• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Tjena

Jag har bra förtroende för vår markis, var han som som gjorde allt arbete för huset.

Däreneringsröret kostar samma på ByggMax :p, nu fick jag det hemlevererat istället för att hålla på med släp och bös

T om billigare än byggmax
SmartSelectImage_2018-03-03-14-21-03.jpg
Screenshot_20180303-142207.jpg

Topp! Precis, vill minnas att "SH" står för just snabbhärdande/hårdnande. Vi brukade köra det samt givetvis även värme. Jobbigt när man är beroende av typ tre tombolabilar men till din garageplatta räcker det förmodligen gott och väl med en vagn. Är i Åre just nu och här är det fruktansvärt kallt, typ -30 om nätterna. Vidrigt.

Har för mig att du bor i Täby? Bor ju själv i Djursholm så säg till om du vill ha hjälp med input på plats! Ex. som att dräneringsrör från Stenbolaget är dyrast i världen... ;)

@Strindberg tittade på "skillsmässohuset" idag och det var faktiskt inget skillsmässohus!
Det ägdes bara av en familj som verkligen inte kan göra färdigt en enda sak.
Stora trallen var så nära på färdigbyggd att det saknades En, EN, planka.
INGET och då menar jag verkligen ingenting var färdigt i det huset. Allt var påbörjat, Men inte en enda sak var färdigställd. Och så var det förjävligt gjort.
Nej fyfan... Det kostar fan en halv miljon att göra iordning all oreda som har skapats i det huset samt dränera om det då dom har ju gjort det själva utan att göra färdigt (vad annars?).
Herregud... Man kunde bara sucka när man gick runt där...

@Strindberg tittade på "skillsmässohuset" idag och det var faktiskt inget skillsmässohus!
Det ägdes bara av en familj som verkligen inte kan göra färdigt en enda sak.
Stora trallen var så nära på färdigbyggd att det saknades En, EN, planka.
INGET och då menar jag verkligen ingenting var färdigt i det huset. Allt var påbörjat, Men inte en enda sak var färdigställd. Och så var det förjävligt gjort.
Nej fyfan... Det kostar fan en halv miljon att göra iordning all oreda som har skapats i det huset samt dränera om det då dom har ju gjort det själva utan att göra färdigt (vad annars?).
Herregud... Man kunde bara sucka när man gick runt där...
”Kan själv”

Människor måste lära sig deras begränsningar. Speciellt när det kommer till byggnation. Finns väl få som skulle våga hålla på själva med elen men att bygga om ett hus taffligt går hur bra som helst.
Sen måste man även våga försöka lite själv. Att bo i hus och leja bort varenda grej till yrkesmän kostsr ju en förmögenhet och något de flesta inte har råd med. Sen ska man så klart göra det noggrant och välja vad man gör/lämpligen inte bör göra samt se till att göra KLART. Men visst är vissa lite väl ivriga i att "fixa själva".

Jag skall smälla ihop ett garage själv till påsk är planen.

Får se hur det går :D, har inte gjort det innan....

Sen måste man även våga försöka lite själv. Att bo i hus och leja bort varenda grej till yrkesmän kostsr ju en förmögenhet och något de flesta inte har råd med. Sen ska man så klart göra det noggrant och välja vad man gör/lämpligen inte bör göra samt se till att göra KLART. Men visst är vissa lite väl ivriga i att "fixa själva".

Självklart ska man försöka själv. Men man måste även veta sina begränsningar. Folk som tror för mycket på sina egna kunskaper står oftast där med halvfärdiga projekt för det blev för avancerat.
Men duktiga hemmafixare är kul att se!

Jag "fuskar", garaget kommer i block.

Har tyvärr inte tid att köra lösvirke med två småbarn och egen firma

Behöver montera ihop blocken, kommer i 1.2m block, takstolar skall på, papp, bär och spikläkt, spånt, pannor, rännor, plåtar, vindskivor, knutar. Spånt, knutar, vindskivor behöver kapas på plats. På insidan skall det förberedas för el, pump, porten skall monteras, lister, golv för loftet skall på, väggarna/tak skall få beklädnad. Vindslucka behöver monteras

Sen skall allt målas invändigt och utvändigt. Känns som att vi har att göra haha
Har beställt det som går att få grundmålat, grundmålat. Fönster och dörr kommer monterade.

Kör på för bövelen! I byggbutiken finns ofta lathundar för dimensionering och virkesklasser. Resten hittar man online och på Youtube :)

Senast ändrad:

Behöver montera ihop blocken, kommer i 1.2m block, takstolar skall på, papp, bär och spikläkt, spånt, pannor, rännor, plåtar, vindskivor, knutar. Spånt, knutar, vindskivor behöver kapas på plats. På insidan skall det förberedas för el, pump, porten skall monteras, lister, golv för loftet skall på, väggarna/tak skall få beklädnad. Vindslucka behöver monteras

Sen skall allt målas invändigt och utvändigt. Känns som att vi har att göra haha
Har beställt det som går att få grundmålat, grundmålat. Fönster och dörr kommer monterade.

