• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

@LongCon Kul projekt!
Har egentligen inte så mycket kvalificerad input, men två grejer att tänka på:
Ett sådant där hus är nog inte det bästa för luft/luft-pump (tänker på planlösningen)så tänk över värmeproblematiken noga.
Vattnet i egen brunn (var det det?) kanske räcker till jättebra nu, men kan vara otillräckligt då ni blir en större familj.

Är otroligt sugen på att med enkla medel fräscha till en funkisvilla från 50-talet. Måla om både in och utsida, lägga golv och möblera med klassiker från 50-60-talet, tänk Bruno Mathsson.
mdiynnwwmdawndcynzi4n3w5ng...jpg
mdiynnwwmdawndcynzi2n3w5ng...jpg

Problemet är att huset värms främst av direktverkande el och att det är enskilt vatten och avlopp.

Vad kan det kosta att lösa en bra värmekälla och vettigt avlopp? Eller är det rimligt att köra mulltoa och direktverkande el med en familj på fem personer?

https://www.svenskfast.se/hus/gavleborg/bollnas/bollnas/stocksatter/stocksatter-3740/192855

Enskilt VA är ju jättebra! Bara en stor fördel och väldigt billigt motför kommunens VA-taxa. Funkar avloppet dåligt så lejjer du någon random grävmaskin och gräver ur den gamla infiltrationen, gör ingen stor grej av det bara.
Uppvärmningen är enkel. Montera en LVP på nedervåningen, elda jävel så mycket du orkar i öppenspisen. Snålställ elvärmen där du inte vistas så ofta. En LVP monterar du lätt själv, kostar typ 10tkr, och i Bollnäs är det inte så kallt, så där funkar det finfint.

Skövla all växtlighet du kan i söderläge, slit bort träet från fasaden och snygga till småsaker innan målning.

Jag diggar huset, och etage mellan olika rum är rena drömmen om du frågar mig. Sjukt fint hus och i matkällaren kan du ha sprit och vapen. I paviljongen där ute kan du sova när kärringen är på dåligt humör osv. :woot:

Edit: Kolla så att du har schysst 4G där ute, annars blir det dryyyyyga nätter i paviljongen/växthuset.

Senast ändrad:
Enskilt VA är ju jättebra! Bara en stor fördel och väldigt billigt motför kommunens VA-taxa. Funkar avloppet dåligt så lejjer du någon random grävmaskin och gräver ur den gamla infiltrationen, gör ingen stor grej av det bara.
Uppvärmningen är enkel. Montera en LVP på nedervåningen, elda jävel så mycket du orkar i öppenspisen. Snålställ elvärmen där du inte vistas så ofta. En LVP monterar du lätt själv, kostar typ 10tkr, och i Bollnäs är det inte så kallt, så där funkar det finfint.

Skövla all växtlighet du kan i söderläge, slit bort träet från fasaden och snygga till småsaker innan målning.

Jag diggar huset, och etage mellan olika rum är rena drömmen om du frågar mig. Sjukt fint hus och i matkällaren kan du ha sprit och vapen. I paviljongen där ute kan du sova när kärringen är på dåligt humör osv. :woot:

Edit: Kolla så att du har schysst 4G där ute, annars blir det dryyyyyga nätter i paviljongen/växthuset.
Måste trycka upp "Norrlänningen for president"-tishor.

@LongCon Kul projekt!
Har egentligen inte så mycket kvalificerad input, men två grejer att tänka på:
Ett sådant där hus är nog inte det bästa för luft/luft-pump (tänker på planlösningen)så tänk över värmeproblematiken noga.
Vattnet i egen brunn (var det det?) kanske räcker till jättebra nu, men kan vara otillräckligt då ni blir en större familj.

Tack för input! @Strindberg verkar anse att LVP inte passar huset men det gör @Norrlänningen :D

Tänkte avloppet borde vara ett problem då det nu endast finns mulltoa. Verkar vara både krångligt och dyrt att fixa eget avlopp när jag googlat. Typ 150 till 200K och höga krav från kommunen för att tillstånd osv. Måla, lägga golv och snickra fixar jag iallafall.

Det är just detaljerna med etage mellan rum, tegelpelare och de platsbyggda bokhyllorna som gör DET. Känns omsorgsfullt och välplanerat, funkis.

Tack för input! @Strindberg verkar anse att LVP inte passar huset men det gör @Norrlänningen :D

Tänkte avloppet borde vara ett problem då det nu endast finns mulltoa. Verkar vara både krångligt och dyrt att fixa eget avlopp när jag googlat. Typ 150 till 200K och höga krav från kommunen för att tillstånd osv. Måla, lägga golv och snickra fixar jag iallafall.

Det är just detaljerna med etage mellan rum, tegelpelare och de platsbyggda bokhyllorna som gör DET. Känns omsorgsfullt och välplanerat, funkis.
Jag är uppriktigt nyfiken på vad som gör dig nyfiken på huset och läget?
Förändrats status med jobb eller familj?
Hemlängtan? För det handlar väl inte bara om ekonomin?

