• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

@BadkarsPiraten :
Nu tar jag mest upp "gnäll", det är ju sådant ni behöver titta extra på...

För det första: verkar väl vara en typisk "skilsmässokåk", i och med det oavslutade garaget/carporten på bilderna? Och lite grann stilen inomhus.

Kolla därför extremt noga efter "halvklara" grejer. Har det satts dit några lister och så lite snabbt bara för att bli klart?

Köket: kolfilterfläkt, beror det på snålhet eller brist på lämplig ventilationskanal ->kanske dålig ventilation?

Sov/data/skitrum uppe: färgsläpp i övergången tak/snedtak. Fukt?

Badrum nere: golvet ser förjävligt ut, matta, kakel. Allt är skit. ;) Blir det problem kommer ert försäkringsbolag skratta och peka.

Två grejer till: garderoberna i tvättstugan är uppsalade förjävla fult, och konsollerna till hyllan i sovrummet i källaren sitter upp-och-ned (så hyllplanet står i hörnet och skäms). Tyder på klåpig hemmafixare. Kolla allt som ser hempulat ut mycket noga.

Den nya eldragningen och det nya badrummet, finns kvitton och intyg?

Muren bli inte så stor. 21m lång med en höjd på 50cm. Mao runt 10.5kvm

Sätter den själv men får lite hjälp när markisen är här med maskiner. Han gör grundarbetet för muren, sen lite beroende av tid så hjälper han till att motfylla med maskin.

Nä det känns inte helt 100 att gjuta när det är såpass kallt.

Var visst -18 nu :/

Hur många kvm stödmur blir det?
Dom som kan klarar säkert att gjuta i kyla, men jag vette fan om jag skulle ge mig på det i -15...
Här var det -33 då jag vaknade. E-Golfen gick 8 mil (Normalt 19,2 mil)

Imorgon får vi leverans av stödmur, detta inför det stundande garagebygget.

Det jag orolig för nu är gjutning av grunden. Förstår mycket väl att grunder gjuts även vid minusgrader. Men hur säkerställa att att betongen uppnått rätt hållfastighet innan det kan frysa. Som idag så var/är det minus 14-15 grader.
Normalt kan man beställa varm betong och sedan täcka gjutningen med isolermattor. Men vid -15 är jag tveksam om det ens räcker..... Kanske nödvändigt att fixa värme under täckningen?? Eller köra igång värme i golvvärmerören, men sånna har du väl kanske inte i garaget???

Tyvärr tänkte jag inte på kulvert för vatten till golvvärme i garaget när vi byggde huset och nu blir det för dyrt med allt inräknat, långt svar på en kort fråga, blir ingen golvvärme :).

Jag har dragit iväg en fråga till markentrepenören hur de kommer säkerställa hållfastigheten....

Normalt kan man beställa varm betong och sedan täcka gjutningen med isolermattor. Men vid -15 är jag tveksam om det ens räcker..... Kanske nödvändigt att fixa värme under täckningen?? Eller köra igång värme i golvvärmerören, men sånna har du väl kanske inte i garaget???

@BadkarsPiraten :

För det första: verkar väl vara en typisk "skilsmässokåk", i och med det oavslutade garaget/carporten på bilderna? Och lite grann stilen inomhus.

Kolla därför extremt noga efter "halvklara" grejer. Har det satts dit några lister och så lite snabbt bara för att bli klart?

Köket: kolfilterfläkt, beror det på snålhet eller brist på lämplig ventilationskanal ->kanske dålig ventilation?

Badrum nere: golvet ser förjävligt ut, matta, kakel. Allt är skit. ;) Blir det problem kommer ert försäkringsbolag skratta och peka.

Två grejer till: garderoberna i tvättstugan är uppsalade förjävla fult, och konsollerna till hyllan i sovrummet i källaren sitter upp-och-ned (så hyllplanet står i hörnet och skäms). Tyder på klåpig hemmafixare. Kolla allt som ser hempulat ut mycket noga.

Sen är det gammal el jamenfyfan, är det schaktat på gräsmattan? Huset ser ut som att det står på styltor, det känns som att det saknas ca 20cm mark för att huset ska få vettiga proportioner.

Placeringen på spisen är väldigt skum och förmodligen riktigt dryg att jobba med.

Hur ser pannrummet ut?

Mycket gnäll, men det kanske är det du ska ta med dig på visningen. :)

@BadkarsPiraten :

Bra analys!
Bittra sanningen är den enda sanna sanningen!

Bra öga på släppet i taket! Kanske därför taket blev bytt, alldeles för sent, på kåken då.

Ja badrummet nere är inte mycket att hänga i granen... ser ut som skit, fungerar nog som skit och behöver sig en redig renovering.

Hela källaren på kåken är ju bara tillfixad så att man bara vågar vistas där nere sedan så har man inte gjort mer.

