• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Har ej bestämt hur vi gör än. Från hus till hus. Krävs två vändor med lastbil för b-kort. Beror på hur mycket det skiljer i pris i slutändan.

Har du fått offert på flytt av firma?

Mest nyfiken på vart man hamnar -ish.

Jag trodde jag hade rätt bra kontakter i branschen, skulle ha hjälp med att flytta typ 2 km och fick en offert på typ 35’. Gjorde det själv.

Har du fått offert på flytt av firma?

Mest nyfiken på vart man hamnar -ish.

Jag trodde jag hade rätt bra kontakter i branschen, skulle ha hjälp med att flytta typ 2 km och fick en offert på typ 35’. Gjorde det själv.
Jävlar. Känns som dom siktade lite väl högt där i prissättningen om du inte hade 23 rum o kök.

Flyttfirma är en av de saker som är värt oerhört mycket pengar. Det är sån jävla pest att springa med tunga grejer fram och tillbaka. Man är helt enkelt inte byggd för sånt som normalklen kontorsnisse.

Men då var det väl två transporter? :) Från huset till magasin, och sen från magasinet till nya boendet?

Typ kanske! :)

Magasinet låg iof bara 2 mil bort men det kanske blir dubbelt konkande för dem. Oklart.

Jag konkade 2 ggr istället och betalade typ 700 spänn i släpvagnshyra. Summasumarum, billigare för mig och jag fick träningsvärk. 2 ggr!
:)

Detta dock därför jag är lite intresserad av vad andra får för offerter, jag har typ räknat bort flyttfirma pga det där men jag kan ha en skev bild som sagt.

Har fått en offert från känd firma på 22.000:- efter rutavdrag. En annan offert på mindre än halva priset på en lokal liten firma. Då behöver jag själv köra ett släp innan då det var för en lastbil på 30 m3 som knappast räcker för allt. Lutar åt det billigare alternativet.

För 22k skulle jag köra från Västerbotten, hämta dina prylar och flytta dom samt måla panelen på tillbyggnaden på erat hus. Satan så dyrt för något så enkelt.

Det tar mig typ tre veckor att tjäna ihop 22 kakor efter skatt, så även om jag skulle cykla med era saker skulle det bära sig. :woot:

Hittade den här texten med en blixtgoogle:

n grov uppskattning vad det kostar att anlita en flyttfirma är 70 kr/m2 inkl lastbil efter RUT-avdrag, om du flyttar inom samma ort och inte har för mycket grejer. 100 kr/m2 utan RUT-avdrag. Nedan beskriver vi vad som påverkar ditt pris för att anlita ett flyttföretag.

För 22k skulle jag köra från Västerbotten, hämta dina prylar och flytta dom samt måla panelen på tillbyggnaden på erat hus. Satan så dyrt för något så enkelt.

Det tar mig typ tre veckor att tjäna ihop 22 kakor efter skatt, så även om jag skulle cykla med era saker skulle det bära sig. :woot:

Haha!

Jag har några prylar jag skulle vilja ha gjort. Ringer dig strax!

Det är lite prisskillnad mot Kina. Jag flyttade nyligen till en ny lägenhet, låg en timme bort med bil ifrån tidigare lägenheten, fick betala 1800kr allt som allt för en lastbil och tre killar som kom och bar allting. Då betalade jag troligen ändå för mycket eftersom de alltid tar mer betalt av utlänningar :D

Det är lite prisskillnad mot Kina. Jag flyttade nyligen till en ny lägenhet, låg en timme bort med bil ifrån tidigare lägenheten, fick betala 1800kr allt som allt för en lastbil och tre killar som kom och bar allting. Då betalade jag troligen ändå för mycket eftersom de alltid tar mer betalt av utlänningar :D
Eh.. men problemet är att i kina behöver man äta ris när man flyttar. Alla här i svedala äter sibylla eller en Hawaii med räkor. Det är sen gammalt när man byter bohag. Bestick direkt i kartong. Lätt värt de 15k extra i svärje.

Eh.. men problemet är att i kina behöver man äta ris när man flyttar. Alla här i svedala äter sibylla eller en Hawaii med räkor. Det är sen gammalt när man byter bohag. Bestick direkt i kartong. Lätt värt de 15k extra i svärje.
En liten parentes...Hawaii med extra ost, banan och stark sås....där snackar vi gotte.. :hungry:

Vi tar alla, "du är dum i huvudet" och "skärp dig" via PM för att inte smutsa ner tråden för mkt;)

För runt dom pengarna skickar jag en lastbil till dom trakterna med en chaufför, inget mer. Behöver det lastas om pga bärighet/framkomlighet kostar det per timme. Då kostar väl mina bilar endel mer än en flyttbil, men ändå.

Flytt är ofta rätt billigt i förhållande till mantimmarna. Har inga bohagsbilar av en anledning ;)

Som många nämnt innan låter det dyrt.
Som referens:
Betalade 3k för att få packhjälp (50% packade jag själv), montera ner möbler/lampor samt flytta och ställa saker på plats (monterat). Från 60 m2 till 85m2 ca 8km bort.
En kollega betalade 5 för packhjälp (packade INGET själv), monterade ner allt samt packa, flytta samt montera ihop allt. Från 80m2 till hus 150m2 ca 20km bort.

