Eller hur!Huset har riktigt bra potential!
Vore kul med ett funkishus med utsikt när man har chansen istället för att köpa en trist 70-talsvilla. Sålde precis i Vallentuna för att flytta upp till Hälsingland.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller hur!Huset har riktigt bra potential!
Eller hur!
Vore kul med ett funkishus med utsikt när man har chansen istället för att köpa en trist 70-talsvilla. Sålde precis i Vallentuna för att flytta upp till Hälsingland.
Är otroligt sugen på att med enkla medel fräscha till en funkisvilla från 50-talet. Måla om både in och utsida, lägga golv och möblera med klassiker från 50-60-talet, tänk Bruno Mathsson.
Problemet är att huset värms främst av direktverkande el och att det är enskilt vatten och avlopp.
Vad kan det kosta att lösa en bra värmekälla och vettigt avlopp? Eller är det rimligt att köra mulltoa och direktverkande el med en familj på fem personer?
https://www.svenskfast.se/hus/gavleborg/bollnas/bollnas/stocksatter/stocksatter-3740/192855
Måste trycka upp "Norrlänningen for president"-tishor.Enskilt VA är ju jättebra! Bara en stor fördel och väldigt billigt motför kommunens VA-taxa. Funkar avloppet dåligt så lejjer du någon random grävmaskin och gräver ur den gamla infiltrationen, gör ingen stor grej av det bara.
Uppvärmningen är enkel. Montera en LVP på nedervåningen, elda jävel så mycket du orkar i öppenspisen. Snålställ elvärmen där du inte vistas så ofta. En LVP monterar du lätt själv, kostar typ 10tkr, och i Bollnäs är det inte så kallt, så där funkar det finfint.
Skövla all växtlighet du kan i söderläge, slit bort träet från fasaden och snygga till småsaker innan målning.
Jag diggar huset, och etage mellan olika rum är rena drömmen om du frågar mig. Sjukt fint hus och i matkällaren kan du ha sprit och vapen. I paviljongen där ute kan du sova när kärringen är på dåligt humör osv.
Edit: Kolla så att du har schysst 4G där ute, annars blir det dryyyyyga nätter i paviljongen/växthuset.
@LongCon Kul projekt!
Har egentligen inte så mycket kvalificerad input, men två grejer att tänka på:
Ett sådant där hus är nog inte det bästa för luft/luft-pump (tänker på planlösningen)så tänk över värmeproblematiken noga.
Vattnet i egen brunn (var det det?) kanske räcker till jättebra nu, men kan vara otillräckligt då ni blir en större familj.
Tack för input! @Strindberg verkar anse att LVP inte passar huset men det gör @NorrlänningenEnskilt VA är ju jättebra! Bara en stor fördel och väldigt billigt motför kommunens VA-taxa. Funkar avloppet dåligt så lejjer du någon random grävmaskin och gräver ur den gamla infiltrationen, gör ingen stor grej av det bara.
Uppvärmningen är enkel. Montera en LVP på nedervåningen, elda jävel så mycket du orkar i öppenspisen. Snålställ elvärmen där du inte vistas så ofta. En LVP monterar du lätt själv, kostar typ 10tkr, och i Bollnäs är det inte så kallt, så där funkar det finfint.
Skövla all växtlighet du kan i söderläge, slit bort träet från fasaden och snygga till småsaker innan målning.
Jag diggar huset, och etage mellan olika rum är rena drömmen om du frågar mig. Sjukt fint hus och i matkällaren kan du ha sprit och vapen. I paviljongen där ute kan du sova när kärringen är på dåligt humör osv.
Edit: Kolla så att du har schysst 4G där ute, annars blir det dryyyyyga nätter i paviljongen/växthuset.
Jag är uppriktigt nyfiken på vad som gör dig nyfiken på huset och läget?Tack för input! @Strindberg verkar anse att LVP inte passar huset men det gör @Norrlänningen
Tänkte avloppet borde vara ett problem då det nu endast finns mulltoa. Verkar vara både krångligt och dyrt att fixa eget avlopp när jag googlat. Typ 150 till 200K och höga krav från kommunen för att tillstånd osv. Måla, lägga golv och snickra fixar jag iallafall.