Men, det är ju billigt! :D Och dubbelgarage, dock ganska litet dubbelgarage...

Sen är det gammal el jamenfyfan, är det schaktat på gräsmattan? Huset ser ut som att det står på styltor, det känns som att det saknas ca 20cm mark för att huset ska få vettiga proportioner.

Placeringen på spisen är väldigt skum och förmodligen riktigt dryg att jobba med.

Hur ser pannrummet ut?

Mycket gnäll, men det kanske är det du ska ta med dig på visningen. :)

Jag tar med mig allt erat gnäll till visningen! :)

Tyvärr tänkte jag inte på kulvert för vatten till golvvärme i garaget när vi byggde huset och nu blir det för dyrt med allt inräknat, långt svar på en kort fråga, blir ingen golvvärme :).

Jag har dragit iväg en fråga till markentrepenören hur de kommer säkerställa hållfastigheten....

Inga problem, kör värmebetong med accelerator samt därefter täcka med presenning och dieselkanon så djävlar ;)

Mur och dränering framkört

20180301_125813.jpg

5E2A6A51-B003-4317-B84B-2C82309D8F95.jpeg
CC5257BB-FAE7-4292-BD42-9DBA084F18BB.jpeg
7F2A181F-15BB-45AB-A81B-706B2F9BC75B.jpeg
887ECCD0-2906-431F-8956-EF7FA1A60AFF.jpeg
EEE46351-2A88-493C-82E1-5209225F4E5E.jpeg
F83099FB-A4FF-4F9D-9C0E-4163EF7D0694.jpeg

Samsung The frame är en sjukt cool TV som iallafall förmildrar den ultrafula TVn som hänger på våra väggar.

Tyvärr finns ramen i endast tre färger, brun, vit och beige trälook, och som ni ser på förebilden så ser det ut som skit.

Jag suger nå jävulskt på att foliera, men jag gav mig på det iallafall. Jag måste iväg och jobba, så undersidan är kvar, men jag tycker initialt sett att det ser rätt coolt ut. :)

Imorgon ska jag göra den klar så då kommer det bra med bilder på detta lilla miniprojekt.

Tack väntar svar på svar ifrån entrepenören.

Accelerator i detta fall är blandning av SH-cement?

Topp! Precis, vill minnas att "SH" står för just snabbhärdande/hårdnande. Vi brukade köra det samt givetvis även värme. Jobbigt när man är beroende av typ tre tombolabilar men till din garageplatta räcker det förmodligen gott och väl med en vagn. Är i Åre just nu och här är det fruktansvärt kallt, typ -30 om nätterna. Vidrigt.

Har för mig att du bor i Täby? Bor ju själv i Djursholm så säg till om du vill ha hjälp med input på plats! Ex. som att dräneringsrör från Stenbolaget är dyrast i världen... ;)

Topp! Precis, vill minnas att "SH" står för just snabbhärdande/hårdnande. Vi brukade köra det samt givetvis även värme. Jobbigt när man är beroende av typ tre tombolabilar men till din garageplatta räcker det förmodligen gott och väl med en vagn. Är i Åre just nu och här är det fruktansvärt kallt, typ -30 om nätterna. Vidrigt.

Har för mig att du bor i Täby? Bor ju själv i Djursholm så säg till om du vill ha hjälp med input på plats! Ex. som att dräneringsrör från Stenbolaget är dyrast i världen... ;)
Vadå? Jag har varit ute och målat uppe i Åre sadeln hela dagen :)
IMG_20180228_154001.jpg
IMG_20180228_151946.jpg
IMG_20180228_151810.jpg
IMG_20180228_151714.jpg

6668991C-7231-4A0F-B10A-F1A2F5C28AD5.jpeg
79451D48-12BF-4937-BC16-AF519E8A3310.jpeg
3D7B4574-9906-4211-8C0F-A70D9277CAAE.jpeg
2AE0E59A-DD96-4C1F-8E83-818A9241C4E6.jpeg
F33A5C18-BD10-4260-B0A4-5D035F55E9B3.jpeg
1C454057-2342-4985-8399-C81FE3EE70BA.jpeg

Någon fler som kör LEAN och 5s hemma?
Har slängt ut ALLT som fanns i garderoben och beställt exakt likadana uppsättningar av sängkläder, badlakan och strumpor.

Allt är uppmärkt och har en avsedd plats, och tanken med likriktandet av artiklar innebär en avsevärt förkortad tid vid tvätt och sortering.

