvätta bilen i garaget eller slabba med mycket vatten i garaget. Då blir det lite jobbigt med golvbrunn tänker jag.

Tillbaka
Topp