• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Citerar mig själv. Det tog ca 2.5 år innan jag fick ett vardagsrum som jag är nöjd med.
Gipshyllorna åkte ut och jag byggde nya i trä med en mörk bakgrund, fällde in högtalare och byggde min tavelhiss(som är i betastadiet men funkar klockrent. Inredningsmässigt har jag fått möbler och inredning som jag verkligen trivs med, bara tvbänken som ska bytas ut men mot vad?
20180320_210737.jpg
20180320_210758.jpg
20180320_210815.jpg
20180320_211204.jpg

Duken ska gömmas på något sätt med. Vet inte hur än.
Snyggt. Är mattan 'Valby Ruta' från IKEA?

Stämmer mycket bra, ville testa det stulet utan att betala ett halvt basbelopp. Kanonfin matta för en spottstyver.

Så dyrt är det väll ändå inte?
Mamma och morbror har sålt ett tiotal mattor via lauritz (nån på Bukowskis) och det är ju inte så dom blivit rika på försäljningen..

Kan hända att mamma har en del mattor kvar som framåt sommaren kommer att ha blivit över om du är intresserad?

• Like
Reactions: Ako
De tänkt nog lite fel vid gjutning av sockeln.
Borde gjutit golvet först sen sockeln.

Det sitter beslag motsatt mot kantelement som bygger sockel. Det började bångna efter det att de började lägga i betongen emellan trots att golvet var klart.

Så det är därför det sitter reglar med tvingar.

20180323_133024.jpg

Senast ändrad:
Så dyrt är det väll ändå inte?
Mamma och morbror har sålt ett tiotal mattor via lauritz (nån på Bukowskis) och det är ju inte så dom blivit rika på försäljningen..

Kan hända att mamma har en del mattor kvar som framåt sommaren kommer att ha blivit över om du är intresserad?
Njae dyrt och dyrt. Men när jag kollade låg det runt 10-20tusen. Tråkiga pengar om man ångrar sig efter 3 veckor. Men nu vet jag ju att jag gillar stilen så absolut. Hojta till om du vet något.

5FAF20B2-954D-49E6-A7C5-94791D23A369.jpeg
A64FD42A-EAAE-4560-B8A8-EB605E5407F3.jpeg
493426C3-EA16-4BA4-9BF7-44E9B0C4FE03.jpeg
416ACFBF-BF25-4104-B815-90E6F1E4BE57.jpeg
589F32C5-CB88-4457-B71A-6AE4341A477E.jpeg

Jahapp, här är fredagskvällens sysslor.
Har hyrt in mig i värmen hos en lokal industri. Hade sjukt tur med skagmätningen och behövde inte flytta den en enda millimeter.

Har börjat skruva trall, fortsättning följer. :woot:

Kan säga att det är tur att man gymmar omän alldeles för lite. 45x145 tryckimpregnerat är jävulskt tungt även om jag bara har 4,2 meters längder. Ett helvette att bända dit själv.

Behöver slipa och olja/vaxa ett parkettgolv i stockholm på ca 20kvm, antagligen inte gjort sen 1950 så finns en del fula märken. Någon som har tips på vart jag kan vända mig som gör ett bra jobb? De får gärna vara behjälpliga med vilken typ av behandling som ska göras också för att det ska bli så snyggt som möjligt (skulle vilja ha ett mörkare golv).

Behöver slipa och olja/vaxa ett parkettgolv i stockholm på ca 20kvm, antagligen inte gjort sen 1950 så finns en del fula märken. Någon som har tips på vart jag kan vända mig som gör ett bra jobb? De får gärna vara behjälpliga med vilken typ av behandling som ska göras också för att det ska bli så snyggt som möjligt (skulle vilja ha ett mörkare golv).
Jag har använt Nockeby Parkett två gånger. Ingen aning om de är bäst men de har kommit i tid och det har kostat exakt det som de sagt. Värt bra mycket bara det...

Jag har använt Nockeby Parkett två gånger. Ingen aning om de är bäst men de har kommit i tid och det har kostat exakt det som de sagt. Värt bra mycket bara det...