Storlek?
Vad kostar ett sådant garage inklusive grund?

Bor du förresten i närheten av Västerås så kikar jag gärna på din Musse i vår ;)

Låter som om du har full koll! Tänk dig när vårsolen tittar fram, koltrasten sjunger och du står där och roddar :)

5E2A6A51-B003-4317-B84B-2C82309D8F95.jpeg
CC5257BB-FAE7-4292-BD42-9DBA084F18BB.jpeg
7F2A181F-15BB-45AB-A81B-706B2F9BC75B.jpeg
887ECCD0-2906-431F-8956-EF7FA1A60AFF.jpeg
EEE46351-2A88-493C-82E1-5209225F4E5E.jpeg
F83099FB-A4FF-4F9D-9C0E-4163EF7D0694.jpeg

Samsung The frame är en sjukt cool TV som iallafall förmildrar den ultrafula TVn som hänger på våra väggar.

Tyvärr finns ramen i endast tre färger, brun, vit och beige trälook, och som ni ser på förebilden så ser det ut som skit.

Jag suger nå jävulskt på att foliera, men jag gav mig på det iallafall. Jag måste iväg och jobba, så undersidan är kvar, men jag tycker initialt sett att det ser rätt coolt ut. :)

Imorgon ska jag göra den klar så då kommer det bra med bilder på detta lilla miniprojekt.
Har du bilder på hur slutresultatet blev? Ser bra ut att kunna bli riktigt bra! :)

Den är liten men ra..:D bara 27.7kvm för att vara exakt.

Det blir dyrt så in i helv..... Garagesatsen med isoleringspaket, 145mm stomme, 3-glas fönster, brandklassad dörr, 3meters Crawford Superior 42 med portautomatik(magic 1000), grundmålning och loft kostar 141 000kr.

Markarbete, grunden med 200mm isolering, 10cm syllbalk, dränering, stenkista och brunn kommer kosta runt 2400-2500kr/kvm. Hade vi gjort detta samtidigt som när vi gjorde huset så hade det varit 1100-1200kr/kvm

Saken är att det inte hade blivit många kronor till med 40kvm så kvm priset blir väldigt högt nu

Bor i Stockholm, så det skall nog gå att lösa en liten träff. Vill gärna se Vipern med :D

Storlek?
Vad kostar ett sådant garage inklusive grund?

Bor du förresten i närheten av Västerås så kikar jag gärna på din Musse i vår ;)

Senast ändrad:
Den är liten men ra..:D bara 27.7kvm för att vara exakt.

Det blir dyrt så in i helv..... Garagesatsen med isoleringspaket, 145mm stomme, 3-glas fönster, brandklassad dörr, 3meters Crawford Superior 42 med portautomatik(magic 1000), grundmålning och loft kostar 141 000kr.

Markarbete, grunden med 200mm isolering, 10cm syllbalk, dränering, stenkista och brunn kommer kosta runt 2400-2500kr/kvm. Hade vi gjort detta samtidigt som när vi gjorde huset så hade det varit 1100-1200kr/kvm

Saken är att det inte hade blivit många kronor till med 40kvm så kvm priset blir väldigt högt nu

Bor i Stockholm, så det skall nog gå att lösa en liten träff. Vill gärna se Vipern med :D

Det blir ett dyrt litet garage.
Kvadratmeter priset lär ju sjunka extremt bara genom att gå upp till 40kvm. Men jag antar att du inte får plats/får inte bygglov för större?

Inte så farligt pris för en byggsats ändå..
Men plattan är dyr! Men fint garage blir det nog ;)

Ja men då får vi ordna en träff i vår/sommar! :D Kommer gärna förbi på en kaffe och burnout ;)

Har redan överskridit byggarean med 17kvm :)

Har en konstig detaljplan. Får bara bygga 1 1/9 av totala arealen. Vilket inte var något problem 1920 när tomterna var 2500kvm+

Det blir ett dyrt litet garage.
Kvadratmeter priset lär ju sjunka extremt bara genom att gå upp till 40kvm. Men jag antar att du inte får plats/får inte bygglov för större?

Inte så farligt pris för en byggsats ändå..
Men plattan är dyr! Men fint garage blir det nog ;)

Ja men då får vi ordna en träff i vår/sommar! :D Kommer gärna förbi på en kaffe och burnout ;)

Har redan överskridit byggarean med 17kvm :)

Har en konstig detaljplan. Får bara bygga 1 1/9 av totala arealen. Vilket inte var något problem 1920 när tomterna var 2500kvm+

Och uppdatera detaljplaner till modern standard är omöjligt.
Såvida du inte har mycket pengar, då gäller inte detaljplaner och att slå upp en 220kvm kåk på 320kvm tomt är helt ok! :D

Tillbaka
Topp