För att kunna planera uppvaknandet noggrant så håller jag på med en tidsstudie för att bestämma gångordningen i uppvakningsprocessen.
Moccamaster Cup 1 behöver 4 minuter och 18 sekunder för att brygga 300ml kaffe (Till detta använder jag 18g kaffe/parentes).
Resan till arbetet tar 50 minuter och därför är det även viktigt att de medföljande engångsmuggarna klarar minst 50 minuter utan att kaffe tränger igenom muggens botten. Efter 12 minuter syns inget tecken på läckage. Muggen ska stå under dagen med kontroll var 30 minut, för en risk jag kan se är att jag glömmer en engångsmugg i bilens mugghållare när jag går in på jobbet och åtta timmar senare komma ut för att konstatera att skiten har läkt kaffe inuti bilens mugghållare.
Ett alternativ är givetvis termosmugg i rostfritt stål, då eliminerar man risk för läckage samt dålig smak vilket är vanligt i termosmugg. Nackdelen är den extra arbetstid det tar vid disk och underhåll av muggen, därför undersöker jag engångsmuggens kvalitet och egenskaper först.
Uppvakningsprocessen ser i grova drag ut som följer:
04:40 - Väckare
04:41 - Starta kaffebryggare
04:41-04:44 - Dusch
04:45-04:47 - Påklädning
04:47-04:49 - Allmän vård (hår, borsta tänderna osv)
04:49-04:50 - Utgång och igångkörande av bil
Kvällen innan har jag laddat kaffebryggaren med exakta mått, lagt fram kläder och tillbehör.
Detta sker på husets nedre plan där entrén också befinner sig, för att inte störa övrig familj som förhoppningsvis kan sova över detta.
Jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att kapa tid och ändå bibehålla kvalitet och säkerhet i skedet uppvaknande - Ingång på arbetsplats.