0400B44F-930E-4352-978F-05C2502F1E12.jpeg
9F462D95-1F5D-4965-82EA-48533ADE0208.jpeg

Någon som har erfarenhet av MM Cup One?
Våran kaffemaskin maler bönor för varje kopp vilket medför att det låter ganska högt, detta är icke optimalt när man ska iväg 04:00 på arbete och familjen sover.

Lösningen som jag tänker mig är att ladda en Cup One på kvällen innan jobbet, trycka på den när väckaren ringer och hugga en kopp att ha i bilen på väg till jobbet.

Jag köpte en hit hemma och en till övernattningslägenheten. Recensionerna lovar lika gott kaffe som den vanliga MM, det ska bli kul att testa och se. :)

Någon som har tips på vad jag kan göra åt detta
Vinskiveplåten ligger bra i övrigt tycker jag, fint ner i dalen på pannorna.

Nockpannan kommer höjas upp lite när nästa kommer på plats. Men inte så mycket...
20180419_164327.jpg

0400B44F-930E-4352-978F-05C2502F1E12.jpeg
9F462D95-1F5D-4965-82EA-48533ADE0208.jpeg

Någon som har erfarenhet av MM Cup One?
Våran kaffemaskin maler bönor för varje kopp vilket medför att det låter ganska högt, detta är icke optimalt när man ska iväg 04:00 på arbete och familjen sover.

Lösningen som jag tänker mig är att ladda en Cup One på kvällen innan jobbet, trycka på den när väckaren ringer och hugga en kopp att ha i bilen på väg till jobbet.

Jag köpte en hit hemma och en till övernattningslägenheten. Recensionerna lovar lika gott kaffe som den vanliga MM, det ska bli kul att testa och se. :)
Brukar göra som du skriver, ladda dagen innan, vakna, trycka på knappen....easy pezy..

Någon som har tips på vad jag kan göra åt detta
Vinskiveplåten ligger bra i övrigt tycker jag, fint ner i dalen på pannorna.

Nockpannan kommer höjas upp lite när nästa kommer på plats. Men inte så mycket...
20180419_164327.jpg
Går att klippa en skåra i plåten, och vika/falsa den över den andra(eller om man fuskar lite sätta en pop-nit som håller den på plats.....)
Men hur fasen man beskriver momenten i text vet jag inte......
Har du plåt över kan du experimentera med småbitar på marken innan du klättrar upp och försöker göra det sittande gränsle över taknocken......
Eller så ringer du dit en plåtas som fixar det på 15 min men tar betalt för tre timmar....

AD1DF61C-9207-40F1-9A59-365172E30D96.jpeg
9ED628F9-A937-4AC2-8548-0942C03F9858.jpeg
687B57DE-AF3D-4DAB-B90F-026F9F9769DB.jpeg

För att kunna planera uppvaknandet noggrant så håller jag på med en tidsstudie för att bestämma gångordningen i uppvakningsprocessen.

Moccamaster Cup 1 behöver 4 minuter och 18 sekunder för att brygga 300ml kaffe (Till detta använder jag 18g kaffe/parentes).

Resan till arbetet tar 50 minuter och därför är det även viktigt att de medföljande engångsmuggarna klarar minst 50 minuter utan att kaffe tränger igenom muggens botten. Efter 12 minuter syns inget tecken på läckage. Muggen ska stå under dagen med kontroll var 30 minut, för en risk jag kan se är att jag glömmer en engångsmugg i bilens mugghållare när jag går in på jobbet och åtta timmar senare komma ut för att konstatera att skiten har läkt kaffe inuti bilens mugghållare.

Ett alternativ är givetvis termosmugg i rostfritt stål, då eliminerar man risk för läckage samt dålig smak vilket är vanligt i termosmugg. Nackdelen är den extra arbetstid det tar vid disk och underhåll av muggen, därför undersöker jag engångsmuggens kvalitet och egenskaper först.

Uppvakningsprocessen ser i grova drag ut som följer:

04:40 - Väckare
04:41 - Starta kaffebryggare
04:41-04:44 - Dusch
04:45-04:47 - Påklädning
04:47-04:49 - Allmän vård (hår, borsta tänderna osv)
04:49-04:50 - Utgång och igångkörande av bil

Kvällen innan har jag laddat kaffebryggaren med exakta mått, lagt fram kläder och tillbehör.

Detta sker på husets nedre plan där entrén också befinner sig, för att inte störa övrig familj som förhoppningsvis kan sova över detta.

Jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att kapa tid och ändå bibehålla kvalitet och säkerhet i skedet uppvaknande - Ingång på arbetsplats.

Senast ändrad:
Fy fan, @Norrlänningen , att du orkar. Och då menar jag inte uppstigningstiden, utan snarare den skyndsamma morgonen och frukostbristen.
Ska jag ända hjälpa dig med rutinen så är min input såhär:
-öka tiden för tandborstning litet, minst 2 min dedikerat. Du kommer att ångra dig senare i livet annars.
-duscha kvällen innan. Dels så spar du tid på att tvätta lakanen mer sällan, dels ett par minuter på morgonen. Visst, man vaknar till av morgondusch, men ett glas vatten och kaffet i bilen löser det galant.

Tillbaka
Topp