• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Blir ca 110m2 . 200-300 blir en rejäl terass det.

Vi började skissa på runt 100m2 men det slutade runt 200m2 när vi byggda altan förra året, helt klart värt det!
IMG_20170826_155022.jpg

Det är vardagsrum och till höger kök! Terassdörrarna är skjutdörrar. Hela huset är på 92 kvm så det finns inte jättemycket yta att spela på.

Utan att ha sett rummet med egna ögon så känns det bra knepigt då dörren går nästan ända in till väggen och inte slutar där trappen slutar. Inten aning om vad ni har tänkt för räcke eller att tanken är att lämna det öppet men man skulle ju kanske bygga en vägg från trappan och upp till taket och då lämna öppet under som nu. Ställa en byrå till höger om uttaget och nån rolig golvlampa inne i hörnet kanske? Säkert en skit idé men kanske lite kul och så blir inte trappen lika framträdande utan en lite rolig/udda inredningsdetalj. :)

Blir ca 110m2 . 200-300 blir en rejäl terass det.

Hej och hå. Lär få tre lastbilar med plank till sommaren att arbeta igenom med några snickare...
Du får skicka några bilder när ni är klara eller sitter i allt sågspån med nått flak innanför västen. ;)

800A9A66-BB9B-4E79-A3D8-D1FC24251819.jpeg

Vi går igenom design och konstruktion av ett av sommarens projekt. Det är en carport med stomme i limträ och takbalkar av lättbalk. Fasad i ribb, litet förråd i mitten på östra gaveln, infällda spotlights i undertak.

Marken ska initialt bestå av paddat bärlager - 0-32 bergkross för att sommaren därpå plattsättas.

Konstruktionen byggs på nedgrävda plintar.

Har vunnit budgivning på en tegelvilla från -65. Lämnar storstaden för livet på landet i södra Hälsingland
20180329_133935.jpg

I värsta fall blir det nytt badrum med stambyte och byte av yttertak. I bästa fall lite golvläggning, målning och tapetsering.

Några tips på prisvärd flyttfirma? Det är ca 30 mil enkel resa. Har annars kollat på att hyra lastbil för b-kort från Rent a wreck och köra vid två tillfällen.

Har vunnit budgivning på en tegelvilla från -65. Lämnar storstaden för livet på landet i södra Hälsingland
20180329_133935.jpg

I värsta fall blir det nytt badrum med stambyte och byte av yttertak. I bästa fall lite golvläggning, målning och tapetsering.

Några tips på prisvärd flyttfirma? Det är ca 30 mil enkel resa. Har annars kollat på att hyra lastbil för b-kort från Rent a wreck och köra vid två tillfällen.
Grattis! Kan inte hjälpa dig med frågorna men nyfiken på vad som fick dig att ge upp stan för landet?

Grattis! Kan inte hjälpa dig med frågorna men nyfiken på vad som fick dig att ge upp stan för landet?
Tack! Ett lugnare tempo på gott och ont, mest på gott :) Sanslöst mycket billigare boende och därmed mer pengar i fickan och möjlighet att gå ner i tid på jobbet för sambon. Det är väl dom främsta anledningarna. Sedan kommer vi båda från krokarna därikring.

Helt sjukt vad mycket stadsmänniskor som flyttar hit till inlandet på sistone.
I min hemby ett par mil härifrån har fått en 30% befolkningsökning på ett år av inflyttade Stockholmare..,
Man får ju så mycket mer för slantarna utanför storstäderna när det gäller boende men jag tror att största orsaken är att man vill åt en annan, lite mindre hetsig livsstil. Själv gillar jag Stockholm men fördelarna vägde över åt landet.

Man får ju så mycket mer för slantarna utanför storstäderna när det gäller boende men jag tror att största orsaken är att man vill åt en annan, lite mindre hetsig livsstil. Själv gillar jag Stockholm men fördelarna vägde över åt landet.
Helt sjukt vad mycket stadsmänniskor som flyttar hit till inlandet på sistone.
I min hemby ett par mil härifrån har fått en 30% befolkningsökning på ett år av inflyttade Stockholmare..,
Alltid tyckt sånt är spännnade, skulle i vissa lägen kunna tänka mig en ö nånstans ute i skärgården för att nå samma lugn.

Glesen är ju inte så djup. Går det ens att ha spotarna eller måste jag sänka ner innertaket med 45x45 reglar? Ovanför kommer plast samt isolering. Måste det finnas boxar för spotarna?

Screenshot_20180416-120002_Drive.jpg

Senast ändrad:
Glesen är ju inte så djup. Går det ens att ha spotarna eller måste jag sänka ner innertaket med 45x45 reglar? Ovanför kommer plast samt isolering. Måste det finnas boxar för spotarna?

Screenshot_20180416-120002_Drive.jpg

Flesta led-spottar idag sätter man mot isolering.
Har du köpt spottar redan eller är du på väg? Jag har bra kontakter med grossisterna och kan säkert hjälpa dig med ett bra pris annars. :)

Edit, såg ditt svar nu att du inte köpt några.
Vad vill di har för spottar?

800A9A66-BB9B-4E79-A3D8-D1FC24251819.jpeg

Vi går igenom design och konstruktion av ett av sommarens projekt. Det är en carport med stomme i limträ och takbalkar av lättbalk. Fasad i ribb, litet förråd i mitten på östra gaveln, infällda spotlights i undertak.

Marken ska initialt bestå av paddat bärlager - 0-32 bergkross för att sommaren därpå plattsättas.

Konstruktionen byggs på nedgrävda plintar.
Stiligt, kul med limträ!

Funderat på stående ribbor istället? Kortare spann så man kommer ej se om de inte blir riktigt rakt vilket kommer bli väldigt tydligt om ni kör horisontella de :) Tänker där c-c är större vid bilarna främst.

Stiligt, kul med limträ!

Funderat på stående ribbor istället? Kortare spann så man kommer ej se om de inte blir riktigt rakt vilket kommer bli väldigt tydligt om ni kör horisontella de :) Tänker där c-c är större vid bilarna främst.

4312DFF7-C5CC-4E90-9345-679215679ADA.jpeg

Första bilden var mer en förstudie, här är en mer komplett. Mellan stolparna kommer det att vara en centrerad stående ribb för att undvika just det du beskriver. Ett CC på ca 1200 brukar bli bra om man vill ha en spikrak ribbvägg.

IOM att det byggs på plint så kommer det ändå att se ut som skit med åren, så det är väl som det är.

4312DFF7-C5CC-4E90-9345-679215679ADA.jpeg

Första bilden var mer en förstudie, här är en mer komplett. Mellan stolparna kommer det att vara en centrerad stående ribb för att undvika just det du beskriver. Ett CC på ca 1200 brukar bli bra om man vill ha en spikrak ribbvägg.

IOM att det byggs på plint så kommer det ändå att se ut som skit med åren, så det är väl som det är.
OT: Vad är det för program/app?

20180329_133935.jpg

Grattis!
Varför inte flytta lasset själva? Eller flyttar ni redan från hus till hus?

Tillbaka
Topp