• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hur vet man om sprickbildningar i väggar är "normalt" och när det är fara på färde?

Är i startgroparna att renovera ett gavelradhus som ligger i backe där det dels har varit problem med att marken rör sig så pass att ytterväggen blev tvungen att återfästas och nu spränger de dagligen för Förbifart Stockholm.

Har bara kommit till att börja riva ner gamla tapeter. De två första bilderna är från vardagsrummet där det är blåbetongblock i ytterväggen och de två inta är från en liten toalett på nedervåningen som ligger mitt inne på planet.

IMG_20180317_124835.jpg
IMG_20180317_124825.jpg

IMG_20180317_181134.jpg
IMG_20180317_181129.jpg

Initialt skulle jag inte känna mig orolig. Ser ut som typiska ”sättningssprickor”, ytterst vanligt och i många fall en del av husets livstid.

Jag skulle ringa en besiktningsman för ordningen skull. När han sedan konstaterar att det inte är något att bekymra sig över knackar du helt sonika ned putsen i området kring sprickbildningen för att sedan putsa igen, kommer bli kanon och enkelt att göra själv.

Lycka till!

Tack @Sjobedan @alfgren @Hawk100 och @Roxen för svar.

Det är extremt synd att man inte gjorde en besiktning av hela fastigheten efter att man fick återfästa ytterväggen tidigare. Marken har alltså rört sig så pass mycket att väggen bågnade samt att tomten har gått från att vara plan till att den sluttar kraftigt. Men i och med att den förra ordföranden vägrade anmäla det till försäkringsbolaget så gjordes aldrig någon grundligare utredning och nu när de har börjat med så omfattande sprängningar tänker jag att det kanske i värsta fall kan gå illa.

Det är ett arvegods så än så länge är det ett dödsbo som äger radhuset, och jag vill inte skriva över det på mig innan jag har på papper att de kommer ta på sig att återställa tomten, vilket jag har fått muntligt besked om av nya ordföranden.

Men då låter det som att bästa alternativet är att ta hit en besiktningsman och ta det därifrån.

Det är extremt synd att man inte gjorde en besiktning av hela fastigheten efter att man fick återfästa ytterväggen tidigare. Marken har alltså rört sig så pass mycket att väggen bågnade samt att tomten har gått från att vara plan till att den sluttar kraftigt. Men i och med att den förra ordföranden vägrade anmäla det till försäkringsbolaget så gjordes aldrig någon grundligare utredning och nu när de har börjat med så omfattande sprängningar tänker jag att det kanske i värsta fall kan gå illa.

Det är ett arvegods så än så länge är det ett dödsbo som äger radhuset, och jag vill inte skriva över det på mig innan jag har på papper att de kommer ta på sig att återställa tomten, vilket jag har fått muntligt besked om av nya ordföranden.

Men då låter det som att bästa alternativet är att ta hit en besiktningsman och ta det därifrån.

Inga problem. Som sagt - ta inte ut något i förskott, men låter givetvis klokt att avvakta med pappersexercisen innan allt är på pränt. Lycka till och uppdatera oss :)

Ligger radhuset i Skärholmen möjligen?

Bandafton va? den där har ju inga (h)jul. ;)
I övrigt, hur satans mycket maskiner ska du ha/vad har du allt till? Kan annars rekommendera Tershine om du ska fixa puttsen på larvfötterna. ;)

Lol,

Jag är månskensentreprenör/maskinnasare vid sidan om mitt vanliga kneg, så det roterar rätt mycket fordon och bilar till och från.

Angående putsen på larvfötterna så brukar jag köra http://www.arcticlean.se/vinyl-rubber-polish/ på gummilarver, men jag ska absolut kika på Tershines prylar också! :)

Lol,

Jag är månskensentreprenör/maskinnasare vid sidan om mitt vanliga kneg, så det roterar rätt mycket fordon och bilar till och från.

Angående putsen på larvfötterna så brukar jag köra http://www.arcticlean.se/vinyl-rubber-polish/ på gummilarver, men jag ska absolut kika på Tershines prylar också! :)

Kanske ska starta firma jag med så man får köra lite roliga maskiner med. Ska ju trots allt anlägga iaf 1.000m2 gräsmatta på landet i sommar... :D

Snyggt @Norrlänningen ! Älskar rena grejer!
Apropå att göra rent tiltar så kommer här en anekdot:
När Strindberg var ung (typ, i alla fall), tidigt 2000-tal, så jobbade han på företaget Rototilt i Uppsala. Nu är de uppköpta och historieskrivningen är något omskriven, men de var ruskigt tidiga på tiltar och stickor.
Eftersom maskinister är helgalna så kördes ju grejerna sönder på löpande band, så en stor det av jobbet var att laga grejerna. En station tvättade dem, och sedan tog jag (eller någon annan) över.
Fick in ett rotorhus, rent och snyggt, och skulle skära loss själva plattan, som hade blivit vind.
15 mm tjock, redigt svetsad så fram med skärbrännaren. Då har tydligen inte tvättapan gjort rent riktigt inuti, så huset var fullt med fett!
För er som inte vet så kan jag säga att skärbrännare-i-fett blir närmast explosivt, så det kom ju ut en j-a eldkvast och eldade upp ögonbrynen och skägget på mig...
Aj.

Vad ska ni ha i rummet som du står och fotar i? Tänker så man får veta användningsområdet för rummet där trappen står och då kanske komma med lite smidiga förslag. Balkongdörren misstänker jag går utåt?

Det är vardagsrum och till höger kök! Terassdörrarna är skjutdörrar. Hela huset är på 92 kvm så det finns inte jättemycket yta att spela på.

Tillbaka
Topp