Jag är uppriktigt nyfiken på vad som gör dig nyfiken på huset och läget?
Förändrats status med jobb eller familj?
Hemlängtan? För det handlar väl inte bara om ekonomin?
Vad gäller huset gillar jag helt enkelt funkis 50-tal. Och utsikten, det lantliga läget samtidigt som det är nära samhället. Skulle även kunna tänka mig en mindre hälsingegård eller större torp. Någon sorts hemlängtan och längtan efter lugnet på landet lockar mer ju äldre jag blir verkar det som. Stockholm ger mig inget i vardagen. Även om det är trevligt med utbudet så nyttjas det sällan. Rent ekonomiskt får vi mycket mer för pengarna i Hälsingland än där vi nu bor så visst spelar även det roll.

Det är varken murat snyggt eller rent men om det ändå blir 94% snyggare så är jag rätt nöjd ändå. Det gör mig ingenting om man ser skarvar och liknande under, får jag samma färg på block och skarvar så räcker det långt.
Ville bara kolla att "nej för helvete, silikat löser upp dina kablar!" inte var ett scenario...
Måla med vad du vill, inget kommer lösa upp kablarna

Otroligt gulligt!
Beror ju på vad du har för målsättning och om eu behöver göra i ordning båda husen.
Svårt att hitta en charmigare gård :)

Krävs takbyte på båda husen och då isolerar man ju samtidigt. Byte eller skarvning av ganska många stockar. Eldstäderna behöver säkert gås igenom. Isolera golven, gräva bort befintligt sågspån i golvet, täta med lin eller annat mellan timmer. Sedan vet jag inte om det räcker med elstäder för uppvärmningen...

Hus nr2 skulle man ju kunna ha som sommarhus, lagra antikviteter i och/eller driva sommarcafe i.

Tanken skulle vara att isolera tak och golv, få ordning på värmen, täta fasad. Fönstren vet jag inte hur man gör med. Man kanske kan sätta bättre innerfönster innanför de gamla?

Enkel standard utan att våldföra sig på kulturbyggnaden för mycket. Har en känsla av att det kan bli dyrt, alternativt för mycket jobb/tid... och i längden jobbigt att slänga in ved klockan 4 på morgonen innan barnen vaknat ;)
Edit. Lade till bilder från sommaren.
20170803_171303.jpg
20170803_171336.jpg
20170803_171412.jpg

Senast ändrad:
6668991C-7231-4A0F-B10A-F1A2F5C28AD5.jpeg
79451D48-12BF-4937-BC16-AF519E8A3310.jpeg
3D7B4574-9906-4211-8C0F-A70D9277CAAE.jpeg
2AE0E59A-DD96-4C1F-8E83-818A9241C4E6.jpeg
F33A5C18-BD10-4260-B0A4-5D035F55E9B3.jpeg
1C454057-2342-4985-8399-C81FE3EE70BA.jpeg

Någon fler som kör LEAN och 5s hemma?
Har slängt ut ALLT som fanns i garderoben och beställt exakt likadana uppsättningar av sängkläder, badlakan och strumpor.

Allt är uppmärkt och har en avsedd plats, och tanken med likriktandet av artiklar innebär en avsevärt förkortad tid vid tvätt och sortering.

Om någon ytterligare artikel än de som finns uppmärkta ska tas in i garderoben så skall detta noggrant utredas och en konsekvensanalys utföras innan ett gemensamt beslut kan fattas. Jag hatar kaos och jag hatar att leta efter saker. :)

Vi får stå ut med att alltid ha likadana sängkläder och handdukar, men det är det värt.

Man bor på fel ställe... billigt!

Billigt!? Det var ju dyrt! :woot:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bastutrask-norsjo-kommun-savenasvagen-2-12908015

Här är ett hus till salu inte alltför många mil ifrån mig. Det verkar vara osålt sedan November, så det kanske är för dyrt med andra ord? :-/

Jag vet absolut inget om det huset det var bara ett exempel på hur billigt det kan vara på olika platser. Det ser iallafall välpiffat ut. Många här har en klocka som kostar mer liksom...

Billigt!? Det var ju dyrt! :woot:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bastutrask-norsjo-kommun-savenasvagen-2-12908015

Här är ett hus till salu inte alltför många mil ifrån mig. Det verkar vara osålt sedan November, så det kanske är för dyrt med andra ord? :-/

Jag vet absolut inget om det huset det var bara ett exempel på hur billigt det kan vara på olika platser. Det ser iallafall välpiffat ut. Många här har en klocka som kostar mer liksom...

Inte dumt att jobba i Boliden och bo där!

Imorgon får vi leverans av stödmur, detta inför det stundande garagebygget.

Det jag orolig för nu är gjutning av grunden. Förstår mycket väl att grunder gjuts även vid minusgrader. Men hur säkerställa att att betongen uppnått rätt hållfastighet innan den kan frysa. Som idag så var/är det minus 14-15 grader.

Senast ändrad:
Imorgon får vi leverans av stödmur, detta inför det stundande garagebygget.

Det jag orolig för nu är gjutning av grunden. Förstår mycket väl att grunder gjuts även vid minusgrader. Men hur säkerställa att att betongen uppnått rätt hållfastighet innan det kan frysa. Som idag så var/är det minus 14-15 grader.

Hur många kvm stödmur blir det?
Dom som kan klarar säkert att gjuta i kyla, men jag vette fan om jag skulle ge mig på det i -15...
Här var det -33 då jag vaknade. E-Golfen gick 8 mil (Normalt 19,2 mil)

Tillbaka
Topp