Om någon ytterligare artikel än de som finns uppmärkta ska tas in i garderoben så skall detta noggrant utredas och en konsekvensanalys utföras innan ett gemensamt beslut kan fattas. Jag hatar kaos och jag hatar att leta efter saker. :)

Vi får stå ut med att alltid ha likadana sängkläder och handdukar, men det är det värt.
Snygg förvaring, men hade du verkligen glömt bort var sakerna skulle ligga om du ej märkte lådorna? :D

Min favorit var ”jeans och andra byxor

Snygg förvaring, men hade du verkligen glömt bort var sakerna skulle ligga om du ej märkte lådorna? :D

Min favorit var ”jeans och andra byxor

Ha ha,

Nej men det är för att jag och sambon tvättar när den andra jobbar och nu när garderoberna är uppmärkta så går det fortare att placera artiklarna på avsedd plats, samt att det hamnar på exakt rätt ställe så att hon inte behöver leta ett speciellt plagg på morgonen i sömntöcknet bara för att jag har vikt och lagt in det på ett annat ställe än hon brukar. :)

Syftet med projektet (det är inte bara garderob och tvätt som optimeras) -är att alla hushållets processer ska ta så kort tid som möjligt, och onödig tid för att leta eller sortera saker ska minimeras.
Vi har för lite tid rent generellt, och i en tidstudie som jag gjorde så kunde jag se att vi frigjorde ca 40 timmar total arbetstid bara genom att flytta köksattiraljer på den mest optimala placeringen som tänkas kan.

Att plocka i och ur diskmaskinen gör jag varje dag, och bara här har jag frigjort nästan 7 minuter dagligen genom att placera allt på ett smartare sätt. 7 minuter X 365 = 2555min/60= 42,6 timmar. Det är ju fan en hel arbetsvecka. :woot:

Senast ändrad:
Ha ha,

Nej men det är för att jag och sambon tvättar när den andra jobbar och nu när garderoberna är uppmärkta så går det fortare att placera artiklarna på avsedd plats, samt att det hamnar på exakt rätt ställe så att hon inte behöver leta ett speciellt plagg på morgonen i sömntöcknet bara för att jag har vikt och lagt in det på ett annat ställe än hon brukar. :)

Syftet med projektet (det är inte bara garderob och tvätt som optimeras) -är att alla hushållets processer ska ta så kort tid som möjligt, och onödig tid för att leta eller sortera saker ska minimeras.
Vi har för lite tid rent generellt, och i en tidstudie som jag gjorde så kunde jag se att vi frigjorde ca 40 timmar total arbetstid bara genom att flytta köksattiraljer på den mest optimala placeringen som tänkas kan.

Att plocka i och ur diskmaskinen gör jag varje dag, och bara här har jag frigjort nästan 7 minuter dagligen genom att placera allt på ett smartare sätt. 7 minuter X 365 = 2555min/60= 42,6 timmar. Det är ju fan en hel arbetsvecka. :woot:
Hur långt tid tar det för dig att plocka in och ur diskmaskinen egentligen? Tar ju inte mer än 2 min att plocka ur den?

Hur långt tid tar det för dig att plocka in och ur diskmaskinen egentligen? Tar ju inte mer än 2 min att plocka ur den?

Inte nu längre, men tidigare var det irrationellt. Mycket skulle bäras på olika platser i huset, i princip allt som används dagligen krävde att jag skulle öppna varenda skåp och låda i hela köket. Sjukt ineffektivt.

Nu staplar jag i och ur utan att ta ett enda steg. Jag tömmer diskmaskinen snabbare än kaffemaskinen hinner göra en espresso.

Du har en jäkla poäng i ditt resonemang, @Norrlänningen . Även om många tycker det låter extremt så är en enkel tidsstudie av hushållssysslorna ett superverktyg.
Den som klagar på brist på tid i vardagen och inte gjort det kan jag inte ta på allvar.

Ha ha,

Haha, jag älskar din organisatoriska mani. Sjukt bra!

Haha, jesus! Bygger du åt dig själv eller annan? Vad målar man med för färg i minus typ 150? ;) Fin kåk!
Det är en större byggherre som är beställaren och firman jag arbetar för utför målningen in- och utvändigt. Man målar med bryggsmörja/tjära som man håller i 35-40grader via vattenbad. Det fina är nu att oxidationen får ske i lugn och ro utan att solen osv påverkar så det är toppen att måla denna tid på året ;)

Du har en jäkla poäng i ditt resonemang, @Norrlänningen . Även om många tycker det låter extremt så är en enkel tidsstudie av hushållssysslorna ett superverktyg.
Den som klagar på brist på tid i vardagen och inte gjort det kan jag inte ta på allvar.

Jag tror att jag kan hitta minst 100 timmar per år genom enkla medel, och det är ju två och en halv arbetsvecka, samt den allmänna trevnaden med ordning och reda, samt minimalt med frustration när man gör onödiga saker flera gånger, eller letar saker ideligen.

Ha ha,

Tidsstudie! Ha ha, ja jävlar nu vet jag vem du är Gunde Svan! Jag har mycket att lära från dig minsann!

Tillbaka
Topp