Det är just detaljerna med etage mellan rum, tegelpelare och de platsbyggda bokhyllorna som gör DET. Känns omsorgsfullt och välplanerat, funkis.
Vad gäller huset gillar jag helt enkelt funkis 50-tal. Och utsikten, det lantliga läget samtidigt som det är nära samhället. Skulle även kunna tänka mig en mindre hälsingegård eller större torp. Någon sorts hemlängtan och längtan efter lugnet på landet lockar mer ju äldre jag blir verkar det som. Stockholm ger mig inget i vardagen. Även om det är trevligt med utbudet så nyttjas det sällan. Rent ekonomiskt får vi mycket mer för pengarna i Hälsingland än där vi nu bor så visst spelar även det roll.Jag är uppriktigt nyfiken på vad som gör dig nyfiken på huset och läget?
Förändrats status med jobb eller familj?
Hemlängtan? För det handlar väl inte bara om ekonomin?
Måla med vad du vill, inget kommer lösa upp kablarnaDet är varken murat snyggt eller rent men om det ändå blir 94% snyggare så är jag rätt nöjd ändå. Det gör mig ingenting om man ser skarvar och liknande under, får jag samma färg på block och skarvar så räcker det långt.
Ville bara kolla att "nej för helvete, silikat löser upp dina kablar!" inte var ett scenario...
Otroligt gulligt!Ett alternativt, mycket större projekt än funkisvillan, är den här Hälsingegården. Tror dock att det blir för mycket jobb/pengar för att få det i skick.
https://carlssonring.se/objekt/villa/CMVilla4DNA4EIF4L38IHUC/
Svårt att hitta en charmigare gårdOtroligt gulligt!
Beror ju på vad du har för målsättning och om eu behöver göra i ordning båda husen.
@Norrlänningen Du är ju ingen äkta OCD:are . Felstavat på "Underkläder"...
@Norrlänningen Du är ju ingen äkta OCD:are . Felstavat på "Underkläder"...
Och marginalen i ytterkant där det finns två lappar är inte helt hundra. Jävlar vad det började klia i kroppen!@Norrlänningen Du är ju ingen äkta OCD:are . Felstavat på "Underkläder"...
Och lapparna sitter snett...
Fräs gärna ur så att det inte blir någon kant!Men helvetet också,
Jag beställer rostfria måttanpassade skyltar på skyltdirekt samt tillverkar en jigg så att jag kan göra detta ordentligt.
Tack för korrekturen.
Man bor på fel ställe... billigt!Vad tycker panelen om denna kåk?
Ska åka och kika på söndag på det.
Min stora fråga är varför skorstenen ej är godkänd, troligtvis läcker den väl som en träbåt.
https://www.hemnet.se/bostad/135299...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile
Man bor på fel ställe... billigt!
Man bor på fel ställe... billigt!
Billigt!? Det var ju dyrt!
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bastutrask-norsjo-kommun-savenasvagen-2-12908015
Här är ett hus till salu inte alltför många mil ifrån mig. Det verkar vara osålt sedan November, så det kanske är för dyrt med andra ord? :-/
Jag vet absolut inget om det huset det var bara ett exempel på hur billigt det kan vara på olika platser. Det ser iallafall välpiffat ut. Många här har en klocka som kostar mer liksom...
Inte dumt att jobba i Boliden och bo där!
Nej verkligen inte. Många inom gruvnäringen tjänar 30k+++ efter skatt/mån, och har man ett hus för typ 250k så blir det mycket över till annat. Det kan iofs behövas för att kompensera för den allmänna tragiken som råder längst Sveriges inland.
Imorgon får vi leverans av stödmur, detta inför det stundande garagebygget.
Det jag orolig för nu är gjutning av grunden. Förstår mycket väl att grunder gjuts även vid minusgrader. Men hur säkerställa att att betongen uppnått rätt hållfastighet innan det kan frysa. Som idag så var/är det minus 14-15 grader.