Nockeby parkett ska vara grymma. Dock rätt så dyra. Jag la i januari ny fiskbensparkett om 40 kvm och använde grymma golvläggare. Inte särskilt duktiga på svenska (typ bara sydamerikaner som jobbar med golv i Sthlm) men sjukt proffsiga och trevliga. Och nästan halva priset mot snickrat parkett. Firman heter golvbevakning i Stockholm AB.

Nockeby parkett ska vara grymma. Dock rätt så dyra. Jag la i januari ny fiskbensparkett om 40 kvm och använde grymma golvläggare. Inte särskilt duktiga på svenska (typ bara sydamerikaner som jobbar med golv i Sthlm) men sjukt proffsiga och trevliga. Och nästan halva priset mot snickrat parkett. Firman heter golvbevakning i Stockholm AB.

Jobbar som golvläggare (mest inom massiva och stavparkett golv)
Kan rekommendera några bra firmor om så önskas :)

Jobbar som golvläggare (mest inom massiva och stavparkett golv)
Kan rekommendera några bra firmor om så önskas :)

Bett Nockeyby om en offert och jag och puffen tar en konversation över PM. Tackar!

När man skall införskaffa ett objekt för andra att avundas bör läxan göras så avundsjukan inte slår i höjden.

Skall åka på visning på ett hus där säljaren inte vill bistå med en radonmätning. Enligt mäklaren får jag som spekulant stå för det.

Kan man få en rimlig indikation på radonnivåer i huset om man tar med en elektronisk mätare på visningen?
Screenshot_20180318-081651.png

När vi köpte vårat hus så gjorde vi en extra radonmätning som tog kanske två timmar. Han mätte lite här och där för att ta reda på vartifrån det kom och hur mycket luftflöde som behövs för att fixa det.
Vet inte exakt hur han gjorde men han kom fram till nästan exakt samma siffra som en tidigare långtidsmätning som gjorts för ett par år sen (han visste inte om det gamla värdet, bara att det fanns radon). Vi använde obm gruppen, men finns säkert andra som erbjuder samma tjänst på mätning och förslag på åtgärder.

Du kan ju säkert lägga in en klausul att kunna häva köpet om det visar sig vara väldigt dyrt eller svårt att åtgärda.

När vi köpte vårat hus så gjorde vi en extra radonmätning som tog kanske två timmar. Han mätte lite här och där för att ta reda på vartifrån det kom och hur mycket luftflöde som behövs för att fixa det.
Vet inte exakt hur han gjorde men han kom fram till nästan exakt samma siffra som en tidigare långtidsmätning som gjorts för ett par år sen (han visste inte om det gamla värdet, bara att det fanns radon). Vi använde obm gruppen, men finns säkert andra som erbjuder samma tjänst på mätning och förslag på åtgärder.

Du kan ju säkert lägga in en klausul att kunna häva köpet om det visar sig vara väldigt dyrt eller svårt att åtgärda.
Tack för tipset!

Jag är verkligen sämst på att komma ihåg att fota men vi var på landet och körde ut köket. Givetvis spanade vi in golven och det blev precis som vi tänkt oss!
85C3F962-672F-414E-AD5F-5A7A8172F025.jpeg

Det är inte helt jämt i färgen utan har lite skiftningar och ränder vilket vi gillar.
CE97EB23-2392-4473-8B4A-F47D0B96B030.jpeg

Självklart är själva golvet jämt (på millimetern) och det blir pang bra med mattorna!
DFE9F976-DD63-459A-BDCA-C32A90B0B2E5.jpeg

Dom ligger uppochned på bilden dock..

Bett Nockeyby om en offert och jag och puffen tar en konversation över PM. Tackar!

Vi har i familjen använt oss av två killar som jobbar på Ångtvättbilen. De slipade mina golv, mammas golv, har behandlat betonggolven på landet och sen har de slipat hos några kompisar till mig. Kan förmedla nummer om så önskas.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp